Gospođo predsedavajuća, ako se složite, govorila bih najpre o amandmanu koji smo podneli u ime Poslaničke grupe DSS-a, a zatim bih koristila vreme koje imam kao ovlašćeni predstavnik, a koje nisam koristila.
Ovaj amandman je na član 4. To je u starom zakonu član 16. stav 1. Smatrali smo da treba da se promeni i da glasi: "Pravno ili fizičko lice koje obavlja aktivnosti, to jest intervencije u životnoj sredini u toku kojih može doći do degradacije životne sredine dužno je da izvrši remedijaciju ili na drugi način sanira degradiranu životnu sredinu, u skladu sa projektima sanacije i remedijacije."
Zašto smo podneli ovaj amandman? Smatramo da je definicija koju smo dali delimično bolja, jer akcenat stavljamo na aktivnosti i na radnje koje mogu ugroziti životnu sredinu. Osim toga, ova definicija, kako smo je postavili, potpuno je u skladu sa definicijom degradacije koju ste dali u ovom zakonu.
Citiraću: ''Degradacija životne sredine jeste proces narušavanja kvaliteta životne sredine koji nastaje prirodnom ili ljudskom aktivnošću, ili je posledica nepreduzimanja mera radi otklanjanja uzroka, narušavanja kvaliteta ili štete po životnu sredinu, prirodne ili radom stvorene vrednosti''. To u slučaju Predloga o izmenama i dopunama Zakona, u članu 4, nije slučaj.
Sada bih govorila, u vremenu koje imam kao ovlašćeni predstavnik DSS-a, o ovom drugom setu zakona. Namerno sam prekinula ovakav način rada, zato što smatram da je degradacija i ovog parlamenta i zakona koji su pred nama.
Više puta sam istakla da DSS smatra da je ovaj set zakona i te kako važan i da mu treba dati značaj i time što nećemo raditi kao da teče neka rasprodaja, ili da je neka aukcija na delu. Prosto, nekoliko ljudi nas je srelo u pauzi i pitalo nas je šta se to dešava u Skupštini; kažu, samo čitaju i prelaze.
Hoću da podsetim i građane o kom setu zakona je reč.
Pre svega, imamo Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu, Predlog zakona o zaštiti vazduha, Predlog zakona o zaštiti prirode, Predlog zakona o zaštiti od buke u životnoj sredini, Predlog zakona o zaštiti i održivom korišćenju ribljeg fonda i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zaštiti životne sredine.
Mada smo mi, kao deca, naučili jednu prilično laku lekciju, da se babe i žabe nikako ne sabiraju, izgleda da predlagač koji je napravio ovakav dnevni red tu dečiju lekciju nije naučio, jer je pred nas stavio set i te kako važnih zakona, potpuno različitih po svom duhu i prirodi; jedino im je zajedničko to što se mogu uvrstati u kategoriju ekoloških zakona. Uz to, način na koji smo radili, pretrčavali i preletali preko ovih zakona, prilično je neozbiljan, jer ne ostavlja nikakav trag, a DSS i njeni poslanici su se zaista trudili da svojim učešćem na ovoj sednici ostave trag, jer smatramo da je to jako važno, ne samo za sve građane naše zemlje, nego, pre svega, za budućnost ove zemlje i decu ove zemlje.
Ovaj set zakona koji je bio pred nama, i koji je još uvek pred nama, otvorio bi, da smo o njemu raspravljali na jedan dostojan način, niz tema i niz problema, pa smo, otvaranjem tih tema, mogli da zaista doprinesemo poboljšanju ovih zakona, ali i poboljšanju mesta ekologije u ovoj zemlji.
Hoću da govorim o samo nekim od ovih problema, jer je stav DSS-a bio da se o ovim temama govori tako što su se otvarali problemi na koje su postojali odgovori od strane Ministarstva, postojali su odgovori od strane poslanika koji su govorili, ali, prosto, treba otvarati na taj način teme.
U krugu lozničke fabrike "Faka" nalazi se 15 do 20 tona otpadnih cijanidnih soli. One se nalaze na potpuno otvorenom prostoru i jedina zaštita se sastoji u tome što su ograđene žicom i što postoji vidno upozorenje da je to opasan otpad. Naravno, govorim o tome kakav je to odnos, da li je adekvatan ili nije, tim pre što se prva stambena zgrada nalazi na svega 50 metara odatle.
U "Zorki - obojena metalurgija'', to je deo fabrike "Zorka", koja se nalazi u restrukturiranju, nalazi se 5.000 metara kubnih opasne materije cink-sufata, smeštenog u rezervoare. Ovaj rastvor sadrži teške metale, 10 tona olova, pet tona nikla, tri tone kobalta, 500 tona cink kiseline. Da li tu postoji realna opasnost, s obzirom na to da se, zbog besparice, ne drže adekvatno?
