SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 15.05.2003.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

15.05.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 11:30 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Sedme sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2003. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, sednici prisustvuje 108 narodnih poslanika.
Molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma potrebnog za rad Narodne skupštine, ubacite svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da imamo kvorum za rad i obaveštavam Narodnu skupštinu o odsutnosti narodnih poslanika za današnji radni dan. Sprečeni su da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Meho Omerović, Neda Arnerić, Pal Šandor, Miloš Radivojčević, Branimir Trajković, Ratimir Svirčević, Išpanovič Ištvan, Živica Predojev, Juhas Atila i Miroslav Markićević, a poslanici Srđa Popović i Biači Anton biće odsutni samo u toku prepodnevnog dela sednice.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O FINANSIJSKOM LIZINGU (nastavak u pojedinostima)
Na član 48. amandman je podneo narodni poslanik Stevan Kesejić.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Stevan Kesejić.

Stevan Kesejić

Dame i gospodo narodni poslanici, ispred Srpske radikalne stranke podneo sam amandman na član 48. Predloga zakona o finansijskom lizingu. Pre nego što budem obrazložio izmenu moram da kažem da postoje trajne posledice privatizacije koja je usledila i koja je još u toku, kao i da se na taj način stvaraju nelegalni uslovi kod izvesnih fizičkih lica koja su stekla određen kapital, i na taj način ovo što sada činimo, usvajanje ovog zakona o lizingu, može da bude veoma štetno za našu državu.
Član 48. na koji sam uložio amandman nalazi se u glavi VII u kojoj stoji da se radi o registru finansijskog lizinga, ali se u članu 48. ta reč "finansijskog" gubi. To može da bude veoma ozbiljna pravna smetnja. Navešću i razloge.
Član 48. govori o dejstvu unosa podataka u registar prema trećim licima. Ta treća lica mogu biti domaća i strana. Zadržao bih se na stranim licima. S obzirom da je predlagač ovog zakona, ministar za ekonomske odnose sa inostranstvom, tu, želim da kažem da ovo može da ima veoma ozbiljne posledice kada se to treće lice oseti prevarenim ili želi da prekine ugovor o finansijskom lizingu, a u članu 48. se ne pominje finansijski lizing nego samo lizing.
Da bismo konkretizovali stvari možemo na primeru afere oko šećera plastično prikazati razlog zbog kojeg ja i ulažem ovaj amandman. Naime, Evropska unija ima ured za suzbijanje pronevere koji se zove OLAF. Oni su na pravom tragu da pronađu ko su ti koji su izvezli više od 300.000 tona šećera, viška šećera, iz naše države. Naravno, vraćajući se na uvod, ne možemo sada pouzdano da kažemo da li je u pitanju "Lutra", "FMP treid", "Krmivo produkt", ali pouzdano možemo da kažemo da to ima duboke veze sa "MK komercom"; za to raspolažem pouzdanim podacima, radi čega ministra i upozoravam da je poslanička grupa Srpske radikalne stranke još prilikom usvajanja Zakona o privatizaciji ukazivala na propuste i nedoslednost pomenutog zakona, imajući u vidu selektivnost kod kasnije primene tog zakona.
Iz svih tih razloga plašim se da će i ovaj član 48. biti selektivan i da će zbog toga Evropska unija imati velike primedbe na član 48. jer nema pravnog osnova da se pozove na glavu VII, u kojoj se govori o registru finansijskog lizinga, a u članu 48, gde se govori o trećim licima, ta reč je izbrisana. Zbog toga predlažem da se, radi ugleda države Srbije, privrede Srbije, ugleda Narodne skupštine i v.d. predsednika Republike Srbije, unese amandman, a za bliže informacije spreman sam da ministru dostavim i podrobnije dokumente, vezano za ovo što u ovom kratkom vremenu nisam mogao da kažem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 49. amandman je podneo narodni poslanik Branislav Blažić.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odmor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Branislav Blažić.
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ispred Srpske radikalne stranke podneo sam amandman na član 49. koji ima dva dela. Prvi deo sličan je prethodnom amandmanu. Želimo da tačno definišemo da se ovde radi o finansijskom lizingu, a ne da se u članu 49. govori samo o ugovoru o lizingu, pogotovo što se to može vrlo negativno odraziti na ovaj ambijent koji imamo u zemlji, ambijent ove kumovske privatizacije koja je na delu u Srbiji. To bi mogla da bude još jedna mogućnost za razne manipulacije, kad nekom treba finansijski lizing ili kad mu treba običan lizing.
