ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 28.12.2011.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član amandman je podneo narodni poslanik Dušan Marić.
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Dušan Marić

Srpska radikalna stranka
Član 3. predviđa da se u slučaju zastoja saobraćaja na određenom putu sva vozila koja se nalaze u srednjoj i desnoj traci prestroje uz desnu ivicu kolovoza i to je u redu, a sva vozila u levoj kolovoznoj traci uz levu ivicu kolovoza i to je što se tiče nas SRS uredu i sasvim logično, ali nije u redu što Vlada predlaže da ostavljeni prostor između ove dve kolone vozila mora da bude dovoljan za nesmetan prolazak vozila koja imaju prvenstvo prolaza.
Mi smo predložili da se ovo rešenje briše iz razloga što se može dogoditi u praksi da zbog širine puta i zbog širine vozila vozači i pored najbolje volje nisu u mogućnosti da ostave prolaz za nesmetan prolazak vozila koja imaju prvenstvo prolaza, vozila hitne pomoći i vozila policije.
Po ovom rešenju koje je predložila Vlada, ako ovo rešenje bude prihvaćeno, a ako naš amandman bude odbijen, ti vozači će praktično činiti saobraćajni prekršaj i snosiće određene disciplinske konsekvence. Mi smatramo da je to besmisleno. Zato predlažemo da se to briše. Postoji ova odredba – desni uz desnu ivicu kolovoza, levi uz levu ivicu kolovoza. Logično je da je prostor, ako je put dovoljno širok, da je prostor dovoljan da prođu vozila hitne pomoći i vozila policije, a ako prostor nije dovoljan logično je da će i jedni i drugi uz malo dobro volje naći rešenje da ta vozila prođu kuda su krenula.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Mirko Munjić.
Izvolite.

Mirko Munjić

Srpska radikalna stranka
Gospodine Cvetkoviću, ne znam da li ste vi svesni kako se vi i vaši ministri ponašate u saobraćaju. Namerno kažem – vi i vaši ministri, jer sam apsolutno siguran da vaši vozači uopšte ne bi vozili onako brzo da ih vi na to ne terate. Voleo bih kad biste jednom vi bili u svojstvu bar pešaka ili vozača kada pored vas prolaze vaši ministri. Verujte da vi ne biste mogli da pobegnete od njih.
Potpuna bezbednost u saobraćaju postiže se ako se preticanje i obilaženje vozač vrši samo ako time ne ometa normalno kretanje vozila iz suprotnog pravca i kada na putu ima dovoljno prostora da on bezbedno izvede te radnje. Kada vozač ne sme da obavlja ove radnje? Vi tu nabrajate slučajeve kada ne sme da vrši te radnje, obilaženje i preticanje. Ja sam predložio svojim amandmanom da ne sme ni da započne ni da vrši obilaženje i preticanje. Zašto ne sme da započne? Zato što su upravo to situacije kada vozač, kako se to kaže, upada u makazice. Započne preticanje, pa se vrati. Hiljade je takvih slučajeva. Siguran sam da ste i vi to mnogo puta doživeli, bar na mestu suvozača ili pozadi.
Ovako kako ste vi predvideli on sme da započne preticanje iako to nije bezbedno, pa da se vrati. Zato treba predvideti u zakonu da ako to nije bezbedno ne sme niti da započne, niti da vrši preticanje i obilaženje. Ne znam da li ste vi razumeli ovo – da započne, da pretiče, da vrši itd, ali siguran sam, ako niste razumeli da ćete se prvi put setiti ovog amandmana kada požurite vozača i budete uleteli u makazice. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Radiša Ilić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković.
Izvolite.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Gospodine premijeru, i vas četvoro iz vladajuće koalicije, mislim da nema besmislenijeg predloga od člana 6. Predloga ovog zakona. Član 6. se odnosi na član 122. osnovnog zakona, stav 7. se briše, a stav 7. kaže – motorno vozilo kojim se obavlja probna vožnja pored registarskih, odnosno probnih tablica mora na prednjem i zadnjem delu posebno biti obeleženo natpisom – probna vožnja. Koja su to vozila koja idu u probnu vožnju? To su novoproizvedena vozila, prepravljena vozila, motorna i priključna vozila, to su vangabaritna vozila koja su takođe novoproizvedena i za njih je potrebna dozvola MUP i za njih je potrebno pored svega ostalog i saglasnost od onih koji održavaju puteve, odnosno objekte pored puteva, da se na tom putu može obaviti probna vožnja.
Dakle, ako se probnom vožnjom može oštetiti put, oštetiti objekti pored puta, saglasnost mora da da onaj koji održava puteve, a štetu će snositi onaj koji probnu vožnju obavlja. Šta je falilo da ta vozila, pored svega ovoga, svih ovih zaštitnih mera imaju i jasno obeleženu tablicu na kojoj piše – probna vožnja? Zašto je ovo smetalo članu 122?
Svojim amandmanom sam tražio da se taj član 6. iz člana 122. osnovnog zakona briše, jer smatram da pored svih obezbeđenja koja moraju da se sprovedu kod probne vožnje, obaveza treba da bude onoga čije vozilo ide u probnu vožnju, da obeleži jasno da ostale vozače, ostale učesnika u saobraćaju obavesti da se radi o probnoj vožnji i da se radi o vozilu koje još uvek nije spremno za saobraćaj, tek izlazi na probnu vožnju. Zahvaljujem.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Vitomir Plužarević.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Da.)
Gospodin Rogović.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Pre nego što pređem na ovaj amandman i na član 8, samo da još jednom kažem, gospodine predsedniče, vezano potrebe rada ove agencije.Za 2011. godinu 570.000 dinara je predviđene za mirišljave jelkice za tu agenciju. Znači, kada se uzme neka prosečna cena od oko 100 dinara, radi se o broju od 5.700 istih jelkica. Kome i za čije potrebe? A u tom resoru nema ni toliko vozila, između ostalog.

