ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 11.12.2004.

9. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, dobar dan, nastavljamo rad Šeste sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuju 142 narodna poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema.
Zahvaljujem. Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema, utvrđeno da postoji kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da će odsustvovati narodni poslanik Staniša Stevanović.
Prelazimo na 17. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA ZAKONA O LOKALNOJ SAMOUPRAVI (nastavak u načelu sa 18. tačkom – transferna sredstva i učešće lokala u porezu na zarade)
Reč ima narodni poslanik Mita Avramov, a neka se pripremi narodni poslanik Radič Joković.

Mita Avramov

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kao što su i svi moji prethodni diskutanti rekli da su nezadovoljni raspodelom sredstava od strane Vlade Republike Srbije za lokalnu samoupravu, takođe i u mojoj opštini vlada isto raspoloženje, ali smo svesni da je taj deo para namenjen za lokalnu samoupravu toliki i da više prihoda nema.
Rekao je ministar Dinkić da postoji deo sredstava od igara na sreću ─ 200 miliona, pa da se raspodeli nekim lokalnim samoupravama tamo gde će biti neke krize u narednoj 2005. godini. Mislim da su i ta sredstva mala. Tih 200 miliona kada bi se dalo na dve lokalne samouprave, svakom po 100, to bi tek onda nešto značilo u pravom smislu, a da se da nekom milion, dva, to je samo za preživljavanje.
Što se tiče opštine Šid, mi smo uskraćeni takođe za određeni deo budžetskih sredstava. Naime, u ovoj godini se od Republike dobijalo 60 miliona, a za narednu 2005. godinu 48 miliona je odredio ministar Dinkić. Znači da dobijamo 12 miliona manje. Kada se uzme u obzir da je ove godine inflacija bila 12 posto, a da će inflacija iduće godine, što je već ministar Dinkić rekao, biti 9 posto, to je 21 posto, mislim da smo mi tu dosta uskraćeni u odnosu na onih 10 posto, gde je povećanje na zaradu sa 30 na 40 posto, i to nam ništa ne znači.
Nemam nameru sa ove govornice da kukam, da molim za pare, ali jedino mogu da kažem da mi Vlada pomogne u jednom drugom segmentu, a to je da pokrenemo privredu u mojoj opštini, da pokrenemo "Srem" mesnu industriju, koja je najveći gigant na mojoj opštini, koja zapošljava 1.700 radnika, da nađemo adekvatnog kupca, da pokrenemo tu proizvodnju, koja ima, od njive do trpeze, apsolutno zaokruženo sve.
Bio bih spreman da se odreknem i ovih 48 miliona, da pokrenemo "Uljaricu", sve firme u Šidu, a to Vladu ne košta ništa. Košta je samo da nađe adekvatnog partnera koji će se pojaviti, koji će kupiti te firme i koji će pokrenuti privredu. Tu bih bio veoma zahvalan sa te strane da se pomogne opštini Šid.
Moram da vam kažem da smo i mi prva opština koja se naslanja na bivšu Republiku Hrvatsku i znate da sve izbeglice koje su proterane iz drugih republika prvo su došle kod nas u našu opštinu, mnogi su tu ostali, a neki su našli utočište dalje i sa te strane treba da pomogne ova vlada onoliko koliko to može.
Iako smo mala opština, sa malim prihodima i budžetom, mi smo smogli snage da i naredne 2005. godine stipendiramo 60 studenata, što nije mala stvar. Znači, da vodimo brigu o našim mladim kadrovima, budućim kadrovima i imamo veliku želju da oni i ostanu da rade u svojoj opštini, tamo gde i dobijaju stipendiju, a da bi radili mora da se pokrene privreda.
Vlada tu stvarno može da uradi, samo ako ima želje i namere. Meni je žao što nije ovde ministar Dinkić da čuje ovu diskusiju, da zabeleži u svoj notes, pa da nam pomogne onoliko koliko to može. Ima opština koje su dobile čak i do 45 posto više od budžeta nego što su imale u ovom periodu, a moram da kažem da su to opštine gde je pobedio G17 plus. Mislim da to nije u redu. Znači da je u mojoj pobedio kandidat ispred G17 plus opština bi dobila sigurno više.
Mislim da tako ne treba gledati, da treba gledati u širinu, treba gledati na sve građane, sve ljude dobre volje. Svi žele da bude dobro i da ide nabolje, niko ne želi da bude loše. Iz tog razloga, ispred SRS, nezadovoljan sam i ne tražim pare, ali tražim samo da se pokrene privreda u mojoj opštini i bićemo veoma zahvalni.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radič Joković, a neka se pripremi narodni poslanik Stefan Zanko.

