Osma sednica Drugog redovnog zasedanja, 11.12.2012.

11. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Marijan Rističević

Srpska napredna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, vojvođanska tema je ovih dana bila daleko prisutnija nego prethodnih godina. Slažem se da se Vojvodini ne daje, da joj se ništa ne poklanja, da Vojvodina zarađuje i shodno tome treba i da se raspodeljuju sredstva iz budžeta onoliko koliko se to može i onoliko koliko to pravila nalažu.
Osnovni problem su dvojni standardi, za koje smo krivi mi iz Vojvodine, odnosno oni koji su nas predstavljali kao organi AP Vojvodine. Prve godine kada je postojao suficit u budžetu, vojvođansko rukovodstvo se opredelilo da to bude 7% od prihoda. Da to bude budžet AP Vojvodine.
Sada, kad su rashodi daleko veći od prihoda, dakle, kada postoji deficit, Vojvodina traži drugačiju vrstu preraspodele. Ovde ima i kolega poslanika koji imaju to napisano i potpisano na dve strane, kada se raspodela dogovarala prilikom donošenja Ustava. Onda su tražili 7% od prihoda, a sada se traži 7% od rashoda.
Ono što mene zabrinjava je sledeća činjenica, s obzirom da živim u Vojvodini, i da su amandmani AP Vojvodine, odnosno Skupštine AP Vojvodine odbijeni na budžet i to ne samo glasovima poslanika koji ne žive u Vojvodini, već kada prebrojite glasove poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije, koji su glasali o tim amandmanima u ovom domu, videćete da je većina poslanika koji žive na teritoriji AP Vojvodine odbacili amandmane koje je predložila Skupština AP Vojvodine.
Bojim se, delim taj utisak, i sam se u sebi lomim, da to nismo uradili samo zato što nam se jedan ili drugi proračun manje sviđaju ili što Vojvodina mislim da ima manje prava zato što je neka druga vlast tamo u pitanju, nego iz prostog razloga što mislim da je u proteklih 12 godina rukovodstvo AP Vojvodine na određeni način iskompromitovalo ideju AP Vojvodine. Dakle, od donošenja Ustava iz 2006. godine do danas dosta novca je išlo prema Vojvodini, ne kažem i dovoljno, dakle, tvrdim i dalje da je bila zakinuta, ali za taj novac nije urađeno ono što su Vojvođani očekivali.
Rukovodstvo AP Vojvodine i funkcioneri su se često ponašali partijski. Dakle, umesto beogradizacije, mi koji živimo u Vojvodini smo dobili novosadizaciju i onda smo regionalno trpeli na onaj način na koji je to Vojvodina trpela do prenosa nadležnosti, ono što je trpela od centra u Beogradu, to smo mi počeli u Vojvodini da trpimo od Novog Sada.
Navešću primer kako se neke stvari zanemaruju u Vojvodini. Ovih dana je bilo 94 godine od dana kada je Velika skupštine Vojvodine, odnosno Velika skupština Baranje, Banata i Bačke donela odluku o prisajedinjenju Srbiji. Dan ranije bi u Sremu trebalo da bude obeležena ista godišnjica, zato što je Srem dan ranije doneo takvu odluku, da se prisajedini Srbiji, pre nego što je to uradila Velika skupština Baranje, Banata i Bačke. Međutim, taj dan nije obeležen, što pokazuje na određeni način odnos pokrajinskih vlasti prema svojim regionima i prema opštinama tamo gde je vlast koja vlada u Novom Sadu, koja vlada u AP Vojvodini ne drži vlast u određenim mesnim zajednicama ili opštinama. Onda je njihov način ophođenja i njihov način investiranja u te sredine daleko lošiji nego što je to bilo za vreme Slobodana Miloševića u odnosu Beograda prema Vojvodini, kako se on ponašao, odnosno kako je on delio novac, odnosno kako je izvodio projekte na toj teritoriji.
Hoću da kažem da je za nesporazume koji su nastali na relaciji, a već sam u uvodu rekao da su prethodno tražili 7% od prihoda, sad 7% od rashoda, što znači 7% deficita, na određeni način krivi rukovodioci u Vojvodini, koji su iziritirali nas poslanike koji živimo u Vojvodini, a ovde glasamo o tim amandmanima da u većini odbijemo amandmane Skupštine AP Vojvodine, a bojim se da ćemo na isti način odbiti i ovaj zakon koji su oni predložili, s obzirom da model njihovog vladanja i način na koji oni od pokrajine prave partiju, tu ništa ne govorim o vama kao predstavniku predlagača, dakle, govorim o jednoj daleko većoj partiji, dakle, s obzirom da postoji taj način ophođenja prema onim delovima Vojvodine, bojim se da će i ovaj zakon biti odbijen, ne zato što mi ne volimo Vojvodinu kao i vi, već zato što je tu ideju devastiralo rukovodstvo koje je od donošenja Ustava 2006. godine, a i pre toga, koje je vladalo u Vojvodini, koje je raspolagalo tim novcem, na način na koji je raspolagalo, a koji ne bi trebalo da bude od suštinske važnosti za ovaj zakon. Međutim, to se tako raspolagalo tim novcem da je iziritiralo određene poslanike da zbog tog načina na koji se raspolagalo novcem i na koji se on delio došlo do toga da mi iz Vojvodine ne možemo da razumemo šta naše rukovodstvo u AP Vojvodini hoće i želi. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodna poslanica Jelena Travar Miljević. Izvolite.

