ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 22.07.2004.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

13. dan rada

22.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:15 do 00:00

OBRAĆANJA

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanik Srpske radikalne stranke gospođa Vjerica Radeta podnela je amandman na član 4. stav 1. tačka 10) i predložila da se ta tačka briše. Tačka 10) u članu 4. kaže - decentralizacija u planiranju i sprovođenju razvojnih programa u energetici. Energetska politika se sprovodi realizacijom strategije razvoja energetike Republike Srbije, programa ostvarivanja te strategije i energetskog bilansa.

Šta znači ova tačka 10)? Znači da će deo poslova, i to vrlo važnih poslova, biti prenet na lokalne samouprave, a pri tom ne mislim samo na opštine, nego i na mesne zajednice. Iz oblasti u kojoj sam radio i koju poznajem nekoliko stvari me je iniciralo da podržim ovaj amandman gospođe Vjerice Radete i da tražim da glasate za ovaj amandman u danu za glasanje.

Dame i gospodo narodni poslanici, poznato vam je da je Srbija 80-tih godina počela sa gasifikacijom naselja tzv. širokom potrošnjom. Sve do 2000. godine u tom segmentu su važili vrlo strogi propisi koji su obezbeđivali i državu, a i korisnike energenata, konkretno prirodnog naftnog gasa. Nije se smelo desiti da uređaj koji se zove set-G4, recimo za domaćinstva do 500 i nešto kvadrata, bude neatestiran i nije se smelo desiti da taj set ne sadrži u sebi elemente protivpožarne zaštite. To znači da kada negde u kući na nekom delu pukne instalacija automatski se zatvori pored ventila.

Godine 2000. upravo zahvaljujući lokalnoj samoupravi i dogovoru između onih koji odlučuju o lokalnoj samoupravi i onih koji ugrađuju te setove... Godine 1998. Nemačka je donela zakon kojim se zabranjuje upotreba prirodnog gasa ukoliko set sa protivpožarnim ventilom nije ugrađen. Godine 2000. određena preduzeća su na otpadima u Nemačkoj kupovala čitave šlepere upravo tih setova, donosila ovde, samo prefarbala i ugrađivala.

Godine 1999. i kod nas je donet zakon koji je trebalo to da reguliše, međutim, od 2000. godine to se ne primenjuje. Ja znam sam nekoliko preduzeća koja se bave distribucijom, odnosno ugradnjom tih setova, koja su čitave šlepere dovezla. Ne sme se dozvoliti da lokalna samouprava odlučuje o stvarima koje su od vitalnog interesa za državu. Sve ovo mora da ostane u državi, u ministarstvu.

Pitanje formiranja agencije, o kojem ćemo kasnije, takođe je način premeštanja odgovornosti na nekog nižeg i manje odgovornog. Ministarstvo, tačnije Vlada Republike Srbije na amandman gospođe Vjerice Radete kaže sledeće – amandman koji je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta na član 4. Predloga zakona ne prihvata se iz razloga što se strateško planiranje vrši na nivou Republike, kao i sprovođenje te strategije, preko programa koje donosi nadležno ministarstvo, a jedinice lokalne samouprave planiraju razvoj energetskih delatnosti u svojim programima razvoja koje donose u skladu sa Ustavom, pa u okviru tih programa utvrđuju, odnosno planiraju razvoj energetike na svom području.

Dame i gospodo, planiranje potrošnje, recimo, prirodnog gasa, jeste strateško pitanje i mora se utvrđivati na nivou Republike. Ne može nijedna lokalna samouprava, nijedan veći potrošač, nijedna mesna zajednica da silom svoje programe, svoje kapacitete ugura u program distributera, odnosno transportera, odnosno javnih preduzeća koja se bave ovim poslovima. Gasovodni kapaciteti imaju određen volumen i preko toga se ne može.

Ne može se samovolja određenih lokalnih samouprava sprovoditi na teret i na štetu države i preduzeća koja se ovim poslom bave, tim pre što su preduzeća koja se ovim poslom bave nekada, 70-tih i 80-tih godina, bila poluge razvoja, lokomotive razvoja privrede Srbije, a danas su bukvalno svedena na prosjački štap. Visokokvalitetni kadrovi u tim preduzećima rade za mnogo manje pare nego što će raditi ovi vaši izabrani kadrovi koje ćete zaposliti u ovim agencijama.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu?

