PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 19.03.2010.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

12. dan rada

19.03.2010

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 10:10 do 18:05

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi da da završnu reč ili to smatramo već učinjenim? Hvala lepo.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima. Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Zahvaljujem se gospodinu dr Oliveru Duliću, ministru, na uspešno završenoj raspravi u pojedinostima o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru.
Prelazimo na 15. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O MEĐUNARODNOM PREVOZU U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU (pojedinosti)
Saglasno članu 88. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine gospođa Slavica Đukić-Dejanović, povodom pretresa u pojedinostima 15. tačke dnevnog reda, pored predstavnika predlagača gospodina Milutina Mrkonjića, ministra za infrastrukturu, pozvala da sednici prisustvuje Milorad Ilić, pomoćnik ministra za infrastrukturu.
Primili ste amandmane na Predlog zakona koje su podneli narodni poslanici Milan Avramović, Bojan Mladenović, Sreto Perić, Mirko Munjić, Radiša Ilić, Vladan Jeremić, Nikola Savić i zajedno Zoran Šami i Milan Dimitrijević, kao i Odbor za saobraćaj i veze.
Primili ste izveštaj Odbora za saobraćaj i veze i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 142. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Obaveštavam vas da će Poslaničku grupu Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija predstavljati ovlašćeni predstavnik gospodin Đorđe Milićević, da je ovlašćeni predstavnik Poslaničke grupe Demokratska stranka Srbije - dr Vojislav Koštunica dr Zoran Šami, a Poslaničku grupu SRS će predstavljati gospodin Vladan Jeremić, kao ovlašćeni predstavnik.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić, koji želi reč. Gospodine Jeremiću, izvolite.

Vladan Jeremić

Srpska radikalna stranka
Zahvaljujem. Gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, mi smo još u raspravi koju smo pre nekoliko dana vodili ovde u republičkom parlamentu konstatovali da je ova oblast, iako naizgled ne zaokuplja veću pažnju javnosti i poslanika, i te kako bitna, odnosno zakonska regulativa koja bi trebalo da isprati sve ono što je vezano za ove izmene i dopune Zakona o međunarodnom prevozu u drumskom saobraćaju, koje su, samo da podsetimo, od onog prvobitnog zakona donetog pre nekih dvanaest godina, evo, četvrti put, sa neznatnim izmenama i dopunama, pred poslanicima Skupštine Srbije.
Mislim da smo se saglasili da su posledice svega onoga što se dešavalo u proteklih godinu dana, a tiče se globalne ekonomske krize, možda ponajviše osetili upravo prevoznici koji se bave međunarodnim transportom robe, imajući u vidu smanjen obim robne razmene, teškoće u naplati dugovanja, suočavanje sa kontrolama domaćih prevoznika od strane nadležnih organa, ograničene kontingente dozvola.
Dakle, to su neke stvari koje je apsolutno potrebno regulisati zakonskom regulativom. Naša želja je bila da kroz izvestan broj amandmana koje smo podneli kao Poslanička grupa SRS pokušamo da damo određeni doprinos, isključivo u cilju još kvalitetnijeg i konstruktivnijeg sagledavanja ove materije.
Jedan od tih amandmana je i ovaj koji sam podneo na 1. član, tačnije, stav 1, gde je zatraženo da se na kraju dodaju reči „pod jednakim uslovima“. Reč je, zapravo, o dopuni Zakona, time što se predviđaju pojmovi: dozvola, pojedinačna dozvola, vremenska dozvola, CEMT dozvola, posebna dozvola, dnevnik putovanja, putni list, licenca vozača itd. Data su njihova značenja, a konkretno u ovom slučaju to se odnosi na dozvolu za međunarodni prevoz putnika ili stvari. Objašnjenje je da je to isprava kojom se stranom prevozniku dozvoljava pristup i kretanje na teritoriji Republike Srbije, a domaćem prevozniku pristup i kretanje na teritorijama drugih država.
Ono što smo mi želeli amandmanom da na neki način popravimo jeste formulacija – pod jednakim uslovima. Isključivo smo se vodili tom namerom, imajući u vidu činjenicu da se domaći prevoznici suočavaju sa mnogobrojnim poteškoćama kada je reč o carinskim organima drugih država, formalnostima koje se obavljaju itd. Zna se da se dosta vremena izgubi i da sve to ima određenih reperkusija na obavljanje ove delatnosti.
Dakle, smatrali smo da je potrebno da se na neki način, barem kroz ovaj amandman, odnosno Predlog zakona, omogući rad i domaćim prevoznicima pod jednakim uslovima. Mislim da predlagač, odnosno Vlada nije protumačila ovaj naš amandman na način kako smo mi to želeli, jer on nije prihvaćen iz razloga što, kako ovde stoji, „rešenje predloženo u amandmanu, koje je usmereno na ujednačavanje postupanja carinskih organa drugih država prema domaćim prevoznicima i carinskih organa Republike Srbije prema stranim prevoznicima, nije predmet uređivanja ovog zakona. Stoga se amandmanom ne mogu obezbediti jednaki uslovi domaćih i stranih prevoznika u obavljanju međunarodnog prevoza u drumskom saobraćaju.“
Siguran sam da ćemo se složiti u konstataciji da svaka zemlja apsolutno želi da ima kontrolu nad prevozom koji se obavlja na njenoj teritoriji i naravno da se pri tome trudi da u prvi plan stavi sopstvene interese. Otuda i oni problemi što se tiče kontingenata dozvola i svega ostalog što to prati.
Dakle, iz tog je razloga, i zbog ovoga što sam malopre pomenuo o vremenu koje može da se izgubi prilikom nekakvih formalnosti, i podnet amandman, da pokušamo na neki način, barem kroz ovu formu, da omogućimo jednake uslove domaćim prevoznicima u slučaju kada obavljaju međunarodni transport robe. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćena su tri minuta i trideset sekundi od ovlašćenog.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić.
Vlada je prihvatila amandman. Odbor za saobraćaj i veze nije prihvatio amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić.
Vlada je prihvatila amandman. Odbor za saobraćaj i veze nije prihvatio amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima gospodin Jeremić.

