ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 22.07.2004.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

13. dan rada

22.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:15 do 00:00

OBRAĆANJA

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Gospodine Markoviću, dame i gospodo narodni poslanici, upravo je isteklo 18 časova. Koristim priliku da vas podsetim da član 81. Poslovnika o radu Narodne skupštine propisuje da se sednice Narodne skupštine održavaju u vremenu od 10,00 do 18,00 časova. Stav 2. istog člana kaže da Skupština odlučuje o predlozima zakona, plana itd., u celini i pojedinostima, u danima za glasanje. Stav 3. kaže da predsednik Narodne skupštine određuje dane za glasanje po završetku rasprave o svim tačkama dnevnog reda.
Znači, gospodine Markoviću, imate još jednu šansu da izbegnete kršenje Poslovnika i da se, shodno članu 28. Poslovnika, starate o primeni ovog poslovnika.
Da izbegnete ovu nezgodnu situaciju u koju ste nas doveli time što ste stavili na glasanje predlog Ksenije Milivojević da se produži rasprava, iako prethodno nije bila završena rasprava o svim tačkama dnevnog reda, niti je određen dan za glasanje.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dužan sam da dam odgovor. Predsednik Skupštine ne može da radi mimo odluke. Narodna skupština je glasala i odlučila da se radi do kraja, ja moram da poštujem tu odluku, naravno, jer je Ustav stariji od Poslovnika.
Izvolite, narodni poslanik Sreto Perić.
...
Srpska radikalna stranka

