Poštovana predsednice Narodne skupštine, poštovani poslanici, dame i gospodo, pred vama je niz predloga zakona i sporazuma. Krenućemo od prvog, a to je – razmatranje Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju. Penzijski sistem je jedan od najsloženijih sistema u društvu, posredno ili neposredno od značaja za skoro sve stanovnike države. Ovim sistemom pre svega se obezbeđuju primanja našim starijim građanima, sadašnjim, onima koji će to postati u budućnosti.
Međutim, karakteristika penzionog sistema je svojevrsni dugoročni horizont, što za posledicu ima da svaka izmena u ovom sistemu neposredno utiče kako na sadašnje osiguranike i korisnike, tako i na položaj budućih generacija. Iz navedenih razloga donošenjem mera i upravljanje tim sistemom je posebno izazovno jer se puni efekti donetih odluka ponekad vide nakon nekoliko godina ili čak decenija.
Posebnost penzionog sistema svakako predstavlja i činjenica da je neposredno zavistan od demografskih i ekonomskih tokova u državi, tj. starosne strukture stanovništva, migracionih kretanja, nivoa i kvaliteta zaposlenosti, visine zarada, bruto rasta BDP, regionalnih ekonomskih neravnoteža i tome slično.
To znači da svaka kretanja i sve odluke koje se donose sa ciljem izmene stanja u tim oblastima neposredno utiču i na penzioni sistem, pozitivno ili negativno. Iz navedenih razloga, prilikom donošenja mera usmerenih na druge oblasti, treba uvek imati u vidu posledice koje će te mere imati na penzioni sistem, a ovo je posebno važno kada se radi o formulisanju dugoročnih planova.
U Republici Srbiji penzijski sistem se sastoji od sistema obaveznog PIO i sistema dobrovoljnih penzionih fondova i penzijskih planova. Sistem obaveznog PIO je urađen Zakonom o PIO, tako da je Predlog zakona o kome danas raspravljamo upravo usmeren na izmene u ovoj oblasti.
To je osnovni deo penzionog sistema, slično kao i u većini evropskih država. Podatak od 2,6 miliona osiguranika i 1,7 miliona penzionera koji se trenutno nalaze u sistemu svedoči o značaju ovog vida penzionog osiguranja za građane Srbije. Reč je o obaveznom državnom sistemu zasnovanom na principu međugeneracijske solidarnosti i tekućeg finansiranja. Obaveznim osiguranjem su pokriveni zaposleni, uključujući i državne službenike, pripadnike Vojske, policije i bezbednosnih službi, lica koja obavljaju samostalnu delatnost, uključujući pripadnike slobodnih profesija, sveštenike i verske službenike, poljoprivrednike i lica koja samostalno se uključe u obavezno osiguranje.
Svaki penzijski sistem ima dve osnovne funkcije, da obezbedi minimalne prihode starijima i da omogući zamenu prihoda ostvarenih tokom aktivnog perioda života, najčešće na osnovu zarada u određenoj meri. Obaveznim penzijskim i invalidskim osiguranjem u Srbiji se istovremeno vrše obe funkcije.
Obavezno PIO obezbeđuje zaštitu u slučaju nastanka sledećih rizika, starost, invalidnost, smrt osiguranika i korisnika, povreda na radu i profesionalna bolest, kao i potreba za negom i pomoći drugog lica. Zasnovano je na filozofiji Bizmarkovog sistema, socijalnog osiguranja, a finansira se doprinosima koje plaćaju osiguranici, poslodavci počev od 2003. godine. Obračun visine prava vrši se po bodovnom principu.
Drugi deo penzijskog sistema, sistem dobrovoljnih penzijskih fondova i penzijskih planova započeo je sa funkcionisanjem 1. aprila 2006. godine i omogućava da oni koji žele da dodatno ulažu sredstva u cilju obezbeđenja većih prihoda u starosti to i učine. Ovaj deo penzijskog sistema zasnovan je na dobrovoljnosti članstva, raspodeli rizika ulaganja i akumulaciji sredstava. Sprovodi se kroz dobrovoljne privatne penzione fondove kojima upravljaju društva za upravljanje. Poslodavac, Udruženje poslodavaca, profesionalno udruženje ili sindikat mogu da zaključe penzijski plan sa društvom za upravljanje u cilju uplate penzionog doprinosa za račun svih zaposlenih, odnosno članova, a s obzirom na relativno kratko trajanje ovog dela penzionog sistema, on se još uvek nalazi u fazi akumulacije sredstava.
Zašto je neophodna reforma sistema obaveznog PIO? Kako je već rečeno, obavezno PIO čini osnovu penzijskog sistema u Republici Srbiji i zasniva se na tekućem finansiranju penzija, što je slučaj u najvećem broju evropskih država. To znači da sva lica koja obavljaju neki rad i po tom osnovu ostvaruju prihod, po principu obaveznosti izdvajaju kroz doprinose za PIO sredstva za finansiranje penzija sadašnjih korisnika, a time dobijaju mogućnost da ostvare pravo na sopstvenu penziju, nakon ispunjenja odgovarajućih uslova. Dobrom delu našeg građanstva to nije do kraja jasno, jer često možemo čuti – a gde su moje pare, ili – ko je oteo moje pare koje sam izdvojio za penziju?
Novac od uplaćenih doprinosa je korišćen za isplatu penzija i drugih prava tadašnjih penzionera kao što se sada troše prikupljena sredstva od doprinosa za sadašnje penzije. U savremenom obliku sistema obaveznog PIO, razvijan u periodu 1945. i 1970. godina, kada je starosna struktura stanovništva bila povoljna, stanovništvo bilo mlado, tako da je bio pozitivan odnos broja osiguranika u odnosu na korisnike, zbog čega je u ovaj sistem bilo ugrađeno mnogo povoljnih rešenja, od uslova za penzionisanje, načina obračuna i visine penzije i slično.
Vremenom, promenom demografske strukture stanovništva, sve lošijom ekonomskom situacijom i opadanjem nivoa zaposlenosti, ovaj sistem je počeo da zapada u krizu, tako da je početkom devedesetih godina prošlog veka se pojavio deficit u finansiranju isplate penzija i niza drugih prava, koje je obezbeđivao ovaj vid osiguranja.
Danas, izazovi sa kojima se suočava penzioni sistem su karakteristični ne samo za Srbiju, nego za skoro sve evropske zemlje, tako da se sa njima suočavaju čak i razvijene zemlje zapadne Evrope.
