Poštovane poslanice, poštovani poslanici, nalazimo se pred načelnom raspravom o zakonu o nacionalnim savetima nacionalnih manjina. Ovaj zakon je po prvi put u ustavno-pravnom poretku Republike Srbije, nažalost, samo najavljen 2002. godine. Nakon donošenja Zakona o slobodi i zaštiti nacionalnih manjina, trebalo je u vreme još SRJ zakon o nacionalnim savetima doneti. Nažalost, iz manje ili više opravdanih razloga, tek je ova Vlada uspela da formuliše zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.
Ustav Republike Srbije od 2006. godine uveo je, između ostalog, kada je reč o nacionalnim manjinama, jedan novi institut posebnim poglavljem, odnosno posebnim grupisanim odredbama u Ustavu, koje sve zajedno predstavljaju instituciju manjinske samouprave.
Na ovaj način, nacionalni saveti, predviđeno je, predstavljali bi mehanizam koji bi građanima Republike Srbije omogućio da Ustavom jemčena manjinska prava realizuju kroz manjinsku samoupravu. Ono što je značajno, manjinska samouprava jeste ne samo pravo nacionalnih manjina da se samostalno staraju o Ustavom zajamčenim pravima, nego istovremeno i odgovornost nacionalnih manjina da se formirajući i birajući nacionalne savete samostalno staraju o pravima koja im Ustav garantuje.
U okruženju, države koje imaju nacionalne savete kao iskustvo pokazale su da se, bez obzira na stepen manjinske samouprave, položaj nacionalnih manjina može posmatrati u jednom kvalitativnom pomaku napred.
Izrada ovog predloga, što je veoma bitno, ovog specifičnog zakona, sastojala se od dve faze – prve faze u kojoj su radili eksperti i druge faze u koju su bili uključeni predstavnici svih izabranih nacionalnih saveta. Drugim rečima, ono što mogu da potvrdim je da, uz više ili manje odstupanja, ovaj predlog zakona istovremeno predstavlja i konsenzus među izabranim nacionalnim savetima, odnosno predstavnicima nacionalnih manjina.
Nekoliko je glavnih tokova koji su vezani za ovaj zakon, odnosno nekoliko je bitnih odlika koje je ovaj zakon, koji smo svi mi koji smo pokušali da formulišemo rešenja, želeli da učinimo zakon što efikasnijim, a nacionalne savete što odgovornijim i što boljim mehanizmom za pripadnike nacionalnih manjina, kako bi realizovali svoja ustavna prava.
Najpre, s obzirom da imamo 16 izabranih nacionalnih saveta, ali da imamo i 28 nacionalnih manjina, prvo pitanje koje je bilo otvoreno je pitanje međusobne razlike, ne kulturološke, ne etničke, među nacionalnim manjinama, već one razlike koje su verovatno dovele do toga da niko nije ni želeo da se upusti u pisanje zakona o nacionalnim savetima. To su razlike koje se tiču brojnosti i naseljenosti.
Imajući to u vidu, pošli smo u rešavanje najznačajnijeg pitanja, a to je pitanje izbora nacionalnih saveta. Prvo i osnovno pitanje i prvi i osnovni princip je bio nacionalni saveti, kao izraz slobodne volje pripadnika nacionalnih manjina, treba da budu izabrani i birani na neposredan način. Pretpostavka za to jesu posebni birački spiskovi.
Posebni birački spiskovi su oduvek bili posebno delikatno pitanje. Ovo delikatno pitanje je bilo raspravljano sa predstavnicima svih nacionalnih manjina i na osnovu međunarodnih konvencija, na osnovu konsultacija sa predstavnicima međunarodnih organizacija koje se bave zaštitom ljudskih prava, na osnovu normi koje smo mi predvideli, nema nikakve dileme da formiranje posebnih biračkih spiskova ne ugrožava ustavni položaj nacionalnih manjina niti njihova građanska prava.
Daleko značajnija od ovoga je i činjenica da su nacionalni saveti prihvatili formiranje posebnih biračkih spiskova, a posebno je značajna činjenica da prijavljivanje u poseban birački spisak koji se formira za svaku nacionalnu zajednicu nije obaveza, kao da i neprijavljivanje na poseban birački spisak ne predstavlja gubitak bilo kakvih ustavnih sloboda ili prava koja su garantovana manjinama.
S druge strane, imajući svest o tome da postoje i nacionalne manjine koje nisu bile spremne ili nisu bile voljne u većem delu da izađu na neposredne izbore upravo bojeći se, imajući određene strahove prema posebnim biračkim spiskovima, predvideli smo mehanizam da ukoliko poseban birački spisak ne bude formiran na zakonom propisan način, takve nacionalne manjine idu na elektorske izbore.