Radič Joković

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9
Uvaženi gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, mi danas raspravljamo o dva predloga zakona, i to: Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi i  Predlogu zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i Grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini.
Izmene u poreskom sistemu su uzrokovale izmene i dopune Zakona o lokalnoj samoupravi u delu koji definiše finansiranje lokalne samouprave. Članom 77. Zakona je definisano kako se obezbeđuju sredstva budžeta jedinica lokalne samouprave i to iz izvornih i ustupljenih javnih prihoda i transfernih sredstava iz budžeta Republike.
Naime, usvajanjem Zakona o porezu na dodatu vrednost, koji će se primenjivati od 1. januara 2005. godine, ukida se porez na promet, pa samim tim i raniji način finansiranja budžeta lokalne samouprave preko određivanja godišnjeg obima sredstava. Zbog ovih izmena poreskih propisa, izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi obezbeđuje se nadomeštanje prihoda budžetima lokalnih samouprava. Članom 5, odnosno izmenjenim članom 99. definisano je da se posebnim zakonom utvrđuje deo poreza na zarade iz člana 98. tačka 1. podtačka 8. ovog zakona i iznos sredstava koji pripada jedinici lokalne samouprave po osnovu transfera iz budžeta Republike.
Ukupan iznos transfernih sredstava utvrđen Zakonom o budžetu Republike Srbije koji se raspodeljuje na budžete lokalnih samouprava sastoji se iz dva dela, i to: dela namenjenog za pokriće nedostajućih sredstava iz dela ustupljenih prihoda zbog izmene poreskih propisa i dela koji se raspodeljuje prema kriterijumima, broju stanovnika, broju odeljenja i broju objekata osnovnih i srednjih škola, broju dece obuhvaćene društvenom brigom o deci i broj objekata društvene brige o deci, statusu životne sredine, stepenu razvijenosti...

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodine Radiču, možete li da spustite mikrofone, ne čuju vas poslanici. Hvala.