Uzroci pojave deficita i ukupne finansijske neizdrživosti sistema obaveznog socijalnog i penzionog invalidskog osiguranja u našoj zemlji se mogu rezimirati na sledeći način. Nepovoljna opšta situacija u zemlji pre svega uzrokovana krizom nastalom devedesetih godina, finansijska nedisciplina i neplaćanje doprinosa od strane brojnih privrednih subjekata, delom zbog loše situacije u kojoj su se našli, a delom zbog smanjene kontrole naplate i opšte krize u privrednom okruženje, što je opet uslovljeno tranzicijom ka tržišnoj privredi i sankcijama, bombardovanjem i drugim ozbiljnim faktorima, nizak nivo zaposlenosti., nepovoljna demografska situacija u Srbiji je da je Srbija među najstarijim društvom u Evropi, produženje životnog veka stanovništva, rešavanje problema viška radne snage kroz njihovo ubrzano penzionisanje, relativno povoljni kriterijumi za odlazak u penziju, koji se nisu prilagođavali promenama u okruženju, niska starosna granica, široka i blagonaklona definicija invalidnosti uz jednostrano ostvarivanje prava na invalidsku penziju, korišćenje penzionog sistema za kratkoročno rešavanje problema na tržištu rada, pre svega velikog broja nezaposlenih i viška zaposlenih u velikim privrednim subjektima, zloupotrebe pri ostvarivanju prava na invalidsku penziju itd.
Posledice ovoga su bile prisutne u Srbiji 2000. do 2014. godine. Posledice delovanja napred opisanih faktora izrazito nepovoljno su se odrazile na penzioni sistem Srbije, a poslednje tri decenije ogledale su se u sledećem. Drastično je smanjen odnos osiguranika i korisnika penzije. Broj osiguranika se kontinuirano smanjivao, dok se broj penzionera povećavao zbog ubrzanog starenja stanovništva, povoljnih kriterijuma za penzionisanje, rešavanje problema u funkcionisanju privrede kroz ubrzano penzionisanje viškova radne snage i slično.
Odnos između broja osiguranika i broja penzionera kontantno opada tokom poslednjih nekoliko decenija, s tim što je u poslednjih dvadesetak godina pad dostigao kritične razmene. Godine 1990. bilo je 2,7 osiguranika na jednog penzionera, 2001. godine 1,8 a 2014. godine je odnos pao na 1,4 osiguranika na jednog penzionera. Situacija je malo popravljena poslednjih godina s obzirom na to da prema podacima RF PIO u junu 2018. godine je bilo ukupno 2.599.788 osiguranika, a 1.712.587 penzionera, što znači da 1,5 osiguranik dolazi na jednog korisnika penzije. Skoro četvrtina građana Srbije su penzioneri, 24,6%.
Prema vrednosti ovog parametra Srbija je u donjoj polovini evropskih država, za 1,4 % poen ispod proseka država članica EU. Dakle, predstavljeni podaci neposredno pokazuju osnovni uzrok problema u finansiranju penzija, a to je povećanje broja penzionera uz nedovoljna sredstva po osnovu doprinosa, usled još uvek niskog broja osiguranika koji izdvajanjem doprinosa za PIO finansiraju penzije sadašnjih penzionera i problema u naplati doprinosa.
Ovo je još jedan razlog zašto ova Vlada preduzima niz mera usmerenih ka povećanju zaposlenosti sa jedne strane i niz mera u borbi protiv sive ekonomije sa druge strane. Pozitivni rezultati ovih mera neposredno će se odraziti na sistem obaveznog penzionog i invalidskog osiguranja. Merama ove Vlade ne samo da je zaustavljen pad odnosa broja osiguranika i broja penzionera, nego je čak i poboljšan, što se nadamo je samo početak pozitivnog trenda.
Druga posledica opšte krize u sistemu ogleda se kroz značajan rast izdatka za finansiranje troškova penzionog sistema, kao i njihovo učešće u BDP Srbije. Učešće rashoda za penzije u BDP u 2012. godini je iznosio 13,2% sa tendencijom povećanja, što praktično znači da preko 13% BDP je trošeno na penzije, što je previsok procenat za zemlju na ovom nivou razvoja. Kako bi zaustavila rast učešća rashoda za penzije u BDP, koji je između ostalog i ukupan nivo javnih rashoda doveo na neodrživ nivo, tokom procesa finansijske konsolidacije, ova Vlada je donela fiskalno pravilo da ovo učešće treba svesti na 11%, a to je u velikoj meri danas i postigla.
Naime, neto rashodi za penzije u 2017. godini iznosili su 497.85 milijardi dinara, što je bilo 11,15% bruto domaćeg proizvoda. U 14 država EU, kao i u Švajcarskoj koja nije članica EU, učešće penzija u bruto domaćem proizvodu je veće nego u Srbiji, ali nivo razvijenosti tih država to može podneti. Ukoliko se u obzir uzmu i rshodi za isplatu jednokratne pomoći korisnicima penzija, ukupni rashodi za primanja penzionera iznosili su 11,35% bruto domaćeg proizvoda u 2017. godini.
Da bi učešće rashoda za penzije prema bruto domaćem proizvodu bilo zadržano na održivom nivou, a to je da ne bude na štetu materijalnog položaja penzionera, veliki deo rešenja, svakako, leži u ubrzanom razvoju zemlje, a ova Vlada je na pravom putu da to i realizuje.
Sledeća posledica krize u penzionom sistemu bila je rast rashoda koji je bio brži od rasta prihoda, usled čega je, kako je već rečeno, tokom devedesetih godina prošlog veka stvoren deficit u finansiranju redovne isplate penzija i drugih prava iz PIO. Deficit se pokrivao direktnim dotacijama iz budžeta, što nije bilo dovoljno u pojedinim trenucima, pa se isplata penzija povremeno odlagala, što je dovodilo u kašnjenju isplate penzija. Nakon toga, rashodi za penzije u periodu 2002 – 2009. godine rasli su po prosečnoj godišnjoj stopi čak od 20,4%. Osnovni razlog za ovako visok rast visine rashoda je znatno veći rast zarada i troškova života. Parametri za usklađivanje visine penzija u odnosu na njihove projektovane vrednosti, što je značilo da su penzije usklađene u većem procentu nego što je prethodno planirano.
