Prva sednica Drugog redovnog zasedanja, 29.10.2013.

9. dan rada

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Judita Popović, Radmila Gerov i Kenan Hajdarević.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodna poslanica Judita Popović. Izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija
Hvala vam, gospođo potpredsednice.
Poštovani gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, i ovaj amandman je u stvari u vezi sa onim amandmanom na član 5. i ponovo se odnosi na pravnu struku. Ja bih vas samo podsetila na činjenicu da bi ovaj zakon trebalo da ima dva cilja – jedan je da zaštiti interese države, a drugi da zaštiti interese pojedinaca i građana.
U kojoj meri će da se zaštite ti interesi, pre svega države koja bi želela ovim zakonom da anulira sivo tržište prometa nepokretnosti, a u kojoj meri će zaštititi interese građana da neće strahovati od toga da će jednu nekretninu kupiti sa nekim nevidljivim teretom ili će kupiti nekretninu koja je već prodata po tri, četiri puta? Mi ne živimo na Marsu, mi živimo u Srbiji i znamo otprilike kakvo je to haotično stanje na tržištu nepokretnosti, znamo koliko su u stvari građani nezaštićeni kada se pojave kao prodavci ili kao kupci, apsolutno je nebitno.
Ja bih vas samo podsetila da kada se posreduje u prometu nepokretnosti, onaj posrednik mora biti upućen u odredbe Zakona o hipoteci, Zakona o obligacionim odnosima, Zakona o prometu nepokretnosti i još nekih zakona kojih sada i ne mogu da se setim da nabrojim. Onda se postavlja pitanje – kakav je to kvalitet usluge koji će posrednik da pruži sa četvrtim stepenom stručne spreme, pa makar i sa položenim stručnim ispitom, kakav je to evropski standard i kako ćete vi na ovaj način da pojačate neku ekonomsku konkurenciju, ja zaista ne vidim u rešenjima iz ovog predloga zakona.
Međutim, ja vidim unapred koji će biti problemi jer, faktički, ostaće ovi postojeći. Naime, taj stručni ispit je još uvek jedna „tabula raza“, mi ne znamo šta će u stvari da sadrži u sebi i opet će se oformiti neka komisija i opet ćemo samo da generišemo administraciju. Dakle, to jeste problem ukoliko se zalažemo za neke evropske standarde.
Još jednom bih vas zamolila da dobro razmislite. Jer, ukoliko vi dozvoljavate čak i u onom članu 5. da stručni ispit ne mora da ima svako od zaposlenih, ne mora ni vlasnik agencije da ga ima, nego može i neko lice koje nije u stalnom radnom odnosu, zašto onda taj stručni ispit ne vezivati ujedno i za visoku stručnu spremu, odnosno završeni pravni fakultet? Dakle, imaš završen pravni fakultet, imaš stručni ispit, verovatno ćeš ga i mnogo lakše položiti, prema tome, možemo da se konsultujemo, možemo da radimo sa tobom i to ne nosi neke posebne troškove za funkcionisanje te agencije.
Radi se samo o tome da gledamo šta je to u stvari zajednički interes i države i pojedinca i kakvo je stanje trenutno u prometu nepokretnosti u Srbiji, a stanje je zaista haotično. Nažalost, nemamo jasne statističke podatke i konkretne pokazatelje kakve su posledice tog haotičnog stanja baš po život građana i uopšte u vezi naplate poreza.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dejan Mihajlov, Donka Banović i Jovan Palalić.
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov. Izvolite.

