Poštovana predsednice Narodne skupštine, uvaženo predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama se nalazi Predlog zakona o ministarstvima i želim da kažem da je ustavno utemeljenje za donošenje ovog zakona sadržano u odredbi člana 97. stav 1. tačka 16. Ustava Republike Srbije, a po kojoj odredbi Republika Srbija uređuje organizaciju, nadležnost i rad državnih organa.
Predlagač zakona legitimisan je odredbom člana 107. Ustava Republike Srbije.
Dalje, članom 136. Ustava Republike Srbije propisano je da je državna uprava samostalna, vezana Ustavom i zakonom i da za svoj rad odgovara Vladi Republike Srbije. Poslove državne uprave obavljaju ministarstva i drugi organi državne uprave određeni zakonom. Poslovi državne uprave i broj ministarstava određuje se zakonom, a unutrašnje uređenje ministarstva i drugih organa državne uprave i organizaciju propisuje Vlada Republike Srbije.
Sledom iznetog, ustavnih i formalno-pravnih osnova, pred nama se nalazi Predlog zakona o ministarstvima, jedan sektorski zakon kojim se obrazuju ministarstva i posebne organizacije, utvrđuje se njihov delokrug, odnosno definišu poslovi državne uprave za svaki od resora, kao i stručni poslovi koje obavljaju posebne organizacije. U glavi V Predloga zakona sadržane su odredbe koja ministarstva nastavljaju rad u skladu sa delokrugom koji je utvrđen ovim predlogom zakona, zatim ministarstva koja nastavljaju rad u skladu sa novim delokrugom, ali pod drugačijim nazivom.
Član 45. Predloga zakona propisuje da rade prema položaju i delokrugu Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstvo za nacionalni investicioni plan, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i Uprava za rodnu ravnopravnost. U članu 46. propisano je koja ministarstva i posebne organizacije prestaju sa radom, a u daljem toku rasprave to ćemo detaljnije analizirati.
Članovi 47 - 50. su pravno-tehničkog karaktera i odnose se na preuzimanje prava, obaveza, predmeta, opreme, arhive zaposlenih i postavljenih lica iz, tako da kažem, ukinutih ministarstava, uprava i agencija. Predlagač smatra da postoji osnov propisan članom 196. stav 4. Ustava Republike Srbije, odnosno da postoje naročito opravdani razlozi da zakon stupi na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
U materijalu koji ste dobili dato je samo neko obrazloženje i osnova za primenu ove norme. Želim još da kažem da se razlozi za stupanje na snagu danom objavljivanja nalaze i u sledećem: započeti procesi evropskih integracija, implementacija međunarodnih ugovora, realizacija strateških ugovora sa "Fijatom", pitanje koncesionog ugovora sa "Alpina Porom" za put Horgoš-Požega, konstituisanje organa lokalnih samouprava, konstituisanje organa AP Vojvodine.
Dalje, potreba za daljom diplomatskom ofanzivom koja se tiče Kosova i Metohije, položaja Srba u našoj južnoj pokrajini itd, da ne nabrajam, a posebno da naglasim imperativ tzv. bele šengenske liste, odnosno stavljanja građana Srbije u bezvizni režim, isticanje statusa kandidata za prijem Republike Srbije u EU, impliciraju jednu važnu potrebu za promptno konstituisanje državne uprave koja je, kao što znamo, deo egzekutive, odnosno deo izvršne vlasti.
Ovo ističem naročito u kontekstu činjenice da dosadašnja Vlada Republike Srbije nema više ni ustavni, ni zakonski, a ni tehnički kapacitet, a time i ministarstva kao organi državne uprave. Iz ovih razloga, ovaj predlog zakona donosi se po hitnom postupku, prema stanovištu predlagača.
Dame i gospodo narodni poslanici, ovim zakonom obrazuju se, kao što ste videli, 24 ministarstva umesto dosadašnjih 22 ministarstva koja je predviđao dosadašnji zakon. Nema potrebe da nabrajam, odnosno da čitam tekst člana 2. Zakona o ministarstvima, ali ću da apostrofiram da su nova ministarstva: ministarstvo za ljudska i manjinska prava, ministarstvo za nacionalni investicioni plan, a određena ministarstva pod drugim nazivom, pod drugim delokrugom i nadležnostima nastavljaju rad, dok su neke ukinuta.
