Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na član 6. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetu Republike Srbije za 2005. godinu.
Dobro znamo kako je stvoren budžetski suficit i o čemu je ministar finansija pre neki dan govorio skoro dva sata. Danas Mlađan Dinkić ima na raspolaganju punu kasu, deli šakom i kapom, kako mu se ko svidi. Ali, ono što je naša stvarnost i za šta je odgovoran upravo ministar finansija, to je velika nemaština i siromaštvo građana Srbije. Ovim amandmanom na član 6. predloga rebalansa traži se povećanje iznosa namenjenog Republičkom fondu za PIO.
Poreski nameti rezultirali su prelivanje novca iz džepova građana u budžet kojim jedino ministar finansija potpuno raspolaže i više niko. Neka se ne poziva Dinkić na čuvenog radikalskog ministra Lazu Pačua. On je vodio računa o državnoj kasi, ali nije smišljao ekonomske represivne metode kojim bi pljačkao sopstveni narod. Doprineo je jačanju ondašnje srpske vojske kupovinom naoružanja i opreme, za razliku od današnjih eksperata iz G17 plus, koji su našu vojsku skoro sasvim pretvorili u civilnu zaštitu. Načelo, prodajte tenk pa kupite konzerve za mesec dana da vojska jede, upropastiće sasvim naš sistem odbrane.
Ovim amandmanom na član 6. predlažemo da se iznos od 73.032.500.000 zameni iznosom od 83.032.500.000, dakle, da se poveća za 10 milijardi, a koji bi bio upotrebljen za isplatu penzija i invalidnina. Ako je Ministarstvo finansije sprovođenjem svoje poreske politike već uzelo mnogo novca od radnika, preduzetnika, seljaka, od pacijenata, studenata, a onda je red da to kroz ovaj fond to i vrati. Ovom sumom bi se donekle izmirile obaveze države prema penzionerima iz radnog odnosa, invalidima i penzionerima koji primaju zemljoradničku penziju.
Od ovih ukupno opredeljenih sredstava, ogroman procenat odlazi na izmirenje obaveza PIO, dok otprilike 5% otpada na materijalne troškove, u koje spadaju plate zaposlenih, održavanje infrastrukture, potrošnja radnog materijala, službeni automobili itd. Kada smo već kod zaposlenih po filijalama u unutrašnjosti Srbije, kada ste im poslednji put povećali platu. To je pitanje koje su vam uputili ljudi koji tamo rade, a radi se o periodu od unazad dve godine.
Što se tiče samih penzija o kojima govori član 7. razdeo 7, a na koji sam podneo amandman, ministar finansija i ministar Lalović, poznat kao pola ministar pola poslanik, sa izborne liste G17 plus, zajedno kreiraju status budućih penzijsko-invalidskih osiguranika. Tako će armiju nezaposlenih posle sprovedene privatizacije u Srbiji, od kojih je većina u godinama i koji su se nadali odlasku u penziju sa 63 godine, ovaj uigrani par ministara obmanuti i ostaviti na belom hlebu još dve godine.
Ono što je takođe očigledno, a ne znam da li o tome imaju ikakva saznanja i predstavnici Ministarstva finansija, odnosno sam ministar, s obzirom da se dosta "kreće" po narodu, veliki broj porodica u Srbiji živi upravo od penzija od svojih najstarijih ukućana, jer su mlađi redom ostali bez posla. Nekom je preduzeće otišlo u stečaj, nekom je banka likvidirana, neko je postao tehnološki višak, neko je uzeo mizerni socijalni program od par hiljada evra i danas nemaju ništa. Jedini posao im je da čekaju dedinu penziju.
Setimo se samo slučaja iz sela Glogovac kod Jagodine, kada je snaja držala sakrivenu mrtvu svekrvu skoro pola godine da bi mogli da žive od staričine penzije. Ovakvih morbidnih slučajeva sigurno još ima u Srbiji i samo su odraz stanja u kome se Srbija sa budžetskim "suficitom" nalazi.
Prihvatanjem ovog amandmana verovatno bi ministar, bar donekle, stišao socijalnu buru koja se nadvila nad Vladom Republike Srbije. Statistika je jedno, o kojoj nam je naširoko pričao Mlađan Dinkić, ali stvarnost je sasvim drugačija. Priča o caru Trojanu trebalo bi da bude poučna i za sve one koji sami sebi ovde čitaju hvalospeve. Mi iz opozicije javno iznosimo ono što mislimo o Mlađanu Dinkiću kao ministru finansija i o njegovoj poreskoj politici.
Nevolja je za poslanike vladajuće koalicije, koji dobro znaju da im zbog Dinkićević poteza svakodnevnog pata rejting kod građana Srbije. Oni svi u Vladi Srbije moraju da ćute. Jedino ako idu tajno na neko brdo, iskopaju neku rupu i tu sve lepo ispričaju ono što misle o ministru finansija.
