Zahvaljujem se.
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, došli smo do priče o jednoj oblasti života gde stvari svakako ne stoje onako kako bi trebalo jer, na žalost, živimo u zemlji bez nacionalnog festivala, nacionalnog filmskog fonda sa nacionalnim savetom za kulturu i diskutujemo danas o Predlogu zakona o kinematografiji koji će, kako tvorci smatraju, jednom za svagda efikasno i pošteno urediti višedecenijsko stanje kontrolisanog ili nekontrolisanog haosa koji postoji u srpskoj kinematografiji.
Kopirajući ta neka evropska rešenja i to pretežno francuska dolazimo do pitanja da li je time zaista stvoren neki temelj za kakvo-takvo normalno funkcionisanje naše filmske proizvodnje, da li su ponuđene odredbe ovakvog Predloga zakona o kinematografiji zaista sprovodive, odnosno da li su dovoljno jasne i precizne da ustoliče ono što je očigledno preko potrebno, a to je jedan fer plej prilikom primene svih tih odredaba zakona na sve učesnike u ovoj kulturnoj delatnosti.
Konačno, da li su odredbe zakona za sve ili možda samo za neku grupu odabranih koji, kao u mnogim drugim sferama društva u ime nekih ideala i njihovih rešenja koje moramo da preuzmemo, zapravo usmeravaju ta sredstva na neku drugu stranu, a ne tamo gde bi trebalo da se usmere.
Čitajući Predlog zakona o kinematografiji ovakav kakav jeste, ono što se odmah nameće kao zaključak jeste da sigurno nikada neće promeniti i urediti bilo šta što se tiče finansijske prirode, jer sve što se dešava u kinematografiji dešava se i u privrednim, društvenim odnosno kulturnim oblastima.
Ono što jeste strašno za nas kao društvo i državu to je da u zemlji bez bioskopa, bez adekvatne distributivne mreže, sa praktično institucionalizovanom piraterijom, složićete se i jednom vrstom potpune dominacije nekih najprimitivnijih sadržaja sa televizijskih stanica, rastuća nemaština onog jednog najšireg sloja ljudi koja bi inače trebala da izdvaja novčana sredstva za uživanje u toj našoj kulturi, koja je, čini mi se, onako poput boksera u nekoj vrsti nok dauna i gde država očigledno pokušava na neki način da održi, a koja bez te publike nema nade da preživi, plašim se da će filmove i dalje jedino moći da snimaju samo oni koji su snalažljivi, oni koji možda imaju dobre veze, pripadaju određenim grupacijama i imaju neke dobre poslovne dilove, a to što te filmove ubuduće neće gledati naša publika, to očigledno u ovom trenutku nije bilo primarno.
Još jednom se pokazalo da filmska industrija zavisi od čitavog spleta društvenih okolnosti zemlje u kojoj bi trebalo da funkcioniše. Upravo je najbolji primer za to ono što je ostalo od te tzv. srpske kinematografije, jer ono što je nagoveštavano u proteklim godinama i decenijama, ta jedna erozija kvaliteta iz godine u godinu je to sve bivalo veće, a čini mi se da su kulminirali u ovoj poslednjoj deceniji.
Skoro da nema nikoga, bez obzira na političku pripadnost ili opciju kojoj pripada, ko se neće složiti da, na žalost, naš film se nalazi na najnižim mogućim granama. Jedna od tekovina u protekloj deceniji je i ta što su kultura, sa njoj i filmska umetnost i produkcija gurnuti na jednu potpunu marginu, u stranu. Suštinski su prepušteni sami sebi, suočavanje sa svim problemima i izazovima. Čini mi se da je ostalo bez pomoći onih koji bi mogli u tome svemu da učestvuju.
Što se filma konkretno tiče, ova protekla decenija nije donela našem filmu apsolutno ništa ili bezmalo ništa jer, kao što su hiljade ljudi okusili šta to znači rezon tržišta, ostali bez svojih radnih mesta, tako je i pravo na život, tako je i u našem filmu jedna vrlo beznadežna situacija.