Radič Joković

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9
Jasno je da treba prilikom raspodele transfernih sredstava na jedinice lokalnih samouprava izvršiti ujednačavanje, odnosno nivelisanje obima javnih rashoda, ali nije jasno kako se to postiže.
Svi navedeni kriterijumi nemaju istu težinu pri raspodeli ovih sredstava, a može se opravdano postaviti pitanje proširenja kriterijuma na dužinu puteva, broj sportskih objekata, dužinu i stanje vodovodne, kanalizacione i električne mreže, broj izbeglica i broj zaposlenih. Znači potrebno je normirati i broj zaposlenih pri svim lokalnim samoupravama.
Takođe nije merodavan samo broj objekata, već stanje u kome se ti objekti nalaze, njihova starost i opremljenost. Što se više kriterijuma uzme u obzir, ako se oni adekvatno vrednuju, dobija se pravičnija raspodela ovih sredstava.
U Predlogu zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarada u 2005. godini članom 2. je predloženo da učešće svih navedenih subjekata u porezu na zarade bude 40%. Ovde treba napomenuti da je porez na zarade do 1. jula 2004. godine pripadao budžetima lokalnih samouprava u iznosu od 5%, ali smo tada imali porez na fond zarada, koji je pripadao lokalnim budžetima po stopi od 3,5%.
Ukidanjem poreza na fond zarada od 1. jula 2004. godine budžetima opštine, gradova i grada Beograda povećan je porez na zarade sa 5 na 30%, a nekim opštinama je vršena dopunska korekcija povećanjem procenta poreza na promet proizvoda i usluga.
Pošto je na Predlog ovog zakona uloženo mnogo amandmana, evidentno je da predložena raspodela transfernih sredstava u iznosu od 13,8 milijardi dinara, koja su utvrđena Zakonom o budžetu za 2005. godinu, nije dobro izvršena. Nije jasno kako je došlo do odstupanja u raspodeli po jedinicama lokalne samouprave u odnosu na raspodelu godišnjeg obima sredstava u 2004. godini, ako se obe raspodele vrše na osnovu istih kriterijuma, utvrđenih u članu 5. odnosno 99. izmena i dopuna Zakona o lokalnoj samoupravi.
Predloženom raspodelom više transfernih sredstava u odnosu na raspodelu godišnjeg obima sredstava u 2004. godini dobili su grad Beograd i opštine Apatin, Bački Petrovac, Bosilegrad, Varvarin, Vlasotince, Žagubica, Irig, Loznica, Plandište, Ražanj, Svrljig, Sremski Karlovci i Čoka. Sve ostale opštine dobile su manje, a neke drastično manje.
Slažem se da je teško naći pravu formulu za raspodelu ovih sredstava, ali se moraju uvažiti određene specifičnosti pojedinih opština. Mnoge opštine su pretrpele velika oštećenja za vreme NATO bombardovanja, a da se to ni jednim kriterijumom pri raspodeli ovih sredstava ne uvažava. Ima dosta opština koje su izvukle i korist od NATO bombardovanja, jer su donacijama koje su dobijale znatno popravile svoju infrastrukturu iako nisu pretrpele štete, dok su opštine koje su bile izložene NATO bombardovanju praktično izopštene iz donacija.
Navodim primer opštine iz koje dolazim, to je opština Lučani, koja je pretrpela velika razaranja privrednih objekata, pa je čak morala da se zaduži kreditom kod Komercijalne banke da bi sanirala štete na kotlu koji greje čitavo naselje. Privreda se još nije oporavila, nije izvršena privatizacija svih privrednih subjekata, a u najvećoj firmi, preduzeću "Milan Blagojević" - namenska proizvodnja, još uvek nije završen postupak restrukturiranja, koji vodi Vladina Komisija za restrukturiranje namenskih kapaciteta. Očigledno je da se budžet opštine ne može napuniti iz povećanog učešća u porezu na zarade, jer tih zarada ili nema, ili su na niskom nivou.
Amandmanom sam tražio povećanje transfernih sredstava do nivoa sredstava koja su utvrđenim godišnjim obimom sredstava za ovu godinu. Tako se ministar složio da kriterijumi za raspodelu transfernih sredstava nisu sveobuhvatni da garantuju pravičnu raspodelu ovih sredstava i obećao da će do 31. marta 2005. godine biti izmenjeni, odnosno dopunjeni, i da u slučaju da bude promašaja u raspodeli ovih sredstava po važećim kriterijumima postoji mogućnost otklanjanja tih grešaka intervencijom sredstvima iz fonda u kome je za te namene obezbeđeno 200 miliona. Povlačim amandman koji sam podneo na član 3. Predloga zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini.
Bez veće ekonomske samostalnosti jedinica lokalne samouprave nema decentralizacije vlasti, za koju smo se svi zalagali. S druge strane, moram da kažem da opštine koje imaju veliki broj seoskog stanovništva nemaju drugih načina da urade infrastrukturu na selima ukoliko ne dobiju veća transferna sredstva. Nama ništa ne znači što dajemo velika sredstva iz budžeta Republike za unapređenje poljoprivrede, ako nećemo imati ljude koji će ostati na selu da rade. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Gospodin Radič je povukao amandman. Reč ima narodni poslanik Stefan Zankov, a neka se pripremi narodni poslanik Momir Marković.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, o izmenama Zakona o lokalnoj samoupravi i zakonu o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini govoriću kroz prizmu činjenica da dolazim iz Zaječara. Napraviću određenu paralelu sa budžetom opštine Zaječar za 2004. godinu.
Opština Zaječar je u budžetu za 2004. godinu imala od poreza na promet nešto oko 110 miliona dinara. Izmenama u poreskom sistemu ukinut porez na promet, zamenjen, odnosno uveden je porez na dodatu vrednost.
S tim u vezi ovim predlogom zakona predviđeno je da se ovaj iznos nadoknadi iznosom transfernih sredstava od 76 miliona dinara i povećanjem učešća opštine u porezu na zarade sa 30 na 40%, a da ne govorimo o mogućnosti iz člana 4. Predloga zakona, da se ova sredstva smanje srazmerno smanjenju budžeta.