Dejan Mihajlov

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Zbog zaštite samog posrednika agencija do sada smo imali slučaj, razgovarao sam sa više agencija, sa vlasnicima više agencija i sa advokatima koji se bave prometom nepokretnosti, da lice dođe u agenciju, agencija mu da ponudu stanova, odvede ga u prvi obilazak i nakon toga to lice pokupi kontakte sa vlasnicima onih stanova gde ga je vodila agencija i oni nezavisno od agencije zaključe ugovor i time agencija ostane oštećena za proviziju. To je jedna situacija koja nam je i te kako bila poznata do sada. Na taj način je agencija bila onemogućena da za svoj rad dobije određenu naknadu.
Vi govorite ovde – posredovanje se vrši na osnovu itd. i govorite o obavezama nalogodavca da za određeni objekat, ako ga do tog objekta odvede agencija, agencija mora da ima svoju proviziju. Da bi se sprečilo izvrgavanje odredbi ovog zakona, mi smo stavili da se nalogodavcem u smislu ovog zakona smatra bračni drug i krvni srodnici u prvom stepenu. Ovim zakonom se ne reguliše…
Govorite o nalogodavcu. Može suprug da ode i da traži od agencije, posrednika da mu da spisak određenih nepokretnosti, da on to uzme. Ali, ako njegova supruga posle zaključi ugovor, ona neće biti u obavezi po ovom zakonu da agenciji plati, da posredniku plati određenu proviziju za tu kupoprodajnu aktivnost.
Ovim zakonom samo uvodimo tu obavezu da se nalogodavcem u smislu ovog zakona smatra i bračni drug i krvni srodnik u prvom stepenu. Znači, govorimo o ocu, majci ili o detetu, koje naravno ima 18 godina i ima poslovnu sposobnost. To je samo cilj našeg amandmana, da se zaštite agencije od izvrgavanja ruglu odredbi ovog zakona i od samovolje kupaca i prodavaca nepokretnosti da se izbegne plaćanje provizije. Jer, ako nam je cilj da ožive agencije i da se uredi ova oblast, onda mora da se omogući da i one budu zaštićene od izvrgavanja odredaba ovog zakona. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 16. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dejan Mihajlov, Donka Banović i Jovan Palalić.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov.

Dejan Mihajlov

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
O ovome smo već govorili pri amandmanu gospođe Popović. On se odnosi na to da je posrednik obavezan da po potrebi angažuje lice pravne struke za poslove iz nadležnosti lica koja imaju određene sposobnosti pravne struke. To je nešto što mi smatramo da je neophodno.
Ponoviću za one koji nisu dobro razumeli, ovaj zakon se odnosi i stvara uslove, kako stoji u prvom članu zakona – uređuju se uslovi i način obavljanja posredovanja u prometu i zakupu nepokretnosti, kao i nadzor. Naravno da ovaj zakon ne može da reguliše sve ono što prati jedan proces nepokretnosti, od obaveze suda i svega ostalog, ali sa druge strane nameće posredniku koji nudi određeni stan licu koje dođe i plati taksu ili plati naknadu određenoj agenciji, nameće toj agenciji, nameće tom posredniku obavezu da kada vi dođete u agenciju kod posrednika da kupite stan, da vam kaže ovako – ovaj stan je pravno čist, nema tereta, nije pre toga bio u pravnom prometu, validna je građevinska dozvola, uknjižen je. Znači, on je dužan da da dosije o tom stanu svakom licu koje tu dođe.
On neće biti u mogućnosti za neke stvari koje iziskuju pravna znanja da da to mišljenje i da napravi takav dosije. Naročito, ako imamo u vidu da nakon toga su potrebne određene pravne radnje da bi se ceo posao završio.
Zato smatramo, da po potrebi agencija treba ostaviti mogućnost, da može da angažuje lice koje ima pravna znanja, pravne struke, kako bi omogućilo što kvalitetniji rad u skladu, ne samo sa ovim zakonom, nego sa drugim zakonima. Zato što je to lice koje polaže stručni ispit i bude vlasnik agencije ili je zaposleno u agenciji, ne znači da ima saznanja iz Zakona o obligacionim odnosima, iz načina vođenja knjiga u sudu, evidencija i svega ostalog. Potreban je neko ko ima šire znanje kako bi se do kraja zaokružio ovaj postupak i omogućila jedna kompletna pravna zaštita svih subjekata u ovom poslu.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Božidar Đelić. Izvolite.