Što se tiče Ministarstva spoljnih poslova, novina u ovom Predlogu zakona jeste da je informisanje iseljenika državljana Republike Srbije u inostranstvu, o politici Republike Srbije, sada u delokrugu Ministarstva za dijasporu i ovo rešenje smatramo celishodnijim, s obzirom na veliki broj naših iseljenika u zemljama zapadne Evrope i u prekookeanskim zemljama.
Ministarstvo odbrane regulisano je članom 4, odnosno opis, delokrug poslova koje obavlja ovo ministarstvo je u ovom članu. Želim da kažem da je Predlog zakona terminološki uskladio odredbe o delokrugu ovog ministarstva sa Ustavom, Zakonom o odbrani, Zakonom o vojsci, Strategijom odbrane Republike Srbije i, što je jedan od kvaliteta, precizno definiše sistem civilne zaštite, odnosno nadležnost ovog ministarstva u ovom važnom sektoru Ministarstva odbrane.
Što se tiče organa uprave u okviru Ministarstva odbrane, zadržana su rešenja iz postojećeg zakona, tako da će i dalje egzistirati Inspektorat odbrane, kao organ uprave u sastavu Ministarstva, koji će obavljati inspekcijske poslove, kao i Vojna služba bezbednosti i Vojnoobaveštajna služba, kao organi uprave u sastavu Ministarstva odbrane, i koji će, kao što je to definisano matičnim zakonima, obavljati poslove bezbednosti značajne za odbranu koji su određeni ovim zakonima i drugim propisima.
Želim da kažem i za novinu, da Centar za razminiranje, to ćemo videti u daljim odredbama ovog zakona, ostaje u nadzoru Ministarstva odbrane.
Rešenja koja su predložena u članu 5. odnose se na Ministarstvo unutrašnjih poslova, a prate zakonodavni kontinuitet koji smo imali i u prethodnom i u ranijim zakonima. Apostrofiraću samo neke od ključnih ovlašćenja i delokruga ovog ministarstva.
To su zaštita života, lične i imovinske bezbednosti građana, sprečavanje i otkrivanje krivičnih dela, pronalažanje i hvatanje učinilaca krivičnih dela, održavanje javnog reda i mira, obezbeđenje zborova, obezbeđenje ličnosti, objekata, bezbednost državne granice, JMBG, državljanstvo, prebivalište, boravište građana, lične karte, putne isprave i naročito oblike, realizaciju i afirmaciju oblika međunarodne saradnje u oblasti unutrašnjih poslova, uključujući i readmisiju, ilegalne migracije, azil itd.
Nadležnosti Ministarstva finansija regulisane su članom 6. I ovo, kao i prethodno ministarstvo koje sam obrazložio, zadržalo je onaj delokrug ovlašćenja koje je imalo i po postojećem Zakonu o ministarstvima.
To su poslovi državne uprave koji se odnose na budžet, na politiku poreza, taksi, drugih javnih prihoda, javnih nabavki, deviznog sistema i kreditni odnosi sa inostranstvom, sistem finansijskih odnosa sa inostranstvom, carinski sistem, osnove sistema doprinosa za socijalno osiguranje, kreditno-monetarni i bankarski sistem, sistem osiguranja imovine i lica, korišćenje donacija evropskih fondova i drugih oblika pomoći iz inostranstva, kao i sistem plaćanja i platni promet, hartije od vrednosti i tržište kapitala, sistem računovodstva i revizije.
U nadležnosti odnosno u delokrugu rada ovog ministarstva, kao organa državne uprave, jeste i zaštita imovine Republike Srbije u inostranstvu, eksproprijacija svojinsko-pravnih i drugi stvarno-pravni odnosi, kao i nadležnosti u sprečavanju pranja novca, igrama na sreću, budžetskoj kontroli i reviziji, reviziji direktnih i indirektnih korisnika sredstava budžeta.
U okviru ovog ministarstva egzistira Uprava carina, kao organ uprave koji obavlja poslove državne uprave i stručne poslove u okviru ovog ministarstva.
Što se tiče Ministarstva pravde, kao jednog od izuzetno važnih resora, naročito za Srbiju kao zemlju u tranziciji i zemlju u kojoj je potrebno hitno harmonizovati propise Srbije sa propisima EU, ovo ministarstvo zadržalo je dosadašnji delokrug nadležnosti. Istaći ću samo neke novine koje predviđa ovaj Predlog zakona, a to su - pravosudni ispit, veštačenje, kao i sprovođenje programa zaštite učesnika u krivičnom postupku.
Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva regulisano je članom 8. Predloga zakona i želim da istaknem da je jedan od kvaliteta ovog zakona racionalizacija ovog ministarstva. U okviru ovog ministarstva ostaje samo Republička direkcija za vode, kao organ uprave koji obavlja određene stručne poslove za ova ministarstva.
I dalje smo zadržali nadležnosti ovog ministarstva, izuzetno važnog, s obzirom na značaj poljoprivrede kao naše strateške privredne delatnosti.
To su strategija i politika razvoja poljoprivrede, prehrambeno-industrijski sistem zaštite prirodnih resursa, utvrđivanje bilansa poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, sistema robnih rezervi.
Ono što je posebno važno, to je ruralni razvoj. Podsetiću da su doneta i određena planska i akciona dokumenta oko strategije ne samo poljoprivrednog nego i ruralnog razvoja, i implementaciju ove strategije sprovodiće državni organi, na prvom mestu Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Takođe, u nadležnosti ovog ministarstva zadržana su rešenja koja se odnose na unapređenja zdravlja i dobrobiti životinja, sprečavanje i iskorenjivanje zaraznih bolesti, bolesti koje se sa životinje mogu preneti na ljude, veterinarska i sanitarna kontrola itd. Po difoltu tu je, naravno, i zaštita bilja od zaraznih bolesti i druge nadležnosti koje je ovo ministarstvo i do sada imalo.
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja regulisano je članom 9. Predloga zakona i poslovi državne uprave koje će obavljati ovo ministarstvo odnose se na privredu i privredni razvoj, položaj privrednih društava i drugih oblika poslovanja, poslovno i finansijsko restruktuiranje privrednih društava, privatizaciju, stečaj, podsticanje razvoja privrede, predlaganje mera ekonomske politike za razvoj malih i srednjih preduzeća, što će u narednom periodu biti od izuzetnog značaja.
Takođe, poslovi državne uprave koji se odnose na regionalni razvoj: usmeravanja aktivnosti koje podstiču regionalni razvoj, izgradnja poslovene i komunalne infrastrukture, predlaganje razvojnih projekata iz oblasti regionalnog razvoja i projekata od interesa za Republiku Srbiju, kao i vrednovanje razvojnih projekata.
Ono što je važan delokrug rada ovog ministarstva jeste podsticanje međuopštinske, međuregionalne, međugranične i međunarodne saradnje u oblastima i delokrugu ovog ministarstva.
Unapređenje ekonomskih odnosa sa inostranstvom je od izuzetne važnosti i to je ostalo u delokrugu ovog ministarstva, kao i harmonizacija spoljnotrgovinskih propisa sa EU i Svetskom trgovinskom organizacijom, kao i drugim multilateralnim institucijama i organizacijama.
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja obavljaće i poslove državne uprave koji se odnose na strategiju i politiku razvoja turizma, kao jedne od grana privrede koja ima perspektivu u Republici Srbiji, pa je potrebno doneti još niz sektorskih i sistemskih zakona, kao i drugih planskih dokumenata.
U delokrugu ovog ministarstva ostaće i zapošljavanje u zemlji i inostranstvu, upućivanje nezaposlenih građana na rad u inostranstvo, zapošljavanje osoba sa invaliditetom i drugih lica koja se teže zapošljavaju, višak zaposlenih, ostvarivanje prava po osnovu osiguranja za slučaj nezaposlenosti itd.
Poseban organ uprave u okviru ovog ministarstva jeste Direkcija za mere i dragocene metale.
Članom 10. Predloga zakona regulisani su poslovi državne uprave koje obavlja Ministarstvo rudarstva i energetike, i tu smo zadržali rešenja iz postojećeg zakona.
Ministarstvo za infrastrukturu takođe je jedno od važnijih ministarstava, važnih resora, obavljaće poslove državne uprave u oblasti realizacije projekata i izgradnje saobraćajnih infrastruktura, unutrašnjeg i međunarodnog prevoza, uređenje i bezbednost tehničko-tehnološkog sistema saobraćaja, kao i obligaciono-pravne i svojinskopravne odnose i poslove inspekcijskog nadzora, izuzev nadzora u oblasti vazdušnog saobraćaja. Ono što je novina, to je homologacija vozila, opreme i delova vozila, a što nam je veoma važno zbog standardizacije u ovoj oblasti prometa.
