Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja, 05.11.2012.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja

2. dan rada

05.11.2012

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:20 do 14:55

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Gordana Čomić.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Istina je da niko od nas troje, koji smo sada učestvovali u raspravi, nije po formalnom obrazovanju pravnik. Takođe je istina da ova Narodna skupština donosi akta koje svi treba da razumemo, bili pravnici ili ne. Potpuna je besmislica, ne ovo što smo razmenili ovde, nego generalan stav. To samo pravnici razumeju. Kada bi to bilo tačno, onda bi uslov za kandidovanje bilo da ovde sedi 250 pravnika. Ne smem ni da zamislim kako bi izgledala Narodna skupština.
Dakle, Narodna skupština podrazumeva naša različita formalna obrazovanja i to je bogatstvo svakog parlamenta, naravno i obavezu da pitamo, učimo i stičemo znanja i veštine iz oblasti iz kojih nemamo formalno obrazovanje. Ali, nažalost je da su na ovoj istoj sednici, isti ti pravnici tvrdili da je u redu da u članu 10. se odrekne pravo podnošenja pojedinačne ustavne žalbe. Dakle, ponovo ne može oba, ili smo pitali dva različita pravnika.
Imali smo jedan period gde su pravnici tvrdili da treba da ostane, sada imamo zakon bez odredbe iza koje su pravnici stajali. Mi tvrdimo da odredba, da ceo član 14. može da bude argumentacija da treba da ostane samo pravnička sujeta nekog pravnika koji ima neku količinu sujete.
Sujeta nikome nije dobar saveznik, sujeta zaslepljuje, sujeta sprečava da uoči kontekst onakav kakav je u zbiru činjenica onih koje su i koje neće nestati zato što ih naša sujeta ignoriše. Činjenice u članu 14. su da je čist višak u ovom zakonu.
Možda da ova rasprava o zakonu traje još jedan dan, moguće je da bi se dogodilo isto ono što se dogodilo sa članom 10. i da pravnici promene mišljenje, što bih pozdravila. Ne zato što je amandman potpisan od strane mene ili nekog drugog kolege poslanika, nego zato što bi se pokazalo da razumemo šta znači pravničko obrazloženje.
Ne postoji, bar nisam uspela da čujem ni na Odboru za evropske integracije, gde sam imala prilike da komuniciram sa predstavnicima Narodne banke, ništa što bi ličilo na obrazloženje. Naprotiv, jedan od predstavnika je rekao da taj član može da stoji ili ne mora.
Smatrajući da neće biti učinjena šteta ni ako ostane, ni ako se izbriše, jer ne proizvodi posledice, više trošim vreme u obrazlaganju da bi doneli nekakvu odluku svi zajedno kada budemo ubuduće imali argumentacije za podnošenje amandmana, da ili imamo čvrsto i jasno obrazloženje pravne struke, koje je nepobitno. Da ga imamo ovde, ja bih prva povukla amandman, nije nikakav problem. Ili, da dozvolimo svima nama, koji smo različitog formalnog obrazovanja, da imamo dobrog osnova da branimo neki stav za koji samo pravnici misle da valja.
Da se razume, nemam ništa protiv pravnika, pravničkog znanja, tumačenja ili obrazloženja. Naprotiv, bez njih ne bih mogla da vodim ovde raspravu, bez pomoći stručne službe u Skupštini, koja je pravnička, bez kolega koje mu pomažu, ali generalno obrazloženje nedovoljno dobro da bi nešto stvorilo ubeđenje kod mene kao podnosioca amandmana na član 14. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima gospođa Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Sujeta nije svojstvena samo pravnicima i hvala Bogu nije svojstvena svim pravnicima.
Sve ovo što smo pričali o zakonu, moglo bi što se mene tiče da padne u vodu i u zaborav, ako bih oćutala da sujeta i pravnici idu neizostavno jedno s drugim. Zbog Marina Papadakis, Dejana Devića, gospođe Svetlane Kozarev, gospođe Tanje Jovanić i tima koji je na ovome radio, jer se svaki njihov mejl u razmeni komunikacije na ove stavove, završava rečenicom – sugestije su dobrodošle.
