Ocenjivanje vladanja učenika bila je tema skoro svakog zakona o vaspitanju i obrazovanju u poslednjih dvadeset godina. Išlo se od toga da se ocenjuje da je kao što je to do sada bilo, da vladanje može biti primereno, vrlo dobro, dovoljno ili ne zadovoljavajuće, sada dovoljno zamenjujete sa zadovoljavajuće. Nekada je ova ocena vladanja ulazila u konačan prosek za konačan uspeh u školi. Nekada ne ulazi, ali verujte ovo govori da vi zapravo samo onako površinski se bavite izmenama zakona, ovo je u suštini banalna izmena.
Da li će se upisati da je dete koje je dobija dvojku iz vladanja, da li je to zadovoljavajuće ili je dovoljno ili je dovoljan, to je apsolutno ne važno. Mnogo je važnije je, da se uradi sve što je moguće, sve što je vašoj nadležnosti, u nadležnosti ostalih ministarstava, da se uredi način funkcionisanja škola. Da se iz škola apsolutno izbaci droga, da se iz škola izbaci alkohol i da maloletnici dolaze ili drogirani ili u alkoholisanom stanju u škole da se maksimalno iskoreni vršnjačko nasilje, da se sve škole obezbede školskom policijom. To se sam priča, 20 godina se priča o tome, pa onda kad se desi neka tragedija, kad se desi nešto ne primereno u nekoj školi, onda opet svi nadležni izađu i kažu – od sutra će svaka škola imati svog policajca i tako dalje.
Da se uradi sve što je u vašoj moći da ne mogu u školi da imaju glavnu reč roditelji, da se ukinu ti školski saveti gde roditelji rade sve što im padne na pamet. Više puta smo govorili o tome, dođe neko kome nije problem da izdvoji petsto evra da okreči dve učionice i da se on posle toga ponaša kao gazda škole.
Razgovarajte sa nastavnicima. Kažu kad im dođe neki ćelavi tata sa džipom, oni staju u stav mirno, a direktor istrčava - joj, izvinite, kažite, sredićemo mi to, ne brinite, samo da taj ćelavi sa džipom, ne bi došao do ministra, ili do nekog u inspekciji, direktor će sve da prihvati da najgore ocrni tog svog kolegu nastavnika, zato što je sistem loše postavljen.
Razumemo mi da vi ne možete sve, razumemo mi da niko ne može da svako dete, svakog roditelja, svakog nastavnika pojedinačno, da može da ima mišljenje o njemu, da može da ima uticaj itd.
Ali kad se uspostavi sistem, onda će takvi sami da izlaze na površinu i sami na neki način da budu izopšteni iz normalnih škola, normalnih razreda, normalnih.
Znate, ne mislimo mi da treba sad učenici da drhte kao prut kad vide svog nastavnika negde na ulici, ili ne znam, ali ne to, nego nastavnik drhti kad uđe u razred, jer ne zna da li će neko, ma šta u sedmom, osmom razredu, već u petom razredu, da li će neko da ga gađa nečim, tog nastavnika, da li će nešto da mu opsuje, da li će nekim pogrdnim imenom da ga nazove, da se ceo razred smeje, da na kraju taj čas izgubi svaki smisao.
Onda je vama samo važno da li će neko ko nije baš mnogo preterao u tom neprimerenom ponašanju da li će na kraju biti ocenjen kao da mu je vladanje dovoljno ili zadovoljavajuće.
Verujte, potpuno nevažno, suštinu treba rešavati, i suštini problema kada je u pitanju taj odnos učenika i nastavnika suštinski treba da se rešavaju problemi.
Morate priznati, to još uvek niste radili. Radite od slučaja do slučaja. Onda vas komentarišu po novinama, da li je ministar rekao ovo, ili rekao ono, to je potpuno nepotrebno.
Vi treba da predložite zakon ovde da se donese zakon, koji će iz temelja drugačije urediti odnos u učionici. Hvala.