Poslove prostornog planiranja, urbanizma, građevinskog zemljišta i geodezije, koji su bili u delokrugu Ministarstva za infrastrukturu, kako je regulisano postojećim zakonom, preuzima drugo ministarstvo, i to ćemo apsolvirati u daljoj analizi ovog predloga zakona.
Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu je organ državne uprave i njegove nadležnosti i poslovi su regulisani članom 12. Predloga ovog zakona. To su dakle poslovi koji se odnose na Zaštitnika građana, izbore za republičke organe, što je novina, i radne odnose u državnim organima. Dakle, ovde imamo jednu novinu, to su izbori za republičke organe, što je preneto iz drugog organa - Republičkog sekretarijata.
Novina u delokrugu rada Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu jeste i pitanje položaja pripadnika nacionalne manjine i nacionalnih saveta nacionalnih manjina, koje će sada biti u novom ministarstvu. Znamo da je ova oblast do sada bila u Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Ministarstvo trgovine i usluga u članu 13. Predloga ovog zakona, zadržana su dosadašnja rešenja koja se odnose na delokrug, odnosno poslove koje će obavljati ovo ministarstvo. Tu bih samo istakao da u okviru ovog ministarstva postoji Republička direkcija za robne rezerve kao organ uprave u sastavu ovog ministarstva.
Ministarstvo za nauku i tehnološki razvoj je ministarstvo koje je preuzelo deo nadležnosti.
Praktično smo zadržali određeni korpus rešenja iz postojećeg zakona, pri čemu ima izvesnih novina, a sve usklađeno sa strategijom razvoja Srbije sa aspekta nauke i tehnološkog razvoja. Očekujemo da će poslovi koje obavlja ovo ministarstvo obezbediti stvaranje uslova za brži privredni razvoj, za funkciju nauke i tehnologije u službi jednog brzog i dinamičnog privrednog razvoja i svrstavanje Srbije u red postindustrijskih društava.
Novina u Ministarstvu prosvete, član 15. Predloga zakona, jeste jedna odredba koja se odnosi na nadležnost ovog ministarstva i praktično se odnosi na učešće u izgradnji, opremanju i održavanju objekata predškolskog, osnovnog, srednjeg, višeg i visokog obrazovanja, i učeničkog standarda od interesa za Republiku Srbiju.
Smatrali smo da je ovo celishodno rešenje i da se ova nadležnost, odnosno delokrug ovih poslova inkorporira u Ministarstvo prosvete. Sva ona ovlašćenja odnosno delokrug koje je imalo ministarstvo prema važećem zakonu sadržana su i u ovom predlogu zakona.
Ministarstvo omladine i sporta, član 16. Predloga zakona, zadržava deo postojećih rešenja u pogledu poslova državne uprave koje će voditi ovo ministarstvo.
Želim da istaknem jednu novu odredbu, jedan novi kvalitet u nadležnostima Ministarstva omladine i sporta, to je i praćenje i procena mesta i uloge mladih u Republici Srbiji, stvaranje uslova za osnivanje i rad nacionalnih i regionalnih kancelarija za mlade, podsticanje razvoja omladinske politike rada kancelarije za mlade na lokalnom nivou, kao i druge poslove određene zakonom. Praktično ovo je implementacija i razrada strategije razvoja za mlade i drugih planskih i akcionih dokumenata naše države.
Razrađene su i određene odredbe u okviru poslova Ministarstva omladine i sporta koje se odnose na razvoj, unapređenje sporta i fizičke kulture u Republici Srbiji. To su pre svega sprovođenje nacionalne politike u oblasti sporta i nacionalne strategije razvoja sporta, upravni i stručni nadzor u oblasti sporta, realizacija i sprovođenje akcionih planova i programa koji doprinose razvoju sporta u Republici Srbiji, učešće u izgradnji i opremanju, održavanju sportskih objekata i sportske infrastrukture od interesa za Republiku Srbiju, kao i razvoj i ostvarivanje međunarodnih saradnji u oblasti sporta.
Poslovi državne uprave, koje će obavljati Ministarstvo zdravlja, ne razlikuju se od rešenja koja su sadržana u prethodnom zakonu. To su dakle izuzetno važna pitanja, pre svega za stanovništvo i za građane Srbije u oblasti zdravstvenog osiguranja, očuvanja i unapređenja zdravlja, stručnog usavršavanja i specijalizacije zdravstvenih radnika, kao i poslova zdravstvene inspekcije.