Pored toga, kao što je već rečeno, nepovoljan odnos broja penzionera i broja osiguranika iz godine u godinu je, pored povećanja rashoda, neposredno uticao na nedovoljan rast prihoda iz kojih su finansirane isplate penzija. Primera radi, prihodi od doprinosa i drugi redovni prihodi su u 2014. godini pokrivali oko 63% ukupnih rashoda Republičkog fonda za PIO, tako da su dotacije iz budžeta za pokriće manjka za isplatu svih rashoda činile čak 37% prihoda, 5,7% bruto domaćeg proizvoda u 2014. godini.
U 2014. godini je trebalo hitno intervenisati, jer je pokrivanje deficita za redovnu isplatu penzija predstavljao veliki pritisak na budžet, uz opasnost da se nastavi trend povećanja deficita, odnosno dotacija iz budžeta.
Između ostalog, i ovo je razlog za preduzimanje nepopularnih mera fiskalne konsolidacije. Ova Vlada je za četiri godine postigla cilj i zaustavljen je i smanjen deficit u finansiranju penzija. Podaci o učešću dotacija iz budžeta za pokrivanje deficita za penzije u bruto domaćem proizvodu pokazuju da je ovo učešće u 2012. godini iznosilo 6,8%, u 2014. godini 5,7%, da bi u 2017. godini iznosilo 3,6%. Svakako da je na to uticalo značajno poboljšanje naplate doprinosa i rast bruto domaćeg proizvoda, a to znači da su sve preduzete mere dale pozitivne rezultate.
Ukazujući dalje na stanje penzionog sistema pre preduzimanja mera reformi, jedna od karakteristika je bila i neredovna isplata penzija. Kašnjenje u isplati penzija u tadašnjem fondu zaposlenih povećavalo se devedesetih godina 20. veka. Preduzimane su različite mere kako bi se kašnjenje u isplatama prevazišlo. Na primer, isplata dve penzije u bonovima za struju i slično. U 2001. godini kašnjenje u isplati penzija je iznosilo 1,5 mesečni iznos penzija. U fondu poljoprivrednika situacija je bila još nepovoljnija. Kašnjenje u isplati penzija iznosilo je oko 20,5 penzija. Fond samostalnih delatnosti jedini se nalazi u dobroj finansijskoj situaciji zbog povoljnog odnosa broja osiguranika i broja korisnika penzija, što je bila posledica privrednih kretanja, rasta broja osiguranika usled privatizacije i razvoja preduzetništva i niskog broja penzionera zbog slabe razvijenosti bavljenja samostalnim delatnostima u prošlosti.
Pored toga, zbog izdašnosti penzionog sistema i neprilagođenosti ekonomskim mogućnostima zemlje, takođe je bilo karakteristično da je učešće broja invalidskih penzionera bilo neopravdano visoko. U Srbiji invalidski penzioneri činili su više od 30% od ukupnog broja penzionera u 2001. godini.
Kao što se vidi, život i okruženje stalno zahtevaju donošenje mera koje vode unapređenju penzionog sistema, pre svega kroz realnije definisane parametre. Na primer, povećanje starosne granice za odlazak u penziju koja više nije mogla da bude u skladu sa produženjem životnog veka. Privrednim razvojem i međunarodnim trendovima, redefinisanje prava na osnovu invalidnosti i usmeravanje na ponovnu aktivaciju lica sa smanjenom radnom sposobnošću u saradnji sa tržištem rada, uključivanje novih vidova osiguranja, kao što su dobrovoljni penzioni fondovi i stvaranje dugoročne strategije razvoja sistema, što na kraju treba da vodi postizanju dugoročne finansijske održivosti i pouzdanosti penzionog sistema.
S obzirom na istaknutu potrebu neprestanog prilagođavanja penzionog sistema, promeni u okruženju, napominjemo da predlog izmene i dopuna Zakona o PIO koji danas razmatramo, predstavlja nastavak ranije započete reforme sistema, zbog čega je korisno upoznati narodne poslanike sa prethodno učinjenim u ovoj oblasti.
Faze reforme penzionog sistema i prilagođavanje penzionog sistema, su se dešavale promenljivim okolnostima u društvu, ekonomiji i zemlji, a sve je bilo u cilju stvaranja uslova za dugoročnu održivost sistema. Sprovedeno je fazno i to izmenama propisa usvojenim u ovom Domu 2001, 2003, 2005, 2010. i 2014. godine. Godine 2001. reforma obaveznog penzionog i invalidskog osiguranja, tada jedinog dela penzionog sistema, započela je 2001. godine donošenjem izmena i dopuna zakona, koje su stupile na snagu početkom 2002. godine. Preduzete su veoma važne mere koje su se odnosile na izmenu parametra obaveznog osiguranja. Starosna granica je tada za ostvarivanje prava na starosnu penziju jednokratno podignuta sa 60 na 63 godine života za muškarce, a za žene sa 55 na 58 godina života, što je rezultat činjenice da izmene visine ovog parametra nisu činjene decenijama bez obzira na promenjene demografske, društvene i ekonomske okolnosti.
Izmenjen je način usklađivanja penzija, do tada su se penzije usklađivale prema kretanju prosečne zarade, ukoliko je kretanje zarade u prethodnom periodu bilo veće od 5%. Od januara 2002. godine uvedeno je kvartalno usklađivanje penzija, a dodatno je izmenjena i formula za usklađivanje penzija tako što se od tada procenat usklađivanja određivao na osnovu 50% od kretanja zarada i 50% od kretanja troškova života u prethodnom kvartalu, tzv. švajcarska formula. Dakle, pored zarada prilikom određivanja visine procenta usklađivanja, od tada se koristi i kretanje troškova života.
Nastavak reforme usledio je donošenjem novog Zakona o PIO, koji je stupio na snagu 10. aprila 2003. godine. Ovim zakonom značajno je izmenjena struktura obaveznog osiguranja. Promenjena je definicija invalidnosti. Propisano je da je uslov za sticanje prava na invalidsku penziju postojanje potpune nesposobnosti za rad. To predstavlja znatno pooštravanje uslova u odnosu na dotadašnje propise, prema kojima je ostvarivanje prava na invalidsku penziju bilo dovoljno utvrđivanje nesposobnosti za obavljanje odgovarajućeg posla kojim se osiguranik bavio.