Opet Loznica, "Viskoza". Setimo se da je postojao akcident kada se "Viskoza" zapalila. Dakle, ima ogromne količine opasnog otpada i one moraju da budu izvezene, jer više nemamo mesta gde bismo mogli da ih skladištimo, a radi se o 500 tona ugljen-disulfata, 20 tona cink-sulfata, dve i po tone amonijum-hidroksida, 800 litara formaldehida, plus velike količine rastvora.
Gde nastaje problem, a taj problem je realan u ovoj zemlji? Mi smo jedan deo preduzeća prilično neuspešno prodali, vlasnici ne skladište adekvatno materije koje se nalaze tamo, niti mogu da rade, jer ne ulažu u ta preduzeća. Za jedan deo preduzeća koji je prodat, raskinuti su kupoprodajni ugovori. Neka preduzeća su u stečaju ili rade sa gotovo simboličnom proizvodnjom, pa se na taj način otpad zaboravlja i on više nije ničija briga, niti je adekvatno skladišten, na nekim delovima je potpuno neuskladišten.
Onda se postavlja pitanje, da li je moguće da to što je opasna materija, a nalazi se na dohvat ruke svakome, predstavlja nekakav izazov državi da odgovori na to? To što neka fabrika pripada nekom pojedincu, ili je fabrika u stečaju, ili je preduzeće pred raspadom, ne može biti nadležnost samo tih ljudi koji su to kupili ili preprodali, ili su u ne znam kom postupku, to je, pre svega, nadležnost države, država mora da bude odgovorna za zdravlje građana.
Kada govorim o drugom delu zakona, recimo, zakonu o zaštiti vazduha, to jeste sistemski važan zakon, otvara izuzetno veliki broj problema. Mi imamo, nažalost, veliki broj zagađivača, imamo velika termoenergetska postrojenja u Obrenovcu, u Kostolcu, u Kolubari. Imamo hemijsku industriju i metalurške komplekse koji su locirani u Pančevu, Novom Sadu, Kruševcu, Boru, Smederevu.
Recimo, imamo problem Pančeva. Ako izuzmemo zaista smešne situacije kada je u predizbornoj kampanji zvonilo na uzbunu bez ikakvog razloga, u Pančevu postoji i te kako realan problem kumulativnog zagađenja vazduha, zbog koncentrisanog petrohemijskog i rafinerijskog kompleksa i Azotare. Takođe, imamo problem zagađenja vazduha tamo gde su locirane cementare.
Moram ponovo da pomenem, to sam govorila kada sam govorila u načelu, da između Ministarstva životne sredine i Vlade, s jedne strane, i cementara, s druge strane, postoji memorandum i taj memorandum predstavlja pokušaj Ministarstva da rukovodi upravljanjem procesa. Jeste u jednom delu on dobar, u smislu što na neki način imamo barem kontrolu. Moram da napomenem da je u tom memorandumu još 12% ukupne utrošene energije koja može da ide iz alternativnog goriva, i to su gume, otpadna ulja i boje i niz drugih vrsta otpada.
To govorim upravo iz razloga što Odbor za zaštitu životne sredine, skupštinski, dobija vrlo često pritužbe građana iz svih gradova. Oni se žale na to da cementare, recimo, kao gorivo troše gume. Smatraju da je to neadekvatan način, da time ugrožavaju zdravlje građana tih sredina.
Ja moram da vas podsetim na skoru priču iz Kosjerića, gde je napravljeno nekoliko vrlo važnih propusta, koji nisu morali da budu napravljeni – jedan od njih je obaveštavanje javnosti. Smatramo i ponovo podvlačimo da je vrlo važno da javnost u svakom segmentu, dakle, i građani i stručna javnost i lokalna samouprava, pre svega, budu potpuno upoznati s onim što se dešava na njihovoj teritoriji i da mora da se uspostavi lanac obaveštavanja. Zapravo, to što se nešto ne zna do kraja, predstavlja realnu opasnost od panike. Jedan od problema koji je nastao u Kosjeriću jeste panika.
S druge strane, drugi problem koji je nastao u Kosjeriću, koji je rešen zahvaljujući Ministarstvu, jeste to što je onaj ko je kupio centralu koristio vrlo staru tehnologiju. Ta tehnologija nije mogla adekvatno da odgovori na zaštitu životne sredine i sasvim je bilo uputno zabraniti takav način upotrebe guma. To je dobro odrađeno u tom delu, ali mislim da je bilo poprilično kasno. Uspeli smo da ne zaštitimo životnu sredinu, time što smo reagovali tek onda kada su građani inicirali.