Reč ima Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, žao mi je što ministar nije ovde jer me ovo vladino obrazloženje uopšte ne zadovoljava.
U tom smislu što se ministar u obrazloženju uopšte ne drži suštine stvari nego se ima utisak kao da otaljava amandmane, unapred spreman da nijedan ne prihvati.
Međutim, nije ovde stvar nekog kaprica SRS-a da interveniše u ovom članu zbog toga što nam se ne dopada neka decentralizacija, ali jednostavno sama ova tačka 10) me asocirala, kada sam pročitala Predlog zakona, na to da u nazivu, recimo, jedne stranke mora da stoji reč "demokratska" da bi se znalo da je demokratska. Tako i ovde, moramo da se zalažemo za neku decentralizaciju, jer nam je neko rekao da je to tako, da je to trend, pa onda i u ovoj oblasti u energetskoj politici insistiramo na decentralizaciji. Dakle, ako smo hteli da nešto decentralizujemo onda to ne stoji ovako, nego se konkretni zadaci delegiraju ili poveravaju pojedinim organima.
Znači, prvo je formalno-pravno ovo neprihvatljivo, a onda je i sama terminologija neprihvatljiva, a to da je prosto nemoguće da ovako funkcioniše planiranje, to će sam ministar i Ministarstvo vrlo brzo da shvate. Jer, ja samo postavljam jedno pitanje: šta će se desiti ako autonomna pokrajina u skladu sa članom 7. ne izvrši svoj zadatak, odnosno u ostavljenom roku ne uradi ono što je trebalo da uradi? Šta će onda Ministarstvo po tom pitanju da radi?
Moram da kažem da u ovako važnim oblastima, kao što je energetika ili elektroenergetski sistem, jednostavno neke stvari, barem što se strategije, plana i programa tiče, moraju da budu centralizovane.
Bila bi sasvim druga priča da ste, recimo, predvideli da autonomna pokrajina i jedinice lokalne samouprave ne donose planove nego predlažu Ministarstvu planove. Niko njima ne spori da oni o tome razmišljaju, da imaju svoje viđenje stvari i da onda o tome odlučuje onaj organ koji je zaista za to osposobljen, koji i sam pravi strategiju, predlaže strategiju Skupštini.
Iz iskustva kažem, nema ni 3% lokalnih samouprava u Srbiji koje su sposobne da se na ovaj način, kako vi to od njih tražite, bave ovim problemom. Dakle, one mogu da predlažu, ali da prave planove onako kako je to u skladu sa ovim zakonom, izvinite, ali to je prosto nemoguće. Kao da je zaista zakon pisao neko ko pojma nema kako naše lokalne samouprave funkcionišu, koliko su osposobljene.
Ako to treba da bude neka njihova nadležnost onda to treba da se formuliše i ovim zakonom koji definiše njihov rad, ali zaista stičem utisak da je nesrećno prepisan tekst nekog inostranog zakona koji nije imao u vidu kako funkcioniše naš elektroenergetski sistem i kako funkcioniše naša lokalna samouprava.
Pomišljala sam čak i na to da je u pitanju onaj omnibus zakon o autonomnoj pokrajini, pa da ste zbog toga morali ovo da stavite kao nadležnost autonomne pokrajine. Nije to u pitanju.
Mislim da je to samo jedan previd, a problemi će se tek izroditi onda kada se pokaže da ni lokalne samouprave, a ni autonomne pokrajine nisu spremne ni sposobne da ovo izvrše. Zbog toga još jednom apelujem na ministra da se pozabavi ovim amandmanom.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Slobodan Mihajlović.
Vlada i Odbor za industriju nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Vlada i Odbor za industriju nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Reč ima narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Poštovane kolege, vama je naravno poznat naš principijelan stav da smo protiv agencije, ali ova agencija je specifična u odnosu na sve druge agencije koje smo do sada osnivali, jer je njen status nešto drugačiji nego, recimo, status onih agencija koje smo imali po zakonu o lekovima, koje imaju položaj javne službe.