Jelena Travar Miljević

Ujedinjeni regioni Srbije
Hvala, predsedavajuća.
Poštovani predsedniče AP i Skupštine Vojvodine, složiću se sa vama da mi ovde nismo izgubili vreme i složiću se sa vama da je jako dobro kada u okviru institucija razgovaramo. Ono što me zabrinjava je činjenica koju ste izneli da devet godina pokušavate da realizujete ovakav jedan dijalog, da od 2005. godine imate 12 inicijativa da se dopuni pravni sistem Republike Srbije. Onda je svakako pohvalno što smo toliko vremena uspeli danas da otvorimo ovu temu u ovom visokom domu.
Ono što sa druge strane mene brine jeste prava namera predlagača i to sam već rekla, da li je ovo jedan marketinški potez i otkud sad ova doslednost? Sa druge strane, isto tako mislim da moramo razgovarati, bez obzira na to ko je osnivač, u kom delu. Mi smo ovde, kao što su neke kolege već spomenule, odgovorni za trošenje sredstava iz budžeta. Mislim da je ovde mesto da razgovaramo i o tome kako se troši novac, jer složićete se, svi se mi borimo za interese građana i složićemo se, a to sam spomenula i prošli put i da me to zabrinjava kao vojvođanku, kada mi imamo manji prosek od republičkog BDP.
Naglasila bih još jednom da zaista verujem da rešenje jeste donošenje Zakona o finansiranju AP Vojvodine, koji treba da posluži kao model i za druge regione. Isto tako, smatram da treba zajednički da radimo na tom predlogu. Mislim da bi mogli i da razgovaramo o javnoj svojini AP Vojvodine i šta je to što je do sad uknjiženo kao javna svojina Vojvodine, a znamo da nije mnogo toga.
Isto tako, kao vojvođanka želim da pošaljem jednu poruku da ne želim da dobijemo novosadizaciju koju dobijamo, da su URS pokazali jednu doslednost kada je u pitanju finansiranje lokalnih samouprava, jer podsetiću, jedna od glavnih zamerki MMF je bilo upravo finansiranje lokalnih samouprava, a da je usvajanjem zakona u 2011. godini, za koji smo dobili podršku građana, dato mnogo više novca lokalnim samoupravama i samim tim stvorena mogućnost da lokalne samouprave u skladu sa svojim potrebama i u skladu sa svojim problemima rešavaju i realizuju programe na teritoriji svoje opštine.
Ono što me takođe brine ovih dana, jeste i trenutna situacija na regionalnim putevima Vojvodine. Mislim da je ovo mesto gde treba o ovome da razgovaramo i da li je održavanje Vanrednog štaba Vojvodine još jedan marketinški trik.
U svakom slučaju, pozdravljam inicijativu da o tome razgovaramo u okviru institucija. Još jednom ponavljam da mislim da je rešenje upravo donošenje zakona o finansiranju i naglašavam da za svaki novac koji se dobije treba da postoji odgovornost u trošenju tog novca i podnošenje određenih izveštaja, a ne da se to radi na tri godine u elektronskoj formi i na preko 1000 stranica. Zahvaljujem.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Zoran Kasalović. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Zoran Kasalović

