Zahvaljujem, gospođo predsedavajuća.
Uvažene koleginice i kolege, poštovani građani Srbije, poštovane Nišlije, višedecenijski problem grada Niša je pruga koja deli grad na dva dela. Ono što je vrlo interesantno jeste da na teritoriji grada Niša postoji 17 pružnih prelaza, od kojih je, zamislite, čak sedam neobezbeđeno.
Zašto postavljam ovo pitanje? Jedan mali uvod u problem koji muči građane Niša. Početkom elektrifikacije srpskih železnica, tj. srpskih pruga, javio se ozbiljni problem u gradu Nišu jer je postojala namera da tadašnje vlasti, pre više od deceniju i po, urade elektrifikaciju pruge u sadašnjoj trasi. To je bilo nedopustivo i građani Niša su se oštro usprotivili, tako da je na sednici Skupštine grada, 2009. godine, donesena jednoglasna odluka, i od strane opozicije i pozicije, da se ne dozvoli elektrifikacija postojeće trase, ili, pak, da ona može da se uradi, pod uslovom da se trasa spusti da ide podzemnom trasom, kako ne bi ometala i delila grad na dva dela.
Grad Niš je u prošlom sazivu, 2010. godine, konkurisao i dobio 1,5 milion evra za izradu studije izvodljivosti i glavnog projekta izmeštanja pruge između železničke stanice Crveni krst i mesta zvanog Prosek, kako bi se pruga izmestila uz auto-put, tj. severnim obodom grada i ona koja ide kroz grad i deli grad na dva dela, kažem, sa 17 prelaza, od kojih su sedam neobezbeđeni i vrlo rizični, promenila namena te pruge, ili potpuno izmestila, u zavisnosti šta kaže struka i šta kažu, uostalom, Skupština grada i građani Niša.
To je bilo u vremenu kada je taj ugovor podržao i omogućio i gospodin Versan Denžer, predsednik Evropske komisije u Srbiji. Tender je sproveden 2012. godine. Dobila je češka firma da projektuje i da pravi tu studiju izvodljivosti. Čak je i sadašnja skupštinska većina, koja je preslikana skupštinska većina iz ove sale, dala svog predstavnika u bordu koji treba da kontroliše sprovođenje i trošenje tog novca.
Ono što je bilo tada obećano i što je bilo izvesno je da iz tih predpristupnih fondova, a ja govorim o gratis sredstvima, to nisu krediti, grad Niš ima šansu da dobije i sredstva za samo izmeštanje pruge. Procene su bile razne, ali se radi o cifri od nekih 9-10 miliona evra.
Ono što je interesantno, pre nešto više od godinu dana je bila ponovo pokrenuta ideja o elektrifikaciji, kako se tada govorilo – privremena elektrifikacija trase pruge koja sada prolazi kroz grad. Ono što je dobro, to je da su građani Niša i predstavnici gradske Skupštine, koja je preslikana situacija iz ove sale, glasali jednoglasno da je nedopustivo da se kroz grad Niš uradi elektrifikacija pruge.
To je vrlo bitno pitanje za grad i građane Niša, višedecenijski problem, koji se nije rešavao, ali ono što može da se desi, a to je i moje pitanje predsedniku Vlade, je da se uradi elektrifikacija postojeće trase i time definitivno pocepa grad na dva dela i samim tim onemogući kvalitetan razvoj grada Niša. Građani Niša i predstavnici, bilo da su u ovom Domu ili u gradskom parlamentu, su protiv takvog rešenja, jer će to unazaditi razvoj grada.
Ono što ja pitam predsednika Vlade je – dokle se stiglo i šta je urađeno za protekle tri godine, jer znamo da je verovatno urađen projekat studije izvodljivosti i da li se i dalje konkurisalo za dobijanje sredstava za izmeštanje pruge iz centra grada? Opet ponavljam, građani Niša su protiv elektrifikacije postojeće trase, jer će to unazaditi razvoj grada Niša. Ponovo napominjem da je i sadašnja skupštinska većina grada glasala za to da se ne dozvoli elektrifikacija pruge, a njoj se pridružila i opozicija. Znači, jednoglasna odluka, kao što je bila jednoglasna odluka da se ne dozvoli privatizacija javnog medijskog servisa grada Niša, pa se, eto, to dozvolilo. Zahvaljujem.