Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja , 22.11.2016.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Prihvatanje kojekakvih međunarodnih obaveza od strane Vlade Republike Srbije, pa onda i Narodne skupštine kroz ratifikaciju dovodi do apsurdnih situacija poput ovog novog krivičnog dela – sakaćenje ženskog polnog organa. Prosto je neverovatno, bez obzira što vi kažete da ste to prihvatili kao obavezu iz Istanbulske konvencije, ali neverovatno da je nekom palo na pamet da ovo krivično delo unosi kao krivično delo u naš Krivični zakonik.
Na ovaj način vi kao da želite da podstičete nekoga da bi mogao i ovako nešto da uradi, a kada biste pitali građane Srbije pitanje je koliki broj ljudi, a ogromna većina je sigurno u pitanju, i ne zna da se ovako nešto radi kao kulturni i religijski običaj u nekim zemljama u Africi. Dakle, ovo krivično delo prosto nije primereno ni našoj kulturi, ni našim običajima, niti se zna da se nekada u praksi nešto slično desilo, a kada eventualno i bi, onda bi svakako moglo biti procesuirano po postojećem Krivičnom zakoniku.
Kada ste već uneli ovo krivično delo i ovo vam je manir, utvrđujete kaznu zatvora ako osakati spoljne delove ženskog polnog organa kazniće se zatvorom od jedne do osam godina. Kakav je to raspon za jedno krivično delo od jedne do osam godina, a ako postoje naročito olakšavajuće okolnosti, onda je kazna od tri meseca do tri godine? Dakle, ovo ste očigledno onako uradili samo zato što ste prihvatili tu obavezu, a nije dobro da prihvatate sve što vam se ponudi. Morate da vodite računa o tome u kojoj državi živimo, za koju državu i za koje ljude donosimo zakone i ovaj član. Zato smo predložili njegovo brisanje, apsolutno je nepotreban.
Još jednom vas pozivamo, gospođo Kuburović, organizujte ekipu, napravite dobar tekst Krivičnog zakonika, kodifikujte krivično zakonodavstvo, donesite ovde da kao ozbiljni ljudi, političari, pravnici, raspravimo, utvrdimo i donesemo jedanput zakon koji će važiti bar za određen broj godina bez čestih izmena i dopuna. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar Nela Kuburović.

Nela Kuburović

Zahvaljujem.
Tačno je da ste rekli da smo prihvatili obavezu iz Istanbulske konvencije i to su odredbe na koje nisu stavljene rezerve, tako da smo bili u obavezi uvrstimo i to krivično delo u naše zakonodavstvo.
Tačno je takođe da je pojava sakaćenja ženskog polnog organa nešto što je karakteristično za afričke zemlje i pojedine zemlje Bliskog istoka, ali je takođe i tačno da je veliki broj evropskih zemalja propisao isto ovo krivično delo, upravo iz razloga velikog broja imigranata koji su tu praksu preneli i na evropski kontinent. Mi nismo prvi koji uvodimo ovo krivično delo. Pojedine evropske zemlje su čak i 80-ih godina propisale ovo kao krivično delo. S druge strane, ne možemo ni da previdimo to da upravo se danas na teritoriji Republike Srbije nalazi veliki broj migranata koji upravo dolaze sa područja ovih država gde se obavlja ovaj religijski kult.
(Vjerica Radeta, s mesta: Replika.)
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Koleginice, nemate osnov za repliku, zaista.
(Vjerica Radeta, s mesta: Imam, ali ako ne može…)
Ministarka je samo potvrdila ono što ste vi rekli, a stavovi se razlikuju.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Dušan Pavlović.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Dušan Pavlović.

Dušan Pavlović

Zahvaljujem.
Dakle, radi se o ovom članu koji se tiče sakaćenja polnog organa. Ja sam predložio da se isključi reč „ženski“. Predlog je da se reguliše samo sakaćenje ženskog polnog organa. Ja sam predložio da se briše reč „ženski“, zbog toga što predmet genitalne mutilacije mogu da budu podjednako ženski i muški polni organ. Nema nikakvog razloga, tako se bar meni činilo kada sam ovo čitao, da se pravi diskriminacija između dve vrste polnih organa.
U odgovoru Ministarstva dato je zanimljivo obrazloženje zbog čega se ovaj moj amandman odbija. Pa kaže ovako – amandman se ne prihvata iz razloga što propisivanje krivičnog dela sakaćenja ženskog polnog organa predstavlja ispunjenje međunarodne obaveze tog krivičnog dela predviđenog Predlogom zakona u skladu sa članom 38. Istanbulske konvencije. Onda sam pogledao Istanbulsku konvenciju, odnosno taj član 38. Zaista, tamo se pominje ženska genitalna mutilacija, odnosno sakaćenje ženskog polnog organa.
Onda se ja pitam ovako – da li ono što sam ja predložio, što se odnosi i na muški i na ženski polni organ je zaista u suprotnosti sa onim što stoji u članu 38. konvencije? Ako ja dobro razumem ono što sam predložio, moj predlog je opštiji od onoga što stoji u članu 38. konvencije i trebalo bi, po logici stvari, da pokriva i ono što stoji u članu 38. konvencije. Dakle, kada kažete da je genitalna mutilacija zabranjena u totalu za bilo koju vrstu polnog organa, pokriva, naravno, i ženski polni organ. Mislim da ono što sam ja predložio, tj. moj amandman, nije u suprotnosti, već da on obuhvata i jedno i drugo. Molio bih da ponovo porazmislite o ovom amandmanu. Hvala lepo.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Marinika Tepić, Olena Papuga i Nada Lazić.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Marinika Tepić.
...
Stranka slobode i pravde