Takođe, u delokrugu ovog ministarstva su stvaranje uslova za uzimanje i presađivanje delova ljudskog tela, proizvodnja i promet lekova, medicinskih sredstava, kao i poslovi koje je ovo ministarstvo i ranije obavljalo u oblastima javnog snabdevanja stanovništva higijenski ispravnom vodom za piće i drugim oblastima određenim zakonom. Naravno, u delokrugu ovog ministarstva su i poslovi nadzora u raznim sektorima.
Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo prati, da tako kažem, intenciju strategije razvoja Srbije kao informacionog društva, prati jednu ustavnu nit u ovoj oblasti, i delokrug i nadležnost ovog ministarstva upravo će biti razrada ustavnih, zakonskih principa, razrada ove strategije i stvaranje uslova za Republiku Srbiju kao jedno razvijeno postindustrijsko informaciono društvo u svim oblastima, od prosvete, tehnologije, nauke, privrede itd.
Članom 19. Predloga zakona propisani su državni poslovi, poslovi državne uprave koji se odnose na sistem oblasti radnih odnosa i prava iz rada u svim oblicima, izuzev rada u državnim organima, koji se nalazi u resoru Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu. Takođe, u delokrugu ovog ministarstva su i zarade i ostala primanja iz radnog odnosa, plate u javnom sektoru, izuzev u državnim organima. Bezbednost i zdravlje na radu je takođe jedna od nadležnosti koja je zadržana iz postojećeg zakona.
Ono što je važno navesti za delokrug rada ovog ministarstva jesu oblasti u kojima ono deluje, a to su između ostalih sindikalno organizovanje i štrajk.
Mislim da je ovo potrebno apostrofirati kao jedan od procesa koji predstoji našem društvu i potrebe za jednim novim političkim društvenim dogovorom, jednim konsenzusom između Unije poslodavaca i sindikata.
Očekujem da ovo ministarstvo, u okviru ovih nadležnosti koje će mu Narodna skupština ovim zakonom dati, radi upravo na implementaciji takvog jednog, slobodno mogu reći, istorijskog dogovora, koji će rezultirati jednom odgovornom socijalnom politikom i znatno kvalitetnijim položajem zaposlenih, bilo da se radi o zaposlenima u privrednim društvima, bilo da se radi o zaposlenima u drugim sektorima.
Novina koja se odnosi na nadležnosti odnosno delokrug ovog ministarstva, a koju predviđa ovaj predlog zakona, jeste saradnja sa međunarodnim organizacijama u oblasti rada i zapošljavanja, međunarodne konvencije u oblasti rada, bezbednosti i zdravlja na radu i, ono što je posebno važno, to želim da istaknem, antidiskriminaciona politika, sistem socijalne zaštite, sistem porodično-pravne zaštite, braka i ravnopravnost polova, kao i populaciona politika.
Novina, a mislimo time i jedan novi kvalitet ovog predloga zakona jeste formiranje uprave za rodnu ravnopravnost u okviru ovog ministarstva, koja će obavljati stručne poslove i poslove državne uprave, a koji se odnose pre svega na implementaciju nacionalne strategije za poboljšanje položaja žena i unapređenje rodne ravnopravnosti.
Mentalitetski sklop, da kažem, našeg društva i našeg sistema nalaže izvesne promene i izlazak iz jednog tradicionalnog društva u odnosu na percepciju položaja žena u našem društvu od porodice, zapošljavanja, do učešća žena u javnom životu. I očekujemo i smatramo, uostalom to je i obaveza ovog ministarstva, odnosno uprave za rodnu ravnopravnost, poboljšanje praktično položaja žena i promocija rodne ravnopravnosti, kao i politike jednakih mogućnosti, koja je, podsetiću vas, ustavna kategorija.
U svome radu Uprava za rodnu ravnopravnost sprovodiće preporuke Komiteta Ujedinjenih nacija o eliminaciji diskriminacije žena, kao i druge poslove u skladu sa zakonom. U okviru ovog ministarstva egzistira Inspektorat za rad, kao organ uprave koji obavlja stručne inspekcijske poslove u ovoj oblasti
Ono što je novina u ovom predlogu zakona to je Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja. Znamo da smo imali Ministarstvo ekologije prema postojećem zakonu.