Drugim rečima, izborni sistem koji je vrlo specifičan, ali koji je krajnje jasan i nadamo se efikasan, podrazumeva formiranje posebnih biračkih spiskova i nacionalna zajednica, nacionalne manjine koje upišu više od 50% svojih pripadnika koji imaju biračko pravo, idu na neposredne izbore, a one nacionalne manjine koje to ne učine idu na elektorske izbore. Ovakav sistem, ponavljam, prihvaćen je od pripadnika svih nacionalnih manjina.
Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, kao i Vlada Republike Srbije su svesni da će ovakav izborni sistem, koji do sada nije kod nas proveren, nismo imali prakse sa tim, zahtevati posebnu pažnju i delikatan pristup izbornim radnjama i upravo zbog ove činjenice, jer smo svesni mogućih problema, predvideli smo donošenje tehničkih izbornih akata kojima će se kompletizovati, pojasniti i precizirati izborne radnje koje su potrebne, počevši od formiranja posebnog biračkog spiska, preko njegovog praćenja i ažuriranja, do izbornih radnji, bilo da je reč o neposrednim izborima, bilo da je reč o izbornim radnjama koje se vrše u elektorskom sistemu.
Elektorski sistem je modifikovan u tom pravcu da kandidacione podrške moraju biti overene pred državnim organima i da na taj način za verodostojnost podrške garantuje onaj ko ju je potpisao.
Pored načina izbora, ono što je veoma značajno jesu i objašnjenja. Nalazili smo se u pravnoj situaciji da pišemo zakon koji je po svojoj prirodi zakon izuzetak, kao što je i manjinska samouprava, kako Ustav navodi, izuzetak od opšteg ustavnog pravila. Ona je dodatna garancija, ona je poseban sistem.
Drugim rečima, to je značilo da u opštim sistemima, kakvi su obrazovanje, zdravstvo, službena upotreba jezika i pisma, informisanje, moramo propisati kakav sistem, takve nadležnosti, koje će realizovati ustavne norme.
Ovo je i u pravno-tehničkom smislu veoma, veoma težak zadatak i nadam se da smo taj zadatak obavili kao pravnici i časno i pošteno, i da smo uspeli da dosegnemo gotovo sve one kapacitete koje je Ustav u odredbama koje se tiču prava nacionalnih manjina nacionalnim manjinama garantovao.
Problem u formulisanju odredbi koje se tiču nadležnosti pre svega se sastoje u činjenici da u pojedinim oblastima društvenog života zakoni nisu bili doneti tj. da su važili zakoni iz prethodnog ustavnog sistema, ili drugim rečima da nije došlo do usklađivanja ustavno-pravnog poretka, zakonskog poretka sa Ustavom iz 2006. godine.
S druge strane, imali smo i situaciju da su donošeni zakoni, sistemski zakoni u pojedinim oblastima i da je njihovo pisanje išlo tempom koji je iza pisanja zakona o nacionalnim savetima.
Veoma je bitno da prihvatimo i činjenicu da je ovaj predlog zakona prošao proveru samih nacionalnih manjina, da na osnovu učešća nacionalnih saveta imamo konsenzus i oko načina izbora, koji je bio najdelikatniji, i oko ovlašćenja, pri čemu napominjem da je Ustav garantovao učešće odnosno odlučivanje ili učešće u odlučivanju o onim pitanjima koje garantuje nacionalnim manjinama, a da je najveći broj nadležnosti zapravo samo učešće u odlučivanju, a ne i odlučivanje samo.
I da je napokon ovakav predlog zakona u svojoj radnoj verziji otišao i na potvrdu ekspertima koji se bave u Ujedinjenim nacijama, Savetu Evrope, Evropskoj komisiji zaštitom ljudskih prava i dobio ocenu da je, što se tiče regiona odnosno što se tiče svih onih država koje imaju nacionalne savete i Ustavom zagarantovana manjinska prava, zapravo zakon koji je lider. Ostaje samo da vidimo i da pomognemo da realizacija ovog zakona teče nesmetano.
Ono što je najbitnije, i u to duboko verujem, da je ovaj zakon i u svom pravnom i u svom političkom značenju zakon koji će služiti na čast Republici Srbiji, i da je jedan od retkih zakona u oblasti ljudskih prava koji je, povezujući i proceduralne i materijalne odredbe, zapravo zakon koji obezbeđuje mehanizam neposrednog uživanja ljudskih prava.
Otuda verujem da će i rasprava biti zanimljiva, a ono što posebno verujem da će nakon donošenja ovog zakona svako ko bude došao u Srbiju videti model ustavnog garantovanja i zakonskog realizovanja manjinskih prava koje u Evropi ne postoje, pre svega u njegovoj efikasnosti i u njegovoj punoći.