Kada bi se nekad pojavljivao po koji film, po koje ostvarenje nije ni čudo što se isključivo bavio tim najcrnjim ili najdepresivnijim slikama naše svakodnevnice koji stvaraju generalno lošu sliku o Srbiji. Posebno je diskutabilno i u tehničkom odnosno zanatskom smislu tok kvaliteta odnosno nivo kvaliteta. Tako dolazimo praktično do zaključka da je sistemski, da li nemarom, nezainteresovanošću ili nečim drugim, praktično ta kompletna logistika, kada je reč o onome što treba da postoji u proizvodnji filmova na neki način ruinirana. Uništene su velike producentske kuće, studiji, gotovo cela bioskopska mreža. Potpuno je na neki način skrajnuta ta naučna izdavačka delatnost kada je reč o filmskoj teoriji i kritici i proizvodnji.
Kada ovo ističem ne mogu da smetnem s uma neke od konkretnih primera o kojima javnost manje-više zna. Vi ste sigurno sa tim upoznati, "Avala film", 2008. godine bile su neke procene vrednosti do čak nekih 105 miliona evra. To je za one koji malo manje poznaju ovu problematiku, nekada grandiozan studio u vreme SFRJ, kada su nastajali holivudski spektakli. Na žalost, on je potom preobražen u nešto što nema dodirnih tačaka sa nekadašnjim sjajem, čak i pred stečajem.
Ne mogu takođe da smetnem sa uma onu glasnu iskazanu želju ili misao doskorašnjeg predsednika odbora "Beograd filma", kako će beogradske bioskope koji su odavno mrtvi samo sahraniti, što je u prevodu značilo da onih 17 hiljada kvadratnih metra bioskopa, poslovnog prostora u najskupljem delu Beograda, kupljenih za nešto više od devet miliona evra na šest godišnjih rata nekakvim tajkunima, biznismenima za mnogo veći iznos, duplo veći iznos i pri tom se odreknemo nekakvih kultnih beogradskih bioskopa kao što su "Jadran", "Partizan", "Kozara", "Voždovac" i "Slavica".
Pogotovo je problem vremena u kome živimo, vraćam se opet na "Avala film", sama lokacija, površina zemljiša koja postoji i one neizbežne aspiracije građevinaca da tu niknu nekakvi ekskluzivni stanovi, vile ili ko zna šta već.
Ako bismo podvukli crtu, teško da bismo mogli da zaključimo da danas postoji srpski film. Mislim da je približnija i realnija konstatacija da danas samo gledamo nekakve imitacije ili šeme tih zapadnih filmova koji su možda čak i neprimereni u ovim našim uslovima. To svi znaju, ali nikako da se prekine sa njihovim finansiranjem.
Možda najbolji pokazatelj u kakvom stanju je srpski dokumentarni film ilustruje i činjenica da još 1999. godine, punih 12 godina, do dan danas ni jedan nije učestvovao u zvaničnoj selekciji na najvećem festivalu Svetskog prvenstva u dokumentarnom filmu u Overhauzenu u Nemačkoj.
Prikladno je reći da je ovdašnja Akademija za filmsku umetnost i nauku dodelila svoju poslednju prizmu odnosno naš oskar 1999. godine i to inspirisana bombardovanje naše zemlje protagonistima političke satire "Ratom protiv istine". Problem je što nisu uništeni samo bioskopi, već video produkcija i distribucija. Sada, na kraju ove decenije, izuzev na mestima gde pirati mogu da diluju svoje DVX, nova filmska izdanja jednostavno ne možemo da pronađemo. Distributeri su u agoniji. Već duže vremena se bave nekim drugim stvarima, uterivanjem dugova, zatvaranjem svojih firmi, a ne onim što bi trebalo da im bude prioritet.
Još je neverovatnija činjenica da u takvim okolnostima potpuno nezainteresovano, bez ikakve reakcije nastupaju i domaće televizijske stanice, uključujući i javni servis evropske Srbije, RTS, koji je simbolično učestvovao u nekim finansijskim konstrukcijama nekih naših filmova jer, i to smo svi svedoci, na njihovom repertoaru su domaći filmovi, pogotovo novije proizvodnje, zaista pravi raritet.
Srpska radikalna stranka ocenjuje da su nedorečenost, nedoslednost i, hajde da to nazovemo pravilom puna slučajnih rupa, koja karakterišu rešenja iz brojnih i drugih oblasti, da se pojavljuju i u ovom predlogu zakona. Kada skupštinska većina bude usvojila, ne sumnjam da će to tako biti, ovaj zakon o kinematografiji, ono što se da izvući kao zaključak je da će nekakva nezavisnost tog srpskog filma, koja je inače bila ugrožena u priličnoj meri, biti sada dovedena do nekih krajnjih granica, a da će budžetska sredstva, ovolika ili onolika, u zavisnosti od procene šta znači malo ili puno para, i dalje biti usmeravana samo onim projektima koji su saglasni sa nekom istorijom i okolnostima koje su pratile ovu proteklu deceniju.