Samo ukratko da iznesem koji su to poslovi državne uprave koje obavlja ovo ministarstvo, najrelevantnije i najbitnije oblasti su: oblasti prostornog planiranja i urbanizam, utvrđivanje uslova za izgradnju objekata, utvrđivanje stambenih odnosa i stambenog poslovanja, građevinarstvo, građevinsko zemljište, komunalne infrastrukture, komunalne delatnosti, poslovi inženjerske geodezije, inspekcijski nadzor u oblasti urbanizma i građevine i komunalne infrastrukture, kao i drugi poslovi određeni zakonom.
Ono što je važno reći za Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja u smislu njegovog delokruga jesu poslovi u oblasti osnovnih geoloških istraživanja koja se odnose održivo korišćenje resursa, naročito imajući u vidu činjenicu da je glavni problem ne samo našeg kontinenta, nego i planetarni problem, problem prirodnih resursa i problem energije, i u tom smislu ovo ministarstvo imaće značajnu ulogu na održavanju i korišćenju prirodnih resursa, između ostalog i obezbeđivanje materijalnih uslova.
Održiv razvoj je jedna komponenta koja je neizbežna i nužna, i upravo će u prostornom planiranju i životnoj sredini ona biti kohezija ova dva sistema i unapređenja životne sredine. Sve ono što podrazumeva ova sintagma i ova pravna kategorija jeste nešto što razrađuje ovaj član 20. kada govori o nadležnosti ministarstva.
U okviru ovog ministarstva postoji Agencija za zaštitu životne sredine kao organ uprave, koji obavlja poslove državne uprave koji se odnose na razvoj, usklađivanje i vođenje nacionalnog informacionog sistema zaštite životne sredine. Naglasiću samo još jednu od nadležnosti, a to je saradnja sa Evropskom agencijom za zaštitu životne sredine i Evropskom mrežom za informacije i posmatranje, kao i druge poslove određene zakonom.
Podsetiću da je Narodna skupština 2007. godine usvojila Zakon o ratifikaciji Kjoto protokola, jednog strateškog dokumenta planetarnog značaja, i da rešenja koja su sadržana u tom protokolu, u toj konvenciji, jesu materija koju će u svakom slučaju na prvom mestu implementirati i sprovoditi ovo ministarstvo.
Članom 21. Predloga zakona određeni su poslovi državne uprave koje će obavljati Ministarstvo kulture. Istakao bih samo neke od tih poslova, odnosno nadležnosti, a to su pre svega obezbeđivanje materijalne osnove za delatnost kulture, zaštitu kulturnih dobara, bibliotečku, izdavačku, kinematografičku, muzičko-scensku delatnost. Ono što je posebno važno to su zadužbine, fondacije i fondovi, kao i sistem javnog informisanja, praćenje sprovođenja zakona u oblasti javnog informisanja itd.
U nadležnosti ovog resora ostaje zaštita kulturne baštine, kulturnog stvaralaštva i informisanja na jeziku i pismu pripadnika srpskog naroda u regionu, kao i osnivanje i razvoj kulturno-informativnih centara u inostranstvu. Imamo ministarstvo koje predviđa ovaj zakon, novo u odnosu na postojeći zakon, a to je Ministarstvo za NIP. Znamo da smo do sada imali u Vladi ministra bez portfelja, koji je bio zadužen za NIP. Strateški projekti koji se nalaze pred nama i oni projekti koji su započeti i oni koji treba da se započnu i da se završe, spomenuću samo neke od tih strateških projekata, a to su Koridor 10, Koridor sedam, važni infrastrukturni projekti u prestonici, kao i ostali projekti od nacionalnog značaja, predstavljaju deo posla kojim će se baviti Ministarstvo za NIP.
Ono što je specifikum ovog ministarstva, ono je tako struktuirano, odnosno delokrug i nadležnosti ovog ministarstva su tako struktuirane da je saradnja i interakcija sa svim ostalim ministarstvima nužna i neophodna i ona proizilazi iz definicije nadležnosti ovog ministarstva, počev od Ministarstva vera, Ministarstva prosvete, Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstva za KiM, svih ministarstava. Ovo ministarstvo za NIP će biti jedno od ministarstava koje će taj impuls razvoja Republike Srbije, razvoja lokalnih jedinica, razvoja autonomnih pokrajina obavljati.
Članom 23. Predloga zakona organizuje se Ministarstvo za KiM, nama veoma važno ministarstvo.
Ono što je novina u odnosu na rešenja koja postoje u prethodnom zakonu jeste da će ovo ministarstvo obavljati poslove državne uprave koji se odnose na sistem lokalne samouprave i telekomunikacija i ove odredbe preciznije definišu obnovu i zaštitu duhovnog i kulturnog nasleđa u našoj južnoj pokrajini.
