Hvala. Poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, evo nas treći dan kako raspravljamo o paketu zakona i na kraju, rekao bi čovek, kruna svega – jedan od najvažnijih sistemskih zakona, zakon o zdravstvenoj zaštiti.
Vi već znate, samo da vas ukratko podsetim, radikali neće glasati za ovaj zakon. Da vas samo podsetim ukratko i na razloge koji nas na to navode. Prvo, zbog toga što nije ispoštovana volja većine stručnih udruženja i sindikata.
Drugo, što nije omogućena korektna procedura rasprave u Skupštini. Vodi se objedinjena, ishitrena, nepotrebna rasprava o paketu od pet zakona. Odbor je bio onemogućen da u normalnoj raspravi, kroz dijalog, razmotri rešenja koja nudi predlagač.
Dalje, predlagač tvrdi u obrazloženju ovog zakona da je to reformski zakon. Mi tvrdimo da i pored toga što ima novina to nije reformski zakon, nego je to zakon koji konzerviše sadašnje nepovoljno stanje u sistemu zdravstvene zaštite građana Srbije. Naravno, mi ćemo to sada u pojedinosti i dokazivati raspravom o ovim članovima.
Ono što zameram ovom zakonu je preopširnost. Retko ćete u razvijenim zemljama i zemljama u tranziciji, da ne idemo van Evrope, naći zakon koji sa 300 članova reguliše ovu oblast. Dalje, mnogo je deklarativnog nepotrebno stavljeno u ovaj zakon. I, to su sve problemi sa kojima će se i građani suočiti kada budu hteli da provere zakon i da provere svoja prava na osnovu toga zakona. Zakon će ih zbunjivati svojom obimnošću i nekim svojim formulacijama i rešenjima.
No, da polako prilazimo i samom predmetu ovog amandmana. Pre toga, evo ja ponovo pokazujem sada pred kamerama: ovo su sve mišljenja stručnih organizacija i sindikata koji nisu dali prelaznu ocenu ovom setu sistemskih zakona, a za mene je najinteresantniji dokument koji smo juče dobili.
Dokument potiče iz Vlade Republike Srbije i kaže ovako – Savet za regulatornu reformu Vlade Republike Srbije...
Ja imam mišljenje Saveta za regulatornu reformu sa potpisom gospodina Bubala, koji je predsednik te komisije. I kaže se ovako – u skladu sa, hajde da kažemo, nekim zakonskim propisima, Savetu za regulatornu reformu privrednog sistema je Ministarstvo zdravlja dostavilo na mišljenje Nacrt zakona o komorama zdravstvenih radnika. Isto se to odnosi i na zakon o zdravstvenoj zaštiti.
I onda kaže – iako se radi o regulisanju materije koja je od presudnog značaja za status privatne prakse u oblasti zdravlja, kao i za građane koji koriste zdravstvene usluge u navedenom odeljku, nije izvršena analiza o tome kakve će efekte predložena rešenja imati na ove dve kategorije.
Analiza efekata se svela na kratak i nepotpun opis predloženih izmena. Takođe je u poslednjoj rečenici navedeno – u postupku donošenja ovog zakona sprovedena je javna rasprava u kojoj nije bilo primedbi na predloženu organizaciju zdravstvene službe, odnosno na pojavne oblike zdravstvenih ustanova i privatne prakse.
To što nije bilo, evo sada u mojoj levoj ruci, to nije tačno. Znači, neko je svesno ili nesvesno obmanuo Savet za regulatornu reformu koji je dalje opširno citirao šta je sve trebalo uraditi. Kaže ovako: "Napominjemo da, u skladu sa članom 34. stav 2. tačka 5) Poslovnika Vlade Republike Srbije, odeljak Obrazloženje - razlozi za donošenje akta mora posebno da sadrži određene probleme koje akt treba da reši; ciljeve koji se donošenjem akta postižu; analizu o tome koje su druge mogućnosti za rešavanje problema razmatrane izuzev donošenja akta; zašto je donošenje akta najbolje za rešavanje problema."
