OSMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 28.12.2010.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslaniče, vi imate na raspolaganju dva minuta kao ovlašćeni predstavnik.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Nenad Popović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Imamo mi još dosta toga da kažem, ali, pošto je spomenuta poslanička grupa DSS, ja bih replicirao, ako dozvolite. Ako ne, nema problema.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Što se tiče primene Poslovnika, morali bi trošiti vreme koje vam je ostalo na raspolaganju kao ovlašćenom predstavniku. Pošto postoji osnov za repliku, ako vama dam repliku, onda u skladu sa članom 27, kažem da repliku ima svaki predstavnik svake poslaničke grupe, s tim što onda vi imate pravo i na repliku i vaših dva minuta koje ne možete koristiti zajedno sa replikom. To je član 27. Poslovnika Narodne skupštine, nije direktna primena o trošenju vremena.
Dakle, svaka poslanička grupa će dobiti pravo na dva minuta, a vas onda molim da govorite dva minuta, takođe koristeći pravo na repliku. Da li smo se razumeli? Izvinjavam se što ste čekali, ali smatram da je ovo dobro za rad.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Nenad Popović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
U dve minute bih replicirao gospođi ministru.
Umesto da govorimo o budućnosti, šta će biti 2011. ili 2012. godine, lepo je to što ste vi analizirali budžete 1992, 1995, mogli ste ići i od 1945. godine, ali, otprilike, 2011. godine nećemo živeti bolje, gospođo ministre, bez obzira šta vi analizirali.
Naravno da je svaki budžet bolji i bolji. I naravno da je budžet 1995. godine bolji nego što je bio 1992. godine. Naravno da je budžet 2010. godine bolji i transparentniji nego što je bio 2006. godine. To je sigurno i to jeste demokratska tekovina, jer se mi tako i razvijamo.
Samo bih dodao da u demokratskim državama uglavnom opozicija kritikuje vlast. Te kritike treba primiti vrlo ozbiljno i pokušati, bez obzira da li se slažete sa njima ili ne, pogotovo ako su one stručne i profesionalne, da ih prihvatite.
Replicirao bih na ovo poslednje što ste rekli – da ne postoji ni jedan racionalan razlog kako je neko bio za prodaju "NIS-a" a nije za prodaju "Telekoma". Pošto ste vi bili u Vladi i bili smo koalicioni partneri, kao i svi poslanici u ovoj skupštini, osim jedne male grupe poslanika, glasali smo za taj zakon i želim samo da dodam – Rusija jedina ima naftu i gas. Nešto malo ima Norveška. Kada NIS prodajete, logičnije je da ga prodajete nekome ko ima svoje prirodne sirovine.
Sa druge strane, NIS je bio samo deo jednog velikog, to se zvalo, zajedno smo usvojili u Skupštini, gospođo ministre, gasnog naftnog sporazuma i tu je velika razlika. A telekomunikacije, gospođo ministre, su nešto sasvim drugo. To je telekomunikaciona infrastruktura i danas ne postoji nijedan racionalan razlog za prodaju "Telekoma". Hvala vam puno.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodna poslanica Jorgovanka Tabaković, pravo na repliku.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Indeks otvorenosti budžeta po međunarodnim kategorizacijama je vaš budžet, budžet Republike Srbije, na listi od 94 zemlje stavio na 36 mesto sa Ganom. Toliko o transparentnosti.
To što ima 1.100 strana ne znači da je transparentniji. Ali, vi predstavljate državu koja ne plaća svojim dobavljačima, izvođačima radova, ne plaća struju, ne plaća telefon i ostale komunalije. Prvenstvo imaju međusobni koalicioni dugovi za formiranje Vlade.
Nije korektno reći i nazivati diskrecionim pravima ono što budžet ne bi smeo da sadrži. Vi bi to morali znati, da je budžet rasporedni zakon i da on ne ustanovljava prava već popis zakona koji ste pobrojali. Zakonom su ustanovljena prava koja budžet samo raspoređuje.
Da li se vi sećate da je nekada u ovoj državi postojao zakon o javnim prihodima i rashodima i bio je brana voluntarizmu i diskrecionim pravima Vlade, jer se samo zakonom mogao ustanoviti prihod i porez i samo zakonom su se mogli trošiti novci.
Draga moja gospođo, danas postoje subvencije i tranzicioni fond o kojima odlučuje resorni ministar i vi kao Vlada i bežite od ove skupštine kao "đavo od krsta" da nam za to položite račune, ali to uredno ustanovljava revizija. Pokazivali ste primerke budžeta, ali niste dostavili šta je posle revolucionarne 2000. godine pokazao izveštaj o trošenju novca 2001. godine? A postoji taj izveštaj. Malo je deblji i ne može da se uporedi sa onim što imamo danas od revizije u smislu prekršaja za koji bi naš narod rekao – ono što se nekad radilo, to su male bebe za ove danas.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.

