Poštovani narodni poslanici, politika Vlade Republike Srbije u monetarnom i fiskalnom pogledu odvijala se na nekoliko koloseka. Ovim zakonima možemo da vidimo da daje i te kako pozitivne rezultate na dva od tih nekoliko koloseka.
Prvi kolosek, koji se tretira ovim zakonima, jeste vezan za politiku štednje, a drugi je vezan za izgradnju institucionalnih kapaciteta svih državnih organa. Što se ovog drugog tiče, izgradnjom institucionalnih kapaciteta, regulisanjem određenih procedura, mi smo za ovih 9 meseci imali povećanu naknadu prihoda za čak 21%. Ne znam za sličan primer u državama u okruženju, da je u tako kratkom roku povećana naknada, i pored smanjenja nekih poreza i nekih akciza za petinu.
Što se politike štednje tiče, a u skladu sa ovim što sam rekao, u skladu sa povećanjem naknada prihoda, mi ćemo, kroz ove zakone koje danas razmatramo, smanjiti poreze. Čak četiri zakonska predloga predviđaju određena poreska olakšanja. Predviđaju u tom smeru što će privreda u 2005. godini biti rasterećena za, ako sam dobro izračunao, 7 milijardi dinara, a banke će plaćati manji porez za 4,5 milijardi dinara. Rasteretiti privredu za 7 milijardi dinara nije lako, ali mislim da će efekata i te kako biti.
Ukoliko je cena jednog radnog mesta, otvaranje novog radnog mesta od 12.000 do 20.000 evra, onda bi ovim rasterećenjem privrede trebalo da računamo, naravno, ukoliko svih tih 7 milijardi dinara ode na investicije, na otvaranje 6 do 10 hiljada novih radnih mesta u narednoj godini.
Takođe, ono što bi mogli da očekujemo od strane komercijalnih banaka jeste da se zbog smanjenog poreza za 4,5 milijardi dinara tokom 2005. godine smanje kamate za nekoliko indeksnih poena.
Uz mere koje se predviđaju, a tiču se ukidanja poreza na zarade za sve novozaposlene radnike, kao i veće olakšice za zapošljavanje starijih od 45 godina, dakle na 100 dinara će se plaćati oko 31 dinar doprinosa, mislim da možemo računati da u sledećoj godini budu otvorena, ovim merama Vlade, nova radna mesta.
Naravno, niko ne može narediti privrednim subjektima da sve ove pare moraju da daju u investicije, zato što će doći do poreskih rasterećenja, njihovo puno pravo je da to zadrže kao svoj profit, ali mislim da će investicija i te kako biti, jer se izgradnjom institucionalnih kapaciteta stanje u Republici Srbiji i te kako stabilizuje.
Želeo bih da kažem da potpuno podržavam ovakvu vrstu motivisanja poslodavaca da prijavljuju svoje zaposlene i da izražavam potpunu podršku jednoj politici koju vode Ministarstvo finansija i Ministarstvo privrede, koju bih nazvao stimulisanje pre sankcija. Mi zakonskim ograničenjima, novim zakonskim sankcijama, nećemo ništa postići, osim toga što će sve veći i veći broj radnih organizacija, privrednih subjekata itd. pokušavati da izbegne te zakonske okvire. Na ovaj način im se nudi subvencija, stimulišu se da to urade u jednom vremenskom periodu, pa tek onda, ukoliko ne urade, preti im se određenim sankcijama, koje će biti za dva do 20 puta veće od dosadašnjih.
Ovim merama, moram da podsetim, pre nekoliko godina u Hrvatskoj za nepuno pola godine čak se smanjio broj nezaposlenih za 250.000, ne zato što je otvoreno novih 250.000 radnih mesta, nego što je bilo mnogo onih koji su bili prijavljeni na birou rada, a već su nešto radili. Dakle, njihovim poslodavcima se nije isplatilo da ih prijavljuju, da im plaćaju doprinose.
Kod naše Nacionalne službe za zapošljavanje trenutno ima 950.000 evidentiranih nezaposlenih lica. Verovatno će efekat biti sličan kao u Hrvatskoj. Dakle, broj nezaposlenih će se smanjiti, jer se poslodavcima mnogo više isplati da prijavljuju svoje zaposlene. Naravno, i državi se i te kako isplati, jer će biti veći broj prijavljenih zaposlenih, tako da će budžetski zahvat biti na istom ili možda čak i većem nivou.
Takođe, ono što se stimuliše jeste vezano za autorske honorare. Mi smo do sada imali jedan neverovatan porez na autorske honorare, za koji nisam čuo nigde u svetu. Oporezivanje je išlo čak do 92%. Na ovaj način se svi, koji će biti predmet oporezivanja za autorske honorare, takođe subvencionišu da svoje autorske honorare prijavljuju.
Dalje, ono što je pozitivan trend jeste potpuno prebacivanje odgovornosti na organizatore manifestacija. Takav sistem je mnogo lakši za kontrolu, takav sistem je dao efekte svuda u svetu i mislim da će se efekti vrlo brzo videti i kod nas.
