Osma sednica Drugog redovnog zasedanja, 11.12.2015.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem gospodine Halimi.
Poštovani narodni poslanici, pre nego što nastavimo rad, dozvolite mi da u vaše i u svoje ime, pozdravim studente Fakulteta za pravo, javnu upravu i bezbednost Univerziteta „Džon Nezbit“ u Beogradu, koji trenutno prate deo ove današnje sednice sa galerije Velike sale.
Poštovani narodni poslanici, saglasno članu 27. i članu 87. st. 2. i 3. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da će Narodna skupština danas raditi i posle 18 časova, zbog potrebe da Narodna skupština što pre donese akte iz dnevnog reda ove sednice.
Reč ima ministar gospođa Jadranka Joksimović. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Jadranka Joksimović

| Ministarka za evropske integracije
Zahvaljujem.

Odgovor na pitanje vezano za prekograničnu saradnju sa Republikom Makedonijom.

Pre svega, ja vidim da ovde često, ja ne znam koliko puta sam već čula ovo pitanje, i evo odgovorila sam prekjuče, čini mi se da smo pokrenuli inicijativu, ali imam utisak da se stalno na politizovan način tretira ovo pitanje. Ali, ja moram da vam objasnim, granični prelaz dakle nije preduslov za korišćenje prekogranične saradnje, tj. za uspostavljanje mehanizma prekogranične saradnje.

Preduslov je dobra volja koju smo pokazali i mi i sa druge strane Makedonija i mi zato hoćemo to zajedničko pismo koje smo potpisali kao nadležni ministri, dakle u slučaju Makedonije radi se o potpredsedniku Vlade, dakle Evropskoj komisiji da isprogramiramo do aprila 2016. godine da bi smo mogli da povučemo sredstva iz prekogranične saradnje 2016. godine.

Dakle, pitanje graničnog prelaza, eventualno, koje ste vi postavili, prvo je u nadležnosti dva resorna ministarstva, MUP, a sa druge strane to pitanje eventualno može da bude projekat u okviru programa. Dakle, to je pitanje koje može da se, ono svakako nije preduslov za pokretanje mehanizma prekogranične saradnje.

Prema tome, dobra volja je preduslov, dobra volja postoji. Onda će lokalne samouprave konkurisati sa određenim projektima i sa jedne i sa druge strane, delegacija Evropske komisije odlučuje o tome koji su projekti najpripremljeniji. To je odgovor i na drugi deo pitanja koji je poslanik, jedan od poslanika postavio, kako lokalne samouprave da više privuku evropske fondove.

Znate kako, jeste problem sufinansiranja i pretfinansiranja, mi smo toga svesni, to uopšte ne dovodimo u pitanje i tražimo način da nađemo mogućnost da to ide lakše, ali je vrlo često situacija takva da zapravo nema zrelih i dobrih projekata. Sve je na nivou ideje, ideja za finansiranje projekata iz EU nije dovoljna, potreban je zreo projekat sa svim pratećim tehničkim, pripremnim materijalima i dokumentima.

Prema tome, mi radimo na tome, svesni smo problema koje neke možda i od siromašnijih opština imaju, ali moram da vam kažem da i siromašnije opštine ako imaju dovoljno kapaciteta i ako su zaista ozbiljno u pripremi projekata, vrlo često realizuju projekte finansirane iz EU, čak nekad i bolje nego neke veće opštine.

Prema tome, radi se o kapacitetima, a što se tiče Makedonije, kažem, granični prelaz nije preduslov, to može da bude samo tema eventualno jednog od projekata u okviru programa i nema potrebe za politizacijom.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem gospođo Joksimović.
Reč ima ministar, dr Dušan Vujović. Izvolite.