Narodni poslanik Dragan Stevanović. Iskoristiće pravo na repliku.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Gospođo ministre, u ove dve minuta, moje prvo pitanje je sledeće – ako se ova ili prethodna Vlade toliko razdužuju, objasnite mi po osnovu čega onda u svakom narednom budžetu imamo veće izdatke za plaćanje glavnice dugova, za plaćanje kamata i za pokrivanje garancija koje ne plaćaju oni kojima dajete pravo da se zadužuju, pošto ste nas svi razduživali?
Dalje me interesuje, gospođo ministre, koji to model rasta je fiskalna politika u poslednjih deset godina ove države favorizovala i stimulisala? Vi nam sad nudite neki drugi model rasta koji neće stimulisati potrošnju i ubeđujete nas da treba da štedimo i da treba da ulažemo u razvoj privrede. Malo pre kažete – ne može fiskalna politika da bude isključivo u funkciji privrednog razvoja. Ja vas pitam – kad je to u poslednjih deset godina fiskalna politika stimulisala privredni razvoj a nije stimulisala potrošnju?
Kako vi razumete značaj obilaznice govori činjenica da deset godina pričate o Koridoru 10 a da taj koridor nije ni za trećinu odmakao, a do sada je trebalo da bude gotov.
Kada govorite o značaju poreza na imovinu, gospođo Dragutinović, prvo vi u Vladi morate da shvatite koliki je značaj poreza na imovinu. Deset godina niste u stanju da rešite legalizaciju. Deset godina niste u stanju da napravite katastar nepokretnosti. Deset godina, gospođo Dragutinović, niste u stanju da stvorite uslove da se u Srbiji formira tržišna cena zemljišta i tržišna cena nekretnine. Dok to ne rešite, nikada nećete ubirati adekvatan porez na imovinu.
Lepo ste rekli da nismo za garancije. Ali niste rekli za koje garancije nismo. Niste rekli za koja to preduzeća ne dozvoljavamo garancije? Koliko vam para nepovučenih stoji zbog činjenice da niste sposobni da uradite projekte za infrastrukturu…
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.

Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.

Ministarka može da se javi u svakom momentu, ona je ovde i po tekstovima koje smo već prešli i po onima koji tek slede. Izvolite, gospođo ministar.

Diana Dragutinović

Stvarno ću biti kratka. Samo ću se osvrnuti na onu diskusiju koja se ticala metodologije izrade budžeta i činjenice da se ja negde hvalim transparentnim budžetom, a da neko drugi i da neki rezultati pokazuju suprotno ili da je normalno da metodologija izrade budžeta se menja u funkciji vremena i da je normalno da, kako vreme prolazi, budžeti budu sve bolji i bolji.
Ne bih se potpuno složila sa vama. Mislim da sam ovde davno donosila budžete Laze Pačua. Znači, budžet Laze Pačua ili budžet Kraljevine SHS je bio mnogo bolji od budžeta Republike Srbije. Znači, to uvek ne važi. Takođe, metodologija je tačno da se menja u funkciji vremena, ali ja moram da kažem da metodologija kojoj se još uvek nismo približili, to mogu odgovorno da kažem, je bila poznata još 1986. godine. Kao što su i veliki broj zemalja oko nas već sredinom 80-ih godina imali revizorski izveštaj, moglo je i tada da se rade budžeti po potpuno istoj metodologiji. Znači, ovo je budžet koji se približava, još nije, metodologiji državne finansijske statistike iz 1986. godine. Najveći broj zemalja već koristi metodologiju iz 1991. godine.
Znači, niko, nije bilo smetnji u smislu znanja da se takvi budžeti rade. Naravno, vi uvek imate neke rang liste. Srbija nije zemlja, osim donekle u sportu, koja je prva od svih. Znači, imamo neki dobar sportski rezultat. Ne bi bilo loše možda i da li je postojalo tih rang lista, pa da vidimo koji je bio položaj Srbije, recimo, po transparentnosti budžeta upravo u tim godinama iz kojih sam te budžete donela. Znači, 1992, na primer, pa 1980, pa na primer 1995. ili 2002. godine. Dakle, lako je reći – sad ima rang lista. Pokažite tu rang listu i ranije, pa da vidimo da li smo naše mesto popravili ili pogoršali.
O privatizaciji NIS i Telekoma sam govorila samo s jednog aspekta, a to je da su i NIS i Telekom naši vitalni resursi. U tom smislu je bila moja opservacija i, naravno, oko fiskalne politike. Vidite, više sam puta rekla i ponovo ću reći, postoji knjiga koju vaš Poslovnik i čita i citira, ne uvek sve, kako se fiskalna politika vodi. Ona se vodi kontraciklično, znači, ne prociklično. Dakle, kontraciklično, kad ste u fazi rasta fiskalna politika mora da bude restriktivna i važi obrnuto. Postoje pravila. Naravno, sloboda je Vlade da vodi politiku kakvu želi, ali neosporno je da se takva fiskalna politika vodi.