ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 06.07.2004.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

06.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Nas je mlađani predsednik poslaničke grupe DSS pokušavao da nauči nečemu čemu nas 15 godina uče ostali i niko nas još do sad nije naučio, a to je da ne učestvujemo u skupštinskom radu. Ne vredi. Videli ste kako izgleda medijska slika u Srbiji. Kad pokupite sve medije i uzmete ih na svoju stranu, ovo nam je jedina prilika da vam kažemo šta mislimo i o predlogu zakona i o političkoj situaciji.
Grubo ste povredili prava narodnih poslanika ovim svojim govorom. Predsedavajući vas nije opomenuo. Mi smo se jedva izborili kod Ustavnog suda da nam da prava da diskutujemo za ovom govornicom. Vi sada, kao predsednik najjače poslaničke grupe, ovde nam spočitavate te izlaske za govornicu i kažete da je to opstrukcija. Ne, ovo je skupštinski rad. Svaki naš amandman je skupštinski rad.
Nemojte da unapred uplaćujete aranžmane za turistička putovanja, za odmore. Zakazali ste vanrednu sednicu, izdržite stoički dokle bude trajalo. Materija je ozbiljna. Čim je u naslovu zakona reč "stečaj", materija je veoma ozbiljna. Mogli ste da kažete i licenciranje kurira u agenciji za licenciranje stečajnih upravnika, za nas je to ozbiljna materija.
Prvi član da se izbriše. Nećete prvi član, idemo da vam objasnimo zašto drugi član treba da se izbriše. Da je bilo 100 članova, na 100 bismo podneli amandmane. Sada je naša funkcija ovde da se borimo protiv vas, za razliku od svih ostalih. Imate 82 poslanika opozicije i to vam smeta. Šta biste da imate 123 – 124, pa da je gusto. Ovako ste jaki, moćni i silni, imate 170 poslanika i imate vlast u ovoj skupštini i sada vam smetaju 82 poslanika SRS.
Morate vi ovo da izdržite. I oni koji su bili na vlasti do sada, a nisu izdržavali bitku sa opozicijom padali su sa vlasti. Vi niste ni došli na vlast ljudski. Sada to pričam ovima iz G17 plus, iz SPO i NS, koji su na vlasti. Negujte vi opoziciju u Narodnoj skupštini, jer ko ne ume sa opozicijom taj ne ume ni sa narodom. To znači da vas ima više, podnesite predlog zakona, izabrali ste loše vreme za predlog zakona, kao da gori kuća, kao da je baš bilo hitno i sad izdržite. Nemojte ovde da nam prigovarate što izlazimo za govornicu. Nađite neki drugi razlog za prigovor.
Nikada ne prigovarajte poslaniku zašto je izašao za govornicu Skupštine. Nema smisla, jer ako nam to zabranite, gde ćemo, šta ćemo, hoćemo li na ulicu. Hoćete da se vidimo na ulici? Kako ste počeli i šta ste nagovestili za iduću nedelju, možda ćemo se videti na ulici, a mi ćemo biti na ulici, nećemo da se krijemo i da se sklanjamo, a vi gledajte kako ćete.
Zato vam preporučujem da sarađujemo ovde u Skupštini, ne preporučujem nikakav drugačiji vid saradnje, samo saradnju u Skupštini. Što sam vam preporučivao do sada, preporučivao sam. Dakle, da sarađujemo u Skupštini, vaše je da zakon branite, naše je da zakon napadamo, vaše je da izdržite i da vas uvek ima 84 u sali, jer nema li 84 neće biti sednice.
Hoćete vlast? Hoćete da odlučujete o sudbinama ljudi, hoćete članstva u upravnim odborima, hoćete putovanje u inostranstvo, hoćete moć, hoćete da izađete za govornicu i da kažete – rešili smo problem pšenice, onda istrpite opoziciju. Ovaj narod sa kojim ste razgovarali o ceni pšenice nije opozicija. On je opasnost ako ne trpite opoziciju, jer kada biste ovde sa nama sarađivali da celoj Srbiji bude bolje, onda bismo i mi možda rekli kolika treba da bude cena pšenice, a ovako nabijate prst u nos, u oko onima koji hoće da rade (sebi u nos, dobro, baš da budem tačan), prst u oko onima koji hoće da rade, zato što radimo. I, setite se da je to radio SPS, to je radila Demokratska stranka, to sada radite i vi.