Naravno, one nadležnosti koje su postojale kao rešenje u prethodnom zakonu jeste i formulisanje predloga propisa kojima se obezbeđuje suštinska autonomija KiM i sprovođenje državne politike zaštite teritorijalnog integriteta Republike Srbije, saradnja sa civilnom i vojnom misijom UN na KiM, Unmika i Kfora, a na osnovu Rezolucije Saveta bezbednosti broj 1244.
U članu 24. Ministarstvo vera, odnosno poslovi državne uprave koje će obavljati ovo ministarstvo prate praktično liniju i duh Ustava, odnosno ustavnih normi iz čl. 43, 44. i 48. Ustava Republike Srbije, koje se odnose na slobodu veroispovesti, verske zajednice itd.
Ministarstvo za dijasporu smatramo da je potrebno da postoji u sistemu državne uprave, s obzirom na veliki broj pripadnika srpskog naroda koji živi u dijaspori, kako u zemljama Zapadne Evrope, tako i u prekookeanskim zemljama, i ne samo Srba, nego i pripadnika drugih naroda, odnosno državljana Republike Srbije.
Novina koja se tiče poslova koje će obavljati ovo ministarstvo jeste informisanje iseljenika državljana Republike Srbije u inostranstvu o politici Republike Srbije, a koja je nadležnost prethodno bila u okviru Ministarstva spoljnih poslova. Našli smo da je celishodnije, primerenije i praktičnije da ovaj delokrug bude u nadležnosti Ministarstva za dijasporu.
Ministarstvo za ljudska i manjinska prava je novo ministarstvo, od izuzetnog značaja za implementaciju ustavnih principa, ustavnih normi, svih onih dokumenata koje je Republika Srbija potpisala i koji se tiču korpusa ljudskih i manjinskih prava, i na kojima se praktično i temelji evropska civilizacija. O značaju ovog ministarstva ne moram posebno govoriti, ali ću da podsetim da Ustav Republike Srbije, u članovima od 75. do 81. reguliše principe, načela i zaštitu ljudskih i manjinskih prava.
Ono što je jedna tehnička novina, a tiče se ovog ministarstva jeste da je vođenje registra nacionalnih saveta nacionalnih manjina, izbor nacionalnih saveta nacionalnih manjina sada u ovom ministarstvu, a ranije je bilo u Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Ono što je kvalitet ovog zakona, ali uopšte jedan kontinuitet u zakonima koji uređuju ministarstva jeste poglavlje poslova zajedničkih za sva ministarstva, a odnosi se na međunarodnu saradnju, zaključivanje i primenu međunarodnih ugovora i pripremu, usvajanje, odnosno predlaganje tehničkih propisa.
U okviru zaključivanja i primene međunarodnih ugovora, sva ministarstva predlažu pokretanje postupka za vođenje pregovora i zaključivanje međunarodnih ugovora s drugim državama i međunarodnim organizacijama, kao i primenjivanje ratifikovanih međunarodnih ugovora i zaključivanje administrativnih ugovora.
Poslovi koji su zajednički za sva ministarstva, ovo želim posebno da naglasim, jeste da sva ministarstva u okviru svog delokruga ostvaruju međunarodnu saradnju, staraju se o njenom unapređenju i obezbeđuju usklađivanje propisa Republike Srbije sa pravom EU.
Glava četiri ovog zakona odnosi se na posebne organizacije kao organe državne uprave. Vidimo da ovih posebnih organizacija ima 13, u dosadašnjem zakonu bilo ih je 14. Agencija za razvoj infrastrukture lokalne samouprave sada je pripojena Ministarstvu za nacionalni investicioni plan, tako da postoji 13 posebnih organizacija.
Određena rešenja koja su postojala u starom zakonu, postojećem zakonu, zadržana su i u ovom predlogu zakona. Samo ću ukratko da kažem što se tiče Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo da su propisi koji se odnose na radne odnose u državnim organima i izbore za republičke organe su u delokrugu Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu, a do sada su bila u ingerenciji Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Republički zavod za razvoj ima redukciju delokruga svojih poslova i oni su preneti u određena ministarstva. Ovde imamo Republički zavod za statistiku, Republički hidrometeorološki zavod, Republički geodetski zavod, kod koga je novina da nadzor nad radom Republičkog geodetskog zavoda vrši Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, a ne Ministarstvo infrastrukture, kako je bilo u postojećem zakonu.