Ova agencija je potpuno samostalna. Ona funkcioniše po Zakonu o preduzećima. Ima obaveze i odgovara za sredstva kojima raspolaže, ima svojstvo pravnog lica sa pravima i obavezama i odgovornostima utvrđenim ovim zakonom, zakonima i drugim propisima kojima se uređuje poslovanje preduzeća, kao i statutom agencije. Agencija je samostalni pravni subjekt i funkcionalno je nezavisna od bilo kog državnog organa. Ovo potenciram – nezavisna od bilo kog državnog organa, energetskih subjekata i korisnika njihovih proizvoda i usluga.
Dakle, imajući u vidu sve ono što je u članu 15. nabrojano kao posao ove agencije, a pogotovo tačku 2) - da agencija utvrđuje metodologiju za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena električne energije, da izdaje licence za obavljanje energetskih delatnosti, odlučuje po žalbi na akt operatora prenosnog, distributivnog sistema, nama je nepojmljivo da Ministarstvo i Vlada ovim zakonom, uvodeći agenciju, praktično kažu – brigo moja pređi na drugog. Pa, sutra građani neće više prozivati ni ministra Naumova, niti Vladu Srbije zbog toga što imaju zelenu, plavu, crvenu tarifu, nego će tamo neku agenciju zbog toga što je možda uvela i neku ružičastu ili ko zna kakvu tarifu.
Dakle, potpuno gubimo mogućnost kontrole nad tim kakva će se metodologija dalje za određivanje tarifnih elemenata koristiti. To nekako izlazi iz sfere izvršne vlasti.
Mi smo do sada koliko-toliko mogli da držimo pod kontrolom izvršnu vlast, pa kada nam dođe dovde, mi tu vlast oborimo.
Agencija sa tim savetom agencije zaista ima velika ovlašćenja, a ne možemo ni da ih smenimo zbog toga što ne rade dobro, nego samo iz zakonom tačno određenih razloga koji su, takoreći, bizarni. Ne znam da li ste se upuštali u to da li je ovakav način i metodologija zaista najbolja, imajući u vidu naš elektroenergetski sistem i našu stvarnost, ili ste samo koristili, tj. poslušali direktive koje već postoje u pisanom obliku, kao što će i gospodin Tadić poslušati sve direktive koje dobije usmeno sada u SAD, pa će nam uskoro doći neki njihovi specijalci da hapse i hvataju haške optuženike po Srbiji.
Ali, kada su direktive u pitanju, ne postoji obaveza, dakle, možete da razmislite o tome da li prihvatiti ili ne, da li vam to čini dobro ili ne, njihovo je da od nas traže, a naše je da vodimo računa o tome šta je u našem interesu ili nije.
Gospodine Naumov, ja o vama veoma malo znam, samo ono što je pisalo u vašoj kratkoj biografiji kada ste ovde izabrani za ministra, ali slušajući vašeg kolegu gospodina Dinkića stvarno se pitam da li je moguće ono što on tvrdi i da li je ovaj zakon zaista posledica toga, jer on kaže da su svi korumpirani, samo on, Labus i Koštunica nisu. Čudi me da se vi ostali ministri niste našli uopšte uvređeni povodom te njegove izjave, a imate čak mesta i osnova za tužbu; samim tim što ćutite, mi se pitamo da li tu možda ima neke istine.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Povodom istog amandmana narodni poslanik Nemanja Šarović, pa narodni poslanik Momir Marković.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SRS na član 10. Predloga zakona o energetici amandman je podnela gospođa Gordana Pop-Lazić tražeći da se ovaj član briše. Ovim članom osniva se agencija za energetiku Republike Srbije. A zašto se ova agencija osniva? Ova agencija se osniva da gospodin ministar, koji i dalje, iako je upravo ušao u salu,  ne sluša narodne poslanike, a sigurno će kada se ova rasprava završi reći kako su bile konstruktivne rasprave, kako je on zadovoljan, ali kako mu ne pada na pamet da odgovori na bilo koje postavljeno pitanje, niti da prihvati bilo koji amandman. Dakle, agencija se osniva da ministarstvo ne bi moralo da odgovara na ovakva pitanja.
Pitanje je, gospodo, gde su pare? Pre nekoliko dana održan je protest, štrajk radnika Elektrodistribucije Beograd i oni su se zapitali, kao prvo, gde su pare, a zatim koga i šta građani plaćaju. Poslovodstva EPS-a, po rečima štrajkača, ne dozvoljava potpisivanje pojedinačnog kolektivnog ugovora već dve godine, broj zaposlenih radnika u Elektrodistribuciji Beograd smanjen je za 800, a broj zaposlenih u direkciji je povećan za 600.