Dušan Vujović

Hvala lepo što ste pokrenuli detaljno…
(Marko Đurišić, s mesta: Poslovnik.)
Mogu li ja da govorim?
(Marko Đurišić, s mesta: Možete, ja samo predsedavajućem.)
Samo kratko. Znači, mi smo način projektovanja budžeta za ovu godinu, bio je osnovan na ostvarenju, stvarnom ostvarenju za 10 meseci, plus procena za dva meseca i procena pojedinih kategorija koje nemaju trajni karakter.
U slučaju glave 303. tačka 13. koja se odnosi na Službu koordinacije tela Vlade Republike Srbije za opštine Preševo, Bujanovac i Medveđa, prošle godine u budžetu je bilo 414 miliona ukupno. Ove godine ostvarenje posle 10 meseci je bilo 335 miliona i nula ostvarenje na kapitalnim rashodima. Naše službe su primenjujući formulu koju smo primenjivali na sve, projektovale da kapitalni rashodi, da taj projekt kasni i da neće biti ostvaren i pošto smo bili pod pritiskom da racionalizujemo kapitalne rashode, projektovali smo 20 miliona da neće biti projekta u ovoj godini, a 335 miliona je projektovano na 382 miliona.
U okviru toga, jedna jedina kategorija koju želim da komentarišem, to je kategorija, to račun 463, to su transferi ostvareni na nivoima vlasti. Tamo je prošle godine bilo 250 miliona. Mi smo obezbedili 256.
Prema tome, mi smo u okviru metodologije koju smo primenili ispoštovali tu kategoriju koju mi direktno kontrolišemo, smo povećali. Možda ukupna svota nije dobra, ali to je upozorenje svima. Kada se ne realizuju programi, onda se primenjuje. Kada se nalazimo sa uslovima fiskalne konsolidacije, nismo procenjivali na nivou, to je u okviru razdela tri, nismo ulazili, ne možemo da ulazimo u svaki detalj.
Čujem vas, razumeo sam, možemo da razgovaramo kad se budu, pogotovo ako treba da se vraća Kapeks, može i o tome da se razgovara. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem gospodine ministre.
Povreda Poslovnika, narodni poslanik Marko Đurišić. Izvolite.
...
Socijaldemokratska stranka

Marko Đurišić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Poštovani predsedavajući, kolege poslanici, smatram da je povređen član 158. stav 7. Govori o tome kako se vodi rasprava u pojedinostima i kaže – Predlagač zakona, odnosno ovlašćeni predstavnik predlagač zakona ima pravo da o svakom amandmanu govori do dva minuta, s tim da ukupno trajanje pretresa u pojedinostima po ovom osnovu ne može da bude duže od tri časa.
Sada ste dali reč jednoj ministarki i ministru. Ukupno su govorili četiri i po minuta. Znači, suprotno ovom stavu koji govori da ovlašćeni predlagač, a u ovom slučaju to su svi ministri, kako nas je obavestio premijer, mogu da govore do dva minuta, jedan, odnosno može njih više, ali do dva minuta.
Zašto ovo govorim? Ovo nije prvi put i negde smo načelno ili prećutno u stvari rešili da tolerišemo ovo, ali ste vi vrlo neprincipijelnu stvar uradili na početku rasprave o amandmanima na član 8, tako što ste pročitali sve one poslanike koji nisu bili tu, pet mimo reda, da ne bi mogli da diskutuju o svojim amandmanima… (Isključen mikrofon)
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem gospodine Đurišiću.
(Marko Đurišić, s mesta: Ja sam imao amandman na član na razdeo 28. i bio sam u poslaničkom klubu, imao sam neke obaveze.
Vi mi niste omogućili da ja diskutujem, a omogućujete ministrima da krše Poslovnik.
Ja vas molim da mi prvo uključite mikrofon da do dva minuta obrazložim, a onda ako ćete tako da vodite sednicu, onda morate da poštujete Poslovnik od početka do kraja.
Mi to ovde nećemo tolerisati, jer vi ovde onemogućavate nama da govorimo o amandmanima koje smo pripremali noćima pre ove sednice i to nije u redu.
Ja mogu da budem tolerantan ako vi hoćete da ministrima dajete reč suprotno Poslovniku i nije ovo bio prvi put da ste ovo uradili, ja nisam reagovao, ali posle ovog vašeg postupka, ja ću reagovati svaki put.
Nije u redu da to radite. Dajte mi priliku da govorim o amandmanima koje smo spremali noćima ovde radeći nešto. Stvarno nije u redu.)
Zahvaljujem, gospodine Đurišiću. Gospodin Vujović se nije javljao na veliki broj amandmana. Smatram da ono što ima da kaže ministar koji je podneo Predlog zakona je veoma važno za građane Srbija. Takođe, gospodine Đurišiću, vi hoćete da kažete građanima Srbije da poslanici imaju preča posla, a ne da sede u Skupštini i u velikoj sali Narodne skupštine kada se donosi budžet koji je najvažniji zakon u jednoj godini i važan za građane Srbije i smatram da bi svih 250 poslanika trebalo da sedi u sali. Ako ja mogu, gospodine Đurišiću, da sedim 99% vremena, ja očekujem to i od ostalih narodnih poslanika. Tako da, za mene nema važnijeg posla u ovom trenutku od budžeta Republike Srbije za 2016. godinu. Smatram da svi poslanici koji imaju amandmane treba da sede u sali, da slušaju sve amandmane i da obrazlažu svoje amandmane. Ako vi smatrate da treba da uđete u salu samo kada je vaš amandman na dnevnom redu, mislim da je to pogrešno, ali to je vaše pravo. Zahvaljujem se.
Reč ima narodni poslanik Riza Halimi.
(Marko Đurišić, s mesta: Da se glasa, niste pitali. Da li ja to treba da kažem?)
Da, Skupština će se izjasniti u danu za glasanje o povredi Poslovnika.
Izvolite, gospodine Halimi.