Ukinuta su prava po osnovu preostale radne sposobnosti, tj. ukinuto je pravo na ostvarivanje naknade zbog rada sa skraćenim radnim vremenom i naknade zbog manje zarade na drugom odgovarajućem poslu, kao i pravo na raspoređivanje na drugi odgovarajući posao. Pravo na naknade po tom osnovu zadržalo je samo zatečene korisnike. Umesto toga omogućeno je licima, koja su imala ovo pravo, da ukoliko ostanu bez posla ostvare naknadu u visini od 50% invalidske penzije. Pravo na ovu naknadu, u ovoj grupi lica, pripada do ispunjenja uslova za penziju.
Izmenjen je i način obračuna penzije. Uveden je sistem obračuna na osnovu ličnih bodova, koji se određuju na osnovu dužine staža i visine uplate doprinosa svakog pojedinačnog osiguranika i opšteg boda koji je jednak za sva lica koja u određenom periodu stiču pravo na penziju.
Produžen je staž koji se uzima u obzir prilikom obračuna penzija. Do donošenja zakona, obračun penzija vršen je na osnovu podataka iz najboljih 10 godina staža osiguranika. Nakon donošenja zakona, penzija se određuje na osnovu celokupnog navršenog staža, počev od 1970. godine.
Proširen je obuhvat obaveznog osiguranja, uvedena je obaveza plaćanja doprinosa na sve prihode koji se ostvaruju po osnovu obavljanja neke ekonomske aktivnosti, što znači da su uključeni raznovrsni ugovori za čije izvršenje se ostvaruje naknada, ugovori o delu, autorski ugovori i sl. Na taj način pooštrena je osnova za plaćanje doprinosa za PIO, što je imalo pozitivan efekat na povećanje prihoda fondova. Isto tako, smanjene su mogućnosti izbegavanja plaćanja doprinosa, pri čemu plaćanje doprinosa i po ovom osnovu ima pozitivan efekat i na visinu penzije tih lica tako što ostvare prava.
Umesto postojanja tzv. produženog osiguranja, uvedena je mogućnost dobrovoljnog uključivanja u osiguranje za sva lica koja nisu u osiguranju, a imaju želju da uplaćuju doprinose za PIO. Promene u obuhvatu osiguranika poljoprivrednika su u tom periodu, pre donošenja zakona, imali su obavezu osiguranja svi članovi poljoprivrednog domaćinstva.
Novim zakonom regulisano je da je samo nosilac poljoprivrednog domaćinstva, odnosno najmanje jedan član domaćinstva obavezno osiguran, dok ostali članovi imaju mogućnost dobrovoljnog uključenja u osiguranje.
Promenjena je i stopa doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje. Zbirna stopa doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje iznosila je 32% do 1. maja 2003. godine. U cilju smanjenja poreskog opterećenja privrede, stopa je u periodu od 1. maja 2003. do 1. jula 2004. godine smanjena na 20,6%, dok je nakon tog datuma podignuta na 22%. Neophodno je napomenuti da postoji razlika u osnovicama na koje je plaćen doprinos i posle 1. maja 2003. godine. Tako da, nominalno smanjenje stope doprinosa sa 32% na 20,6% ne znači da je realno smanjenje stopa doprinosa iznosilo zaista toliko, odnosno smanjenje je bilo manje nego što se moglo zaključiti na osnovu promene nominalne visine stopa. Osnovni cilj je bio da se pored navedenog smanjenja opterećenja privrede vodi računa i fiskalnoj održivosti sistema PIO.
Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, koji je stupio na snagu 1. septembra 2004. godine, na jedinstven način je uređeno i finansiranje celokupnog socijalnog osiguranja. Drugim rečima, ovim zakonom su preduzete odredbe kojima je regulisano pitanje obračuna i naplate doprinosa u sva tri sistema.
Reformski procesi nastavljeni su donošenjem seta zakona u oktobru 2005. godine. Izmenama Zakona o PIO, čija je primena počela 1. januara 2006. godine, izmenjeni su pojedini parametri obaveznog osiguranja, a najvažnije mere tada bile su predviđene postepenim pooštravanjem uslova za sticanje prava na starosnu penziju kroz povećanje starosne granice za pola godine na godinu, u periodu od 2008. do 2011. godine, i to za muškarce sa 63 na 65 godina, a za žene sa 58 na 60 godina života.
U skladu sa tim, povećana je i starosna granica za sticanje prava na porodičnu penziju. Postepeni prelazak u periodu od 2006. do 2009. godine, za usklađivanje penzija četiri puta godišnje prema švajcarskoj formuli, na usklađivanje dva puta godišnje prema kretanju samo troškova života. Uvođenje vanrednog usklađivanja penzija 1. januara tekuće godine, ukoliko prosečna penzija za prethodnu godinu iznosi manje od 60% od iznosa prosečene zarade, bez poreza i doprinosa u Srbiji. Predviđena primena navedene norme do kraja 2008. godine. Utvrđen je najniži nivo penzije u osiguranju zaposlenih i osiguranju samostalnih delatnosti na nivou 25% prosečne zarade iz 2005. godine, što je primenjeno od 1. januara 2006. godine. Nakon toga bilo je predviđeno usklađivanje najniže penzije, na isti način kao i ostale penzije uz predviđeno vanredno usklađivanje najniže penzije 1. januara tekuće godine, ukoliko je njen iznos manji od 20% prosečene zarade u prethodnoj godini. Ova zaštitna mera primenjivala se do 2010. godine.
Pored toga, država se opredelila za rešavanje problema neuplaćenih doprinosa licima koja su bila zaposlena i prijavljena na osiguranje od 1991. do 2003. godine, a kojima nije bio uplaćen doprinos za deo ili za ceo taj period. To je uređeno Zakonom o uplati doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, za pojedine kategorije osiguranika, tj. zaposlenih, donetim takođe sredinom 2005. godine, a kojim je omogućena uplata doprinosa navedenoj kategoriji osiguranika, kao i ostvarivanje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja. Za sprovođenje ovog zakona nisu bila neophodna dodatna sredstva, iz razloga što je bilo predviđeno da se deo dotacije iz budžeta preusmerava u ovu svrhu.
U istom paketu doneta su i tri zakona iz nadležnosti Ministarstva finansija kojim se suštinski uticalo na penzijski sistem. Donošenjem dva zakona o javnom dugu Republike Srbije omogućeno je uspostavljanje redovne isplate penzija u osiguranju zaposlenih i osiguranju poljoprivrednika. Javni dug je isplaćen penzionerima u osiguranju zaposlenih u šest rata, a poljoprivrednim penzionerima u četiri rate. Proširena je struktura penzionog sistema uspostavljanjem sistema dobrovoljnih penzionih fondova i penzijskih planova i na taj način omogućeno je izdvajanje dodatnih sredstava za penziju svima koji to žele. Zakon kojim je uređena ova oblast u primeni je od 1. aprila 2006. godine.