Sreto Perić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, trebalo bi da prihvatite amandman koji je ispred SRS podneo gospodin Vitomir Plužarević na član 12, s obzirom da reguliše način na koji se finansira agencija koja je osnovana članom 1. ovog zakona. Naime, on je i pravno-tehnički neispravan. Vi znate, otprilike, da se prilikom pisanja teksta zakona član reguliše po važnosti, odnosno po snazi.
U članu 12. stav 1. kaže se: "Sredstva za osnivanje i rad agencije obezbeđuju se iz prihoda ostvarenih od naknada za izdavanje licenci, dela tarife..." itd., da ne čitam do kraja ovaj stav. To znači da će se agencija osnovati i imati neki prihod, odnosno da ona treba da počne da radi pre nego što bude obavila određene delatnosti.
Podseća me da će ova agencija biti nešto slično preduzećima "mašna i tašna". Da bi mogla da počne sa radom, ona mora da ima određena sredstva, a ovde je propisano da se sredstva obezbeđuju od njenog rada. Logično mi je da se prvo počne sa radom. Ako kažemo da ćemo izgraditi određenu fabriku, moramo da obezbedimo sredstva za njenu izgradnju, a ona kasnije svojim funkcionisanjem, odnosno obavljanjem registrovane delatnosti može da stiče prihod od kojeg će izmirivati svoje obaveze i svoje kasnije aktivnosti.
Možda ste mogli da obrnete ovde, da stav 2. bude stav 1. a stav 1. da bude stav 2, jer sasvim sigurno planirate da obezbedite sredstva iz donacija; jedino ta sredstva će moći da pristignu na račun ove agencije, pre nego sredstva od njene redovne aktivnosti.
Još jednom moram da napomenem ono što je naš uvaženi kolega Krasić vrlo često sa ove govornice pominjao - da je sir besplatan samo na mišolovci. Na svim ostalim mestima se plaća, pa će verovatno i ovde biti stvorene određene obaveze za ovu agenciju, pre nego što ona počne da radi. Ovaj amandman koji je podneo gospodin Vitomir Plužarević je dobar amandman i trebalo bi da ga prihvatite.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Narodni poslanik Momir Marković, povodom istog amandmana.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Vlada Srbije je u obrazloženju zašto odbija amandman narodnog poslanika Vitomira Plužarevića napisala - amandman koji je podneo narodni poslanik Vitomir Plužarević na član 12. Predloga zakona, koji glasi: "Član 12. se briše", ne prihvata se iz razloga zbog kojih nije prihvaćen ni amandman narodnog poslanika Zorana Krasića na član 1. Predloga zakona.
Zbog toga ću uvek morati da se vratim na nesuvislo obrazloženje Vlade povodom amandmana na član 1. i da pokušam da vas ubedim da u danu za glasanje glasate za ovaj amandman i za sve prethodne amandmane, da ovaj zakon bar malo dovedemo u red.
Član 12. Predloga zakona glasi: "Sredstva za osnivanje i rad agencije obezbeđuju se iz prihoda ostvarenih od naknada za izdavanje licenci...", dolazimo, dame i gospodo narodni poslanici, do još jedne mogućnosti da neko debelo zaradi, jer ako smo ovde predvideli licence moraće da postoji ili u sastavu agencije ili mimo agencije, a vi ćete sigurno obezbediti, telo koje će obezbeđivati licence i sl., "...za korišćenje sistema, kao i drugih prihoda...", i normalno debelo naplaćivati.
"Agencija može ostvarivati sredstva i iz donacija..." - pitam se hoće li Vuk Hamović, Lazarević i drugi Hamovići i Lazarevići da toj agenciji sad daju debele donacije ne bi li agencija stala na noge, a zna se kako se to posle vraća, pa će nam možda ući ne samo u elektroenergetski sistem, a već su debelo ušli, i više nikako ne možete da ih isterate odatle, osim da ih pohapsimo. Ući će vam i u gasni, i u naftni i u sve energetske sisteme. Pri tome ne mislim samo na Vuka Hamovića, mislim na sve kumove kumova koliko ih ima.
Dolazimo na član 13. gde kaže: "Agencija je samostalni pravni subjekt i funkcionalno je nezavisna od bilo kog...", vrlo je vezano za član 12. i za amandman gospodina Plužarevića i zbog toga moram da ga pročitam, "...državnog organa, energetskih subjekata i korisnika njihovih proizvoda..." Dakle, agencija će biti veća i jača od Ministarstva.
I, na kraju, Uredbom o generalnom sekretarijatu i drugim službama Vlade Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 15/01, 16/01, 32/01, 64/01, 29/02, 54/02, 91/03, 117/03, 130/03, 132/03, 23/04 i 51/04) ukinuli ste, dame i gospodo, agencije. Poslovi tih agencija su preneti na Ministarstvo energetike i rudarstva. Sada vas pitam - ako su od 2001. godine, tj. 2002. i 2003. godine, kada ste počeli sa formiranjem agencija, ministarstva mogla da rade one poslove za koje je predviđeno da ih obavljaju agencije, šta je to, osim nekakvih ličnih interesa, što vas goni da sada u svakom ministarstvu formirate po dve-tri agencije?

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala najlepše.
Da li još neko želi reč? Izvolite, Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Hvala. Gospodine ministre, htela bih da vam postavim samo jedno pitanje i molila bih vas za odgovor. Do sada smo osnovali mnoge agencije.
Vi nam odgovorite - zašto ste se ovom prilikom odlučili za to da ova agencija nema status ni javnog preduzeća, ni javne službe? Zašto je to preduzeće koje je potpuno nezavisno?
Jer, vidite, mi kao Skupština možemo da osnujemo neko javno preduzeće, kao što smo svojevremeno osnovali NIS. Imamo tu izvesnu kontrolu. Ovde zakonom osnivamo jedno preduzeće koje je potpuno nezavisno, nema status javnog preduzeća i sve ono što iz toga proističe, nema status javne službe, a ima ovlašćenja kao da ima status javne službe.
Iz tog razloga mi podnosimo ove amandmane, iako ste nas ismevali, gospodin predsednik i neki poslanici, da se svi naši amandmani svode na to da tražimo da se pojedini članovi brišu. Mi tražimo da se brišu samo oni članovi zakona koji se odnose na agenciju, a upravo iz ovog razloga koji sam sada navela. Možda smo mi u zabludi, možda dovoljno ne znamo, ali vi ste tu da nam to objasnite.
Pored toga, plašim se da osnivanjem agencije, ovako kako ste je vi zamislili, i dajući joj ovakva ovlašćenja kakva su predviđena članom 15. kršite zakon o državnoj upravi. Vidite sa vašim saradnicima da li je to tako, jer ako jeste, naravno, biće načina da se ovaj zakon osporava i pošto bude donet.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem. Narodni poslanik Vladan Jovičić.