Sada ću da se vratim na član 8. Ovo je neverovatna stvar i da nije predizborna godina pred nama, znate kada bi ovaj član 8. Predloga i zakona došao na dnevni red? Ovom izmenom ista vlada pokušava da ublaži probleme poljoprivrednicima koje je napravila 2009. godine kada je donošen ovaj zakon.

Zaboravili smo ove dve i po godine i priče svih poslanika tada, prilikom donošenja zakona, da se u istu kategoriju ne mogu staviti poljoprivrednici odnosno traktori i drugi automobili. Sada smo, na svu sreću, za tu kategoriju ljudi postali svesni toga, ali ne bi svesni postali situacije da nije predizborna godina pred nama.

Mi predloženim amandmanom predviđamo i ukidanje redovnih, odnosno tehničkih pregleda za traktore. Nema nikakve potrebe, to je kategorija vozila koja posebno ne ugrožava bezbednost saobraćaja na putevima i nikakve potrebe nema ni, kao ostali automobili, ni za nalepnice. Samim tim, između ostalog, bi se ovoj kategoriji koja, u pitanju standarda i ekonomije mnogo loše stoji kao i cela Srbija, smanjili i troškove njihovih ionako skromnih budžeta.

Takođe smo tačkom 8. stav 3. za propisanu obavezu tehničkih pregleda na svakih šest meseci za vozila starija od 15 godina, tvrdimo i sada da je ovo udar na najsiromašniju kategoriju stanovništva i da vozila, uglavnom, starija od 15 godina voze, nažalost oni koji nemaju sredstava da kupe kao neki novije automobile i da su to samo, uglavnom i u najvećem broju slučajeva, automobili za seoska područja. Oni koriste te automobile za jednomesečni dolazak iz svojih sela do centara svojih gradova za te potrebe mesečne, pijačne potrebe i nisu veliki učesnici u saobraćaju.

Sa aspekta bezbednosti zaista je problematična kategorija vozila od 15 godina, ali mi živimo u Srbiji i najveća kategorija ljudi koji imaju mogućnost da odvoje sredstva su ljudi koji voze vozila stara preko 15 godina.

Videli ste, gospodine predsedniče, da u narednoj godini nećemo imati ni sajam automobila. Toliko o kupovnoj moći u Srbiji. Zbog svega toga smatramo da tehnički pregled je preteško breme i opterećenje za standard ove kategorije stanovništva na svakih šest meseci.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Odbor za odbranu i bezbednost podneo je amandman na član 8.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podnela narodni poslanik Lidija Dimitrijević.
Da li neko želi reč? (Da.)
Izvolite.

Lidija Dimitrijević

Srpska radikalna stranka
Zaista moram da pročitam obrazloženje koje je predlagač napisao za član 8. na koji je poslanički klub SRS podneo ovaj amandman – razlog za uvođenje ove odredbe je taj što je obavezna godišnja registracija traktora dodatno opteretila već osiromašena poljoprivredna domaćinstva, pa se ukida obavezna godišnja registracija ovih vozila, čime se olakšava teška finansijaka situacij au kojoj se poljoprivrednici nalaze.
Izmena je uneta kao odgovor na brojne inicijative skupština opština: Ćuprija, Žitorađa, Dimitrograd, Bor, Sokobanja, Boljevac, Varvarin, Topola, Kučevo, Malo Crniće, Vrnjačka banja, Lapovo, Mionica, Babušnica, Bojnik, Žabari, Zaječar, Doljevac i Mali Zvornik. Ovo su opštine širom Srbije. to nam govori da su poljoprivrednici svugde u Srbiji u katastrofalnoj situaciji.
Ovo što sam pročitala, obrazloženje predlagača, najbolje je priznanje kako se vlast ponašala prema svojim građanima, kakve je sve namete imala. Ovo je još jedna predizborna izmena zakona. Opet dolazimo do zaključka, mnogo toga što je SRS predlagala, sada pred izbore vlast prihvata, valjda da bi građanima nekako mogla da pogleda u oči.