Otvorenost za učenje i za primanje tuđeg stava, volela bih da postane praksa i među pravnicima. Na ovaj način im zaista izražavam zahvalnost na način na koji su sarađivali, radeći na ovom zakonu svih ovih 90 dana. Ponavljam, bili smo u roku i bili smo u prilici da ispoštujemo zakon, da uradimo zakonske rokove i da oformimo sve organe koje je zakon nalagao ne želeći da ostanemo ni tvrdoglavi, ni gluvi na primedbe koje se neke osnovano, neke neosnovano pojavljuju u javnosti. Mi smo dan, dva van roka, ali je svako od njih uradio svoj posao i još jednom da zaključim. Kada mi nešto ode sa uma, kada treba da zaboravim, gospođa Čomić me podseti, da ne ostanem dužna svojim saradnicima jednu ovakvu pohvalu. Još jednom hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radojko Obradović.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Bojim se da ovakav način diskusije nas neće dovesti nigde, i, i6z razloga što da postoje formalni uslovi za narodne poslanike, onda bi sigurno postojali. Da je uslov da ovde sede samo pravnici, ili kada bi samo pravnici mogli da raspravljaju o zakonima, građevinski inženjeri samo o načinima na kojima se grade mostovi, onda ni parlament ne bi trebao da izgleda ovako kako izgleda.  
Naša je obaveza da čitamo zakone. Pažljivo sam pročitao ovaj član. Nisam pravnik, niti sam ikada imao ambiciju da se mešam pravnicima u posao. Kao neko ko radi dugo godina na fakultetu, cenim i svoju struku, ali cenim i sve druge. Ostajem pri tome da ovaj član zakona, ako se izbriše, ništa promeniti u zakonu neće.
Ovde dajem puno priznanje svim ljudima koji su na ovom zakonu radili, ali su i pravnici iz naše stranke i naše poslaničke grupe rekli isto ovo što i mi govorimo. Kao što su i ti pravnici tvrdili za neke druge članove da je to potpuno drugačije nego što je bila intencija predlagača. Nemam ništa protiv da počnemo da razgovaramo i o kriterijumima i o školskoj spremi funkcionera koji obavljaju određene funkcije. Kako to da je ministar za trgovinu i telekomunikacije lekar po obrazovanju? Da li onda treba svaki put da stavimo veliki znak pitanja pred bilo šta što on izjavi, vezano za oblast telekomunikacija? Ovaj član će očigledno ostati, ne proizvodi nikakvo pravno dejstvo i to je činjenica.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Petković i Radojko Obradović.
Narodna banka Srbije i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Za reč se javio narodni poslanik Radojko Obradović. Izvolite.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Ovo je naš poslednji amandman na Predlog izmena i dopuna Zakona. On glasi, kao i svi pre njega, predlažemo da se ovaj član briše.
Kada se osvrnem na raspravu koju smo imali u prethodna dva dana, u četvrtak i danas, i dalje nisam ubeđen da ove izmene zakona doprinose nezavisnosti Narodne banke. Sa druge strane, u prethodnom periodu u Srbiji, recimo u poslednjih 20-ak godina, koliko to mene interesuje, nezavisnost je bila prilično zloupotrebljavana od starne Narodne banke. Sećam se da 90-ih i negde do sredine 2000, 2005/06. godine Narodna banka nije dozvoljavala nijednu vrstu kontrole, jer je smatrala da je to ugrožavanje nezavisnosti.
Narodna banka ima svoje funkcije, pre svega monetarna politika, stabilnost cena, devizne rezerve, kontrola banaka, bankarskog sektora, lizinga, dobrovoljnih penzionih fondova itd, ali što se tiče primene Zakona o javnim nabavkama, ona je potpuno identična kao bilo ko drugi u sistemu.
