Šesta sednica Prvog redovnog zasedanja , 24.05.2019.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Šesta sednica Prvog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/128-19

3. dan rada

24.05.2019

Beograd

Sednicu je otvorio: Đorđe Milićević

Sednica je trajala od 10:10 do 17:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 3. amandman sa ispravkom, podneo je narodni poslanik Đorđe Komlenski.
Da li neko želi reč? (Da)
...
Pokret socijalista

Đorđe Komlenski

Poslanička grupa Pokret socijalista - Narodna seljačka stranka - Ujedinjena seljačka stranka
Zahvaljujem predsedavajući, drugarice i drugovi, dame i gospodo, uvaženi ministre sa saradnicima, na Član 3. podneo sam amandman sa ispravkom, intervenišući u sledećim stvarima.

U stavu 2. tačka 4. smatram da prilikom predlaganja ovog zakona jeste dobro pomenuto da se ovo usklađuje sa zakonom koji se uređuje smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama, ali mislim da je propust da se ovde ne pomene i Zakon o zaštiti kritičnih infrastruktura. Ovim zakonom se u nadležnost grada Beograda stavlja zaštita i ovoga i smatram da je apsolutno mesto da se ovde upotpuni obaveza grada Beograda i pravo da Statutom i taj deo regulišemo.

Pored toga, Zakonom o odbrani, gradu Beogradu su poverene i donošenje planova vezanih za odbranu. U tom smislu sam i predložio da se doda u ovom istom stavu, tačka 5. koja bi glasila – donosi plan odbrane grada Beograda i utvrđuje Statutom grada Beograda izvršne obaveze gradskih opština u oblasti odbrane i zaštite tajnosti podataka u skladu sa Zakonom o odbrani.

Ukoliko se ne bi ova tačka dodala, smatram da na osnovu samo zakonskih ovlašćenja koje se prenose gradu Beogradu u kojem su definisane izvršne obaveze gradskih opština i opština u opštini na teritoriji Republike Srbije, ne bi samo Statutom bez ovoga u Zakonu to moglo da se učini.

Pored toga, sledeća intervencija se odnosi na stavove 3. i 4. jer ne vidim nikakav razlog da se ograniči mogućnost da grad Beograd Statutom utvrdi podelu poslova između grada i gradskih opština time što se to imitira na tačke od 18. do 20. i u tom smislu je i odredba sledećeg stava gde se Statutom grada daju ovlašćenja, odnosno ovim zakonom bi se dalo ovlašćenje da se Statutom grada bilo koja od ovih 24 stavki ili 23, u zavisnosti da li ćete prihvatiti dodavanje još jedne tačke koju sam predložio i obrazložio malo pre, može poveriti, znači, grad odlučuje o tome. Četvrtim stavom grad bi bio drugostepeni organ gde bi se odlučivalo po žalbama.

Naime, ne vidim razloga da grad Beograd uređivanje ne kategorisanih puteva, odlučivanje o nazivima ulica, trgova, zaselaka, drugih delova naseljenih mesta, to koja vrsta robe se može prodavati i koja se vrsta ugostiteljskih usluga mogu pružati u privremenim objektima, da određivanje vremena, načina i mesta na kojima se može obavljati trgovina na malo sa pokretnih sredstava ili opreme, ne može poveriti gradskim opštinama ili prigradskim opštinama ili nekim od opština. Ukoliko stavovi 3. i 4. budu ostali na način kako ste ih predložili, ovim onemogućavate gradu Beogradu da Statutom tu podelu izvrše. Ne vidim nikakav razlog za tako nešto.

