Dame i gospodo narodni poslanici, članovi Vlade, pred poslanicima Narodne skupštine i pred građanima Srbije, kao što smo čuli, danas u okviru zajedničkog načelnog pretresa vodimo raspravu o tri objedinjena predloga zakona, a to su: Predlog zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o biocidnim proizvodima, kao i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o hemikalijama.
Na prvi pogled iz ovih naziva bi se reklo da se radi o jednom novom i dva stara zakona. Međutim, to je samo na prvi pogled, jer su i jedan i drugi i treći zakon praktično stari-novi zakoni, jer egzistiraju u nekom obliku zakonske regulative već nekoliko godina.
Inače, sva tri zakona o kojima danas raspravljamo, tretiraju istu problematiku, a to je zaštita zdravlja ljudi i životne sredine, kao i odgovarajući stručni nadzor nad primenom ovih zakona.
Kada se donosi bilo koji zakon iz bilo koje oblasti, osnovno i nužno je da predlagač zakona ima na umu dve stvari. Prvo, kakvo je stanje u ovoj oblasti ovde? Konkretno, mislim na oblast zdravstva. Drugo, kakvo stanje želi predlagač da zakonima reši probleme u toj oblasti?
Međutim, ova tri zakona ne predlažu se zato što je stanje u oblasti zdravstva u Srbiji loše, nego što predložena zakonska rešenja, omogućavaju usklađivanje zaštite zdravlja ljudi sa zakonodavstvima EU, kao i usklađivanje nacionalnog zakonodavstva sa međunarodnim propisima i standardima, što predstavlja značajan prioritet Vlade Republike Srbije.
U maju 2009. godine, donet je Zakon o biocidnim proizvodima kao i Zakon o hemikalijama. U njih ste ugradili najsavremenija rešenja iz EU koja tretiraju ovu oblast. Posle dve i po godine, ponovo ste prinuđeni da se u Skupštini Srbije raspravlja o ovoj problematici, jer su vam iz EU stigle nove primedbe, nove direktive i nova rešenja.
Zbog navedenog, htela bih da postavim pitanje – da li smo mi poslanici jedne suverene države, koja svoju zakonodavnu aktivnost bazira na rešavanju suštinskih problema i potreba naših građana ili smo samo instrument Vlade u kojoj vi sedite, koja opet, bez ikakvog kritičkog stava, usvaja sve primedbe koje stižu iz EU?
Zato se bavimo pitanjima i zakonima koji, obično u datom trenutku, nisu od suštinske važnosti za građane Srbije ili su praktično neprimenljivi u našim okolnostima. Samim tim, ne posvećujemo neophodnu pažnju u rešavanju nagomilanih državnih, socijalnih, ekonomskih i drugih egzistencionalnih problema sa kojima se svi mi u Srbiji svakodnevno susrećemo. Valjda je ovih dana i najnepokolebljivim evropejcima, za koje donedavno EU nije imala alternativu, sada jasno da je EU neprijatelj srpskih nacionalnih interesa, jer nam otkida 15% teritorije.
Srpska radikalna stranka će svakodnevno skretati pažnju Vladi Republike Srbije da skrene sa tog pogrešnog puta kojim vodi građane Srbije.
Sada malo o predloženom setu zakona. Smatramo da ova zakonska rešenja nisu uopšte dotakla ključne problema zdravstvenog sistema Srbije, koji su nezadovoljavajući. Ne zato što to kažu poslanici SRS, već što to pokazuju svi objektivni, brojčani i statistički parametri. Uzeću parametar o smrtnosti, gde se Srbija svrstava na začelje po broju umrlih u toku jedne godine.
Srbija je treća zemlja u svetu po smrtnosti od infarkta. Od malignih oboljenja u Srbiji umire svaki peti bolesnik. Kod žene su najmaligniji tumori dojke i karcinomi grlića materice, a kod muškaraca su to tumori debelog creva, pankreasa i pluća sve češće.
Kada je u ovoj skupštini bio Predlog zakona o bakteriološkom i biološkom oružju, postavili smo pitanje na koje nismo dobili ni do dan danas odgovor. Zašto do sada nije urađena strategija zdravstvene zaštite od posledica NATO agresije? Zbog čega ovo pitanje? Zato što od 2000. godine, naročito na severu KiM a i u Srbiji, znatno je povećan broj od malignih oboljenja. Po nekim istraživanja istaknutih lekara, a to istraživanje su objavili u stručnom časopisu "Praksis medija". Oni su rekli da je u toku 1997. godine na odeljenju Kosovske Mitrovice bilo 2,6% obolelih od karcinoma pluća, a posle 2000. godine , taj broj se povećao na 22%. Zato bih volela i zamolila ministra da, ako ne sada ovom prilikom, u nekom pismenom obliku dostavi da li imate uopšte u planu da raspravljate o posledicama NATO bombardovanja i da napravite strategiju? Do sada ste napravili mnoge strategije, a ovako jednu važnu strategiju niste do sada doneli.
Što se tiče malignih oboljenja i hroničnih nezaraznih oboljenja, gde spadaju oboljenja srca, krvnih sudova, dijabetes, respiratorna oboljenja, nisu to jedina oboljenja koje su epidemije i koje su u obliku epidemije koje haraju državom Srbijom. Znamo da je sve više obolelih od psihičkih poremećaja, da će depresija do dve hiljade…
(Predsedavajuća: Narodna poslanice, molim vas da vaš izveštaj koji je sasvim zanimljiv i opravdan o zdravstvenom stanju stanovništva, dovedete na bilo koji način u vezu sa tri Predlog izmena i dopuna zakona koji su na dnevnom redu.)
