Hvala lepo. Gospodine Markoviću, pošto ste vi predlagač ovog poslovnika verujem vam da ste imali dobre namere. Hteli ste da unapredite rad Skupštine, da Skupština radi po nekim novim pravilima, da se stvore bolji uslovi. Iz vašeg izlaganja video da se vi sekirate za sve, i za službenike, i za poslanike itd.
Ali, imajući u vidu da ste nam vi kao predsednik Skupštine već predlagali jedan Poslovnik, moram da kažem da se plašim da i u ovom Poslovniku ne bude nešto što će sutra da smeta. Poslovnik koji ste predložili, a radi se o Skupštini, nije se pokazao dobro u praksi. Kada smo ga usvajali, i kada smo na poslaničkim klubovima razgovarali, bilo je obećanje, ostavite nam u Poslovniku da će predsednik moći da produžava Skupštinu povremeno kad to zatreba, a vi onda posle kada vam to usvojimo vi onda svaki dan produžavate. Ne samo kad treba i to će biti nekoliko puta u godinu kad bude potrebe za to.
Da se i iz ovog poslovnika nešto ne bi zloupotrebljavalo, smatram da ovaj poslovnik sad ne treba da donesemo. Ima mnogo razloga zbog čega ne treba ovaj poslovnik da donesemo. Zbog toga što treba da ima neki red šta donosimo u Skupštini, koje zakone donosimo, pa da dođemo do Poslovnik.
Mi nemamo zakon o Skupštini i narodnim poslanicima, a donosimo Poslovnik, donosimo neke zakone. Pitam se da li su legalni zakoni ovi koje mi donosimo kada nemamo zakon po kojem radimo. Mislim da je to osnovno.
Prvo, donosimo neke reformske zakone. Svi u Evropi imaju zakon o skupštini, čak i ovi što se sami proglašavaju na našem terenu da su država, pa i oni imaju zakon o svojoj skupštini, samo mi nemamo zakon o skupštini. Ne razumem i smatram da treba da ovaj poslovnik ili da povučete ili ne treba da glasamo za njega dok se ne donese zakon o Skupštini.
Već dva puta je trebalo ovaj zakon da bude na dnevnom redu, pa iz nekih razloga se povlači. Uđe u proceduru, podeli se poslanici, nema ga u dnevni red, neko se setio pa ga povuko. Ako ne smete da donosite zakoni ili se plašite od nekog, onda daj da vidimo da donosimo neke zakone koji nikoga neće uvredu, gde se niko neće ljuti, gde neće pišu novinari.
Dalje, ovde se govori o pododborima. Smatram da ako uvedemo praksu pododbori biće zanemareni odbori. Evo iz prostog razloga to smo doživeli u praksu, ako pododbori rade kao što je radio ovaj pododbor za ustav, onda i ne treba da ih organiziramo kod svih odbora. Ako nam negde treba nešto da se može prođe, onda možda u pojedinačnom nekom odboru to stavite, ili na neka manja vrata da se uvede, ali ako uvedemo praksu, znači odbori neće ima šta da rade jer će pododbori da rade.
Tako se i Lončar i ovaj profesor iz DS već godinu dana dogovaraju šta će ture u Ustav, šta će izbace itd.
Što se tiče saveznog parlamenta, ako je ovaj poslovnik takav kao što je sada napravljena organizacija, radi poboljšanje uslova, pošto rekoste da ima i glavna zgrada, i pomoćna zgrada, pa domaćin određuje šta će radi u glavnoj zgradi, šta će radi u pomoćnoj zgradi, mislim da ovo što se sada dešava nije dobro.
Nije dobro iz razloga, to možda do vas ne dođe, pa se nadam možda su vam neki i namerno podmetnuli ovaj poslovnik da predložite, pošto niste u toku. Jer kod predsednika službenice se ne smeju ni žale, ali pričaju po hodnicima sledeće: da se ovim rasporedom sad koristi i ona zgrada i da su iz ove zgrade službenici prebačeni u onu zgradu, da bi se toliko oslobodilo mesta da ovde, u ovoj zgradi dovedete vaše ljude i da dovede koji koga ima. To je tako u praksi. Na papiru i u Poslovniku se napiše i to dobro izgleda kada bude napisano, a kad počne da se sprovodi, onda tek vidimo šta nije dobro.
Na kraju, želim da kažem da lično, kao poslanik, neću glasati za ovaj poslovnik, sve dok na dnevnom redu Skupštine se ne nađe zakon o Skupštini i narodnim poslanicima.