Neka bude tako kako ste prognozirali rezultat na izborima. Ja pratim kako se ponašamo u Skupštini od 2000. godine i samo nam raste broj glasova. Pratim kako se vi ponašate i vidim da vam stalno pada broj glasova. Neka se to nastavi i do sledećih izbora. Sledeći izbori biće jako brzo. Zato ne dozvoljavam da vređate poslanike SRS koji govore za ovom govornicom, jer to je njihovo pravo i njihova obaveza i način da ih ljudi vide. Mnogi od njih biće kandidati za gradonačelnike i to nemojte da zaboravite.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Replika, narodni poslanik Miloš Aligrudić.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije
Gospodine Nikoliću, slažem se sa vama da ovde treba da postoji jedan ljudski odnos između nas i uzajamno poštovanje i razumevanje.
Razumevanje oko toga da postoji opoziciona politička stranka koja želi da nastupa za govornicom i da izlaže po predlogu zakona i amandmanima koji se podnose na predlog zakona. Slažem se da amandmani treba da predstavljaju uobičajen, normalan način odgovora na predlog zakona koji je podneo ovlašćeni predlagač.
Ja ovde nisam o tome govorio. Govorio sam o nečemu drugom, šta je zapravo funkcija tih amandmana. Vi kažete da je to dobro za vašu političku stranku i za promociju vaših budućih kandidata na lokalnim izborima. To može biti tačno, ali ja samo upozoravam da je potrebno bez imalo ustezanja da to kažem, a tu ćemo se veoma jasno složiti, da je to ono što je u funkciji podnošenja ovih amandmana. To je ili politička promocija vaše političke stranke ili vaš opozicioni položaj u kojem jeste u ovom trenutku. To je ono što je istina u svemu tome i na to sam ukazivao, ni na šta drugo.
Što se tiče samih amandmana, mi smo na Zakonodavnom odboru utvrdili da neki od njih nisu u funkciji celog teksta, nisu pravno mogući. Amandman na član 1. nije pravno moguć jer obara ceo zakon, amandman kojim se traži npr. u prelaznim odredbama da se briše član 15. kojim se kaže – ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja, funkcionalno nije moguć. Dakle, radi se o tome. Ja sam na to ukazao i to je ono o čemu sam govorio.
Što se tiče prava na govor u Narodnoj skupštini Republike Srbije, istina je ono što ste vi rekli, a to je da je neko u prethodnom sazivu Narodne skupštine to pravo bitno ograničio. Nama koji predstavljamo skupštinsku većinu, barem Demokratskoj stranci Srbije, ne pada na pamet da takvo pravo nekome uskraćujemo. Ne postoji nijedan razlog zbog čega bismo mi učinili da se Poslovnik napravi takvim da ta prava ograničava.
Sve ovo o čemu govorite po Poslovniku je pravno moguće i suštinski je moguće. Postavlja se samo pitanje koliko je to racionalno, koliko je to celishodno. Ako vi smatrate da je to celishodno, kako ste objasnili, vi tako i radite, ali onda bi bilo fer da pred svaku raspravu o pojedinostima kada se pojavi ovakav koncept podnošenja amandmana to onda, kao što smo danas rekli, jasno kažemo, pa onda neka građani Srbije odluče o tome ko je u pravu i ko na najbolji način zastupa njihove interese. Vi ste rekli šta ste imali da kažete, a ja sam rekao svoje.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Jovan Todorović.

Jovan Todorović

Socijalistička partija Srbije
Dame i gospodo, gospodine ministre, priznajem da je prethodna rasprava isprovocirala moje učešće u diskusiji o predlogu ovog amandmana. Mi smo danas hteli da budemo racionalni i kao poslanici SPS nismo se javljali za reč, ali jesmo podneli nekoliko amandmana. Mislio sam da preskočim ovu raspravu, ali da kažem sledeće.
Generalni stav SPS-a i poslanika te partije u ovoj skupštini ide u tom pravcu da treba jednog dana, a ja mislim i danas, da prestanemo da osnivamo nove i nove agencije. Zna li neko u ovoj sali koliko imamo tih agencija?
Znate, gospodo iz vladajuće većine, koju i mi socijalisti podržavamo, nije dovoljno samo da mi neke agencije koje je prethodna vlada osnovala uredbama, nekim odlukama Vlade ukinemo, a da onda skoro u svakom zakonu imamo neku agenciju. Dva su ključna razloga zbog kojih mislim da treba sa tim prestati. Osnivanje ove agencije košta 30 miliona dinara. Slutim da će svaka godina rada te agencije koštati bar 30 miliona dinara; 30 miliona dinara je otprilike 400.000 evra.
