Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo Čomić, gospodine ministre, na početku bih htela, u ime poslanika SRS, da izrazim protest zbog ovako nekvalitetnog rada.
Da li je slučajnost ili namera Vlade da dezavuiše narodne poslanike da ne mogu adekvatno da se pripreme za amandmane, jer smo mišljenje Vlade o zakonu koji je danas prvi na dnevnom redu, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, dobili na samoj sednici, u raspravi u pojedinostima, a mišljenje Vlade o Predlogu zakona o psihoaktivnim supstancama dobili smo nešto pre toga. To postaje pravilo i način rada ove vlade, ne samo za zakone iz zdravstva nego i za druge zakone.
Prvo, zakone upućujete u Narodnu skupštinu po hitnom postupku, a zatim, po ustaljenoj praksi, imali smo objedinjenu raspravu o setu zakona iz zdravstvene sfere. Znači, od tri zakonska predloga, dva zakonska predloga su bila izmene i dopune zakona i jedan za koji bih rekla da bi trebalo da bude sistemski zakon.
Smatramo da se na ovaj način narodni poslanici dovode u nezgodnu situaciju, da ozbiljne zakone, koji su važni za život i zdravlje građana Srbije, naročito mlade populacije, razmatraju na brzinu, navrat-nanos, kako bi naš narod rekao, tako da ne možemo da radimo kvalitetno na adekvatan način.
Nedopustivo je čestim izmenama zakonskih odredaba pokušavati da se održava nerealno zamišljena i zacrtana politika organizacije zdravstvene službe. Potrebno je doneti ozbiljne izmene svih odredbi zakona koje nisu izdržale proveru vremena i realnog života. Želimo da ukažemo na ozbiljnost problema koji se javljaju u Narodnoj skupštini i takođe na to da se više ne ponavljaju.
U okviru Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti govorila sam mnogo više u načelu i samo ću kratko da se osvrnem, kasnije, u okviru amandmana i o njemu ću govoriti. Zakon o zdravstvenoj zaštiti, ni onaj donet 2005. godine, kao ni ove izmene i dopune zakona, nisu donele suštinsku promenu u smislu unapređenja organizacije zdravstvene službe, pa ni nešto što ste ovim izmenama i dopunama pokušali da promenite.
Zakon nije regulisao mesto i ulogu primarne zdravstvene zaštite, nije uredio način uspostavljanja i funkcionisanja zdravstvenog sistema i nije obezbedio mehanizme za reorganizaciju zdravstvenih centara ka unapređenju zdravlja i prevenciju bolesti.
I ove izmene i dopune ovih zakona prepune su ovlašćenja ministra zdravlja. To nije kritika lično na ministra zdravlja, ali bi hteli da ukažemo na nešto što smatramo da ne treba da postoji. U članu 1. Predloga zakona ministar je taj koji propisuje program, sadržinu, način, postupak i troškove polaganja stručnog ispita zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika, zatim, obrazac, uverenje o položenom stručnom ispitu, utvrđuje iznos naknade i rad članova komisije.
Smatramo da ovo, pored ministra, treba da rade i druge stručne službe koje se nalaze u ministarstvu, odnosno ministarstvo kao jedinstven sistem.
Zatim, u članu 2. ministar propisuje bliže uslove, način, postupak i troškove za dobijanje naziva primarijus. Takođe, mislim da to nije adekvatno, kao i iznos naknade za rad recenzenata. Zbog čega postoje u okviru ministarstava pravne, finansijske i druge službe koje mislim da su kompetentnije od ministra da, bar što se tiče iznosa naknada za rad recenzenata, treba da odrede.
Ono što mislim da je jako smešno, da u članu 3. ministar propisuje uniformu jednog inspektora. Mislim da ministar treba da se bavi mnogo važnijim poslovima, a ne da se bavi ovako nevažnim oblastima za koje smo mi u našim amandmanima predložili i da se brišu.
Zbog toga smatramo da, umesto deregulacije i debirokratizacije, što je opšti trend u svetu, ovaj predlog zakona je primer obrnutog procesa. Zbog toga smo mi i na ovaj predlog zakona, kao i na sledeći predlog zakona i na Predlog zakona o psihoaktivnim supstancama, podneli veliki broj amandmana, kao odgovorni poslanici. Žao nam je što niste imali dovoljno sluha da prihvatite neke amandmane.
Mislim da su nedovoljna ova dva koja ste prihvatili, da smo mi veoma temeljno i veoma ozbiljno čitali ove zakone i da ovi amandmani nisu samo formalno napisani nego da imaju neki smisao. O tome ću govoriti kasnije, u obrazloženju Predloga zakona o psihoaktivnim kontrolisanim supstancama. Posebno mislim da ste te amandmane trebali da uvažite.
Zatim, što se tiče Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o komorama zdravstvenih radnika, takođe izražavamo neslaganje…
(Predsedavajuća: Narodna poslanice, rasprava je pretres u pojedinostima o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Kada obavimo pretres u pojedinostima o tom zakonu, prelazimo na sledeći, tako da vas molim da, u skladu sa obavezama iz člana 106, koristite svoje vreme.)
Mislim da imam pravo kao ovlašćeni predstavnik da u okviru vremena govorim o svim zakonima. Mislim da je objedinjena rasprava i u pojedinostima.
(Predsedavajuća: Zajednički načelni pretres, kada Skupština donese odluku o tome, podrazumeva odluku o ukupnom vremenu koje će Narodna skupština utrošiti na raspravu o zakonima.
Pretres u pojedinostima mora da se obavlja zakon po zakon, a svaki zakon amandman po amandman. Trenutno smo u pretresu u pojedinostima izmene i dopune Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Vi za sva tri zakona u pretresu o pojedinostima imate na raspolaganju vreme iz Poslovnika, znači 15 minuta. Samo vas podsećam na obavezu o dnevnom redu da govorimo. Do sada ste iskoristili šest minuta od svojih ukupnih 15.)
Dobro. Hvala.