Drugi deo amandmana se odnosi na preciznije definisanje, jer je očigledno loš prevod ovog teksta. U stavu 3. predlagač zakona kaže: "Ugovorom o lizingu može se predvideti da upis iz stava 1. ovog člana vrši primalac lizinga". Primalac lizinga ne može da vrši upis. On može da podnese zahtev da se upiše u registar. Prema tome, neko je loše prevodio neki napisani tekst iz nekih zapadnih demokratija. On može biti ovako vrlo interesantan. Ako u borbi protiv diktatorskih, antidemokratskih režima zapadne demokratije mogu da koriste ovakav zakon, što bi kod nas bilo vrlo primenjivo, jer, očigledno, s obzirom na to da smo dobili ovde izveštaj odbora i drugu tačku, kako RTS zbog finansijskih mogućnosti ne može da prenosi sednicu Skupštine Srbije, prema tome, ne može da bude ovo transparentno, kako vi to kažete, jer je to korak nazad u demokratskom razvoju, očigledno predstavlja jednu antidemokratsku vlast.
Bilo bi dobro da zapadna demokratija uloži pare, da otkupi opremu RTS-a i onda da na lizing nekom ko želi da se javi, kako bismo uspeli da prenosimo ove sednice i kako bi demokratske procese mogli da oplemenimo. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, gospodine ministre, na početku ću da iskoristim priliku, prilikom javljanja povodom ovog amandmana, da vam kažem da nam je žao što ste nas juče napustili, pa niste imali mogućnosti da se izjašnjavate o našim amandmanima. Ostavili ste svoje saradnike i mi smo na račun toga pravili izvesne šale ovde u Skupštini, zbog čega smo zaradili jednu opomenu, ali to nije bilo upućeno gospodi saradnicima, vašim mladim kolegama, pretpostavljam, već predsedniku Skupštine, koja nije shvatila poruku "ćerku kara, snaji prigovara". Mi smo se šalili na njihov račun, a to smo upućivali predsedavajućem, koja nije našla za shodno da narodne poslanike obavesti ko sedi u poslaničkim klupama i koga ste vi ostavili ovde u vaše ime da vas izveste po pitanju obrazloženja naših amandmana, što je njena poslovnička obaveza. To je u prilog tome.
Što se samog amandmana tiče, član 49. definiše obavezu upisa u registar. Htela bih da vam postavim jedno pitanje: da li se i običan lizing upisuje u registar? Ako se ne upisuje, onda su oni naši amandmani, koji traže da se ispred reči "lizing" uvek upiše "finansijski lizing", zaista smisleni. Ukoliko se upisuje i običan ugovor o lizingu, onda to može da ostane ovako kako ste predvideli.
Nije mala stvar i nije nevažan ovaj registar, pogotovu što primalac lizinga može, obzirom na to da ima državinu nad stvari koja je predmet lizinga, da proda, a treće lice nije u situaciji da bez ovakvog jednog registra sazna da je to stvar pod izvesnim teretom, odnosno da taj prodavac nije vlasnik, nego je još uvek vlasnik davalac lizinga.
Povodom toga, nije nam jasno kako će ovaj zakon stupiti na snagu i kako ćete zaštititi sva ta treća savesna lica, ukoliko se ovaj registar bude ustanovio tek od 1. januara 2004. godine. Znači, čitava godina je pred nama. Postoji mogućnost zloupotreba, pogotovu što ste tražili da zakon ide po hitnom postupku, pa je naknadno skinut zahtev da se obezbedi hitnost i ušao je u redovnu proceduru.
Vi ste nam ovde uz obrazloženje o jednom od amandmana na član 44. rekli kako će se urediti osnivanje i funkcionisanje tela za privredne registre. Napomenuli ste i kada će to biti.
Verujem da ćemo na sledećem skupštinskom zasedanju imati mogućnost da razmatramo zakon koji to reguliše i ovu zalogu koju ste uputili davno parlamentu, pa ne znam zašto to nije u paketu ovde sa ovim zakonom, jer bi to bilo sasvim logično. To smo, možda, mogli da spojimo, da raspravljamo o jednom i o drugom zakonu.
Dakle, ovaj amandman sledi sve prethodne amandmane i u cilju je razjašnjenja, da li se upisuje u registar samo finansijski lizing ili i običan lizing, a stav 2, da je davalac lizinga dužan da upis iz stava 1. ovog člana izvrši u roku od sedam dana od dana zaključenja ugovora o lizingu, govori o neophodnosti zaštite trećeg lica, pa smo jednim amandmanom, koji će uslediti, tražili da rok za ustanovljavanje ovog registra bude kraći, odnosno da bude 1. septembar ove godine. Mislimo da je to sasvim primeren rok da se to ustanovi. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na isti član amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radojko Petrić i Joca Arsić.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
U ime podnosilaca amandmana reč ima narodni poslanik Radojko Petrić.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, gospodine ministre, u ime Socijalističke partije Srbije, zajedno sa poslanikom Jocom Arsićem, podneo sam amandman na član 49. Predloga zakona.