Što se tiče bilo kog drugog zakona, ona je takođe identična. Ne kažem da ste to vi radili, to su radili neki vaši prethodnici. Bilo je problema jer nisu dozvoljavali bilo kakvu kontrolu, jer su to smatrali ugrožavanjem nezavisnosti Narodne banke, kao i mnoge druge institucije koje su nezavisne. Jedino mi koji smo političari, koji pripadamo političkim strankama, sigurno nismo nezavisni, sigurno zastupamo interese samo svojih političkih stranaka. Evo, vi ste nam rekli sada da u stvari ne treba da se mešamo mimo svoje uske struke.
To sigurno nije tako. Kao što apsolutno ne sumnjam u vaše dobre namere i rekao sam već, ponoviću to na samom kraju, vi imate našu punu podršku u sprovođenju politike. Nadam se da ćemo imati prilike da o toj politici razgovaramo. Apsolutno ne postoji, što se nas tiče, nijedna sumnja u vaše dobre namere. Nakon 90 i nešto dana postoji činjenica, uz sve dobre namere funkcioneri Narodne banke nisu izabrani u roku u kojem je trebalo. To nije vaša krivica, to je krivica Narodne skupštine, jer je Narodna skupština trebalo da predloži direktora uprave i predsednika saveta. Narodna banka sa tim nema nikakve veze, jer je to nadležnost Odbora za finansije i Narodne skupštine i ta činjenica ostaje, kao što činjenica da li će Narodna banka biti nezavisna ili ne, to ćemo videti u periodu koji je pred nama.
Mislim da se u zemljama u razvoju, a Srbija svakako jeste zemlja u razvoju, prilično mešaju pojmovi nezavisnosti, nekritički se uzimaju uloge pa i centralnih banaka iz nekih razvijenih sistema. Razvijene zemlje koje imaju potpuno uređene privredne sisteme imaju drugačije problema. Uloga Narodne banke i uloge centralnih banaka u potpuno drugačijem sistemu, gde Centralna banka predstavlja glavni regulator, u sistemu gde se zemlja razvija, gde ima ozbiljne razvojne probleme, mora da postoji daleko veći stepen koordinacije između Vlade i Centralne banke, nego što je to slučaj sa razvijenim zemljama sa uređenim finansijskim tržištima.
To su sve teme za poslanička pitanja na aktuelnu temu, za izveštaj Narodne banke i za neke druge teme. Biće prilike da o tome razgovaramo. Ne možemo da podržimo ovaj zakon iz razloga koje smo izneli u četvrtak i o kojima smo govorili danas, što naravno ne znači da kada bude neka druga tema, ako budete izašli sa programom iza koga mi možemo da stanemo, da to nećemo u tom trenutku podržati. Danas na glasanju, koje će uslediti verovatno posle ove sednice, DSS će glasati protiv izmena Zakona o Narodnoj banci.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Božidar Đelić.

Božidar Đelić

Demokratska stranka
Hvala, gospodine predsedniče.
Gospođo guverner, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, mislim da je ova diskusija u proteklih nekoliko dana bila produktivna, utoliko pre što se radi o jednoj izuzetno bitnoj temi za naše građane, u zemlji koja je doživela dve hiperinflacije, gde je devizna štednja bila konfiskovana, gde smo imali ogromne probleme u bankarskom sistemu, gde je izazov u svakoj zemlji i dan danas u Evropi, pa i u svetu, da se taj finansijski sistem održi, pa napokon u slučaju EU činjenica da dok raspravljamo o ovom zakonu se uveliko priprema i reforma nadzora finansijskog sistema evro-zone, pre svega, ali isto tako i generalne EU. To su sve teme koje sa pravom zavređuju veliku pažnju Narodne skupštine, pa i naših građana.