U ovoj fazi reforme penzionog sistema započeta je i reforma penzione administracije u cilju poboljšanja efikasnosti rada, smanjenja administrativnih troškova, a zakonom je utvrđena konsolidacija tri penzijska fonda u jedan. Konsolidacija je sprovedena u dve faze, prvo administrativna, a zatim i finansijska konsolidacija. Konsolidaciju Fonda je pratila nova organizaciona struktura Fonda, tehnološko upravljanje radnih procesa, radnih mesta zaposlenih, obuka kadrova i unapređenje poslovnih procedura.
Izmenom Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, koja je stupila na snagu 1. januara 2011. godine, nastavljeno je prilagođavanje parametara obaveznog osiguranja demografskim promenama u društvu i ekonomskim mogućnostima zemlje, što je prvenstveno sprovedeno kroz pooštravanje uslova za sticanje prava za penziju, i to: postepeno podizanje uslova za odlazak u starosnu penziju na osnovu dužeg perioda provedenog u osiguranju (tada je bilo predviđeno da se uslov koji je iznosio 35 godina staža osiguranja, odnosno 40 godina i najmanje 53 godine života, povećava dok se ne postigne 38 godina staža, odnosno 40 godina i najmanje 58 godina života u periodu od 2011. do 2022. godine), postepeno podizanje starosne granice za porodičnu penziju za tri godine u periodu od 2012. do 2017. godine, pooštravanje uslova za penzionisanje osiguranika kojima je staž osiguranja penzija sa uvećanim trajanjem kroz promene uslova u pogledu potrebnih godina provedenih na radnom mestu, odnosno poslu za snižavanje starosne granice, kao i postepeno povećanje opšte starosne granice sa 53 na 55 godina života, a za osiguranike koji rade na najtežim poslovima zadržana je pogodnost da se starosna granica može snižavati do 50 godina.
Ostale izmene odnosile su se na promene načina usklađivanja penzija, tako što je bilo propisano da će penzije od 1. aprila i 1. oktobra tekuće godine usklađivati se samo sa kretanjem potrošačkih cena na teritoriji Republike Srbije u prethodnih šest meseci, s tim što se izuzetno od 1. aprila 2011. i 1. aprila 2012. godine penzija usklađivala u procentu koji predstavlja zbir procenta i rasta, odnosno pada potrošačkih cena na teritoriji Republike Srbije u prethodnih šest meseci i procenta koji predstavlja polovinu realne stope rasta bruto domaćeg proizvoda u prethodnoj kalendarskoj godini. Dodatno, penzija se, ako bruto domaći proizvod u prethodnoj kalendarskoj godini poraste iznad 4%, treba uskladiti od 1. aprila tekuće godine u procentu koji predstavlja zbir procenta rasta, odnosno pada potrošačkih cena na teritoriji Srbije u prethodnih šest meseci i procenta koji predstavlja razliku između realne stope bruto domaćeg proizvoda u prethodnoj kalendarskoj godini.
Godine 2014. izvedene su ključne mere reforme koje su preduzete u navedenim godinama i bile usmerene prvenstveno na pooštravanje uslova za ostvarivanje prava na penziju i njihovo prilagođavanje izmenjenim demografskim okolnostima, izmenu načina obračuna penzija, organizacione promene u sprovođenju penzionog i invalidskog osiguranja, kao i pooštravanje strukture penzionog sistema uvođenjem sistema dobrovoljnih penzionih fondova. Međutim, bez obzira na značajne pozitivne efekte izražene kroz usporavanje rasta, zatim i pad deficita u penzionom sistemu, kao i porast prosečne starosti novih korisnika penzija, preduzete mere u prethodnim godinama nisu bile dovoljne za trajno prevazilaženje problema postojanja deficita i održivog funkcionisanja sistema u okviru tadašnjih društveno-ekonomskih okolnosti koje su bile negativne i koje su se odražavale na život i rad i na materijalni položaj svih građana Srbije.
Naime, broj korisnika penzija do 2014. godine je i dalje rastao posle 2014. i bio je nesrazmerno veliki u odnosu na broj stanovnika, a demografska struktura se pogoršavala. Situaciji je dodatno doprinela i svetska ekonomska kriza koja je od 2008. godine pogodila i našu zemlju. Jednokratno podizanje penzija od 10% u oktobru 2008. godine, u jeku ekonomske krize, u velikoj meri je ugrozilo sve dotadašnje rezultate reforme ovog sistema, uzrokujući znatno povećanje ukupnih rashoda za isplatu penzija, a time i rast deficita, čime su povećani transferi za pokrivanje deficita iz budžeta. Sve navedeno uticalo je na ponovno pogoršanje situacije u obaveznom penzijskom i invalidskom osiguranju, tako da je 2014. godine zatečen veoma visok deficit u budžetu Republike Srbije i gotovo neodrživo redovno finansiranje isplate penzija.
Iz navedenog razloga su preduzete mere fiskalne konsolidacije, čiji je sastavni deo, zbog velikog učešća u javnim rashodima, bio i penzioni sistem. Naime, bilo je neophodno hitno zaustaviti rast deficita ovog sistema i smanjiti izdvajanje iz budžeta za finansiranje isplate penzija. Iz navedenih razloga, Vlada se suočila sa neminovnošću preduzimanja hitnih mera, što je učinila predlaganjem Zakona o privremenom uređenju načina isplate penzija, a koji je usvojen u oktobru 2014. godine, kojim su smanjene penzije u isplati, počev od novembarske penzije.
U cilju zaštite standarda penzionera, smanjenjem nisu bile obuhvaćene penzije niže od 25.000 dinara. Uštede na mesečnom nivou po osnovu smanjenja penzija iznosile su oko dve milijarde dinara. Smanjenje visine penzija u isplati sprovodilo se na sledeći način. Korisnicima penzija čija je visina penzija određena u skladu sa Zakonom veća od 25.000 dinara, a manja od 40.000 dinara penzije će se isplaćivati u odnosu koji se dobija tako što se od ukupne visine penzija odbija iznos koji se dobija množenjem koeficijenata od 0,22, sa razlikom između ukupne visine penzija i 25.000 dinara.