Mislim da su ovo pravno-tehničke redakcije, bez obzira što jeste dodavanje jednog novog stava, ali usklađivanje sa Zakonom o odbrani i jednostavno omogućavanje i usklađivanje i sa Zakonom o zaštiti od kritičnih infrastruktura, a u krajnjem slučaju ne menja suštinu ovog zakona promena stava 3. i 4. time što bi ostalo na Skupštini grada Beograda, kome i kako će poveriti neku od ovih nadležnosti. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar gospodin Branko Ružić. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Branko Ružić

Zahvaljujem, predsedavajući.
Prosto, radi pojašnjenja. Zahvaljujem se na ovom amandmanu.
Što se tiče Zakona o odbrani i planu odbrane, on će se svakako primenjivati. Pritom, ispravka na amandman je stigla kasno, a sam amandman je bio već odbijen. Ali, ono što je mnogo važnije zbog Beograđana i uopšte javnosti, važno je da znamo da ovde nije intencija da se u tačkama od 18. do 20. implicira ono što vi govorite. Dakle, radi se, pre svega, o podeli poslova u okviru poverenih poslova državne uprave, a ono što su izvorne nadležnosti grada se, naravno, uređuje Statutom, o podeli poslova između grada i gradskih opština, tako da nije intencija da se bilo kome suspenduje pravo. Samo je razlika između izvornih nadležnosti i poverenih poslova državne uprave.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Mirčić.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima kolega Mirčić. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Ovo je prilika, po nama, srpskim radikalima, da se izvrše neke ispravke, odnosno da se unesu neke korekcije kada je u pitanju izmena i dopuna Zakona o glavnom gradu.

Jedna od tih koju predlažemo mi srpski radikali je da na osnovu iskustva, na osnovu efekata koji su ostvareni, vidimo da nije opravdano postojanje komunalne policije. Tu nisu samo ova dva razloga, nego je i treći razlog. Istorijat nastanka ove komunalne policije je svima nama manje-više poznat. On je nastavo, pre svega, na početku u gradu Beogradu. Zašto? Zato što je to više bilo pitanje statusno za tadašnjeg gradonačelnika grada Beograd, koji je politički bio mnogo utemeljeniji nego njegovi istomišljenici u DS i smatrao je da bi po onoj – videla žaba gde se konji kuju, pa kako to u Americi i na zapadu imaju te lokalne policije, bar za početak i on mogao da ima tu komunalnu policiju.

Prisustvovali smo promociji te komunalne policije. Čitavi filmovi, spotovi prikazivani su kako bi ubedili građane Beograda, pre svega, da je to veoma ispravno, da će komunalna policija održavati komunalni red, sprovoditi komunalne odluke i na kraju se to završilo tako što je komunalna policija glavna uloga, pod znacima navoda komunalne policije, da zavrće ruke građanima Beograda koji nisu platili autobusku kartu ili kartu za tramvaj, a vidimo da su uniformisani, da imaju uniforme, imaju i palice koje su simbol snage, moći i predstavljaju na neki način represiju a ne nešto što bi bilo u smislu zamene komunalne inspekcije koja je do tada funkcionisala.

Zašto je ovo bitno? Zato što je to bio povod i razlog da se i u drugim gradovima Srbije formira komunalna policija i vi imate potpuno oguljenu situaciju kada je u pitanju i grad Beograd i kada su u pitanju i neki drugi gradovi. Tu bukvalno na čelu te policije se postavljaju predstavnici klanova koji su u podzemlju i Beograda i drugih kadrova, koji su bliski vladajućoj stranci, odnosno strukturi.

Znamo da je i ranije na čelu komunalne policije u Beogradu bio predstavnik voždovačkog klana, kao što je bio predstavnik istog tog klana u nekim specijalnim jedinicama Ministarstva unutrašnjih poslova, ali valjda je to u nekim razmišljanjima stvaralo sliku da bi eventualno gradonačelnik mogao da ima i represivnu meru kada je u pitanju sprovođenje njegove vlasti.

Mi uporno tvrdimo da nema više mesta ni razloga da se izdvajaju ne mala sredstva za funkcionisanje ove komunalne policije, jer ni u Srbiji, odnosno u Beogradu koji ima 1.500.000 – 1.600.000 stanovnika, nema svrhe da postoji više vrsta policije.

Već kada radite decentralizaciju, trebalo bi u svakoj mesnoj zajednici, već kada idete toliko daleko, da bude po jedan ili dva komunalna inspektora.

