ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 27.11.2009.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

27.11.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Evo, da vidimo šta smo uspeli sa ovom kompilacijom koju su napravile dve političke stranke, kao neku vrstu, nadam se oborivog testamenta, vrlo skoro oborivog testamenta, da urade u sferi visokog obrazovanja. Čuo sam obrazloženje ministra, čuo sam komentar kolega, ali kod izdavanja dozvola za rad visokošolskim ustanovama nije isto što je bilo u Omnibus zakonu, po kome su se utvrđivali uslovi za osnivanje fakulteta, iako može da Pokrajina osniva fakultete i univerzitete. Dolazimo dakle u koliziji sa članom 41. Zakona o visokom obrazovanju ili bar to nismo morali ugraditi u ovaj zakon. Nismo morali ni u tački 5), jer mi predlažemo brisanje nekoliko tačaka, pobrojaću one najvažnije. Nismo morali da pristanemo  u ovom zakonu, da kod prestanka rada visokoškolske ustanove, pokrajina a ne ministarstvo odlučuje gde će studenti nastaviti završetak školovanja.
Nismo morali u zakonu da predvidimo da proglašavanjem diplome, iz člana 101. stav 1. tačka 1) proglasimo nevažećim, da ga vrši autonomni organ pokrajine, nego da se to vrši prema zakonu kako je predvidelo ministarstvo. Član 104. i član 105. Zakona o visokom obrazovanju predviđa ingerencije ministarstva, a ne ingerencije koje moraju i neizostavno u skladu sa prenosom nadležnosti biti prenete u nadležnost organa autonomne pokrajine. Dakle, zato mi predlažemo da se tačke 2), 4), 6), 7), 8), 9) i 10) brišu i da se otprilike svede na nešto više od nivoa koje su, prema prethodnom zakonu o prenosu nadležnosti, omnibus zakonu kako ga zovete, imali.
Mi zaista treba da se pitamo, ako se ovako usvoji, hoćemo li ove studente, koji jasno prepoznaju loše efekte Bolonje, onda moći da ih primimo u Beogradu i da ih sve usmerimo u Novi Sad. Razlike nema. Hoće li kod upisa, praktično, jednog dana da ih sačeka iznenađenje da će prioritet, kakav god, posebno sa aspekta člana 9, odnosno ako nekim podzakonskim aktom da će nekakav prioritet imati neka preferencijalna manjina, ili neko drugi, da se neće ravno upisivati svi, onda dolazi do ogromnih problema, evo koje nismo predvideli kod Zakona o visokom obrazovanju – i evo studenti su na ulicama. Kratkoća vremena, žao mi je, jer bih još mogao da vam govorim.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
 Reč ima ministar Svetozar Čiplić.

Svetozar Čiplić

Razumem da možemo mi da raspravljamo oko mera, oko nadležnosti, oko načina na koji visokoškolske ustanove primenjuju pojedina prava i obaveze.
Nije mi se dopalo, možda sam pogrešno razumeo i nikako ne bih voleo da u javnosti postoji najmanja sumnja koja je sledeća: kada govorimo o nacionalnim manjinama i o visokoškolskim ustanovama, jedina nacionalna manjina koja je sa pravom povlašćena, a tiče se upisa, jeste romska nacionalna manjina. Za sve visokoškolske ustanove, bile one državom osnovane, bilo one privatne, svi građani, odnosno svi kandidati za studije su jednaki.
Sasvim je opravdano da romska nacionalna manjina, da naši sugrađani studenti, brucoši romske nacionalnosti imaju tu vrstu privilegije. Tu vrstu privilegije im garantuje Republika Srbije. Verujem da to nije sporno. Svi ostali su jednaki.
Dakle, ne možemo govoriti nikada o tome da će neka manjina na račun neke većine imati privilegiju u obrazovanju ili u nekom slučaju, u nekoj situaciji, koja proizilazi iz funkcionisanja visokoškolske ustanove. To ovde ne stoji. Niti jedna jedina nadležnost, koja već od 2002. godine, već u najvećoj meri, ali svakako po Zakonu o visokoškolskom obrazovanju, koja je ovde utkana, dakle, niti iz jedne od tih nadležnosti ne može da dođe do diskriminacije po bilo kom osnovu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
 Narodni poslanik Mileta Poskurica ima pravo na repliku, razjašnjenje.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Napred Srbijo
Gospodine ministre, naravno vi ste govorili o nečemu što nisam pomenuo. To je samo primer, ako zloupotrebimo ono što smo hteli da uništimo našim amandmanom na stav 3. u članu 9, gde može Skupština AP Vojvodine da donese podzakonski akt i time reguliše stanje sprovođenja nekoga, već donetog zakona i zakona koji se, recimo, danas donosi i dok ga Tadić potpiše, oni preko noći mogu da formiraju jedan podzakonski akt za sprovođenje i da urade čudo i u pogledu upisa i ne mora biti uopšte nacionalna manjina.
Što pominjete romsku, uopšte mi nije palo na pamet, ja bih pre možda mislio o nekim drugim koje su učestvovale u kompilaciji ovog zakona, ako bi licitirao manjinama, ali mi to ne pada na pomet. Dakle, to nisam hteo da kažem.
Govorim o potencijalnoj zloupotrebi koja proizilazi iz člana 9. i govorio sam, naravno, o nekoliko članova Zakona o visokom obrazovanju, koji su zaista mogli da ostanu u nadležnosti Ministarstva za obrazovanje, onoga što smo imali.
Odista se postavlja pitanje, ako se bude kako jeste, mi ćemo moći studentske nemire, studentske proteste, da nam nešto bude lakše, da podelimo na dva, tri dela.
Idite u Novi Sad, imate tamo nadležnost svake vrste. Nostrifikacija diploma, ukidanje diploma, to su stvari koje su bile u različitim ministarstvima, tu nema dileme. Vrednovanje stranih studentskih programa.
Što bismo sada davali to pokrajinskom sekretarijatu ili nekom drugom da to radi? Ne znam. Zašto se toliko išlo u te detalje? Mi samo kažemo da se nešto toga skine, da ostane na nivou onoga što smo imali sa omnibus zakonom, da se eventualno nešto i doda, da se neke stvari promene, ulazi se u nacionalni savet koji ranije postojao. Te nužne promene koje su prihvatljive i otuda oni mogu da kontrolišu i da se bore za svoja prava. Plus saveti nacionalnih manjina gde zaista mogu da urade dosta. Upravo to je bio smisao intervencije. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na podnaslov iznad člana 36. i član 36. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Martinović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 36. amandman je podnela grupa od 19 narodnih poslanika poslaničke grupe Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Zoran Šami.