Riza Halimi

SDA Sandžaka – PDD
Hvala.
Ja ću dodati na ovo prethodno, na temu prethodnog amandmana da što se tiče graničnog prelaza sa Makedonijom, ministarka Joksimović, postoji jedna odluka Savezne Republike Jugoslavije aprila 2005. godine, po kojoj je na teritoriji opštine Preševo trebalo da se otvore tri malogranična prelaza i jedan u teritoriji opštine Trgovište. Ovo u Trgovištu je otvoreno, a u Preševo nijedan od tih graničnih prelaza nije do sad proradio.
Jedan koji je bio kandidovan i za šta je urađen i rekonstruisan veoma važan put koji je finansirala i Vlada i američki USAID i stigao sve do granice sa Makedonijom. Jedno vreme je bilo obrazloženje da makedonska strana nije pripremila infrastrukturu. Od prošle godine i to je učinjeno.
Tako da, pored onoga što ste vi rekli, ipak ima osnova po toj odluci koja je, vidite, stara više od deset godina, pa bi u tom pogledu trebalo videti sa Makedonijom gde su problemi što jedan od ta tri granična prelaza još uvek nije proživeo, a tu znamo iz one ranije situacije, pre razdvajanja država, da su autobusi deset puta dnevno saobraćali, jer se radi o naseljenim područjima s jedne i druge strane granice, pa su tu ispunjene ekonomske i sve druge svrsishodnosti.
Što se opet ovog dela ministra Vujovića tiče, ja sam razumeo zašto je došlo, na primer, do smanjenja pozicije subvencija privatnim firmama. Ali, vidite, problem je u suštini kako funkcioniše koordinaciono telo. Nije ostvareno ono što je rekonstrukcijom koordinacionog tela za Preševo, Bujanovac, Medveđu predviđeno još 2009. godine, i da smo mi po tome imali koordinacionu grupu za pitanje privrede. Tu je bilo predviđeno po tri predstavnika opština Preševo, Bujanovac, Medveđa, sa tri predstavnika ministarstva privrede zajednički rade na prioritetima da naprave operativne planove. Toga nema.
Zato mi dolazimo u tu situaciju da najnerazvijenije opštine ne mogu da ostvaruju ono što im država odobrava. I da ne bi do toga došlo, o tome čitavo ovo vreme pričam. Ili treba anulirati to koordinaciono telo da više ne postoji, jer samo koči razvoj, ili ako treba da postoji, da stvarno postoji, ali da se efekti vide na terenu, da se ozbiljno rade, jer ko je u Preševu, Bujanovcu, Medveđi, kome u Preševu, Bujanovcu, Medveđi trebala služba u Beogradu od ljudi koji nikad nisu radili na tim poslovima, umesto stručni ljudi iz ministarstva da se bave ozbiljnim poslovima. O tome govorim. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Mirjana Dragaš
...
Socijalistička partija Srbije