Konkretno, prema predlogu zakona Filmski centar Srbije, dakle, bi sredstva koja iznose nekih 0,1% od ukupnog državnog budžeta dodeljivao preko dva konkursa godišnje. Nezavisno od tih konkursa i Ministarstvo kulture bi imalo pravo da četvrtinu predviđenih sredstava dodeli projektima koji nisu prošli na konkursima, ali samo ukoliko imaju određeni društveni ili državni značaj.
Prevedeno na narodski rečnik, dakle, na finansijsku pomoć države će moći da računaju oni stvaraoci koji zadovolje kriterijume upravnog odbora Filmskog centra Srbije ili oni za koje vlast proceni da će koristiti celoj zemlji. Dakle, svi oni drugi koji nisu baš na pozitivnim frekvencijama sa Filmskim centrom ili Ministarstvom kulture očigledno će morati da obezbeđuju finansije za svoje projekte nekim drugim putem. Biće prinuđeni da učestvuju u toj surovoj tržišnoj utakmici. Ako uspeju da ubede nekog finansijera biće dobro, ako ne uspeju ubede, naravno da će taj film doneti zaradu onda neće uspeti u svemu tome.
Dakle, to je taj surovi kapitalizam, tržišna utakmica za koju je interesantno, recimo, i da stranka kojoj pripada i ministar kulture, koja se inače punu deceniju zalagala za likvidiranje onoga što nema prođe na tržištu, sada odjedanput malo nelogično zagovara, hajde da kažem, državnu brigu za neke određene grupe umetnika. I te određene grupe umetnika su ni manje ni više nego oni koji u poslednjih deset godina, vraćam se na početak priče, praktično da nisu proizveli nijedno tržišno isplativo kulturno toliko značajno delo da obeleži period koji je za nama.
Šta je možda problem u ovoj priči? Problem je taj što, hajde da ih tako nazovem, savremeni srpski stvaraoci, filmski stvaraoci, očigledno nisu poreklom iz Holivuda, niti iz čuvenog londonskog Pajnvud studia, nego su rasli i stasavali u periodu pre svega i one SFRJ i onoga što je postojalo posle svega toga usledilo.
To što se danas u Srbiji smanje manje filmova, nego što je, recimo, bio slučaj u Titovoj Jugoslaviji ne znači da mi sada nemamo dovoljno filmskih stvaralaca koji imaju tu jednu relaciju sa režimom na način kao što je to bilo i u onim nekim pređašnjim vremenima, dakle, oni koji su spremni da bezpogovorno na neki način utkaju političke ideje kroz ono što se predstavlja publici u vidu filmskog ostvarenja.
Problem je taj što su isti ljudi uspevali sve vreme do sada da i od države i od društva, od nas građana, poreskih obveznika dođu do zadovoljenja svojih interesa, svojih potreba, dođu do novca, a ovakav predlog zakona, ako ništa drugo, bi u najboljoj meri uspeo da u potpunosti legalizuje sve ono o čemu sam do sada govorio, odnosno sinonim za one koji su jako dobro poznati javnosti, počev od Markovića, Paskaljevića, pa nadalje.
Iz svega ovoga proizilazi jedna neverovatna, ali očigledna činjenica sa kojom bi verovatno trebalo da se suočimo, a to je da praktično ne postoji nešto što se zove nezavisni film. Ono što je simptomatično jeste da je isti za volju u sličnoj poziciji je i evropski film, koji je takođe prepušten na milost i nemilost grupaciji, navodno, buntovnik stvaralaca, koji prave sve negledljivije, besmislenije, a sve skuplje filmove. Međutim, za razliku od srpske javnosti, u evropskim zemljama se sve češće čuju kritike na račun takvog stanja.
U Srbiji, vidite i po zainteresovanosti poslanika, očigledno da vlada jedna ravnodušnost, iako je valjda svima jasno da se i ovde radi o novcu građana Srbije, koji će po ko zna koji put, po našem mišljenju, biti iskorišćen protiv interesa tih samih građana.
Umesto da bude makar jednim delom sve to usmereno na tržišnu utakmicu, na ukus publike, očigledno da će naše filmsko stvaralaštvo i u buduće biti ostavljeno na milost i nemilost proevropskim strukturama.