Nema problema, skratiću.
Htela bih da kažem da smo nacija koja biološki nestaje. To je pokazao i najnoviji popis, da nas ima oko 380 hiljada manje nego 2002. godine. Zato bih pitala ministra – zbog čega je to tako? Koje će mere preduzeti? Statistika pokazuje i u narednom periodu se predviđa, da će u Srbiji do 2050. godine biti šest miliona stanovnika. Nažalost, o ovome se ne priča.
Ministarstvo, donošenjem ovih setova zakona koji su danas na dnevnom redu, samo produbljuje i pogoršava situaciju u zdravstvu.
Poslanička grupa SRS, uvažavajući značaj u oblasti zdravstva, smatram da će i ministar da uvažava ovo što mi pričamo i da nas bar sasluša, sa velikom pažnjom i bez bilo kakvih predrasuda je razmotrila predložene zakone.
Prvo ću nešto reći o Predlogu zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe. Na Odboru za zdravlje smo smatrali da je ovo trebalo da bude krovni zakon iz ove oblasti. Međutim, ovaj zakon, kao što smo videli, ima 54 člana i prilično je nedorečen, nije sveobuhvatan, ima mnogo manjkavosti. Smatramo da se ne može nazvati krovnim zakonom iz ove oblasti.
Smatramo da je član 3. veoma značajan. Neću ga čitati. On se odnosi samo na predmete opšte upotrebe. Vi ste u ovom zakonu podrazumevali da su to posuđe, pribori, uređaji, ambalaže, drugi materijali koji dolaze u kontakt sa hranom u skladu sa zakonom kojim se uređuje bezbednost hrane. Pod 2, to su dečije igračke i predmeti namenjeni deci i odojčadi. Odojčad su deca do godinu dana, kao što znamo. Pod 3, kozmetički proizvodi, kozmetički proizvodi sa posebnom namenom i ambalaža za pakovanje ovih proizvoda. Pod 4, predmeti koji pri upotrebi dolaze u neposredan kontakt sa kožom ili sluzokožom, predmeti za ukrašavanje lica i tela, predmeti za pirsing i imitaciju nakita.
Smatramo da ste ovim zakonom redukovali mnoge predmete opšte upotrebe. Naprimer, izbacili ste duvan i proizvode koji se koriste za upotrebu duvana. U Zakonu o zdravstvenoj ispravnosti namirnica i predmeta opšte upotrebe, ovi predmeti od opšte upotrebe, duvan i ova sredstva su postojali. Ne spominjete nigde u zakonu sredstva za odražavanje lične higijene kao sredstva za odražavanje čistoće.
Nije nam jasno da li u ovom zakonu pod kozmetičkim sredstvima podrazumevate i ova sredstva za održavanje lične higijene i sredstva za održavanje čistoće?
Smatramo da u ovom zakonu ima puno relativizacije. Navešću vam samo dva primera. Vi kažete jednu nespornu činjenicu – zaposleni u proizvodnji kozmetičkih proizvoda i drugih predmeta opšte upotrebe moraju imati osnovna znanja o higijeni proizvoda i o ličnoj higijeni. Mi se slažemo sa tim. Ali, gospodine ministre, šta vam to znači: "osnovna znanja"? Mislim da u jednoj zakonskoj regulativi ovaj pojam bukvalno ništa ne znači.
U nekom od sledećih članova kažete: "Ministar nadležan za poslove zdravlja propisuje način deklarisanja, sadržaj deklaracije u vezi sa svim elementima zdravstvene ispravnosti i zdravstvenim izjavama". Opet vas pitam – šta to znači? Vi možete kao ministar da dajete zdravstvene izjave, ali u nekoj zakonskoj odrednici zdravstvena izjava ništa ne znači. Ako znači, volela bih da mi odgovorite.
Dalje kažete da ćete u roku od šest meseci doneti podzakonska akta koja treba da prate ovaj zakon. Predviđeno je devet podzakonskih akata i to na sledeće članove: 6, 9, 17, 19, 20, 22, na dva stava, 3. i 4, član 32. i 39. To me malo podseća na bingo. Smatramo da ovim podzakonskim aktima postoji opasnost da se tekst zakona promeni, što nije dobro.
U sledećem članu kažete da zakon stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Srbije". Moje pitanje je – šta će se desiti za tih šest meseci dok ne napišete ta podzakonska akta i šta će se desiti ukoliko dođe do nekih problema? Vi dajete ovde obrazloženje i kažete: "Mi ćemo primenjivati propise donete na osnovu Zakona o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmete opšte upotrebe i Zakona o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe u slučajevima kada oni nisu u suprotnosti sa ovim zakonom". Ali, šta će biti ukoliko su oni u suprotnosti sa ovim zakonom, a mogu da budu zato što ste ove zakone u međuvremenu od 1991. godine ili neki od 2005. godine već i menjali?
Na kraju, htela bih da kažem da mi kao SRS i poslanički klub ne dovodimo u pitanje donošenje ovih zakona i smatramo da su Srbiji potrebni ovakvi zakoni, ali ne u ovo vreme i na ovaj način. Ovim zakonom sa jedne strane se ne uvažava stanje u našem zdravstvenom sistemu, a istovremeno ne stvarate neku perspektivu kako će to stanje da se popravi i poboljša nivo zaštite života i zdravlja ljudi, kao i zaštitu interesa potrošača. Hvala.