Demokratska stranka pozdravlja činjenicu da je predlagač zakona NBS prihvatila jedan broj amandmana. To jeste unapredilo ovaj tekst. Međutim, verujemo da ovim izmenama i dopunama zakona se ne odgovara u dovoljnoj meri na izazove centralnog bankarstva i potrebi da stvarno obezbedimo nezavisnost naše centralne monetarne institucije. Zbog toga i samo zbog toga DS neće podržati ovaj zakon, jer mi očekujemo da ćemo, kao što smo imali mogućnost samo tri meseca posle prvih izmena i dopuna zakona, da ponovo po hitnom postupku razmatramo ove, da ćemo posle sigurno, u mesecima koji dolaze, ponovo imati na dnevnom redu izmene i dopune Zakona o NBS.
Hteo bih da kažem da, čini mi se da nam je svima stalo da obezbedimo nezavisnost ove institucije, zato što je to jedan od ključnih garanta stabilnosti naše valute, sa jedne strane i sa druge strane, mogućnosti da se NBS izbori za ono što je već od 2003. godine pa do danas, jer se to nije menjalo u matičnom zakonu, Zakonu o NBS, da ispuni njen ključni cilj, a to je da se suzbije inflacija, da se obezbedi cenovna stabilnost.
Očekujemo da ćemo kroz dodatne izmene i dopune zakona izvršiti dodatnu depolitizaciju ove institucije, da se imajući u vidu da imamo i formalne, ovoga puta, i dobroj je što je guverner NBS tražila sugestije što Evropske komisije, što MMF, što Evropske centralne banke, imamo dobru bazu i videćemo na primeni ovih izmena i dopuna kakav će biti njihov učinak. Ono što nas sada očekuje jeste da vidimo da li će Srbija ove i sledeće godine biti rekorder po inflaciji u svetu. Imaćemo debatu tokom budžeta i posle će sigurno deo vlasti reći da je za to kriva prethodna vlada. Ali, činjenica jeste da se inflacija za sada ne usporava, da će to biti veliki izazov za Centralnu banku. Čuli smo ministra finansija i privrede, koji kaže da je apsolutno potrebna Srbiji da bi bila stabilna i da bi dinar bio stabilan da imamo dve do tri milijarde evra godišnje stranih direktnih investicija. To je tačno. Sigurno je da odgovor za stabilnost dinara ne može biti još dodatno zaduživanje kroz evro-obveznice koje su započete u martu mesecu prošle godine.
Poštovane narodne poslanice, dame i gospodo, poštovani građani Srbije, DS ne može podržati ovakve izmene i dopune, zato što one ne ispravljaju u dovoljnoj meri ono što je pogoršano prethodnim izmenama i dopunama i zbog toga što nas ne dovode dovoljno u skladu sa onim što su principi modernog centralnog bankarstva. Ali, sigurno je da ćemo insistirati u nedeljama i mesecima koji dolaze da sve kontrole finansijskog sistema budu sprovedene do kraja, da niko ne bude pošteđen i želimo da Centralna banka u potpunosti ispuni njene ciljeve.
Nadam se isto da ćemo imati mogućnosti i kroz izveštaje o radu da razmotrimo ono što će se dostignuti u ovoj godini i da će Srbija, nadajmo se, u sledećih dve do tri godine, imati mogućnosti da napokon inflaciju svede na nešto što već postoji u regionu, da će Srbija imati mogućnost da očuva stabilnost finansijskog sistema i da Centralna banka bude u potpunosti depolitizovana.
Neću zaključiti, kao što sam više puta tražio tokom ove debate, ali mislim da je to nešto što ne košta ništa, što je posve moguće i što nikome neće nauditi, niti će pasti, kako sad čujem da se često kaže u našem političkom miljeu, nikome neće pasti kruna sa glave ukoliko da ostavku na mesto, na jednu političku funkciju, ako je već izabrana. Na taj način mislim da bi stvarno imali korak napred i obezbedili da, kada naš guverner se druži i raspravlja, pre svega, raspravlja i o načinu na koji će Srbija biti više uključena u taj sistem centralnih banaka Evrope, da razgovara sa punim kapacitetom i legitimitetom, znajući da se ophodi i da ima funkciju koje su u skladu sa onim što jeste stvarno evropski standard i evropski princip. Hvala puno na vašoj pažnji.