Vladan Jovičić

Demokratska stranka Srbije
U svakom slučaju, s obzirom na načelna objašnjenja koja se daju u obrazlaganju podnetih amandmana, ona normalno zaslužuju i načelan odgovor, pa se kaže - kao što je u stavu 1, pa onda da se navode svi mogući službeni glasnici i njihovi brojevi, redom kako su izašli, i u kom periodu. Jednostavno, 5. oktobar je bio i prošao. Počele su promene i ovo je deo promena koje se odnose na društvene promene, na reorganizovanje društva.
Zato, jednostavno, malo i buni one koji bi da vrate priču unazad. To je osnovni razlog zašto to toliko nije baš ni jasno i zašto na prvi pogled, moram ponoviti, gotovo nijedna vlada do sada nije poštovala do kraja Zakon o preduzećima. Nema potrebe da ponavljam da je 1996. godine usvojena reorganizacija, rekonstrukcija, modernizacija EPS-a i NIS-a, i da to nikada nije dovedeno do one pune mere, niti je zaživelo, a opet vezano za Zakon o preduzećima i obaveze koje iz toga proističu.
Dakle, pokušavamo da uvedemo red, na način kako je to već svuda u okruženju oko nas urađeno sa elektroenergetskim sistemima, i onda jednostavno moramo da se prepoznamo i da budemo kompatibilni sa njima. Naravno, ono što je praksa donosila - sve moguće zloupotrebe, brojne ili ne, to će dokazati one službe i državni organi koji će se time baviti, a Skupština je ovde da usvaja zakone i da se o njima stara.
Dakle, naravno da brisanje svih ovih članova, kako traže pojedini narodni poslanici, uz obrazloženja koja daju, dovodi do obesmišljavanja kompletnog zakona, a to onda nije ono što se mora napraviti, ne zato što je to neki bauk nego se društvene promene moraju završavati. Prosto, tranzicija je i tu smo gde jesmo, a siguran sam da će ovo doneti mnogo bolje i organizovanije snabdevanje električnom energijom.
A, stalno brkanje agencije za energetiku i regulatorne agencije kod prethodnih govornika može da izazove zbunjivanje. Jednom se pozivamo na stručna ovlašćenja koja imaju te agencije, drugi put se pozivamo na njihovo finansiranje, a u suštini iza toga stoji briga za kontrolom.
Ako Skupština Republike Srbije nije dovoljno mudra da izabere Vladu Srbije i Vlada Srbije nije dovoljno mudra da izabere ministarstvo, a upravo su te dve agencije u ravni sa Ministarstvom energetike i rudarstva... Jedino je regulatorna agencija direktno formirana od strane Republičke skupštine, ne agencija za energetiku, kako se to do sada sa ove govornice govorilo. Dakle, tu je ključ. I zašto nekome smeta što finansiranje regulatorne agencije neće biti ni iz budžetskih sredstava, a naravno ni iz donacija povezanih lica koja mogu učestvovati u proizvodnji i dopremi električne energije. Tu se upravo izbacuje jedna mogućnost korumpiranja, a naravno, upravo ta agencija koja je ključna polagaće račune ovoj skupštini, od nje će biti birana i menjana.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 12. amandman je podneo narodni poslanik Slobodan Mihajlović.
Vlada i Odbor za industriju nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Vlada i Odbor za industriju nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)