Korisnicima penzija, čija je visina penzija određena u skladu sa Zakonom, veća od 40.000 dinara, penzije su se isplaćivale u odnosu koji se dobija tako što od ukupne visine penzija odbija zbir iznosa koji se dobija množenjem koeficijenta od 0,22 sa 15.000 i odnosa koji se dobija množenjem koeficijenta od 0,25 sa razlikom ukupne penzije i 40.000 dinara.
Dakle, u ovom slučaju, Vlada je pokazala socijalnu odgovornost jer je zaštitila penzionere sa najnižim penzijama, tako da navedenom merom nisu smanjeni rashodi za 61% korisnika penzija. Ova mera je bila teška i rizična, ali je bila i neophodna. Penzioneri su to shvatili na pravi način, čime su pokazali da su jedan od najodgovornijih delova našeg društva. Zbog toga, a imajući u vidu da mere fiskalne konsolidacije su danas postigle zadate ciljeve i ponovo je pokrenut razvoj zemlje. Ova Vlada je posebno zahvalne penzionerima na teretu koji su podneli.
Imajući u vidu potrebu zaštite materijalnog položaja penzionera, čime su se iskazali prvi pozitivni rezultati u napretku ekonomije naše zemlje i poboljšano stanje u budžetu, Vlada je predložila uvećanje penzija znatno ranije nego što je prvobitno bilo planirano program fiskalne konsolidacije.
U skladu sa tim opredeljenjem, penzije su povećavane za 1,25% u decembru 2015. godine, za 1,5%, u decembru 2016. godine i za 5% u decembru 2017. godine. Pored toga, dva puta krajem 2016. i krajem 2017. godine, je svim penzionerima isplaćivano po 5.000 dinara. Dakle, iako je usvajanje navedenog zakona bila nužnost, Vlada je i tokom perioda fiskalne konsolidacije preduzimala mere zaštite standarda penzionera.
Pored donetog Zakona o privremenom uređenju i načinu isplate penzija, Vlada je nastavila sa reformskim merama, što je učinjeno novim izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju. Izmenom propisa usvojenog u julu 2014. godine, a koje su stupile na snagu 1. januara 2015. godine, osnovni cilj usvojenih mera je bilo smanjivanje priliva novih penzionera u cilju smanjenja deficita u finansiranju sistema i uspostavljanju uslova za dugoročnu ekonomsku održivost penzionog sistema, a usvojene mere odnosile su se na postepeno izjednačavanje uslova za starosnu penziju žena po pitanju godina života sa muškarcima, na sledeći način da se povećanje uslova za starosnu penziju, za osiguranike žene, najpre sa 60 na 63 godine, u periodu 15, 20, da od 2021. godine postepenim povećanjem za dva meseca na godišnjem nivou na 65 godina uz zadržavanje minimalnog uslova od 15 godina staža osiguranja.
U pogledu starosne granice, kao uslova za ostvarivanje prava na starosnu penziju, za Srbiju je karakteristično ubrzano podizanje za relativno kratko vreme, u poređenju sa drugim zemljama u Evropi. Naime, u periodu od 10 godina starosna granica je podignuta za pet godina, što čini penzioni sistem u Srbiji jednim od najdinamičnijih u Evropi. Velikim delom je ovaj postupak sproveden kao posledica toga da je početkom reforme uslov za starosnu penziju u Srbiji bio uglavnom niži od uslova za penzionisanje u drugim evropskim zemljama. Može se zaključiti da u pogledu starosne granice penzioni sistem u Srbiji za vrlo kratko vreme dostigao većinu evropskih zemalja, s obzirom na to da je očekivano trajanje života stanovništva u Srbiji značajno niže nego u svim evropskim zemljama.
Uvođenje prava za privremeno starosnu penziju uz trajno smanjenje iznosa privremene starosne penzije za svaki mesec ranijeg života pre navršavanja opšte starosne granice od 65 godina. Utvrđivanje dodatnog uslova za snižavanje starosne granice za sticanje prava na starosnu penziju za osiguranike koji rade na radnim mestima na kojima se staž osiguranja računa sa uvećanim trajanjem, da su se navršili najmanje dve koma tri, dve trećine staža na tim rednim mestima u odnosu na ukupan staž osiguranja.
Nadalje, novim izmenama Zakona o PIO donetim u decembru 2014. godine, utvrđen je način i dinamika usklađivanja penzija u skladu sa pravilima utvrđenim Zakonom o budžetskom sistemu. Izmenama tog propisa utvrđeno je fiskalno pravilo da se penzije neće usklađivati sve dok učešće penzija u BDP ne padne ispod 11%.
Kao što je već rečeno, ovaj parametar je tada 2014. godine iznosio 13,1 i kao što sam već naglasio set mera je dao svoje pozitivne rezultate tako da navedeni cilj mimo svih očekivanja i skoro u potpunosti je postignut i ranije nego što se očekivalo, pošto rashodi za penzije u prošloj godini su bili neznatno iznad 11% BDP. Treba naglasiti da je to postignuto bez obzira na tri povećanja penzija i isplata dve jednokratne pomoći penzionerima koje su sprovedene u međuvremenu.
Polazeći od toga da su teške mere fiskalne konsolidacije dale pozitivne rezultate i da je postignut osnovni cilj, finansijska stabilnost javnih finansija, kao i unapređena situacija u pogledu finansiranja isplate penzija, stvorili su se realni uslovi da se nastavi rad na unapređenju sistema obaveznog penzionog i invalidskog osiguranja.
Iz navedenog razloga se i pristupilo izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, o kojima je ovde reč. Važno je napomenuti da u ovom slučaju nije reč merama restriktivnog karaktera nego su sve mere, ponavljam sve mere, usmerene ka unapređenju položaja osiguranika korisnika penzija, ali i administrativnih procedura i postupaka što čini jedinstveno ovu izmenu i dopunu Zakona, jer se prvi put pred vama nalazi set izmena i dopuna koje su sve pozitivne.
Pod jedan, nešto što možda najviše zanima sve penzionere, predložena je odredba člana 53. Predloga zakona kojim je predviđeno da Zakon o privremenom uređenju načina isplate penzija ili popularno rečeno, Zakon o umanjenju penzija prestaje da važi usvajanjem ovog zakona i njegovim stupanjem na snagu. To znači da će oktobarska penzija koja se redovno isplaćuje u novembru biti isplaćena bez umanjenja.