Zoran Šami

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Neću mnogo govoriti o tom amandmanu, to je očigledno uzaludan posao. Samo bih rekao gospodinu ministru, ali sumnjam da će da me čuje.
Gospodine ministre, nemojte nam objašnjavati stvari sa kojima se svi slažemo. Kakve veze imaju primedbe ovde sa time iz razumljivih razloga romska nacionalna manjina treba da bude povlašćena u nekom pogledu? To se podrazumeva. To je jedno.
Drugo, vi opravdavate nešto što piše u ovom zakonu koji danas donosimo nečim što piše u nekim drugim zakonima. Recimo da su odredbe u tim drugim zakonima pogrešne. To vam otprilike dođe ovako - u receptu vam piše da jelo treba da zagori i onda se vi naravno pridržavate recepta i pravite zagorelo jelo. To je malo nelogično.
To što je nekad u nekom zakonu nešto loše definisano, onda je verovatno dobro da se to ispravi i u tom zakonu i da se to percipira i u ovom zakonu. Dakle, sva ta opravdanja da je to negde nešto napisano, da je napisala ova ili ona vlada, završeno je svejedno koja vlada, potpuno je svejedno, ako neka odredba nije dobra, ona nije dobra.
Ja sam izrekao stav DSS-a da nije dobro da autonomna pokrajina osniva fakultete, a može da piše koliko god hoćete zakona, verujem vam da piše, ali to onda nije dobra odredba tog zakona. Fakultete treba da organizuje ili država ili da postoje, kao što postoje, brojni privatni fakulteti koji opet moraju da ispunjavaju određene uslove da bi bili fakulteti. Samo toliko.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč ima ministar Svetozar Čiplić.

Svetozar Čiplić

Zaista ću biti jako kratak.
Govorim o jednoj drugoj argumentaciji, a to je da kada su zakoni sa kojima je ovaj zakon hteo da bude harmonizovan, i to je stvar pristojne nomotohnike, nije stvar pravne obaveze, ti zakoni kada su bili donošeni ovakve odredbe, identične odredbe nisu napadane kao pretpostavka separatizma, odvajanja itd, a ovde sada te iste norme doživljavamo, odnosno doživljavaju se kao još jedan element rastakanja jedinstvene državne nadležnosti, pogotovo u domenu obrazovanja koje je krajnje delikatno i mi se sa time slažemo, da jeste delikatno, svi se slažemo, pogotovo oni koji rade u obrazovanju.
Nije mi jasno zašto tada kada je Zakon o visokoškolskom obrazovanju donošen ovakva nadležnost koja je zapisana u AP Vojvodini nije napadana kao moguće seme separatizma? Sasvim je razumljivo, zato što tog semena nema.
Druga stvar, zapravo zakonodavac ima pravo utvrđujući zakonodavnu politiku da kaže sledeću stvar - ako država Republika Srbija ima pravo da osniva univerzitet ili fakultete, ako to imaju i privatna lica, pravna lica koja imaju privatni kapital, sasvim je normalno da imaju i autonomne pokrajine.
Ne vidim razlog zašto bi privatno lice ili grupa privatnih lica kroz pravno lice se bolje staralo o naučnoj obrazovnoj visokoškolskoj funkciji, obrazujući ustanovu, a to ne bi bila sposobna autonomna pokrajina. Tu zaista nema argumenata. Pri tome, autonomna pokrajina nema pravo da uređuje ono što se uređuje Zakonom o visokoškolskom obrazovanju. Mreža, sistem visokoškolskog obrazovanja je identična za celu Republiku Srbiju. Nikakvih tu problema nema.
Da vratim stvar na početak, ono što sam zapravo hteo da kažem. Ako prilikom donošenja ovog zakona ova nadležnost nije bila sporna ni po pitanju jedinstvene funkcije Republike Srbije, a ni po pitanju smisla osnivanja privatnih fakulteta, odnosno fakulteta koji su privatni i državni, i ovaj je fakultet državni jer ga osniva deo Republike Srbije koji se zove AP Vojvodina, a pri tome svi funkcionišu u jedinstvenom obrazovnom sistemu, onda tu nema nikakvih problema, kao što i do sada nije bilo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslanik Zoran Šami ima pravo na repliku.