Mogao bih svima vama da navedem bar 10 stavki ili 10 prečih poslova koje treba finansirati sa 400.000 evra, a ne osnivati agenciju. Ako bismo npr. tih 400.000 evra dali onoj Korporaciji za osiguranje stambenih kredita onda bismo imali mogućnost da osiguramo preko dva miliona evra stambenih kredita iz kojih bi se gradili stanovi. Ako bismo sa 400.000 evra stimulisali izvoznu proizvodnju, sa recimo 10% od visine izvoza, onda bismo imali povećan izvoz za bar četiri miliona evra itd.
Prema tome, kolega Aligrudiću, nije reč o tome, nego poslanici u ovoj skupštini koriste mogućnost da preko brisanja člana 1. zapravo kažu šta misle o tom zakonu i da taj zakon zapravo ne treba da bude usvojen. Nije reč samo o opstrukciji i o potrebi da se izađe za govornicu i izrazi stav, lični ili kolektivni, nego to je formalno-pravni, poslovnički način da se predloži neusvajanje tog zakona. Bilo je toga u prethodnom sazivu i nije bilo problema.
Većina je po pravilu odbijala takve predloge, ali moramo da razmišljamo i alternativno. Ako predlagač ne prihvati brisanje člana 1. dakle insistira na tome da se usvoji zakon, onda idemo dalje pa predlažemo popravku tog zakona, kao što je to bio slučaj sa amandmanima SPS-a na član 6. i na član 12. sa istim ili sa sličnim obrazloženjem.
Stvarno neko mora u ovoj sali da mi odgovori zašto baš mora agencija da licencira stečajne upravnike, a da pri tome najveći deo tih nadležnosti zapravo jeste posao Ministarstva za privredu. Zašto ne može Ministarstvo za privredu da obavi taj posao regularno, u skladu sa zakonom. Mogao je to da bude deo zakona o stečajnom postupku i da imamo licencirane upravnike, da imamo stručne, odgovorne, poštene ljude, u koje ćemo verovati, koji će vrlo efikasno voditi taj stečajni postupak.
Nije to jedini slučaj kada se daje nekakva licenca ili neka potvrda o stručnosti ili o ispunjavanju uslova da neko obavi neki stručni posao. Mogao bih da povučem paralelu, ne znam da li sam potpuno u pravu, recimo sa tzv. državnim ili stručnim ispitima koje polažu radnici državne uprave, odnosno uprave. Tamo postoji u nekom nadležnom ministarstvu neka stručna komisija koja propituje te ljude i utvrđuje da li ispunjavaju elementarne uslove konkretnog znanja da obave taj posao.
Druga je priča što se pomalo u ovo uvezala i kumulativna obaveza da stečajni upravnik istovremeno mora da bude i preduzetnik. To je za mene bilo sporno i u načelnoj raspravi. Zašto bi stečajni upravnik morao samo time da se bavi u životu, odnosno da ima registrovano preduzeće ili agenciju za obavljanje takvih poslova? Krajnje je vreme da prestanemo sa agencijama i ovde završavam ovu priču.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dušan Proroković.

Dušan Proroković

Demokratska stranka Srbije
Samim tim što podržavam ovaj zakon protiv sam ovakvog amandmana. Dokument o usklađivanju našeg zakonodavstva sa zakonodavstvom Evropske unije ima 80.000 stranica. Možete misliti koliki je posao pred nama. Mi jednostavno moramo koristiti neke uzuse i neke standarde koje su koristile sve države jugoistočne Evrope, moramo usklađivati naše zakonodavstvo i naše procedure sa procedurama svih država Evropske unije.
Nadam se da ćemo i mi jednog dana to postati; kažem nadam se, zato što je Srbija danas, bar što se tiče zakonodavstva, u situaciji kao što su pribaltičke republike bile krajem 1992. ili početkom 1993. godine, kao što je Slovačka Republika bila 1996. godine; a da li će nama kao Slovacima trebati osam godina ili kao Letoncima, Litvancima i Estoncima 13 godina da svoje zakonodavstvo uskladimo sa zakonodavstvom Brisela, na nama je.
Pred nama je veliki posao. Pravo svakog narodnog poslanika jeste da podnese 100 amandmana, da ti amandmani budu i ovakvi - da se jedan član zakona briše, ali naša obaveza je da upozorimo na ovu činjenicu. Od nas samih zavisi kada ćemo stići do Evrope, jer smo dobili nove konkurente. Poslednji kominike evropskog saveta govori o tome da su pozvani da se pridruže Evropskoj uniji neki naši novi konkurenti. Hrvatska nam više nije konkurent, daleko je ispred nas. Naši konkurenti su sada zakavkaske republike, naši konkurenti su Ukrajina i Moldavija.