Vladan Jeremić

Srpska radikalna stranka
Samo da bih pojasnio, amandman je podnet na član 2. stav 3. Predloga zakona, gde je posle reči „francuski“ dodata zapeta i reči „ruski jezik“. Smatrali smo da je i ruski jezik jedan od zvaničnih jezika koji se upotrebljavaju u toj komunikaciji, pogotovo što se trenutno najveći deo transporta naših prevoznika obavlja sa zemljama bivšeg istočnog bloka, gde je ruski jezik dominantan u praktičnoj primeni. Smatramo da je ovo zaista jedan svrsishodan amandman, koji će samo omogućiti lakše obavljanje ovog posla.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Vladan Jeremić.
Vlada je prihvatila amandman. Odbor za saobraćaj i veze nije prihvatio amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima gospodin Jeremić.

Vladan Jeremić

Srpska radikalna stranka
Ovde je otprilike ista priča kao i za malopređašnji amandman. Dakle, ponovo je zatraženo da se u članu 3, tačnije u novom članu 4b stav 1. tačka 4) posle reči „francuski“ doda zapeta i reči „ruski jezik“. Mogu samo da izrazim zadovoljstvo što je Vlada izrazila spremnost da ovaj amandman uvrsti u Predlog zakona. Objašnjenje je identično ovom malopređašnjem: dakle, apsolutno je potrebno i primereno da se u konkretnom slučaju ugovor o radu prevede i na ruski jezik zato što je to zvanični svetski jezik, a ponajviše iz ovog razloga koji sam naveo, a to je da je popriličan deo transporta naših prevoznika usmeren upravo ka zemljama bivšeg istočnog bloka gde je ruski jezik apsolutno u primeni.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Jeremiću.
Evo, još jedna slična ili identična situacija.
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Radiša Ilić.
Vlada je prihvatila amandman. Odbor za saobraćaj i veze nije prihvatio amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Šami i Milan Dimitrijević. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima doktor Zoran Šami.