Socijalistička partija Srbije
Poštovana predsedavajuća, uvaženi gospodine Pastor, SPS neće podržati Predlog zakona, odnosno ovaj amandman koji je na dnevnom redu. Mi ćemo podržati odluku Vlade Republike Srbije da ovaj zakon ne podrži.
Želimo, pre svega, da podržimo nameru Vlade, jasno iskazanu i izrečenu i u obraćanju premijera prilikom inauguracije, odnosno ekspozeu, da poštuje do sada dostignuti nivo autonomije AP Vojvodine. Zaista želim da kažem da građani Vojvodine mogu biti sigurni da u tom smislu neće biti suženih prava, niti eventualnog protektorata nad AP Vojvodinom.
Dokaz za to su svakako i razgovori koji su usledili i u institucijama, ali i od strane samog premijera, gospodina Ivice Dačića, ali i od predsednika države, gospodina Tomislava Nikolića, koji su u prethodnih mesec-dva dana boravili u Novom Sadu, u AP Vojvodini i zaista na ovaj način iskazali nameru i želju institucija koje predstavljaju, da razgovaraju o svim problemima koji tište funkcionisanje AP Vojvodine, samim tim, građane AP Vojvodine.
S druge strane, ova rasprava je zaista pokazala svoju opravdanost, i to, bar iz dva razloga. Pre svega, ona je dokazi da i organi AP Vojvodine, i Vlada i Skupština, na ovaj način, inicijativom žele da probleme sa kojima sa suočavaju i koji su nam izneti, i u načelnoj raspravi i danas u pojedinostima, pokušaju da rešavaju tamo gde im je mesto, u institucijama države Republike Srbije, pa i ovde, u Skupštini Republike Srbije.
S druge strane, namera Skupštine Republike Srbije koja je potekla od predsednika, ali želim da kažem da je ovaj predlog izmena i dopuna Zakona o budžetskom sistemu koji je potekao od AP Vojvodine, došao na dnevni red zbog toga što je većina narodnih poslanika ovde to želela i svojim glasom to potvrdila. To je još jedan dokaz da većina političkih stranaka, narodnih poslanika, žele da probleme sa kojima se suočava AP Vojvodina, se rešavaju u institucijama sistema.
S druge strane, ono što je još jedna dobit ove rasprave koju smo imali, pre svega, u načelu, a i u pojedinostima, o kojima je govorio sam gospodin Pastor jeste da smo bili u prilici da iz prve ruke čujemo određeni broj konkretnih problema sa kojima se suočavaju građani AP Vojvodine, o kojima ću nešto kasnije, pri kraju svog kratkog obraćanja, reći više.
Mi iz SPS zaista smatramo da treba spustiti određene političke tenzije koje se stvarju. I u načelnoj raspravi smo rekli da smo protiv internacionalizacije problema, ali i da smo protiv onih pokreta i namera koje idu i dotle da potpuno dezavuišu autonomiju Vojvodine i smatraju da je treba ukinuti.
Dakle, negde između ta dva pola, mislim da je i najveća odgovornost na institucijama Republike Srbije, pa ako hoćete, i nama narodnim poslanicima, da zaista sve te inicijative i sve te težnje, suzbijemo. Smatramo da ukidanje AP Vojvodine, odnosno pokreti koji se javljaju u svim ovim situacijama, kada se na najbolji mogući način ne razumeju i ne žele rešavati probleme kroz institucije Republike Srbije, pojavljuju u AP Vojvodini, nemaju mesta i to ne bi bio ni civilizacijski korak, i da ne bi odrazili potrebe građana AP Vojvodine koje su nesumnjive kada pogledate istorijsko-političke, kulturne, socijalne, nacionalni sastav, i svake druge prilike AP Vojvodine.
S druge strane, pokušaj da se izađe iz okvira autonomije Vojvodine i da se jednostavno prikažu neki mogući atributi državnosti Vojvodine, za SPS su zaista neprihvatljivi. Želimo da autonomiju Vojvodine shvatamo suštinski, kao jedno optimalno uređenje za, pre svega, poboljšanje života, ekonomskog, privrednog i svakog drugog, svih građana Republike Srbije, pa onda i građana AP Vojvodine. Zbog toga mislim da je velika odgovornost i na nama da ove ekstremne zahteve jednostavno zadržimo na marginama, gde smatram da im je i mesto.
S druge strane, kada sam rekao da je ova rasprava iznedrila jednu činjenicu, da smo iz prve ruke saznali određeni broj podataka i velikih problema sa kojima se suočava AP Vojvodina, želim da kažem da i kao građanin AP Vojvodine, iz srednje banatskog okruga, čiji je centar u Zrenjaninu, i sam sam svestan određenih problema kada su u pitanju vodosnabdevanje i kanalizacija, škole, vrtići, pa i
privreda. To su tema o kojima je zaista potrebno razgovarati, o kojima je potrebno tražiti rešenja u institucijama Republike Srbije.
Dozvolićete mi da postavim određena pitanje i teme za koje mislim da nas u srednje banatskom okrugu tište, a to su već poznati problemi kada je u pitanju poljoprivreda, koja je pretrpela enormne gubitke, pa čak i po 50% manje prinosa kada su u pitanju kukuruz i pojedine sorte, znatno stalno opadanje grla u stočarstvu. Jednostavno, to su teme u poljoprivredi koje nas vrlo interesuju. Mislim da je opravdano postaviti pitanje –koji su potezi?
S druge strane, mi u srednje banatskom okrugu imamo i pad zaposlenosti, pogotovo kod preduzetnika. Imamo veliki broj nezaposlenih sa visokom stručnom spremom. U avgustu mesecu je to bilo 1047 i imali smo čak 4658 nezaposlenih građana preko 50 godina starosti, sa malom perspektivom da se zaposle. Ovi sa visokom stručnom spremom očigledno pokazuju tehničku i tehnološku nespremnost privrede u našem okrugu da prihvate visoko obrazovne kadrove.
Prosečna isplaćena zarada u avgustu mesecu je bila niža za nešto preko 11% od proseka Republike, ali je niža bila i za nekih 8% od proseka AP Vojvodine. Recimo, jedna naša opština Novi Bečej je imala čak 26% nižu isplaćenu zaradu od proseka u Republici Srbiji. Tome bih još dodao da je veliki broj blokiranih preduzeća, koja su odnosu na prethodnu godinu uvećana za nekih 17%, a iznos blokade, koji je negde oko dve i po milijarde dinara, uvećan je za čak 45% u odnosu na avguste mesec prethodne godine.
Zbog toga ovog puta želim da kažem da SPS kao opoziciona stranka u parlamentu AP Vojvodine, ovog puta zaista očekuje da po ovim pitanjima bude maksimalno uključena u rad i rešavanje ovih problema. Spremni smo da svojim potencijalima, svojim znanjem, svojom politikom damo doprinos da se ovi problemi, pre svega, problemi građana AP Vojvodine na najbolji mogući način rešavaju. Zahvaljujem.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodna poslanica Teodora Vlahović. Izvolite.

