Dame i gospodo narodni poslanici, treba još jedanput naglasiti i obavestiti javnost da je današnji rad ovog parlamenta pomeren za jedan sat i 50 minuta zato što niko iz Vlade Borisa Tadića nije bio raspoložen da sedi u parlamentu. To zaista govori o odnosu režima prema najvišem zakonodavnom telu, a odnos tog istog režima odnosno Vlade prema poslanicima SRS i našim amandmanima je takođe nešto što vredi prokomentarisati.
Podneli smo nekoliko amandmana na ovaj predlog zakona, svaki amandman smo vrlo konkretno obrazložili i izneli smo argumente zašto mislimo da su rešenja koja smo predložili bolja od rešenja koje je predložila Vlada Republike Srbije, ali jedino za naše amandmane, dakle, to se ne odnosi za ostale poslaničke grupe, svako Vladino obrazloženje je potpuno identično i kažu da je Vladino rešenje celishodnije u odnosu na rešenje koje su predložili poslanici SRS.
To je zaista neozbiljno i neodgovorno, ali ovo je eto samo da se zna radi javnosti.
Što se tiče Zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika mi smo u načelnoj raspravi dosta govorili o ovom zakonu, i osnovnom zakonu i o ovom novom predlogu, i o zloupotrebama kod primene ovog zakona i o tome da i dalje u ovom novom predlogu takođe su ostale sve mogućnosti za zloupotrebu. Neke smo pokušali da predupredimo našim amandmanima, ali očigledno da Vladi to nije odgovaralo.
Nismo imali dijalog sa predstavnikom Vlade zato što smo raspravljali u načelnoj raspravi u odsustvu predstavnika Vlade, bar u onom delu kada su poslanici SRS došli na red da govore.
Jedan od razloga, u obrazloženju za donošenje ovog zakona, između ostalog stoji, da iz ovog prethodnog proizilazi da koeficijenti kao element za utvrđivanje visine plate imaju dvostruku ulogu. Prva uloga je socijalnog karaktera jer obezbeđuje ekonomsku egzistenciju zaposlenima u državnim organima. Druga uloga je mogućnost napredovanja sa koeficijentom, treba da bude dovoljno stimulativna za sve državne službenike.
Ovo obrazloženje je zaista u redu, ali je stvar u tome da ono što je predloženo u ovom zakonu ne odgovara ovom obrazloženju i ovim deklarativno navedenim razlozima za donošenje zakona.
To se najbolje vidi u članu 1. kojim se menja član 13. osnovnog zakona, a koji zapravo sadrži platne grupe i platne razrede za zaposlene u državnim organima.
Treba da se podseti, opet radi javnosti, da postoji u osnovnom zakonu 13 platnih grupa i da je do dana današnjeg još uvek raspon između najniže i najviše zarade u državnim organima 1:9, što je zaista nedopustivo i ne opravdava sadašnju Vladu, jer pretpostavljam da će predstavnik Vlade da kaže da sadašnja Vlada nije donela ovaj osnovni zakon, što je tačno, ali nikako ne opravdava da se dozvolilo da se ovaj zakon primenjuje skoro četiri godine.
Ovo rešenje u izmenama i dopunama zakona ide ka tome da raspon plata između najniže i najviše u državnim organima bude 1:6. Mi u SRS smatramo da to takođe nije dobro i da je to suviše veliki raspon, čak i da nije u pitanju situacija u kojoj se danas nalaze građani Srbije da se i sa visokim platama jedva izlazi na kraj a kamo li sa ovim najnižim zaradama od kojih više ne može da se sastavlja kraj sa krajem, već od kojih zaista više ne mogu da se zadovolje ni osnovne životne potrebe.
Verujem da ste toga svesni. Opredeli ste se, kako stoji u obrazloženju ovog zakona, odnosno opredelićete se za jednu milijardu i 600 miliona za povećanje zarada u državnim organima odnosno na povećanje ovih najnižih zarada.
Ali, opet ovo što ste predvideli nije ni pravično, ni celishodno, kako ste napisali, i ne rešava onako kako ste naveli socijalne probleme zaposlenih u državnim organima.
Bitno je da se zna radi javnosti, govorili smo o tome i u načelnoj raspravi, da se ova povećanja zarada odnose na socijalno najugroženije, odnosno na one sa najmanjim zaradama, ali niste povećavali zarade službenicima od prve do pete platne grupe i nema ni potrebe za tim, ali treba da se zna u prve dve grupe položaja da postoji popriličan broj zaposlenih u državnim organima koji imaju enormono visoke zarade.
Nikada nismo dobili obrazloženje kako neko može ko je pomoćnik ministra da ima veću zaradu znatno od samog ministra, da pomoćnik sekretara Skupštine ima otprilike tri plate narodnog poslanika i znatno veću platu od sekretara Skupštine. To su one zloupotrebe o kojima govorimo i na koje vam skrećemo pažnju, jer na taj način udovoljavate vašim partijskim funkcionerima i na taj način rešavate njihove probleme, a za stvarne probleme građana Srbije i onih sa najnižim zaradama vaš baš briga.
Ono što ste predložili u ovom rasponu 1:6 podrazumevalo bi da najniža plata u držanim organima bude 22.468,60 dinara. To nije dovoljno, sa jedne strane, a sa druge strane, ponavljamo da raspon 1:6 je ne prihvatljiv. Hoću da podsetim na recimo, na ono što je SRS radila u vreme kada je predsednik opštine bio Vojislav Šešelj u opštini Zemun.