Odmah da odgovorim ministru, koga, nažalost, nema ovde danas, jer je rekao da smo mi sve ove podatke dobili upravo zahvaljujući Ministarstvu, jer je Ministarstvo dalo medijima da ih objave.
Nažalost, nije tako. Mi smo ove sve podatke dobili tako što je bio nekakav akcident, dogodilo se da su se građani pobunili, da su pisali žalbe, da su molili, i tek onda smo mi dobili nekakve informacije. S druge strane, ima puno situacija gde uopšte nemamo informacije. Ja ovde kod sebe imam bar pet takvih slučajeva, gde su ljudi poslali dopise i molbe da to na neki način prosledimo Ministarstvu, upravo posle one prve sesije, kada smo govorili u načelu o zakonima.
Još nešto moram opet nešto da kažem, mada mi je neprijatno da stvari ponavljam. Smatram da je ponavljanje u ovom slučaju vrlo značajno. To je nešto što govorim zbog toga što javnost mora da bude upoznata sa stvarima kao što je spaljivanje tih, recimo, alternativnih izvora, kao što su gume, boje i ostalo. Naravno da se plašimo da će se razvojem dioksina doprineti da životna sredina bude opterećena i da zdravlje građana bude na neki način i realno ugroženo.
Zapravo, mora jasno da se kaže da se spaljivanjem u zatvorenim postrojenjima, na temperaturi od 1.400 stepeni, uz adekvatno vođenje procesa, oslobađa jako mala količina dioksina i da je ona u tim količinama dozvoljena čak i u EU. Naravno, prvo sam to morala reći, dioksin je otrovan gas.
Mnogo je realnija opasnost za sve nas građane ako taj dioksin gori na otvorenom, na niskim temperaturama, a upravo je to slučaj kada se upale kontejneri; upravo je to slučaj kada na divljim deponijama vidite da neprekidno tinja vatra i da se pojavljuje dim; upravo je to slučaj kada se za Petrovdan upale one silne gume, pa apelujemo svi da to ne rade. Znači, građani i te kako mogu ovde da doprinesu sami da svoju životnu sredinu zaštitimo na taj način.
Šta još mogu da kažem? Dakle, govorim ponovo o Kosjeriću. Mislim da je eskalacija problema jako loš način da rešimo problem. Problem da se rešava i razrešava sve dok postoji mogućnost da sprečimo zagađenja, a ne tek onda kada zagadimo svoju životnu sredinu, a mi ovim zakonom pokušavamo da je popravimo.
Još nešto mora da se kaže. Ponoviću još jednu važnu stvar. Zakon o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivača životne sredine kaže da do 2015. godine sve industrijske grane moraju da prilagode svoju tehnologiju, jer će se na taj način dobijati integrisane dozvole. Vrlo je važno da se to učini do 2015. godine, a mislim da su svi, barem u ovom delu industrije, energetike i ostalog, upoznati s ovim i oni polako pripremaju svoj prelaz na te tehnologije. Rekla bih još jednu stvar – gorivo. Mi smo, kao Poslanička grupa, predlagali to. Problem saobraćaja ugrožava kvalitet vazduha.
Naravno, to je u vezi s ovim drugim zakonom o zaštiti od buke. Potrebno je razmotriti uvođenje diferencirane naknade za cenu olovnog i bezolovnog benzina do 2010. godine. To je ta 2010. godina, koja je u skladu s Nacionalnom programom za zaštitu životne sredine. Na takav način, diferencirana sredstva ostvaruju prihode i ti prihodi od naknade treba da budu namenski iskorišćeni za stvaranje tržišnih uslova za brži prelaz na bezolovni benzin.
To je naš predlog i smatram da treba da bude ozbiljno razmatran. Smatram da smo ovaj zakon i ovaj set zakona obradili sa svih strana i da treba da mu se posveti pažnja kakvu zaslužuje.
Za nas, kao Poslaničku grupu DSS-a, ovaj set zakona, koje sam navela na početku mog izlaganja, zapravo je odgovor države na zagađivače, na zagađivanje životne sredine i na štetu koju, na kraju, u obliku ugrožavanja svog zdravlja, trpe građani.
Smatram da država mora da bude potpuno otvorena, da objasni građanima, koji nikada nisu, niti mogu biti protiv održivog razvoja, dakle, da objasni građanima da ovim setom zakona i svim ovim zakonima iz oblasti životne sredine ona samo doprinosi zdravlju građana, da bude na nekom drugom nivou.
Evo, ja ću ovako završiti sada i biću jako zadovoljna ako posle ovog mog izlaganja ne budu stizale poruke – da mi danas ovde radimo na nekoj aukciji ili na nekoj rasprodaji. Hvala.