Teodora Vlahović

Demokratska stranka
Poštovana potpredsednice, poštovani predsedniče Skupštine AP Vojvodine, uvažene kolege narodni poslanici, kao da ne raspravljamo o jednom zakonu, a posebno, kao da ne raspravljamo o zakonu u pojedinostima.
Nisam htela da koristim Poslovnik, da bih skrenula pažnju da je rasprava otišla, jer je ovo šira rasprava nego što bi trebala da bude u načelu. Više se ne zna o čemu se sve raspravlja, a zapravo pred nama imamo jedan veoma kratak predlog, predlog dopune Zakona, koji je jasan, samo ga treba pročitati, da je Skupština AP Vojvodine u ovoj dopuni tražila, u stvari, da osnovica za utvrđivanje budžeta AP Vojvodine budu prihodi i primanja. Niko nije tražio rashode i niko nije tražio da osnovica bude deficit, s obzirom da su ovde razgovori išli i na tu stranu.
S druge strane, pred nama jeste ono o čemu bi danas trebalo da razgovaramo, a to je jedan amandman na ovaj zakon. Amandman je veoma praktičan i logičan i koji je Skupština AP Vojvodine, kao predlagač, usvojila. Znači, da javni prihodi i primanja, javni rashodi i izdaci na teritoriji AP Vojvodine se posebno evidentiraju. To bi bilo od izuzetnog značaja, da se zakon prihvati zajedno sa amandmanom, iz prostog razloga, jer nam je u današnjoj diskusiji jasno da, nakon što smo usvojili budžet Republike Srbije, nama nije jasno koliko je novca opredeljeno za narednu godinu za budžet AP Vojvodine, iz prostog razloga što budžet koji je usvojen nije nikome jasan, u smislu njegove transparentnosti? Imate sredstava koja su transferna, imate sredstva koja su u procentima, i na kraju ima sredstva koja će, ako Republika nešto uloži na teritoriji AP Vojvodine, naknadno to prikazati kao da su to sredstva namenjena za budžet AP Vojvodine.
Znači, krenuli smo godinu sa veoma nejasnim i nepreciznim podacima. Da bi do kraja bilo jasno kako je poštovana ustavna odredba u delu gde se govori o budžetu AP Vojvodine, treba usvojiti Predlog zakona o budžetskom sistemu koji je predložila Skupština AP Vojvodine i istovremeno prihvatiti amandman koji je podnela poslanička grupa DSS. Zahvaljujem.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Srđan Miković. Izvolite.