Mi smo tada napravili raspon zarada 1:3 i u to vreme su zaposleni sa najnižim primanjima, pre svega recimo, spremačice, fizički radnici, tada dobili skoro duplo povećanje zarade i oni su od svojih zarada mogli pristojno da žive. Oni koji su imali visoke zarade i u to vreme dobili su minimalno povećanje ili neki nisu uopšte dobili povećanje i onda smo napravili jedan bum u lokalnim samoupravama.
U opštini Zemun su zaposleni tada imali najveće zarade, pa smo onda prozivani iz raznih opština po Srbiji da nas pitaju kako smo mi to uspeli, pa su taj model tada počeli da primenjuju i u ostalim lokalnim samoupravama i vama preporučujem da bi bilo dobro da ste razmislili da na taj način rešite zaista da zarade budu u državnim organima adekvatno raspodeljene.
Ne možete da vodite računa samo o onima koji imaju visoke zarade i onima koji su, opet ponavljam, funkcioneri stranaka. Takođe treba da se radi javnosti podsetimo da je broj zaposlenih u državnim organima 2000. godine bio negde oko osam hiljada, a da je danas taj broj 28 hiljada.
Uvereni smo da ne postoji niko ko može da objasni rezonski i razložno zašto ste napravili ovakvu brojnu državnu administraciju koja neverovatno košta građane Srbije. Sada ste došli u situaciju da ste doneli zakon da se smanji broj zaposlenih i u državnim organima i u lokalnim samoupravama.
Naravno ni taj zakon niste primenili kao ni mnoge koje ste doneli dosad i mi iz SRS smo tada bili protiv tih zakona i danas smo naravno, zato što ste nameštajući vaše ljude, ljude iz vaših stranaka i aktiviste iz vaših stranaka za ovih deset godina napravili tu preskupu administraciju i kako ste bez ikakve odgovornosti zapošljavali tako veliki broj ljudi, tako bez ikakve odgovornosti otpuštate ljude i povećavate broj nezaposlenih u RS.
U članu 1. smo predložili da najniža zarada ima koeficijent 1,55. to je ono što ste vi predvideli u 12. platnoj grupi. Mi smo predložili da to bude u 13. platnoj grupi i da se u skladu sa tim pomeraju i ostale platne grupe i u našem predlogu najnižih zarada u državnim organima bila bi 24.876,95 dinara. Nije ni to zarada od koje može danas pristojno da se živi, ali nažalost s obzirom na svakodnevna poskupljenja i poskupljenja koja nam se najavljuju početkom naredne godine vrlo mali broj u Srbiji je onih koji će moći pristojno da žive, a svi ostali će pokušati da preživljavaju.
Pitanje za vas, gospodine ministre, u koju platnu grupu ćete ili u koji platni razred ćete svrstati gospođu koja opslužuje službenike MMF kada dolaze u Srbiju da vam zavrću uši? Reći ću vam zašto to pitam konkretno? Pretpostavljam da znate, ali građani Srbije ne znaju, pa radi građana Srbije ću da objasnim ovo o čemu govorim.
U poslednjem broju novina SRS "Velika Srbija" šef našeg antikorupcijskog tima Ivan Ninić je opisao sa mnogo detalja i podataka bahanalije MMF, kako je u naslovu i napisao, pa tu ima puno podataka o trošenju za izlete, ručkove, večere, telefone, kancelarije itd.
Ali, pošto to nije tema, ovo samo preporučujem građanima Srbije da mogu u svim opštinskim odborima SRS da potraže ove novine, pa da se sami upoznaju sa svim ovim činjenicama, a za vas ovako stoji da su Božidar Đelić i Radovan Jelašić obećali direktoru MMF u Vašingtonu da će osim korišćenja poslovnog prostora NBS, NBS snositi troškove zaposlenih u kancelariji MMF u Beogradu.
I onda je u periodu od 1. juna 2008. godine do 31. maja 2009. godine kancelarija MMF imala jedno lice angažovano po ugovoru o delu, a reč je o gospođi Desanki Nestorović, koja je obavljala te poslove sekretarice, a usput i vaša sekretarica, gospodine ministre, i sekretarice u državnoj upravi imaju otprilike oko 24.000 dinara platu.
Ova gospođa je na osnovu dva ugovora o delu mesečno dobijala neverovatnih 136.988 dinara. Prema podacima dobijenim iz NBS, Desanka Nestorović je u bruto iznosu koštala građane Srbije svakog meseca 218.367 dinara. Znači, 2.183.670 dinara bruto, a direktno u džep je stavila 1.369.880 dinara.
Dakle, ministre voleli bismo da nam kažete u koju platnu grupu biste svrstali od ovih 13 predviđenih ovu gospođu sa ovom mesečnom zaradom kao sekretarica od 136.988 dinara? Ne očekujem da ćete da nam date odgovor na to pitanje, ali smo ovo postavili pre svega radi građana Srbije.
Pitanje takođe za vas, ministre, pošto je jedan od razloga za donošenje ovog zakona kako ste sami rekli i mogućnost napredovanja sa koeficijentom koje bi trebalo da bude, kako kažete, stimulativno, da li se ta mogućnost napredovanja odnosi na zaposlene, na njihov efektivni staž ili na beneficirani radni staž?
Ovo je vrlo praktično i konkretno pitanje koje sasvim sigurno interesuje mnoge koji su u jednoj od ove dve grupe.
Dakle, izneli smo mnogo podataka i amandman koji smo podneli tvrdimo da, pre svega, odgovara ovim razlozima koje ste vi naveli za donošenje zakona i da koliko-toliko omogućava pristojan život ljudima koji su do sada radili za plate od 16.000 dinara. Hvala.