Kada smo pre neki dan ovde sa Zoranom Mihajlović raspravljali o ovom Predlogu zakona, pitali smo je da li je tačno, a pojavila se informacija, da neke od zgrada u Nišu koje se grade u okviru projekta vezano za ovaj zakon, o stanovima koji će pod povoljnim uslovima kupovati predstavnici službi bezbednosti, a posle ovih današnjih izmena i članovi palih boraca, vojni i mirnodopski invalidi, pojavila se informacija da za neke od tih zgrada nisu obezbeđene sve dozvole. Tada je to Zorana Mihajlović kategorički odbila. Rekla je da to nije tačno. Ali, gledajući ovaj član 7. Predloga zakona, rekla bih da će biti uobičajeno da se bez određenih dozvola grade svi ovi objekti ili većina ovih objekata.
O čemu se ovde radi? Ovde je predviđeno u članu 7. da se građevinska dozvola pre formiranja katastarske parcele za redovnu upotrebu objekta , pardon, za formiranje katastarske parcele za redovnu u potrebu objekta može izdati građevinsku dozvolu na građevinsku parcelu koja predstavlja zemljište za redovnu upotrebu, uz obavezu da se građevinska parcela formira pre izdavanja upotrebne dozvole.
Dakle, ovo nije normalno. Građevinska dozvola se može izdati na određenu već formiranu građevinsku parcelu. Građevinska parcela mora da ima svoje granice. Gradnja objekta na građevinskoj parceli mora da bude u skladu sa građevinskom linijom koju određuju urbanisti.
Dakle, ne može se graditi, pa da se naknadno formira građevinska parcela. Pitali smo i pre neki dan, a evo sada ponavljam – šta ako se formira građevinska parcela, pa njena granica ide kroz dnevnu sobu nekog od ovih stanova ili šta ako se izgradi objekat, a ispostavi se da se, recimo, ispod dela građevinske parcele nalaze podzemni kablovi, da se nalaze instalacije, da se nalaze podzemni katastri koji ne mogu da se menjaju. Dakle, jednostavno, ne može se ići unazad. Mora se, koliko god vi žurili, ali samo na papiru, zato ste nakaradno doneli i Zakon o planiranju i izgradnji, zato je nakaradan i Zakon o ozakonjenju i katastru, a posledica tih nakaradnih zakona jeste njihova neprimenjivost u praksi.
Zato imamo zakone, a nemamo rezultate primene tih zakona. Zato imamo zakone o ozakonjenju, nemamo ozakonjene objekte. Zato imamo zakone iz građevinske oblasti, a imamo sad predviđeno da se može graditi objekat, zamislite, bez formirane građevinske parcele.
Mi mislimo da je ovo i stručno i nestručno i neozbiljno i da se samo donosi zakon onako reda radi, a da ćemo opet imati probleme u primeni zakona. Kada bi se ovaj član primenio moglo bi biti problema velikih i po pitanju eventualnih eksproprijacija i po pitanju imovinsko-pravnih odnosa i uopšte, jednostavno, ne može se radi ništa napamet ako se zalažemo da se uvede red u ovu oblast, onda to treba da se uvodi i ovim zakonom i svakim drugim zakonom koji reguliše građevinsku oblast.
Ako kažemo da imamo već na milione se računa broj objekata koji su građeni bez građevinske dozvole, šta to znači? Sad ćemo graditi uz građevinsku dozvolu, ali nećemo imati građevinsku parcelu. Pa, šta će u građevinskoj dozvoli pisati da se gradi objekat na delu parcele levo od desnog ćoška ili ne znam kako će se, na kom mestu će se graditi taj objekat ako nemamo formiranu građevinsku parcelu?
Dakle, kakav ministar takav i predlog zakona i šteta jedino što je zapalo ministra Đorđevića da u ime Vlade pokuša da kaže nešto po našim amandmanima, ali evo nije se mnogo ni upuštao čovek zato što mu je jasno da smo podneli amandmane koje je svakako trebalo prihvatiti.
Biće uskoro izmena i dopuna ovog zakona, kao i svih drugih zakona, upravo iz razloga što ne slušate ni struku, ni nauku, ni praksu, jednostavno, želite da stavite crticu, da u nekom izveštaju napišete doneli smo toliko i toliko zakona, nikada nećete da kažete koliko je to zapravo samo izmena i dopuna zakona, ali vi ispunjavate neku vašu agendu od koje nažalost malo ko u ovoj zemlji ima neke koristi. Hvala.