Neću sada podsećati na to koliko je ozbiljno stanje u kojem se nalazi srpska kinematografija, podsećanjem na učešće direktno ili indirektno poslanika kulture u nekim dešavanjima koji su obeležili prethodan period, ali je jasno da je problem u tome što, čini mi se da jedan stav koji bi trebalo da bude protivan državi, odnosno antisrpski stav koji, čini se da ima prilično dobru podlogu u našoj savremenoj kulturi. Pa se onda iznenađujemo zašto, recimo, Anđelina Džoli reši da snimi film o ratu u Bosni u kojem su Srbi prikazani kao monstrumi ili što Holivud malo, malo pa izbacuje na tržište filmove sa Srbima kao priličnim negativcima ili možda ima nečeg neobičnog u tome ako imamo u vidu činjenicu da se i u Srbiji snimaju neki filmovi poput "Turneja", "Četvrtog čoveka", "Sv. Georgije ubiva aždahu".
Pomenuo sam "Turneju" Gorana Markovića, koju je država Srbija prosledila Američkoj akademiji za film kao našeg kandidata za oskara, a ono što je nedopustivo jeste da se u tom istom filmu pripadnici srpskog naroda prikazuju kao vinovnici svakog mogućeg zlodela proisteklog iz raspada SFRJ.
"Četvrti čovek" koji govori o srpskim ratnim zločincima itd. ili ono što je možda najbrutalnije a to je "Sv. Georgije ubiva aždahu", možda i najskuplji srpski film do sada, gde se udara na ona srpska ratna iskustva koja su do tada bila izuzeta od nekakvog blaćenja, a to je vreme Prvog svetskog rata, dokazujući da su Srbi uzrok svih problema sami sebi.
Onda je i tužna istina da tokom protekle decenije u Srbiji nije snimljen ni jedan igrani film koji bi na uverljiv, istinit, nastrašćen način prikazivao probleme sa kojima se suočava srpski narod i ovde i sa kojim se suočavao i u Hrvatskoj i u Bosni i na Kosmetu, ali smo zato poslali u svet neka ostvarenja koja predstavljaju srpski narod u jednom izuzetno, izuzetno negativnom kontekstu.
Taj problem istorije kinematografije je jedan od osnovnih problema, jer film nije počeo sa "Slavicom", prvi srpski film je bio "Karađorđe", šesta filmska projekcija na svetu, prva u Srbiji i na Balkanu, održanoj još 1896. godine. Ni dan danas, i to je isto podatak koji svakako mora da upozori, jeste to što nemamo filmove o velikim delima srpske literature. Jedan od primera je Andrićeva "Na Drini ćuprija".
Problem je taj što se danas u bioskop ide u okviru šoping molova i uglavnom da bi se deca ostavljala da gledaju crtane filmove, iako je prvi stalni bioskop u Srbiji, u Somboru otvoren još 1906. godine, da je u Beogradu 1912. godine radilo 13 bioskopa, iako je tada u prestonici živelo tek nešto više od 100 hiljada stanovnika, a u Vojvodini je tokom Prvog svetskog rata otvoreno 10 bioskopa, zuz 20 već postojećih.
Gde smo danas i šta danas imamo? Ako se pri tom doda i činjenica da je 1999. godine, valjda kao legitiman cilj, NATO avijacija bombardovala deo Jugoslovenske kinoteke u kojoj se nalazilo 90 hiljada kutija sa kolor negativima, jasno je zašto se nalazimo u ovakvoj situaciji.
Da zaključim, očito da nam preostaje da sačekamo da se neko od mladih, obrazovanih, talentovanih stvaralaca konačno na jedan pravi i kvalitetan i odvažan način pozabavi pravim temama koje su, slučajno ili namerno, u proteklom periodu ostale netaknute. Uz ovakav zakon o kinematografiji, mislim da to baš i neće biti izvodljivo, pogotovo imajući u vidu i muke domaćih neprivilegovanih filmskih stvaralaca, malog broja bioskopa, piratskih kopija, loše ekonomske situacije gledalaca. Pitanje je zaista šta možemo da očekujemo u ovoj sferi života?
Na kraju, citiraću Mešu Selimovića – "Ni jedno zlo neće postati dobro samo zato što će ga prihvatiti većina". Plašim se da je to slučaj i sa ovakvim zakonom o kinematografiji, a očigledno da nas bolji život može očekivati samo u nekom repriznom terminu. Zahvaljujem se.