Uslov da bi bio neko komunalni inspektor je najmanje visoka stručna sprema, a ovde imamo da za komunalnog policajca možete, samo ako mu izbrišete biografiju, prošlost, staviti i onoga koji je juče izašao iz Padinske skele, da stavi palicu, pa da ide po Beogradu, da on odlučuje ko može a ko ne može da ima tezgu, ko može, a ko ne može da radi nešto što je protivzakonito, a to već vodi anarhiji, tako da je sad prilika da se i ova tačka koja je sadržana u članu 3. izbriše.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 3. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Da li neko želi reč? (Da)
Koleginice Radeta, izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Član 3. zapravo se odnosi na član 8. predloga osnovnog zakona i tu su zadržane nadležnosti grada Beograda, koje ste vi prilično proširili u odnosu na postojeće stanje.

Po mišljenju SRS, na ovaj način u Srbiji pravite distrikt od grada Beograda. Što se nas tiče, to nije dobro. Beograd kao glavni grad i kao metropola treba da bude i moderan i razvijen itd, ali mora cela Srbija da počne konačno da se razvija, a ne da se svi iseljavaju iz svojih mesta da bi se približili Beogradu.

Naravno, ovo ne znači da mi imamo nešto protiv toga. Što se tiče nas, svako može da živi u Srbiji, gde god hoće, gde god mu odgovora, ali, prosto, na svim mestima treba imati približno iste uslove.

Vi ste ovde predvideli da će grad Beograd kao lokalna samouprava, između ostalog, i pribavljati građevinsko zemljište i druge nepokretnosti. Ovo je nešto što je apsolutno neprihvatljivo.

Naš stav je, inače, da lokalne samouprave ne mogu imati i ne treba da imaju imovinu u smislu građevinskog zemljišta, nekih objekata za preprodaju, prodaju itd, jer to nije suština postojanja lokalnih samouprava. Lokalne samouprave trebalo bi da su servis građana i da se bave rešavanjem komunalnih problema na teritorije svoje lokalne samouprave.

Vi sada meni objasnite što će neko u Beogradu, što će grad Beograd kupovati neko građevinsko zemljište? Šta, da trguje, da preprodaje, kupi od nekoga, pa će nekom da preproda? Pa, nije to valjda smisao funkcionisanja jedne takve velike lokalne samouprave?

Mi smo predložili da ovo brišete, ali, evo, samo ću vam reći da ste vi kazali da to nećete, da ne prihvatate amandman iz razloga jer je zakonska norma dovoljno jasna, razumljiva i precizna i na ovako snažne argumente ja vam odgovaram – naš amandman je dovoljno jasan, razumljiv i precizan i čudi me da nije prihvaćen.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Sreto Perić.
Da li neko želi reč? (Da)
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Isti član, isti stav, samo se ovde radi o tome da ste predvideli u tački 10) da će Beograd provoditi mere i finansirati projekte u cilju podsticanja nataliteta na teritoriji grada Beograda i to je, naravno, u redu, ali je problem što to mora da se radi u celoj Srbiji.

Nije podsticanje nataliteta samo u Beogradu i nije dobro kako ste to i strategijom koju ovde vi pominjete, kako ste predstavili i kako ste planirali, jer, znate, ne postoji ni jedan normalan razlog da, recimo, novorođeno dete u Beogradu dobiju 100 hiljada dinara, a u Crnoj Travi 10 hiljada dinara.

Valjda je čak veći interes da ono novorođeno dete u Crnoj Travi dobije tri puta više novca nego što ga dobije dete u Beogradu, zato što se tamo iseljavaju ljudi, zato što se tamo deca ne rađaju. I ne samo u Crnoj Travi, nažalost, kad krenete da obilazite Srbiju, koliko god se vi hvalili nekakvim uspesima ove vlasti itd, većina opština u Srbiji je danas po mnogo čemu Crna Trava.

Mi zato mislimo da svakako treba da se ulažu značajna sredstva u podsticanje nataliteta, ali na jedan pravičan način, na jedan socijalno odgovoran način. Mi smo i kada je bio ovaj zakon o pomoći porodicama takođe imali konkretne primedbe i predloge. Ispostavilo se, čim je zakon stupio na snagu, da nije dobar, zato što nećete prosto da slušate krajnje dobronamerne savete kroz ove amandmane.

Vi ako prihvatite neki naš dobar amandman, on postaje sastavni deo zakona, a zakonom se vi dičite koliko hoćete, samo uradite nešto što je u interesu svih građana. Hvala.