Peto vanredno zasedanje, 04.08.2012.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Peto vanredno zasedanje

2. dan rada

04.08.2012

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:10 do 17:30

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Što se ovoga tiče, moram da kažem da se slažem sa gospodinom Koraćem. Molim i sve narodne poslanika da u buduće ne koriste izraze koje nisu primereni.

Reč ima gospodin Srđan Miković.

Srđan Miković

Demokratska stranka
Gospodine predsedniče, u svakom slučaju smatram da na ovaj član predloženog teksta zakona treba usvojiti određeni amandman. Da li će to biti amandman koji su predložile uvažene kolege iz LDP ili neki drugi amandman, ali u svakom slučaju treba popraviti predloženi tekst zakona.

Međutim, opet moram da kažem da, kada sam dobio materijal za današnju sednicu, sam bio u jako teškoj situaciji, upravo zato što sam se potrudio da materijal pročitam od korice do korice. Molim vas da onaj ko ima materijal sad ispred sebe, da pogleda i da mi kaže šta je istina. Da li je istina ono što se predlaže na strani 2. predloženog materijala, da guverner ne može obavljati funkciju u političkoj stranci, ili je istina ono što je navedeno u pregledu odredaba Zakona o Narodnoj banci Srbije, koje se menjaju, odnosno dopunjuju?

Tako na 16. strani materijala stoji da guverner ne može aktivno obavljati funkciju u političkoj stranci. Ukoliko bi čitao samo pregled odredbi koje se menjaju, zaključio bi da guverner ne može aktivno obavljati funkciju u političkoj stranci, a u samom tekstu Predloga zakona stoji drugačije – ne može obavljati funkciju u političkoj stranci. Kakva je to distinkcija u pogledu te reči "aktivno"? Gde je greška, da li u osnovnom tekstu zakona ili u ovom drugom?

Pre nego što smo počeli da raspravljamo ovaj zakon u načelu, tražio sam odgovore na jedan broj pitanja koji bi mi olakšali da se danas ovde uključim u diskusiju. Pitao sam predsednika Narodne skupštine da li je omogućeno svim zainteresovanim stranama da se izjasne o propisu, a naročito oni iz člana 107. Ustava Republike Srbije, koji imaju pravo i da predlože zakon iz ove oblasti, a ne samo da predlože amandman na predlog zakona?

Znači, ako neko ima pravo da predloži zakon, ima pravo da predloži i amandman, a pitanje je da li je svako imao rok od 24 sata da podnese amandmane? Tu, pre svega, mislim na Narodnu banku. Dobili smo informaciju da je u toku dana obaveštena Narodna banka. Nismo dobili informaciju, bar ja nisam čuo, o satu kada je to učinjeno.

Međutim, činjenica je da je, na primer, na strani 11. materijala koji smo dobili kontradiktorno obrazloženje. S jedne strane je određeno da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", da bi dalje tri stava kasnije stajali razlozi zbog kojih zakon treba da stupi pre osmog dana od dana objavljivanja. Zato kažem da je očigledno, kada izbegnemo javnu raspravu, kada izbegnemo mogućnost učešća u javnom slušanju, da dolazimo u situaciju da čak ni tehnički onaj materijal koji smo dobili nije ispravan.

Mislim da sve ovo, počevši od načina izbora predsednika Odbora za finansije Narodne skupštine, gde je onemogućeno opoziciji da predsedava takvim jednim odborom, pa sada do predlaganja danas za sutra Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o Narodnoj banci, gde se uvodi nova institucija – uprava za nadzor, gde se ovlašćuje odbor, kojim pitanje je ko predsedava, da predloži direktora, koji pitanje je odakle će biti, sve to na neki način budu sumnju ili stvara rezervu kod narodnih poslanika.

Zbog toga smatram da bi bilo mnogo korisnije da smo ovaj predlog zakona dobili ranije i da smo imali mogućnost da uz adekvatnu javnu raspravu vidimo šta sve ne valja, šta sve treba popraviti, šta sve makar i tehnički treba popraviti.

U svakom slučaju, ukazujem na određene kontradiktornosti, odnosno kontradiktornosti pregleda odredbi koje se menjaju u odnosu na predloženi tekst zakona.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.

Samo bih zbog javnosti rekao na vašu primedbu oko odbora, pošto je to u domenu delovanja Narodne skupštine, predsednici odbora su izabrani u skladu sa Poslovnikom koji je donela prethodna većina i vi znate da je to nešto što je bilo potpuno u skladu sa poslovničkim odredbama. Samo ne želim da se stvori utisak u javnosti da su predsednici odbora izabrani na način koji nije u skladu sa Poslovnikom ili pod nekim sumnjivim okolnostima, već u skladu sa Poslovnikom i u skladu sa ostalim pozitivnim propisima.

Želite repliku? Izvolite.

Srđan Miković

Demokratska stranka
Pošto očigledno nisam dobro protumačen, ne sporim ja da su predsednici odbora izabrani u skladu sa Poslovnikom, ali se postavlja pitanje neke parlamentarne prakse i korektnosti, da u odborima koji treba da vrše određenu kontrolu, kada već neko drži izvršnu vlast, kada će neko imati mogućnost da ima izuzetan uticaj na Narodnu banku i sve to, u tom smislu sam smatrao da je korektnije izabrati predsednika iz poslaničkih grupa opozicije. U tom smislu. Ne sporim da je sve u skladu sa Poslovnikom, ali polemišem da li je bilo bolje, upravo radi ostvarivanja kontrolne uloge Narodne skupštine.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala. Gospodine Arsiću, da li želite reč? (Ne.)