Da krenemo od pretpostavke da do smanjenja neće doći, ako baratamo ovim brojkama koje stoje u Predlogu zakona možemo da konstatujemo da će budžet opštine Zaječar biti neopravdano manji. Ovde se radi o razlici od 33 miliona dinara. Ako uračunamo povećanje učešća opštine u porezu na zarade od 30 na 40%, na nivou ovogodišnjih zarada, biće veće za 16 miliona, pa postoji manjak od 17 miliona dinara u odnosu na 2004. godinu u budžetu opštine Zaječar. Bilo bi dobro da su ova sredstva ostala bar na istom nivou, ako ne i veća.
Pitanje je da li će posustala zaječarska privreda moći uopšte da 2004. godine isplati ovoliki iznos zarada, ako znamo da sve veći broj preduzeća smanjuje obim poslova i smanjuje broj zaposlenih.
Ne može predlagač nekom čudnom matematikom u obrazloženju Predloga zakona da nas ubedi da je ova podela sredstava dobra i pravična. Podela nije dobra za građane Zaječara, jer će zbog ovoga budžet opštine Zaječar, a tako je i sa većinom opština u Srbiji, biti manji nego 2004. godine. Imajući u vidu inflaciju tokom ove godine, više je nego jasno da organi opštine Zaječar neće moći normalno da funkcionišu. Kada kažem normalno, mislim veoma skromno, jer se radi o više nego skromnim sredstvima za zadovoljavanje svakodnevnih potreba građana opštine Zaječar.
Problemi u opštini Zaječar su više nego evidentni i ne tako mali. Veliki je broj neasfaltiranih ulica, čitava naselja su u pitanju, a postoje i drugi komunalni problemi kao što su vodovod, kanalizacija, deponija i slično. Ovde ste morali, mislim na vladajuću većinu, da uzmete u obzir ili da saznate preko stranačkih kolega, ministra finansija iz Zaječara, mislim na G17 plus, kakva je situacija u zaječarskoj privredi, koliki je pravi stepen razvijenosti i ostalo, sve što čini kriterijume za određivanje visine ovih sredstava u 2005. godini za opštinu Zaječar.
Ako se uzme u obzir i činjenica da postoje dugovanja prema komercijalnim bankama koja moraju da se vraćaju u 2005. godini, siguran sam da od normalnog funkcionisanja opštine Zaječar neće biti ništa u narednoj godini. Ovakvim predlogom ste definitivno pokazali da je više vaše zalaganje za decentralizaciju samo deklarativne prirode.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Momir Marković, a neka se pripremi narodni poslanik Zoran Antić.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kada se onomad DOS-ovska vlast pope na grbaču Srbiji i srpskom narodu, pre nego što su došli, obećavali su brda i doline.
Obećavali su potoke kojima će teći med i mleko, a danas ne samo da nema mleka, nema ni potoka, i to su upropastili.
Pojavi se pre neki dan ministar Dinkić i kao deda Mraz podeli nam tri lista formata A4, podeli gradovima i opštinama ovo malo crkavice, a bio je toliko pun sebe kao da vadi iz džepa, a ne da daje narodne pare.
Sećate se, pre nego što smo donosili zakon o PDV-u, da je onda rečeno da će lokalne samouprave ubirati mnogo manje sredstava, a da će oni to kroz raspodelu PDV-a, odnosno Vlada kroz raspodelu sredstava iz PDV-a nadoknaditi gradovima. Danas vidimo da su lokalne samouprave ostale bez dobrog dela izvora prihoda, da su sve pare kod Dinkića, odnosno u njegovom ministarstvu i da on više svojom voljom nego nekakvim proračunima podeli to malo gradovima što je trebalo da se podeli i tako unese razdor među predstavnike gradova, čak i ovde u parlamentu, pa se pojavilo stotinak amandmana, skinite odavde, dodajte ovom gradu, skinite od Beograda, dodajte Kraljevu, skinite od Kraljeva, pa dodajte Valjevu. A niko se nije setio da pita, dobro, ministre Dinkiću, gde si isplanirao sve ostale pare i kako će lokalna samouprava da živi, kako misliš da lokalna samouprava živi, a svi znamo u kakvom su nam stanju putevi, svi znamo, jer svi dolazimo u Beogradu, vidite da Beogradu fali bar dva prstena, bar dva mosta da bi ova saobraćajna gužva mogla da se prevaziđe i tako je sa svim gradovima.
Prema tome, malo para, stisnuo Dinkić kesu, gradovi ostaju da tavore, da prežive samo, doduše, obećao je on, ukoliko se ukaže potreba i ukoliko ima para, on će vanrednim podelama nekim gradovima, opet nekim gradovima, a ne svim, da dodeli još nešto.
Ovde u ovom papiru nema nijednog grada na Kosovu i Metohiji, nijednog srpskog grada gde žive Srbi, a to znači da je ministar Dinkić Srbe sa Kosova i Metohije otpisao.
Ima još jedna činjenica, obzirom da se ova transferna sredstva daju od januara do decembra, pitanje je koliko će gradova i ovo što je on dodelio dobiti. Para je malo, neravnomerno su raspoređene i tu ima još jedna činjenica koju ste verovatno primetili.
U svim gradovima gde je poslednjih lokalnih izbora SRS došla na vlast, uzmite prošlogodišnju raspodelu, uzmite prihode koje su lokalne samouprave u tim gradovima ostvarivale pre nego što je PDV uveden i pre nego što će stupiti na snagu od Nove godine i uzmite sada ovu podelu i videćete za koliko su para zakinuti upravo ti gradovi.
Sve u svemu, ova godina će za lokalnu samoupravu biti daleko gora od prethodne, a ona je bila gora od one prethodne i sve ćemo se tako vraćati do 2000. godine od kada je uplovila demokratija u Srbiju.
Vladi, naravno, neće faliti ni dlaka sa glave. Dinkić će i dalje, kada nam obrazlaže zakone ovde, da maše papirima nadobudno i mislim da je i nama ovde i građanima Srbije jasno da je došlo vreme za nove izbore, došlo je vreme da kormilo srpske vlasti preuzmu pošteni, časni, čestiti, odnosno da kormilo preuzmu srpski radikali.