Mirjana Dragaš

Socijalistička partija Srbije
Hvala.
Poštovani predsedavajući, poštovani poslanici, uključila bih se u raspravu povodom amandmana o kojem je sada reč upravo sa stanovišta jedne ocene da nemam osećaj da je bilo koji deo Predloga zakona o budžetu i čitava rasprava koja je usmerena u ovom predmetu nacionalno opredeljena.
Dakle, doživljavamo budžet kao jedno finansijsko planiranje prihoda i rashoda ravnomerno raspoređeno na sve delove Republike sa ciljem da se ne razvija na poseban način bilo koji deo Srbije, bilo da je reč o Beogradu, bilo da je reč o Vojvodini ili da je o bilo kom drugom delu Srbije.
Ono što je nastojanje, kako ga ja doživljavam, jeste razvijanje Srbije na jedan kvalitetan način na osnovu objektivnih mogućnosti, sa jasnim ciljevima iz kojih sredstava pojedine stavke mogu da se troše, da se koriste, kao i na način na koji one mogu da se stvaraju.
Kada je reč o razvoju nerazvijenih područja u Republici Srbiji, ne mogu da prihvatim da se Preševo, Bujanovac i Medveđa posebno zapostavlja, zato što je tamo naseljena albanska nacionalna manjina, a da se s druge strane, recimo, forsira jug ili istok Srbije, u kojima je drugi deo stanovništva sa, takođe, pripadajućim drugim nacionalnim manjinama.
Dakle, ono što je nastojanje Vlade jeste da sav kompletan taj južni deo Srbije jednako bude zapostavljen. Ja bih u ovom slučaju, uz posebno uvažavanje i poštovanje prema poslanicima i poslaniku koji je prethodno govorio i svim poslanicima iz tog kraja, prosto zamolila, da ta sva ukupna njihova energija bude usmerena ka zajedničkim ciljevima u razvoju države Srbije i ostvarivanju svojih interesa i svojih prava u tom domenu i da se jednako traže rešenja i za druge nacionalne manjine, jer mi druge države osim države Srbije nemamo.
Ako se tako postavimo, onda će albanska nacionalna manjina doživljavati državu Srbiju kao jedinu svoju državu u kojoj se ostvaruju sva njena prava i istovremeno, svojim ponašanjem i načinom rada poštovati do kraja sve državne zakone.
Kada je reč o toj proceni broja stanovnika u ove tri opštine, problem je, koliko se sećam, proizašao iz neprihvatanja popisa stanovništva. Ako se vratimo da se stvarno obavi popis stanovništva, neće biti potreba bilo koje vrste procene. Dakle, ako jedan takav način prihvatimo svi, onda će sasvim sigurno postojati i ostvarivanje onih drugih ciljeva države Srbije, a to je unapređenje odnosa sa svim državama u okruženju, stvaranje na ovom čitavom balkanskom predelu ravnopravnih i dobrih odnosa, kao i ostvarivanje boljeg suživota sa svim nacionalnim manjinama naroda Srbije u našoj državi, a preko 20 ih ima, to sigurno znam.
Najzad, moram da kažem i da se osvrnem da potpredsednik Vlade govoreći o ostvarivanju prava nacionalne manjina Albanaca nije interpretirao, nije slobodno govorio, nego je govorio upravo na osnovu jasnih činjenica, jasnih podataka. One mogu da se podupru vrlo jasno i vrlo dobro opravdaju. Zato to još više podrazumeva i obavezuje sve nas da danas, a i sutra, državu Srbiju izgrađujemo na transparentan način, na takav način da se svi jednako uvažavamo i poštujemo i da ne upotrebljavamo, ja npr. nisam za te izraze koji niti su u Ustavu zasnovani, niti postoje, kao što su Sandžak, kao što je Preševska dolina, koji kao geografski predeli ne postoje.

Whoops, looks like something went wrong.