Božidar Đelić

Demokratska stranka
Mi ne možemo podržati, po istoj logici koju smo i malopre izrazili i ovaj amandman, iz razloga što se ovde pozivaju posrednici da rade profesionalno sopstveni posao. Naravno, da ako je potreba da se dođe do neke pravne interpretacije treba angažovati pravnika, ali ima mnogo drugih problema. Ako postoji bilo kakva sumnja u kvalitet građevine, ako postoji bilo kakva druga sumnja u jednom drugom delu tog procesa, jednostavno, posrednik mora uraditi ono što nalaže njegova profesija.
Ali, gospodine potpredsedniče, moram učtivo da vas pitam po drugi put, predstavljajući ovaj zakon i danas na raspravi o amandmanima, niste nam rekli ni reč o kontekstu. Da li biste udovoljili našoj ne znatiželji, nego potrebi da znamo kakvo je stanje na tržištu nepokretnosti? Koliko je agencija zatvoreno u proteklih godinu dana? Koliko je stanova, kuća, drugih nekretnina, prodato, kupljeno? Da li je tačno ono što kažu profesionalci iz ove struke da je promet pao između 4o% i 80% ove godine, u poređenju sa prethodnom u zavisnosti od mesta i kvaliteta nekretnine? Da li možete da nam kažete bar reč, gospodine potpredsedniče, šta planirate da uradite da se sad situacija promeni? Koliko ćete se izboriti za budžet za izgradnju, pošto nekretnine, znamo dobro da postoji sekundarna prodaja i kupovina. Mi želimo da nam kažete nekoliko stvari o realnom životu.
Gospodine Đeliću, nije vreme za poslanička pitanja, molim vas da se držite amandmana. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Đeliću, opet ste izašli iz teme. Gospodine Đeliću, nije vreme za poslanička pitanja, molim vas da se držite amandmana.
Reč ima narodni poslanik Mirko Čikiriz. Izvolite.
...
Srpski pokret obnove

Mirko Čikiriz

SPO-DHSS
  Gospodine ministre, vezano za ovaj amandman, on je u vezi amandmanima gospođe Judite Popović,  način našeg razmišljanja je sledeći. Do sada je u Srbiji, ne samo zbog nestručnosti, mislimo zbog toga što je zakazala država, prevareno negde oko 25.000 kupaca, čak jedan prodavac iz Novog Sada je jedan stan prodao 40 puta, verovatno je to srpski rekord. Ali, zbog čega se sve to dešavalo?
Vi ste u obrazloženju ovog zakona rekli, između ostalog da je to i zbog nekvalitetnih usluga posrednika. To je tačno. Sada je reč upravo o kvalitetu usluga posrednika i oni zaista pored tog stručnog ispita moraju da imaju, neka čini nam se šira znanja, jer se često zaključuju predugovori, ugovori, jemstvo, ima tu trampe nepokretnosti, kompenzacije, svega, i čini nam se da, neko ko polaže stručni ispit neće moći baš da odgovori svim izazovima koja će nametnuti praksa.
Ono što sam pričao o zakazivanju države, mislim da mi treba uz ovaj zakon, koji je sigurno korak napred u odnosu na postojeće stanje, da razmišljamo o licenciranju investitora i o polaganju bankarskih garancija, da bismo zatvorili krug kako bi sprečili da zbog neefikasnog funkcionisanje države, zbog neozbiljne organizacije države sve to plati običan građanin kao što ih je, kažem bilo, do sada oko 25.000. Jer, nije dovoljno samo osiguranje posrednika, oni sigurno neće odgovarati za kompletnu štetu. Recimo, ako nestručno izvrše svoj posao, ako svesno jedan stan prodaju više puta itd. Ne verujem da će to osiguranje pokrivati svu štetu koju građani pretrpe zbog takvog ponašanja posrednika.
Zbog toga mislim da je zatvaranje tog kruga pravne sigurnosti od strane države, da će biti na pravi način urađeno, tako što ćemo pre svega licencirati investitore i izvođače i položiti bankarske garancije. Onda uz efikasan i blagovremeni rad MUP-a u slučaju prevara, uz bankarske garancije investitora, uz osiguranje posrednika, mi tek tada kao država pružamo građanima potpunu jednu pravnu sigurnost. Kažem i zbog toga i zbog stanja na tržištu nepokretnosti, naše razmišljanje ipak ide u pravcu da posrednici treba da imaju više stručno znanje.