Marinika Tepić

Poslanička grupa Liga socijaldemokrata Vojvodine, Zelena stranka
Zahvaljujem, predsedavajući.
I mi pozdravljamo raspoloženje Ministarstva da prepozna ovo krivično delo kao novo, s tim što mi predlažemo i novi naslov i nove odredbe, verujem, preciznije nego što su u trenutnom rešenju Ministarstva. Najpre predlažemo da se ovo krivično delo zove „genitalno sakaćenje žene“. Mislimo da je to primereniji naziv i jednostavno univerzalni naziv za sve mutilacije ovog tipa.
Drugo jedno obrazloženje, mada ne na ovaj amandman koji smo čuli, jeste da, pomenuli ste migrante koji se kreću kroz našu zemlju, s obzirom da je ovaj fenomen tipičan za uglavnom i pretežno afrički kontinent, međutim, ne možemo izuzeti činjenicu da i razne druge životne okolnosti mogu dovesti ljude sa drugih kontinenata koji praktikuju ovakve ritualne obrede, po nama, koji duboko zadiru i narušavaju prava, naročito malih devojčica u uzrastu od četiri do osam godina, kada se uglavnom ovakve neverovatne intervencije nad ženskim telom sprovode, tako da smatramo da je to samo parcijalno obrazloženje da usled ovih migrantskih pojava u poslednje vreme jeste ovo osnov za prepoznavanje ovog krivičnog dela.
Ono što smo mi pokušali jeste da ne samo čin sakaćenja bude inkriminisan, već i pokušaj, odnosno pomaganje u ovom delu, jednako kako Krivični zakon predviđa da je krivično delo i saradnja, odnosno pomoć, u nedozvoljeno prekinutoj trudnoći. Smatramo da je to jednaka krivica, tako da tražimo da se uvede novi stav, odnosno naš član kompletan koji u prvom stavu kaže: „Ko ženu genitalno osakati ili pokuša, odnosno pomogne da se žena genitalno osakati, kazniće se zatvorom od jedne do osam godina.“ Sledeći stav koji predviđamo glasi: „Ako je delo iz stava 1. ovog člana učinjeno prema maloletnom ženskom licu ili je nastupilo teško narušavanje zdravlja ili je učinjeno prema više lica, učinilac će se kazniti zatvorom od tri do dvanaest godina.“ Treći stav: „Ako je usled dela iz stava 1. ovog člana nastupila smrt ženskog lica, učinilac će se kazniti zatvorom od dve do dvanaest godina.“
U obrazloženju koje, moram reći, nije nas zadovoljilo, odnosno ne smatramo da je opravdavajuće, jeste da predlagač zakona smatra da postoje naročito olakšavajuće okolnosti pod kojima se ovo krivično delo može izvršiti. Niste nas uverili da je tako, jer osakatiti, naročito devojčice, u periodu od četvrte do osme godine, kada se genitalno sakate, zapravo, još uvek devojčice, čak ni žene, ne može biti osim jasne namere da se to krivično delo izvrši.
Po nama ne postoji ni jedna olakšavajuća okolnost koja bi abolirala izvršioca ili saizvršioca u ovom krivičnom delu, te apelujemo na vas da još jednom uzmete u obzir. Verujemo u ozbiljne argumente u okviru ovog našeg amandmanskog predloga i utičete da i sam predlog zakona prepozna kao sastavni deo. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar, Nela Kuburović.

Nela Kuburović

Zahvaljujem.
Amandman nije prihvaćen iz razloga zato što se, kada je reč o pokušaju izvršenja krivičnog dela primenjuje opšte odredbe Krivičnog zakonika i član 30. S obzirom da su ispunjeni uslovi da može da se primeni on, imajući u vidu raspon kazne koje su propisane, a sa druge strane, imajući u vidu način izvršavanja ovog krivičnog dela i praksa koja je ustanovljena, upravo se odnosi na devojčice od 14 do 10 godina.
I, još jedna stvar zbog koje nismo mogli da prihvatimo amandman je i vrsta kazne koju ste prepisali – ukoliko je učinjena prema maloletnom licu, s obzirom da je apsolutno isti skoro raspon, kao i kada nastupi smrt, tako da smatramo da ne može da bude ista kazna.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Milan Lapčević.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Živković.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Maja Videnović, Radoslav Milojičić, Gordana Čomić i Vesna Marjanović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 8. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Srđan Nogo, Boško Obradović, dr Dragan Vesović, Marija Janušević, mr Ivan Kostić i Zoran Radojičić.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Boško Obradović.