Dakle, molim vas da obratite pažnju, visina oktobarske penzije bez umanjenja će biti jednaka penziji iz oktobra 2014. godine pre stupanja na snagu tzv. Zakona o umanjenju uvećanom za procente usklađivanja od tog meseca do danas, a oni su iznosili 1,25% i 1,5% i 5%. Primera radi, penzija koja je u oktobru 2014. godine iznosila 50.000 dinara, nakon stavljanja zakona van snage iznosiće 53.954 dinara, što je rast oko 13% u odnosu na tu penziju.
Pored toga kada je reč o usklađivanju penzija, članom 9. Predloga zakona utvrđuje se da će usklađivanje penzija do dostizanja fiskalne održivosti penzionog sistema uređivati u skladu sa propisima kojima se uređuje budžet i budžetski sistem, time se praktično produžava primena postojeće norme koja je propisana načinom usklađivanja penzija još od 2014. godine. Iako su troškovi za isplatu neto penzija dostigli ciljanu vrednost od 11% učešća u BDP predostrožnosti radi i dalje će se penzije usklađivati prema propisima koje uređuje budžetski sistem.
Međutim, kako bude napredovala ekonomija zemlje, tako će vrlo brzo doći vreme da se usklađivanje penzija vrati na način i dinamiku kako su propisani Zakonom o PIO. Iako pojedina udruženja penzionera podnosi inicijativu da se usklađivanje ubuduće vrši prema formuli i dinamici utvrđenom Zakonom o PIO, smatramo da je u ovom momentu odgovornije i bolje da se i dalje oprezno planira sa jedne strane u skladu sa realnim mogućnostima zemlje, a sa druge strane da to povećanje bude znatno veće od same inflacije i samog povećanja cena na malo.
Mi ćemo se kao Vlada truditi da to povećanje bude u skladu sa ekonomskim mogućnostima zemlje, a u ovom trenutku ekonomske mogućnosti zemlje i ono što su predviđanja jeste da će one biti više od očekivanja i da naše penzionere u narednom periodu očekuju povećanja kao što su bila i u 2017. godini.
Pored prestanka umanjenja penzija u isplati predviđena je još jedna važna mera usmerena ka unapređenju standarda korisnika penzija. Predlogom zakona utvrđen je pravni osnov kojim se daje mogućnost Vladi da isplatu novčanog iznosa kao uvećanje za penziju u zavisnosti od ekonomskih kretanja i raspoloživog prostora u budžetu Republike Srbije, s tim što je dodatno utvrđeno da sredstva za ove namene ne mogu da budu više od 0,3% BDP na godišnjem nivou. U ovom momentu je to iznos od nešto malo iznad jedne milijarde dinara mesečno.
Sredstva za ovu namenu obezbediće se u budžetu, a izuzetno novčani iznos će u 2018. godini biti isplaćen iz Republičkog fonda za PIO. Vlada predlaže ovu novinu u cilju zaštite penzionera sa najnižim primanjima iz navedenog razloga jer je ovo socijalno-ekonomska Vlada, odnosno Vlada koja je socijalno odgovorna prema svojim građanima u slučaju posebno povoljnih ekonomskih rezultata, Vlada će imati ovu pravnu mogućnost da posebno zaštite svoje penzionere. Na ovaj način sačuvan je sistem osiguranja, jer će sve penzije se usklađivati na isti procenat, a posebno će se isplatom novčanog iznosa kao uvećanje uz penziju štiti primanja penzionera sa nižim penzijama. Ovo je između ostalog i dokaz da Vlada vodi računa o socijalnom položaju penzionera i da planiran da na različite načine popravi njihov standard.
Treća značaja izmena koja je sadržana u Predlogu zakona odnosi se na izmenu i način obračuna visine privremene starosne penzije za osiguranike kojima se staž osiguranja računa sa uvećanim trajanjem, takozvani beneficirani staž, koji odlaze u prevremenu starosnu penziju. Smanjenje visine penzije utvrđeno je članom 8. Predloga zakona. Uvodi se novi član 70g. u osnovni tekst zakona.
Predloženom izmenom predviđeno je da se takozvani penali za ove osiguranike računaju u odnosu na sniženu starosnu granicu za svakog konkretnog osiguranika sa beneficiranim stažom, a ne u odnosu na opštu starosnu granicu, kao što će se i dalje računati za sve ostale kategorije osiguranika.
Na ovaj način se povoljnije, uz to i pravednije, obračunava visina prevremene starosne penzije za ove osiguranike, jer se uzima u obzir snižavanje starosne granice na koje imaju pravo prema odredbi Zakona o PIO. Ovo će važiti i za penzionere koji su već ostvarili ovo pravo na prevremenu starosnu penziju.
Dakle, navedena izmena se odnosi samo na obračun visine prevremene starosne penzije za ovu kategoriju osiguranika i ne znači ukidanje takozvanih penala, već samo povoljniji i pravedniji obračun. Ovo ističem zbog nekih različitih informacija i nedoumica u javnosti.
Dalje, jedna od predloženih izmena odnosi se na promene kod takozvanog beneficiranog staža. Naime, odnosi se na zaštitu suštine prava, na sniženje starosne granice, najviše do 50 godina života za osiguranike koji rade na poslovima sa maksimalnim stepenom uvećanja staža osiguranja 12-18 i sprečavanja mogućih zloupotreba.
Predlogom zakona se za ove osiguranike predviđa uslov za ostvarivanje navedenog prava na snižavanje starosne granice do 50 godina, da imaju navršene dve trećine staža osiguranja na poslovima sa maksimalnim stepenom uvećanja staža osiguranja, kada se 12 meseci rada na ovim poslovima računa kao 18 meseci staža osiguranja u odnosu na ukupan staž osiguranja navršen na radnim mestima na kojima se staž osiguranja računa sa uvećanim trajanjem.
Jedna od predloženih mera koja treba da unapredi sprovođenje osiguranja od strane Republičkog fonda za PIO je da smanji broj privremenih rešenja kod ostvarivanja prava na penziju i skrati vreme i troškove do dobijanja konačnog rešenja, odnosno na izmenu načina obračuna poslednje godine staža osiguranja.
Predloženo je članom 6. Predloga zakona da se uvodi novi član 63. u osnovni tekst Zakona o PIO. Naime, u dosadašnjoj praksi poslednju godinu staža osiguranja je bilo moguće obračunati tek po isteku kalendarske godine nakon što je Republički zavod za statistiku objavi prosečnu godišnju zaradu u Republici, zbog čega je Republički fond za PIO morao da donosi privremena rešenja novim korisnicima penzija.