Mi među sobom možemo da se sporimo koliko hoćete. DSS će se sporiti sa ostalim strankama po različitim pitanjima, ali to ne sme da znači da ćemo se sporiti sa strateškim interesom naše države i našeg zakonodavstva, a mislim da strateški interes jeste da postoje nezavisne institucije, akreditaciona tela profesionalnog karaktera koja neće zavisiti od toga ko je na vlasti, a ko je u opoziciji.
Mi moramo u mnogim konkretnim situacijama da izbegnemo politizaciju određenih odnosa, kako u drugim oblastima, tako i u privredi, tako i u slučaju stečaja. Naravno da će biti zloupotreba, naravno da je potrebno nekoliko izbornih ciklusa da bismo došli do jednog profesionalnog, stručnog i objektivnog, depolitizovanog akreditacionog tela, ali u ovom trenutku mi sa konstituisanjem tog akreditacionog tela, odnosno agencije kako je zakonopisac naziva, počinjemo sa tim poslom, jer ako ne počnemo, nećemo uskoro ni završiti.
Ovako, kada počnemo, mislim da smo na dobrom putu da kao druge države jugoistočne Evrope formiramo određena stručna tela, koja neće zavisiti od stranaka i koja će biti konstantna u našem političkom životu.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Da.)
Izvolite, narodni poslanik Sreto Perić.
...
Srpska radikalna stranka

Sreto Perić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, nije dobro da se poslanik SRS sprečava i onemogućava da radi. Mi dolazimo iz privrede, zastupamo svoje birače, odnosno građane Srbije i mi detaljno pratimo i pripremamo se za one tačke koje su na dnevnom redu.
Mi nismo bez razloga protiv ove agencije, nego smo protiv zato što ona neće u praksi rešiti niz problema. Stečajni upravnik je jedan od subjekata koji sprovode stečajni postupak i ne dolaze problemi samo od njega.
Slažemo se da je veliki broj problema u praksi, da postupak stečaja traje dosta dugo, a ja ću vam navesti jedan primer, možda baš onaj vremenski period za koji vi kažete da je negde oko sedam godina u proseku, ali ovaj put je zakazao predsednik stečajnog veća.
Naime, radi se o društvenom preduzeću "Ineks - Drina" iz Ljubovije, koje je privatizovano pre nekoliko godina, pa je stečajni postupak vodio sud u Valjevu, a zbog neažurnosti i neefikasnosti je prenet u Trgovinski sud u Beogradu.
Predsednik stečajnog veća, Gordana Aranđelović je zakazala raspravu za 9. juli, pa je tu raspravu odgodila na neodređeno vreme, pretpostavlja se do septembra, jer je i sama rekla da očekuje da će se u septembru nešto desiti, da će se promeniti prilike i da će onda moći da sudi.
Sada se bojim, odnosno verujem da je moja uvažena koleginica Vjerica Radeta bila u pravu. Ministar pravde je jedan od retkih ministara koji se udostoji i dođe u ovu skupštinu da sasluša poslanike i da iznese mišljenje, da brani zakon, ali možda u tom vremenu propusti neku kontrolu u radu sudova. Možda je ovde trebalo videti da taj sud radi malo efikasnije.
Tu su se stvorile dve grupe radnika, a ja kao narodni poslanik i čovek iz tog kraja naravno ne želim da stanem ni na jednu stranu, ali želim da se taj problem reši na zakonski način, da se reši kroz jednu zakonsku i sudsku proceduru, da se što pre vrate ljudi koji mogu da rade, jer kada god se planira da se ulože sredstva koja su značajna, planira se da se zaposli i 270 radnika, ali ne bih ulazio u analizu da li je ovo sve ostvarljivo.
Na kraju, vrednost proizvedene robe u toj fabrici bi trebalo da bude 30 miliona evra godišnje, uz naknadno uloženih 3,2 miliona evra u nove investicije u toj fabrici. Ja sam za to da sud u što kraćem roku sprovede taj postupak i onda ko bude u pravu neka nastavi i neka radi sa tim.
Znači, uvođenjem agencije za licenciranje stečajnih upravnika nećemo rešiti niz drugih suštinskih problema, i onda bi trebalo uvesti, odnosno formirati agenciju za licencu trgovinskih sudova.
Ako bismo to uradili, onda bi daleko otišli i imali bismo sve same agencije. Slažem se sa kolegom Prorokovićem da ima oko 70.000 stranica propisa i trebalo bi da ih uskladimo, ali moramo voditi računa o uslovima u kojima živimo i da budu primenjivi za prostor Republike Srbije.