Od posebnih organizacija ovaj zakon predviđa Republičku direkciju za imovinu Republike Srbije, Republički zavod za informatiku i internet, kao i Agenciju za strana ulaganja i promociju izvoza. Ukratko ću se zadržati na ovoj poslednjoj agenciji. S obzirom na značaj delokruga ove posebne organizacije, a posebno imajući u vidu potrebu razvoja Srbije u kontekstu jednog investicionog zamaha stranih ulaganja, obezbeđivanja uslova za strana ulaganja, stručnu pomoć privrednim društvima i kompanijama koje nameravaju da ulažu u Srbiju, ovaj delokrug poslova sigurno ide u pravcu smanjenja spoljnotrgovinskog deficita, koji je jedan od osnovnih problema naše makroekonomske politike.
U okviru posebnih organizacija postoji Centar za razminiranje. Nad njim nadzor vrši Ministarstvo odbrane i Centar za razminiranje ima svojstvo pravnog lica. Tu su Zavod za intelektualnu svojinu, Direkcija za unutrašnje plovne puteve "Plovput", Geomagnetni zavod i Zavod za socijalno osiguranje.
Dame i gospodo narodni poslanici, mi kao članovi Narodne skupštine, kao najvišeg predstavničkog tela i nosioca ustavotvorne i zakonodavne vlasti, dakle mi koji predstavljamo građane Republike Srbije i odgovorni smo za kreiranje zakonskog ambijenta, izbor i kontrolu izvršne vlasti, polazeći od činjenica da ministarstva kao deo egzekutive, odnosno izvršne vlasti, najneposrednije primenjuju i ustavne norme, i sprovode i implementiraju zakone, smatram za potrebno da vas pozovem da glasamo o ovom važnom zakonu, koji po meni predstavlja jedan kvalitetan i optimalan normativni okvir za uređenje državne uprave u funkciji, pre svega, građana Republike Srbije.
Trenutak u kojem se nalaze naša država i društvo, a naročito izazovi koji su pred nama, determinišu upravo ovakvo struktuiranje organa državne uprave kako je predloženo ovim zakonom. Mi se kao država i društvo nalazimo u finalnoj fazi procesa tranzicije, kada moramo učvrstiti Srbiju kao pravnu državu, učvrstiti princip vladavine prava, stvoriti društvo jednakih šansi za sve, državu koja će se dinamično razvijati, pri čemu će taj razvoj biti ravnomeran. Moramo stvarati ekonomski i tehnološki kompatibilne sisteme sa sistemima zemalja srednje i zapadne Evrope.
Ovaj predlog zakona, ovaj zakonski projekat po nama predstavlja funkcionalizaciju naših strateških ciljeva, u prvom planu i prvoj fazi ubrzanog priključivanja Srbije EU, pristupanju strukturnim fondovima EU, ratifikaciji Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, strateškog partnerstva Srbije sa Ruskom federacijom, naročito u energetskoj oblasti, odbrani našeg suvereniteta i teritorijalnog integriteta, borbi protiv kriminala i korupcije i sprovođenja strateških socijalnih programa i reformi.
Želim da kažem, dame i gospodo narodni poslanici, da broj, struktura i delokrug ministarstava, kako je predviđeno ovim predlogom zakona, po nama je optimalan.
Uspešnost jedne vlade ne meri se činjenicom da li imamo 15, pet, 26, 24 ili 23 ministarstva. Mera uspeha jedne vlasti jeste bilans te vlade, a to je rast bruto društvenog proizvoda, smanjenje inflacije, realan rast plata i penzija i uspostavljanje jedne liderske pozicije Srbije u regionu jugoistočne Evrope, a sve sa ciljem podizanja kvaliteta života naših građana na onu ravan kakav je kvalitet života u razvijenim evropskim društvima.
Želim na kraju samo da kažem da ovaj zakon, u kontekstu i drugih zakona, i Zakona o Vladi, i Ustava Republike Srbije, nalaže jedan interaktivni odnos ovog visokog doma i Vlade i ministarstava, i da svi mi treba da predstavljamo jedan koherentan sistem u smislu ostvarivanja vlasti koju nam je dao Ustav.
Očekujem da ćemo u toku rasprave o ovom predlogu zakona u načelu i rasprave u pojedinostima, dakle po amandmanima, doći do najkvalitetnijih mogućih rešenja.