Srđan Miković

Demokratska stranka
Apsolutno podržavam diskusiju gospođe Teodore Vlahović, pošto smatram da je dala jedan deo argumentacije zašto treba prihvatiti, kako Predlog zakona, tako i podneti amandman. Smatram da upravo predloženim zakonom i uključujući i predloženi amandman jasnije se reguliše ova materija koja je bila predmet zakona o budžetskom sistemu i ispravlja se nešto što je na određeni način nedovoljno dobro regulisano u septembru kada je Narodna skupština raspravljala o tadašnjem Predlogu zakona o budžetskom sistemu.
(Predsedavajuća: Molim narodne poslanike da omogućimo poslaniku da govori.)
Mislim da će se amandmanskom popravkom ovog predloga zakona doprineti jasnoći u pogledu svega toga, znači, kretanja para, gde se pare ubiraju, a sa druge strane, veoma je važno gde se pare troše. Činjenica je da ukoliko čitamo Ustav Republike Srbije, naročito član 71. gde je definisano da je osnovno i srednje obrazovanje besplatno i samim tim obaveza centralnih organa vlasti, nisam siguran da je moguće te obaveze prebacivati u budžet AP Vojvodine, pošto ni zakonom o nadležnostima AP nema takva ovlašćenja, nego je to obaveza centralnih organa vlasti, pa samim tim ta transferna sredstva ne treba da uđu u tih 7%.
Druga stvar, bilo je govora ovde o sredstvima lokalne samouprave, a član 188. stav 4. Ustava Republike Srbije jasno kaže da poslovi jedinica lokalne samouprave finansiraju se iz izvornih prihoda jedinica lokalne samouprave i budžeta Republike Srbije u skladu sa zakonom. Pazite, iz budžeta AP Vojvodine, kada je AP poverila jedinicama lokalne samouprave poslove iz svoje nadležnosti. Ta transferna sredstva nisu mogla da idu iz Republike prema AP, pa iz AP, bože moj, to je u tih 7%, ide dalje ka lokalnim samoupravama.
Očigledno je da ukoliko se Ustav striktno čita ovako kako je napisan, postavlja se pitanje da li je to sve što smo izglasali, a izglasali jesmo, većinski smo izglasali ovde u Narodnoj skupštini, dok neko ne pokrene pitanje ocene ustavnosti takvih odredbi pred Ustavnim sudom ima da se primenjuje i taj zakon o budžetu Republike Srbije.
Smatram da je korektno što je ovakav predlog zakona o budžetskom sistemu ovde došao pred Narodnu skupštinu. Smatram da je korisno da se usvoji amandman i smatram da bi valjalo da svaki put kada nam stigne neki predlog zakona da stigne u redovnu proceduru, da stigne u Narodnu skupštinu u onom obliku koji neće naknadnim amandmanima Vlade na dan ili dva, da ne kažem i posle roka za podnošenje amandmana, dolaziti. Imamo dobru stvar što je zakon o budžetu stigao u skupštinsku proceduru u oktobru, ali nije dobro što je onaj deo koji menja prihodnu, pa i rashodnu stranu, stigao 20. novembra, a 29. novembra smo raspravljali o amandmanima. Da imamo više vremena bilo bi više šanse da se na svaku nelogičnost ukaže, bilo bi mogućnosti da se ne stigne do grešaka koje bi kasnije teško ispravili.
Vraćam se ponovo na temu današnjeg dnevnog reda, a to je da smatram da je korisno usvojiti Predlog zakona o izmenama Zakona o budžetskom sistemu, što je predložila Skupština AP Vojvodine, uključujući i podneti amandman. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodna poslanica Ana Novković. Izvolite.