Naime, u stavu 1. ovog člana propisuje se obaveza upisa u registar ugovora o lizingu, svih izmena i dopuna ugovora o lizingu, kao i njegovog prestanka.
U stavu 2. ovog člana jasno se kaže da je davalac lizinga obavezan da izvrši upis u registar.
U stavu 3. ostavlja se mogućnost da se može ugovoriti da upis u registar može izvršiti primalac lizinga.
U stavu 4. opravdano se predviđa da se obezbedi naknada štete trećem savesnom licu, ako pretrpi štetu zato što ugovor o lizingu nije upisan u registar, kao i njegove izmene ili prestanak ugovora.
Iz napred navedenog potpuno je jasno da štetu zbog neupisa ugovora o lizingu treba da nadoknađuje davalac lizinga. Izuzetno, ako je ugovoreno drukčije i ako je ta obaveza preneta na primaoca lizinga, onda on treba da snosi posledice i da izvrši nadoknadu štete.
Međutim, nakon svega rečenog, što je potpuno jasno, ostaje nejasno zašto je Vlada u stavu 4. ovog člana predložila da zbog neupisa ugovora u registar štetu snose solidarno davalac lizinga i primalac lizinga. Prethodno je sve definisano, kad koji upisuje i logično je da svako za svoj propust odgovara, da nema zajedničke odgovornosti, a tek u stavu 4. Vlada propisuje da zbog neupisa ugovora i njegovih izmena u registar solidarno odgovaraju primalac i davalac lizinga. Ne znam zbog čega uvlači u zonu odgovornosti i drugu stranu kada su odredbe potpuno jasne.
Amandmanom se predlaže da se ova nelogičnost otkloni. Naime, amandmanom se predlaže jasno da za štetu zbog neupisa u registar odgovara davalac lizinga, shodno stavu 2. ovog člana, a ako je ugovoreno da ta obaveza prelazi na primaoca lizinga, onda on za tu štetu i odgovara. Mislim da je potpuno logično i jasno, svako za svoje propuste treba da odgovara i ne znam zbog čega ovo Vlada nije prihvatila.
Smatram da je logično da amandman bude prihvaćen i usvojen radi njegove praktične primene u praksi, jer neće imati nikakvih problema da se dokazuje ko je kriv za to što nije izvršio upis u registar.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 50. amandman je podneo narodni poslanik Goran Cvetanović.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč? Reč ima narodni poslanik Goran Cvetanović.
Izvinite, narodni poslaniče, tehnika je u pitanju.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, žao mi je što ministar koji je ovlašćen da predloži zakon o finansijskom lizingu nije bio prisutan juče na poslepodnevnom izlaganju, jer kao osoba koja je u najboljim godinama trebalo bi da ima dovoljno pozitivne energije i dovoljno vremena da posveti najvećem zakonodavnom organu, pre svega iz razloga što amandmani SRS i ovi koje sada izlažemo upravo slede prethodne amandmane i međusobno su povezani. S obzirom da nijedan amandman svih predlagača nije prošao, očigledno da možda ministar i nema pravu informaciju o našem izlaganju.
Poslanička grupa SRS je podnela amandman na član 50, to je sadržina upisa u registar, a on glasi - zahtev za upis ugovora o lizingu u registar sadrži naročito: 1) podatke o identitetu davaoca lizinga i primaoca lizinga; 2) precizno određenje predmeta lizinga; 3) rok na koji je ugovor o lizingu zaključen; 4) potpis podnosioca zahteva za upis ugovora o lizingu u registar.
Podaci iz stava 1. ovog člana upisuju se u registar u trenutku podnošenja zahteva za upis.
SRS je pokušala tačno da definiše da se radi o finansijskom lizingu, tako da iza reči "o" treba da se doda reč "finansijskom", znači da se tačno naglasi da se radi o finansijskom lizingu, a stalno insistiramo da se rok odnosi na vremenski period, odnosno na - vreme.
Znači, radi se samo o tačno definisanim izrazima, jer SRS je pokušala da uskladi pravno-tehnički sa zakonom kako Vlada pokušava da ga vidi, da bi što efikasnija bila primena u praksi, jer, očigledno, namera SRS nije bila da menja suštinu zakona, nego da zakon ostane onako kako ga je Vlada predvidela.
Vlada je dala objašnjenje da se amandman ne prihvata zbog toga što je u članu 2. tačka 2. Predloga zakona precizirano da se za ugovor o finansijskom lizingu u daljem tekstu upotrebljava termin - ugovor o lizingu. Mislim da je mnogo precizniji termin finansijski lizing. Hvala.