Na kraju, kada nas je ministar malo vratio u istoriju, pa nam objasnio da je Knjaz Miloš u vreme Miletine bune imao finansijsko knjigovodstvo, završni račun, a to je u stvari bila kesa dukata pod njegovim krevetom, onda neka krene kao i sam Knez Miloš, neka se lepo preruši, pa neka krene od sela do sela, po vašarima i pijacama, i neka uđe u najgoru birtiju, neka pita zantlije, trgovce i seljake kako se živi i šta misle o nekom Dinkiću, ali da vode računa da ga ne prepoznaju.
Dakle, povećanje sredstava za PIO poboljšaće donekle veoma težak položaj veoma velike populacije u našem društvu. Ako novca nema, uzmite ga od mnogobrojnih agencija koje uzaludno troše novac poreskih obveznika ne radeći ništa.
Takođe, poslanicima Narodne skupštine želeo bih da se obratim, a u vezi slučaja sa radnicima filijale Poreske uprave u Paraćinu. Što se tiče konkretnih radnika, ovaj slučaj je izašao u javnost pre tri nedelje, o tome je pisala štampa, "Blic", "Glas javnosti" sa naslovom - Dinkić podelio otkaze po Paraćinu. O čemu se radi? Grupa od osam radnika, ovom prilikom neću čitati imena ni novoprimljenih radnika, ni radnika koji su dobili otkaz 30. juna, odnosno dobili status neraspoređenih, a to su lica sa 16 do 30 godina staža u poreskoj upravi.
Svi imaju položen stručni ispit za rad u organima državne uprave. Konkretno, radi se o dva lica sa visokom stručnom spremom, dva lica sa višom stručnom spremom i četiri lica sa srednjom stručnom spremom ekonomskog smera. Na njihova mesta primljeno je petoro novih radnika, od kojih su svi članovi G17 plus, odnosno kako u pismu kažu bivši radnici Poreske uprave - niko nema položen stručni ispit za rad u organima državne uprave, u stalni radni odnos primljeni su isti dan, kada su gore navedeni otpušteni.
Sve radnice su članovi G17 plus ili su im muževi visoki funkcioneri u stranci. Sada se mi pitamo, da li neko kada bi trebalo da dobije posao u organima poreske uprave treba da postane član G17 plus i da li je ovo preporuka za ulazak u EU. Da li je ovako nešto moguće tamo da se radi? To verovatno znaju eksperti, a moja obaveza je bila da javnosti iznesem ovaj slučaj. Samo da napomenem da su se radnici Poreske uprave obratili pre tri nedelje ministru finansija Mlađanu Dinkiću, zatim direktoru poreske uprave Vladimiru Iliću i do dana današnjeg nisu dobili nikakav odgovor.
U rešenju koje je potpisao Vladimir Ilić konkretno se navodi razlog zašto su ta lica neraspoređena, pa se kaže - navedenim pravilnikom izvršene su promene u organizaciji i metodu rada Ministarstva i ukidanje nekih poslova, zbog čega je došlo do smanjenja broja zaposlenih potrebnih za obavljanje određenih poslova. Kaže se, po sprovedenom postupku utvrđeno je da zaposleni nije mogao da se rasporedi na poslove koji odgovaraju njegovoj stručnoj spremi i radnoj sposobnosti u istom organu, kao ni drugim organima državne uprave, pa se odlučuje kao u dispozitivu. Znači, tog istog dana kada se utvrdilo da ne postoje radna mesta gde bi se ovaj višak radnika zaposlio, zapošljavaju se nova lica i to lica iz G17 plus političke stranke.
Ovo je izgleda postala praksa u Srbiji, s obzirom da smo ovakve slučajeve imali i u Poreskoj upravi, odnosno filijali u Užicu, pa smo čuli pre neki dan i u Kruševcu, Paraćin je još jedan grad u nizu, a tako će verovatno biti i u mnogim drugim gradovima Srbije.
Govorio je o tome Milovan Radovanović, poslanik SRS, reč je opet o Paraćinu i o poseti ministra finansija Mlađana Dinkića lokalnoj samoupravi i Opštinskom odboru G17 plus.
Pa je Mlađan Dinkić prosledio jedan određen iznos donacija lokalnoj samoupravi, ali mesne zajednice koje su postale korisnici tih donacija su upravo mesne zajednice odakle su rodom funkcioneri G17 plus.
Već je pomenuto, mesna zajednica Drenovac, odatle je ministar zdravlja Tomica Milosavljević, mesna zajednica Čepure, odatle je aktuelni predsednik Narodne skupštine Republike Srbije, gospodin Predrag Marković, mada ne verujem da je on lično imao uticaja da se ta sredstva opredele. Možda je dodvoravanje lokalne samouprave, ali nije bitno. Treća mesna zajednica je mesna zajednica odakle je odbornik G17 plus u SO Paraćin. Zahvaljujem