Zatim, recimo, u porezu na prihode od kapitala stimuliše se domaća radinost u turizmu, odnosno legalno prijavljivanje turista, boravišnih taksi, što će imati dvosmerni efekat i za budžet lokalnih samouprava, odnosno Republike Srbije, ali i za povećanje kvaliteta usluga u samom turizmu. Do sada smo imali mnogo divljih objekata, mnogo različitih stvari koje su se u tom privrednom segmentu dešavale, neželjenih stvari. Mislim da se ovim malim koracima ti trendovi u budućnosti sprečavaju.
Nadalje, ono što vidim kao pozitivan trend, mada sam iz prethodnih govora video da se neki ne slažu, jeste kategorizacija onih poreskih obveznika koji plaćaju porez na imovinu, otprilike je ta granica 400.000 evra. Dakle, oni koji imaju imovinu u vrednosti do 400.000 evra plaćaće porez 2%, a oni koji imaju imovinu preko 400.000 evra plaćaće porez 3%. Ovo vidim kao pozitivnu meru. Možda bi ovu granicu trebalo malo i smanjiti, možda čak i upoloviti na 200.000 evra. Ovo vidim kao dobru meru, zato što smo svedoci da već godinama pare, pogotovo one koje dolaze iz inostranstva, odlaze u mrtav kapital.
Parama se grade ogromne kuće, koje često više koštaju u samom postupku izgradnje nego kasnije na tržištu, što je još jedan od paradoksa našeg tržišta. Ovim merama mislim da možemo deo tog novca usmeriti ne u mrtav kapital nego u proizvodnju i otvaranje novih radnih mesta, a pre svega mislim na novac koji stiže od srpskih gastarbajtera, koji rade najčešće u Evropi.
Takođe, ono što su pozitivni efekti ovih predloženih zakona jeste što se poljoprivrednici oslobađaju poreza na katastarski prihod i, takođe vezano za poljoprivrednike, ukidaju se akcize na dizel gorivo za traktore. Pozitivna mera ovoga jeste što ćemo povećati konkurentnost naših proizvoda. Lako je govoriti kako su španske jabuke jeftinije od srpskih i kako naši poljoprivrednici ne mogu ni na domaćem tržištu da se izbore, ali mi nikome ne možemo da naredimo kolika će cena biti bilo kog proizvoda. Ovo jeste jedna od mera subvencionisanja naših poljoprivrednika i želja da se naša roba prvo na domaćem, a u nekoj kasnijoj fazi i na inostranom tržištu pokaže konkurentnijom nego što je u ovom trenutku.
Još jedna pozitivna mera jeste što se ukidaju akcize na dizel gorivo rečnim brodovima za transport i prevoz tereta. Veliki sam pobornik ideje da Srbija vodi politiku komparativnih prednosti koju ima u odnosu na države u okruženju.
Naša komparativna prednost jeste što imamo jednu od najbitnijih reka koja protiče kroz Srbiju, dakle, Dunav. Mi moramo na ovakav način pokušati da učinimo rečni transport isplativijim, da dovedemo nove investitore u Srbiju, kojima će biti jeftinije da prave svoje tranzitne stanice negde na teritoriji Republike Srbije, a ne u Rumuniji, Bugarskoj ili Mađarskoj, i moramo transport pokušati da učinimo jeftinijim, kako bi se veći promet obavljao preko naših reka.
Srbija je takođe i ovde u jednom paradoksu ako uporedite koliki su plovni putevi nekih drugih evropskih država i koliki je obim prometa tim plovnim putevima, koliki su prihodi za privatna preduzeća i za te države. Možemo videti da Srbija u ovom segmentu ima i te kako šansu i da moramo mnogo više da se posvetimo ovim stvarima.
Neko je ovde nazvao ove zakone malim zakonima, rekavši da ima i te kako bitnijih tema kojima Skupština treba da se bavi. Ne želim to da osporim, mnogo je otvorenih tema koje i te kako tište našu državu i naše društvo kojima se treba baviti, ali iako su mali zakoni, iako su možda ovo male mere, podsećam da će se uticati ovim zakonima na otvaranje bar nekoliko hiljada novih radnih mesta.
Ako ćemo svakim zakonom tako da utičemo na našu privredu, na naše društvo i na sva dešavanja u našoj državi, pre sam za ove male zakone i male mere koje treba preduzimati nego bombastično najavljivati otvaranje nekih 500.000 novih radnih mesta ili plate od ne znam koliko stotina evra, a kasnije u procesu realizacije tu zastati, odnosno voditi konfuznu politiku.
Za razliku od svih tih najava koje smo imali prethodnih 20 godina, ovakvim malim merama stvara se ambijent, stvaraju se uslovi za otvaranje novih radnih mesta, za nove investicije u Srbiji, i da Srbija iskoristi svoje komparativne prednosti u odnosu na okruženje, i da nastavi uzlaznim trendom kojim je išla tokom poslednje četiri godine kada je, ako ćemo uzeti jedan podatak vezano za bruto društveni proizvod po glavi stanovnika, debelo prestigla i Bugarsku i Rumuniju.