Problem se prevazilazi novim načinom utvrđivanja godišnjeg ličnog koeficijenta za tu godinu, tako da se ne čeka kraj kalendarske godine. Ovom promenom značajno će se poboljšati efikasnost rada Fonda i smanjiti administrativni troškovi.
Pored toga, uvodi se i oročavanje trajanje privremenih rešenja tri godine, u slučaju nepostojanja svih potrebnih podataka za donošenje konačnog rešenja. Ovom izmenom se, pre svega, obezbeđuje veća pravna sigurnost korisnika penzija.
Dalje, prema jednoj od odredaba Predloga zakona, prestaje ovlašćenje Fonda da vrši prinudnu naplatu na ime neuplaćenih doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguranje obustavom jedne trećine penzije osiguranicima koji su sami obveznici uplate doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguranje. Na ovaj način uvodi se red i razgraničenje nadležnosti institucija, jer je za kontrolu i naplatu doprinosa za socijalno osiguranje, prema propisima, nadležna poreska uprava, a Fond se u velikoj meri oslobađa dodatnog tereta obavljanja poslova za koji nije nadležan.
Po sistemu obaveznog PIO, visina penzije se određuje u skladu sa dužinom i visinom plaćanja doprinosa, pa osiguranik u svakom konkretnom slučaju ostvaruje i koristi prava srazmerno periodima osiguranja za koji su uplaćeni doprinosi.
U delu matične evidencije pre svega se vrši usklađivanje propisa sa Zakonom o centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja, kao i definisanje osnova za preuzimanje podataka od drugih organa, što već u praksi u određenoj meri i funkcioniše.
Naime, na ovaj način se značajno smanjuju obaveze poslodavca u pogledu popunjavanja i dostavljanja različitih prijava.
Na primer, ukida se obrazac M4 i drugi obrazci, a čini ukupno ukidanje 17 obrazaca Republičkom fondu za PIO, a uvažavaju se rokovi za preduzimanje mera u odnosu na penzijsku administraciju koji su utvrđeni strateškim dokumentima Vlade, a vezani su za reformu javne uprave.
Predlogom zakona se daje i pravni osnov za uspsotavljanje penzionerske kartice u cilju olakšavanja korišćenja beneficija od strane korisnika, ali i dokazivanja same činjenice da se radi o penzioneru.
Jednokratna novčana pomoć članom 36. Predloga zakona definiše se da se sredstva fonda mogu izuzetno koristiti i za isplatu novčane pomoći korisnicima penzija i novčane naknade kada je takva pomoć potrebna velikom broju korisnika u iznosi koji utvrdi Vlada, vodeći računa o bilansnim mogućnostima Fonda.
Naredni period odnosi se na utvrđivanje načina određivanja godišnjeg ličnog koeficijenta za osiguranike koji u matičnoj evidenciji nemaju utvrđene podatke o zaradi. Najčešće se radi o vojnim osiguranicima, raseljenim licima i drugim.
Predloženom odredbom se propisuje da se za ove osiguranike umesto jedinice ili najniže osnovice za te godine uzima njihov prosečni godišnji lični koeficijent, a to je utvrđeno članom 7. Predloga zakona, a odnosi se na člana 66. važećeg zakona.
Pored toga, ovo će se odnositi i na ranije korisnike koji s tim u vezi mogu da se obrate Fondu zahtevom za izmenu rešenja u skladu sa ovom odredbom u roku od godinu dana od stupanja na snagu ovog zakona.
Pored navedenog, ovim Predlogom zakona preciznije se definišu pojedine odredbe, s ciljem prevazilaženja praktičnih problema – isplate preko banaka, nabavka pomagala sa slepa lica, preciziranje osiguranika samostalnih delatnosti, osnivača, načina utvrđivanja staža osiguranika, preciziranje prestanka osiguranja za lica koja se samostalno uključuju u osiguranje i slično.
Dakle, primetno je da Predlog zakona koji se nalazi na dnevnom redu sadrži veliki broj značajnih izmena koje su usmerene ka unapređenju socijalnog položaja korisnika penzija i pravo osiguranika. Zatim, stvara prostor za unapređenje postupka i procesa vezanih za sprovođenje penzionog i invalidskog osiguranja. Smanjuju se obaveze poslodavca u pogledu komunikacije sa Republičkim fondom za PIO, kao i druge izmene koje treba značajno da poboljšaju stanje u ovoj oblasti.
Kao što je već rečeno, od 2001. godine do danas realizovano je pet faza reforme 2001, 2003, 2005, 2010. i 2014. godine. Svih pet faza sadržalo je mere restriktivnog karaktera. Međutim, bez obzira na preduzete mere, sistem penzionog i invalidskog osiguranja je i dalje tonuo u krizu i dugoročnu finansijsku neodrživost, jer navedeno reforme nisu pratile reforme celokupnog sistema sve do 2014. godine.
Nedostatak investicija, pad zaposlenosti i usporen rast privrede brzo bi istopili efekte reforme sistema penzionog i invalidskog osiguranja. Naime, reforma sistema penzijskog i invalidskog osiguranja bez adekvatnog razvoja zemlje ne može imati dugoročno održive rezultate.
S obzirom da je ova Vlada za kratko vreme postigla izuzetno dobre ekonomske rezultate izražene u smanjenju ukupne zaduženosti zemlje, iskazanom u suficitu, u budžetu povećano je zapošljavanje i rešena su pitanja brojnih problematičnih preduzeća, a sve se to iskazuje u višem rastu BDP u odnosu na planirani.
U ovakvom ambijentu, nakon dugo vremena, imamo Predlog zakona u kome nema nijedne restriktivne mere, već, naprotiv, sve mere su usmerene ka unapređenju položaja osiguranika i korisnika, kao i povećanju efikasnosti sprovođenja osiguranja. To je dobar znak da je ekonomija zemlje, uključujući i sistem penzionog i invalidskog osiguranja, postepeno stavio na zdrave i realne temelje. To je upravo i bio cilj svih mera Vlade, da se stvore zdravi i ekonomski uslovi i stabilne finansije kada je moguće planirati i sprovesti unapređenje standarda stanovništva, a posebno penzionera koji su podneli najveću žrtvu tokom mera fiskalne konsolidacije. Ovaj zakon je upravo prvi signal da smo ušli u tu fazu ubrzanog razvoja zemlje.
Hvala vam. Želim da u danu za glasanje podržite ovaj Predlog zakona i time doprinesemo boljem standardu penzionera i razvijenosti naše zemlje.