Dame i gospodo poslanici, sigurno da treba govoriti o pravu i pravednosti, ali treba govoriti i o obuhvatu ovog zakona. Taj obuhvat zakona, koji je potpuno parcijalan i koji obuhvata samo jednu petinu mogućih načina sticanja ekstra profita ili ekstra dohotka, govori o tome da se radi o potpuno ciljanom zakonu koji ima direktnu političku motivaciju. Da ne govorim o sramnom obrazloženju ovoga zakona, kojeg se verovatno svaki pravnik u ovoj državi stidi, jer veze nema ni sa pravom, ni sa regulativom, nego ima veze direktno sa politikom i političkim ciljevima. Prema tome, ideja o donošenju ovog zakona je izuzetno dobra i mi je pozdravljamo. Međutim, tekst ovoga zakona je katastrofalan, jer je obuhvatio svega jednu petinu mogućih poreskih obveznika po ovom sistemu. O drugim detaljima ću govoriti kasnije.
Ponoviću da su ovde, za govornicom, direktno rečene ideje i stavovi koji eksplicitno i lako mogu biti objašnjivi sledećim: da li treba obuhvatiti kao poreskog obveznika, po ovom zakonu, nekoga ko je savesno i odgovorno radio i dobio rešenje o zakupu na neodređeno vreme, po zakonu i po tom zakonu je otkupio stan, a ne obuhvatiti onoga ko je živeo van ove države, švercovao, trgovao, radio u uslovima koje je međunarodna zajednica stvorila embargom, ko je izgradio kuću od 1000 kvadrata, ko je podigao teniske terene, ko je podigao bazene, a nije plaćao poreze. Njega nema u ovom zakonu, kažite to građanima Srbije. Nema ga nigde.
Šta se onda događa? Ovim zakonom se ganja institucionalni način ostvarivanja ekstra profita, ganja se slepo i sa nerazumevanjem upravljanja državom. Ako jedno preduzeće, kao "Jugopetrol", dobije pravo da otkupi po 6 dinara marku, kad je marka 15 dinara, on je dobio to pravo, ali je zato bio limitiran prodajnom cenom, jer je Vlada Republike Srbije vodila računa, cenom naftnih derivata, o tome da ne utiče na socijalno stanje i na standard građana. Prema tome, u mnogim situacijama oni koji su dobijali pravo da otkupe, a dobijali su izvoznici, ali oni su, kažite građanima Srbije, prilikom naplate ostvarenih sredstava morali da prodaju toj istoj banci te iste devize po istom kursu po kojem su dobili. Prema tome, ovde ima šarenih laža mnogo. Ovo je čist politikantski tekst.
Da pročitam jedan tekst koji nije moj, a koji mnogo znači: "Do uspostavljanja prava i pravde ne može se doći lošim zakonom, a pogotovo ne onim koji je protivustavan i kojim se narušavaju civilizacijski pravni principi zakonitosti i pravne sigurnosti. Predlog zakona je u celini retroaktivan, sa povratnim dejstvom, jer se njime pravno regulišu odnosi između pojedinaca i države, nastali u prošlom vremenu. Tim zakonom se ne reguliše ponašanje za ubuduće." To je indikativno. Zašto ovaj zakon nije za budućnost isto kao i za prošlost, zbog čega se ne može govoriti da je taj zakon samo u svojim pojedinim odredbama sa retroaktivnim dejstvom. Gospoda pravnici ovaj pravnički tekst i te kako razumeju. "Predlog zakona", to je najgore sada, "ne pravi razliku između legalnog i nelegalnog postupanja". Znači, zakonodavac daje jednoj anonimnoj grupi, neidentifikovanoj, bez metodologije, bez kriterijuma, da samo procenjuje da li je neko, radeći po zakonu, imao šansu da stvori ekstra profit i da li je neko, radeći van zakona, takođe mogao da stvori ekstra profit ili ga nije stvorio, plus članom 9. dobija pravo da pregovara.
Time uvodimo političku podobnost u način realizacije ovog zakona. "Pri tome se ne navodi ni jedna pravno relevantna činjenica koja bi služila kao kriterijum za utvrđivanje uslova koji su bili dostupni nekima, a ne svim građanima. To vodi u arbitarnost i ugrožava pravnu sigurnost svakog pojedinca koga upravni organ javnih prihoda proglasi poreskim obveznikom. Tako se ističe da se pod korišćenjem posebnih pogodnosti smatra, između ostalog, korišćenje sredstava iz primarne i sive emisije novca, u finansijskim transakcijama i kupovinama deviza po zvaničnom kursu NBJ, kada je tržišni kurs bio viši".
Očigledno je da su ove dve situacije bile u skladu sa propisima i da su formalno-pravno bile dostupne svim privrednim subjektima. Dakle, ono što je bilo propisano kao dozvoljeno ponašanje, ne može se naknadno tretirati kao posebna pogodnost. Samo se zloupotrebom prava i kršenjem propisa mogu stvoriti uslovi za posebne pogodnosti, jer se svako nelegalno ponašanje upravo vrši da bi se stekla određena pogodnost koja nije dostupna onima koji deluju u skladu sa zakonom. Otuda, začuđuje stav predlagača koji ove dve situacije izjednačava sa nizom drugih situacija koje su opravdano unete u Predlog zakona, kao što su: iznošenje deviza po osnovu avansnog plaćanja uvoza, koji kasnije nije realizovan, a te niste obuhvatili, odnosno, po osnovu fakturisanih, a ne izvršenih usluga itd.
(Predsedavajuća: Vreme.)
Ovaj predlog zakona zadire u stečajna prava građana i pravnih lica, a odluku o porezu donosi upravni organ čije se rešenje sprovodi, bez obzira na uloženu žalbu, ne čekajući pri tome odluku suda koja može biti drugačija od rešenja upravnog organa. Samo se odlukom suda može zadirati u stečeno pravo svojine na određenim predmetima nečije imovine, a kako je to regulisano evropskim standardima i Ustavom SRJ, draga gospodo.