Zoran Šami

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine predsedavajući, zahvaljujem. Dame i gospodo poslanici, u ime Demokratske stranke Srbije podneo sam amandman kojim se u članu 5... U dva nova člana koja su sastavni deo tog člana 5. stoji odredba: „Zabranjeno je domaćem prevozniku obavljanje međunarodnog javnog linijskog ili vanlinijskog prevoza putnika drugim vozilom osim autobusom.“ Mi smo tražili da se to dopuni sa dve reči: „ili minibusom“.
Malopre mi kolega iz Ministarstva objašnjava da je to obuhvaćeno terminom „autobus“, jer sve što ima preko osam plus jedno sedište, koliko sam razumeo, spada u autobus. Međutim, zakon ne čitaju i laici, koji ne moraju do kraja da znaju šta u koju kategoriju pripada. Mislim da ne škodi ništa da se ubaci i termin „minibus“. Ipak u svakodnevnom životu, u svakodnevnom govoru pod autobusom obično podrazumevamo nešto što je veliki autobus, da tako kažem.
Mislim da bi valjalo dosta insistirati na tome da i taj prevoz minibusom bude, da tako kažem, regularan. Na taj način, s jedne strane, mnoge divlje vožnje, da tako kažem... Njih ima na relaciji od srednje Evrope prema gradovima u Srbiji, jednom nedeljno minibusevi voze putnike, obično su puni, a da ne govorim o nekim kraćim relacijama između Bosne i Srbije itd., gde voze svakodnevno, tako da je naša ideja bila da svima bude jasno da je i prevoz minibusom legitiman i legalan prevoz. To je smisao ovog amandmana. Ne vidim zašto nije prihvaćen, mislim da je vrlo glatko mogao da bude prihvaćen. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Šami. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na osnovu člana 142. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za saobraćaj i veze podneo je amandman na član 7.
Reč ima gospodin Đorđe Milićević.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Gospodine Novakoviću, poštovani ministre, poštovani predstavniče Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, amandman koji je predložio resorni odbor, ubeđen sam, plod je i rezultat kvalitetne rasprave koja se vodila u načelu o ovom izuzetno važnom zakonskom predlogu. Zaista želim najpre da izrazim zadovoljstvo što je resorni odbor na jedan kvalifikovan, kvalitetan, stručan i kompetentan način razmotrio sve ono o čemu se govorilo tokom rasprave u načelu.
Zašto sam se javio? Zato što sam bio jedan od inicijatora u raspravi u načelu koji su smatrali da je neophodno u određenom kontekstu, upravo onako kako je to predloženo ovim amandmanom koji je predložio resorni odbor, da se određene stvari izmene, kada je reč o čl. 13a, 13b.
Naime, članom 7. je predviđeno obavezno polaganje obuke, bez bilo kakve mogućnosti oslobađanja, za odgovorna lica, odnosno za direktore i menadžere. Imajući na umu činjenicu da je prvobitnim predlogom zanemareno znanje koje se tiče tokom redovnog obrazovanja, znanje najvišeg stepena u oblasti saobraćaja (između ostalog, o tome je i bilo reči), znanje koje se stiče kroz radno iskustvo, kao i to da se obaveznom obukom stvaraju bespotrebni troškovi, predlog je bio u raspravi u načelu da Ministarstvo razmisli i, ukoliko je moguće, da resorni odbor predloži da se stvore uslovi da Ministarstvo oslobodi polaganje ispita lica koja već poseduju znanje, koje bi se na ispitu proveravalo, kao i to da obuka bude ne obaveznog, već fakultativnog karaktera.
Smatramo da je to učinjeno ovim predloženim amandmanom, odnosno amandmanom koji je predložio resorni odbor. Apelujemo na predstavnike Ministarstva da prihvate ovaj amandman jer on, još jednom želim potpuno jasno i precizno da istaknem, sprečava neopravdane troškove za transportna preduzeća i sprečava da se na određeni način dovede u pitanje nacionalni obrazovni sistem. Želim da verujem da će predstavnici Ministarstva još jednom razmotriti i da će prihvatiti predloženo amandmansko rešenje. Zahvaljujem.