Da ne nabrajam gomilu stvari. I, šta se kaže u zaključku – imajući u vidu navedeno, mišljenja smo da navedeno obrazloženje nacrta oba ova zakona nije urađeno, ne sadrži analizu efekata, u skladu sa tim i tim članom Poslovnika Vlade Srbije, iako je takva analiza bila potrebna. To je boldovano.
Sada pitam, ne pitam ministra, pitam Vladu Srbije – ako je osnovala ovo što je osnovala, telo, i ako je ovo telo dalo ovakvo mišljenje, o čemu se radi sada? Kako može Vlada Republike Srbije, koja kaže da je reformska vlada, kako može premijer, koji je na čelu i najodgovorniji za postupke te vlade, da posle ovakvih mišljenja reformske komisije koja je uvedena i tog Saveta za regulatornu reformu pusti ovakva rešenja ovog zakona?
Molim razjašnjenje. Evo, postavljam pitanje. Ne znam ko je ovlašćen. Verovatno je gospodin ministar ovlašćen, pa molim da nam se pruži ova informacija zašto nije ispoštovan zahtev. Datum dokumenta je 30. maj. Znači, imali ste vremena i te kako da postupite po zahtevima koji su ovde izneseni. Oba zakona, znači, juče je bio o komori, a imam dokument i za zakon o zdravstvenoj zaštiti da vam je stavljena zamerka.
Neću da čitam detalje šta je sve trebalo da uradite i šta niste uradili, a doveli ste u zabludu, pokušali ste da dovedete u zabludu ovo telo da nije bilo primedbi na donesena rešenja. Primedbe su ovde, vi pokažite druge dokumente koji opovrgavaju ono što ja govorim.
Idemo dalje. Hajde da se vratimo samom zakonu. Danas nas čeka duga i naporna rasprava. Ja to znam, ali nažalost, mi jednostavno iz ove kože ne možemo. DOS-ovska vlast, koja nakon pet godina evo na ovakav način vrši inkarnaciju svoje moći ili nemoći, nas nagoni da moramo danas da se pozabavimo ozbiljno Predlogom zakona.
Idem od člana 1. Kaže ovako – ovim zakonom se uređuje sistem zdravstvene zaštite. Sistem zdravstvene zaštite – mi smo predložili da se to briše. Ovaj zakon ne reguliše sistem zdravstvene zaštite, jer sistem sačinjavaju svi učesnici. Ako je sporna definicija pokazaćemo i nju, najnoviju, najaktuelniju iz dokumenata Svetske zdravstvene organizacije, iz riporta 2000. godine, gde on jasno definiše šta sačinjava sistem zdravstvene zaštite. Ovde vi to ne regulišete, jer ste posebnim zakonom regulisali zdravstveno osiguranje, finansiranje zdravstvene zaštite. To nije predmet ovog zakona.
Ono što ste napisali dalje, da pročitam sada opet u celosti sada ovaj vaš član: "Ovim zakonom uređuje se sistem zdravstvene zaštite, organizacija zdravstvene službe, društvena briga za zdravlje stanovništva, opšti interes u zdravstvenoj zaštiti, prava i obaveze pacijenata, zdravstvena zaštita stranaca, osnivanje agencije za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije, nadzor nad sprovođenjem ovog zakona, kao i druga pitanja od značaja za organizaciju i sprovođenje zdravstvene zaštite."
Pored toga što smo predložili da se briše sistem zdravstvene zaštite, jer zakon to ne reguliše, mi smo vam dali predlog šta reguliše, i to je tačno. Predložili smo vam da reč "pacijent" zamenite rečju "građanin", jer složićete se da ako idete na pacijenta, onda i to u uvodnoj preambuli ostaje da je ovaj zakon zakon o bolesnima. Sigurno nije ni vaša ambicija da ovo bude bolesnički zakon, nego da bude zakon koji sprečava bolest i unapređuje zdravlje, promoviše zdravlje i onda izbacite to "pacijenti", stavite "građani", ali naravno, vi ste tvrdoglavi, vi to nećete uraditi, na vašu bruku i sramotu, a mi tu opet ne možemo ništa.