Razlika u zaradama radnika Elektrodistribucije i zaposlenih u direkciji je 50%. A 800 zaposlenih u direkciji kroji tarifni sistem kojim se "usrećuju" naši građani.
Ubuduće će ovaj tarifni sistem, koji će verovatno podjednako usrećivati građane, a možda čak i više, krojiti agencija, i Vlada misli da na ovaj način opere ruke od odgovornosti kako za tarifni sistem, tako i za cenu električne energije.
"Veliki potrošači duguju EPS-u dve milijarde dinara. Njih direkcija štiti, a nas teraju da građanima za minimalne dugove isključujemo struju. Ne dozvoljava se rad Komisiji za ispitivanje zloupotreba, kriminala i korupcije u EPS-u.
Komisija Elektrodistribucije Beograd podnela je osam krivičnih prijava protiv onih koji su oštetili državu za desetine miliona evra. Mi smo Uskokovića isterali na čistac, a zašto direkcija ćuti? Nerad, neodgovornost i neposlovnost vrha EPS-a neprestano se pokriva poskupljenjem električne energije. Pitamo odgovorne, ministarstvo i poslovodstvo EPS-a, šta i koga građani plaćaju."
Ovo je ono što su pitali štrajkači i to je ono što pitaju građani, a ja sa ove govornice moram da poručim ministru - gospodine ministre, možete vi da osnujete ne dve, nego 22 agencije, nećete se osloboditi odgovornosti kako za tarifni sistem, tako i za snabdevanje i za cenu koju će građani u narednom periodu morati da plaćaju za struju. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Reč ima narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Nastaviću tamo gde je narodni poslanik Šarović stao.
Gospodine ministre, ne samo da se nećete moći osloboditi svih ovih odgovornosti o kojima je govorio gospodin Šarović, nego se nećete moći osloboditi odgovornosti ni za ono što će mimo vas, pored vas i iza vas uraditi u ovim agencijama ili u sličnim agencijama, vezano za firme sa tri slova, za kumove koji su vlasnici tih firmi i za sve ono što se dešava i što će se dešavati ubuduće.
Narodni poslanik Gordana Pop-Lazić je podnela amandman na član 10. i tražila je da se član 10. briše. Član 10. reguliše pitanje osnivanja agencije za energetiku Republike Srbije kao regulatornog tela za obavljanje poslova na unapređenju i usmeravanju razvoja tržišta energije na principima nediskriminacije i efikasne konkurencije, praćenju primene propisa i tako dalje.
Sve u svemu, u odgovoru gospodinu Krasiću, a odgovori su isti za sve članove gde se traži brisanje agencije, kaže se - Predlogom zakona su utvrđena samo minimalna ovlašćenja agencije za energetiku, u odnosu na ona koja se predviđaju direktivama i ona koja su predviđena propisima država u regionu koje su već uskladile svoje zakonodavstvo.
Dame i gospodo narodni poslanici, ako su ovo minimalna ovlašćenja, šta će biti maksimalna ovlašćenja agencija, šta je to što će agencije još moći da rade, apsolutno neodgovorno; a ovo vrlo odgovorno podvlačim - apsolutno neodgovorno, jer nemaju kapu iznad sebe kojoj će odgovarati. Agencija je samostalna u odnosu na organe vlasti. Jedina obaveza agencija je da pri zapošljavanju stotinak i više radnika koji će biti u tim agencijama, pored svih drugih kvalifikacija koje traže, traže i stranačku legitimaciju.
Dame i gospodo narodni poslanici, molim vas da u danu za glasanje glasate za ovaj amandman i da pokušamo zajedno da od ovog zakona napravimo zakon koji je primenljiv.
Kada sam već za govornicom, molim gospodina ministra da mi stvarno objasni, vezano za obaveštenje gde sam nazvan – poštovani, pa mi rekli da ću umesto 1.500 dinara morati da plaćam 1.900 dinara za struju, kako je to minimalno, jer kažu, poskupljenje će biti minimalno; kako je za mene minimalno 400 dinara, sigurno nije, a nije ni za građane Srbije.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Povodom amandmana, narodni poslanik Stevica Deđanski.