Gospođa Popović, izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Judita Popović

Liberalno demokratska partija
Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, samo nekoliko rečenica.

Čuli smo neke primere iz uporednog prava kako druge države rešavaju način izbora guvernera, viceguvernera itd, i kakva je uloga narodnih banaka tih država u okruženju. Međutim, odgovorno vam tvrdim da ni jedna država ne donosi zakon samo iz tog razloga da bi smenila aktuelnog guvernera i to je suština ovog predloga zakona.

Uz dužno poštovanje i unapred se izvinjavam, ali moram da reagujem na izrečeno u vezi ove ostavke u pismenoj formi bivšeg guvernera Šoškića, koja je nazvana nekim histeričnim činom. Napomenula bih da način na koji je predložen ovaj zakon o izmenama i dopunama Zakona o NBS, više liči na neku vrstu histerije aktuelne vlasti, ili nadolazećeg guvernera.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala. Da li se neko javlja za reč? (Ne.)

Na član 8. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Mirko Cvetković, Teodora Vlahović, Nataša Vučković i Janko Veselinović.

Predstavnik predlagača i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.

Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.

Da li neko želi reč?

Gospođa Nataša Vučković. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Nataša Vučković

Demokratska stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanici DS podneli su amandman na član 8. želeći da se zadrži postojeće stanje, odnosno postojeće rešenje iz Zakona o Narodnoj banci.

Smatramo da je predlogom predlagača o izmeni stava 1. tačke 1. člana 20. zapravo izražena jasna namera da se politizuje funkcija guvernera NBS, time što se kaže da guverner ne može obavljati funkciju u političkoj stranci. Kada pogledamo ovu grešku, odnosno nedoslednost na koju je ukazao poslanik Miković, iz predloga samog teksta izmena i dopuna Zakona i obrazloženja, mislim da greška nije slučajna. Ona, zapravo, govori o tome na koji način sam predlagač vidi i razume predloženu izmenu.

Dakle, u obrazloženju zakona predlagač obrazlaže svoju izmenu time što kaže da guverner ne može aktivno vršiti funkciju. Naravno, reč "aktivno" se iz Predloga zakona izgubila, ali očigledno je da se na taj način ova izmena može tumačiti. Kada kažemo – ne može obavljati funkciju, to znači može je možda zamrznuti, ili može biti izabran na poziciju guvernera danas, ukoliko je juče podneo ostavku na neku političku funkciju u političkoj stranci.

Mi se oštro protivimo svakoj politizaciji funkcije guvernera, zbog toga što smatramo da se na taj način dovodi u pitanje nezavisnost i samostalnost NBS, a nezavisnost i samostalnost je garancija da političke stranke i politički funkcioneri neće imati uticaja na donošenje odluka u ovoj važnoj monetarnoj instituciji.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)

Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Ivan Jovanović.

Predstavnik predlagača i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.

Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.

Da li neko želi reč? (Da.)

Gospodine Jovanoviću, izvolite.
...
Demokratska stranka

Ivan Jovanović

Demokratska stranka
Hvala, poštovani predsedavajući, gospodo narodni poslanici. Ovaj amandman sam podneo prosto da bih, na neki način, upotpunio Predlog za izmenu i dopunu Zakona o Narodnoj banci, koju je predložio vladajući režim. Zašto postoji u stavu člana 8. – ne može obavljati funkciju u političkoj stranci? Dovoljno je da se to izbriše i onda neće biti ruganje zakonu, neće biti licemerja, demagogije, jer ako ovo ostane u zakonu, a mi izaberemo nekoga ko je funkcioner stranke, ko je kandidat za premijera, onda to upravo znači tu stvar.

Mislim da demokratija i poštovanje procedure treba da se poštuju kod donošenja ovakvih zakona. Nasilje proste skupštinske većine nije nešto što održava nezavisnost i samostalnost institucija. Podsetiću, prethodni guverner i onaj pre njega izabrani su jednim većim konsenzusom stranaka u ovom parlamentu. Podržavali ste prethodne kao nestranačke ličnosti, ljudi iz struke, ljudi iz raznih stranaka. Sada imamo situaciju da se ovaj zakon piše za nekog stranačkog funkcionera koji treba da preuzme funkciju guvernera u Narodnoj banci. Svakako to nije dobro i ovo je kvalitativan pomak unazad u tom smislu.

Ovim amandmanom, na neki način, želim da još jednom ukažem vladajućoj većini da ima vremena da povuče ovaj predlog zakona. Guverner Dejan Šoškić je podneo ostavku, nema potrebe da ugrožavamo na neki način egzistenciju građana Srbije time što glasamo za ovaj zakon, narušavamo nezavisnost i samostalnost Narodne banke, dovodimo u pitanje devizne rezerve.

Zahvaljujem se što je prihvaćen moj amandman na član 18. ali mislim da to nije dovoljno i mislim da ne treba da vrše partizaciju NBS. Niste tako obećali u kampanji. Hvala.