Naš amandman glasi ovako: "Ovim zakonom uređuje se organizacija zdravstvene zaštite, društvena briga za zdravlje stanovništva, opšti interes u zdravstvenoj zaštiti, prava i obaveze građana, zdravstvena zaštita stranaca, nadzor nad sprovođenjem ovog zakona, kao i druga pitanja od značaja za organizaciju i sprovođenje zdravstvene zaštite."
Šta ste vi odgovorili? Kaže ovako – u osnovnim odredbama kojima se određuje predmet ovog zakona predviđena je oblast koja se uređuje Predlogom zakona o zdravstvenoj zaštiti, pa je neosnovano ne pomenuti da se ovim zakonom uređuje i osnivanje agencije za akreditaciju zdravstvenih radnika.
Naime, vi ste ovde stavili u osnovne odredbe, u opšte odredbe nešto što je pojedinačno, a to je agencija. Ako ste hteli da pobrajate novine, zašto niste stavili licenciranje, zašto niste stavili gomilu drugih stvari. Agencija je nešto što ste zacrtali, što je potpuno u povoju, što će da bude u okviru Ministarstva par godina, a onda treba da zaživi. Nama se čini da rešenja kako ste vi zamislili da agencija funkcioniše nisu primerena ni sadašnjem trenutku, ni potrebama građana Srbije. Građane ste već uskratili, da ne mogu, ako se usvoji zakon o osiguranju, da biraju lekara; država monopolista će da bira preko fonda kojim komanduje pogodne lekare, a onda građani sa spiska mogu da biraju. To je već, ako se usvoji onakva verzija zakona, gotova stvar.
Mi vam kažemo da treba izbaciti tu agenciju, da treba "pacijent" zameniti "građaninom" i kažemo vam samo da treba da kažete tačno šta zakon radi. Hrvatski zakon, koji vam je služio kao veliki uzor (i prva vaša varijanta je apsolutni dokaz za to, čitave stavove ste prepisivali iz hrvatskog zakona), to jasno precizira. Oni kažu ovo što vam mi predlažemo, rešenje, a koje ste vi - hajde da malo izmenimo, ali onda se gubi smisao i punoća smisla. Mi možemo na teorijskom planu i mi ćemo na tom planu morati ovde da raspravljamo, da zamaramo uvažene poslanike koji i danas prisustvuju ovoj raspravi i mi ćemo to dokazivati.
Kod donošenja ovog zakona jednu stvar sam dužan da vam kažem. Srbija ima dugu zakonodavnu tradiciju. Prvi načelnik saniteta nakon srpsko-turskih ratova Vladan Đorđević doneo je dva zakonska propisa i akta 1879. godine. Nemojte nas dovoditi u situaciju da prepisujemo hrvatske. Imali smo 1879. godine svoje zakone, koji su bili moderni, savremeni; dva su ta zakona, nacrt zakona o narodnom sanitetskom fondu, a mi smo raspravljali o tome, pa da pogledate taj zakon, taksativno nabrojan troškovnik, koji troškovi i kako se obezbeđuju. Zašto niste tu nit sledili, naših velikih predaka, pa i vi tako postupali? I, imali ste njegov nacrt zakona o čuvanju zdravlja u narodu i na domaćoj stoci koji je preformulisan brzo u zakon o očuvanju narodnog zdravlja.
Znači, ne trebaju nama prepisani, pa onda menjani, frizirani zakoni, mi imamo svoje. Ja završavam upravo ovim. Imali ste i dobre uzore iz prošlosti, jer ti zakoni su bili sinteza naših mogućnosti i potreba i austrijskog sanitetskog zakona koji je važio za najbolji u Evropi za to vreme. Hvala i izvinite što sam prekoračio vreme.