Peto vanredno zasedanje, 02.02.2015.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Mislim da ste se retorički samo meni obratili i neočekujete odgovor. Hvala.
Reč ima narodni poslanik dr Vladimir Orlić.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem gospođo predsednice.
Dakle, pridružujem se pozivu da ovaj amandmana, odnosno amandmane pošto ih imamo u istovetnom tekstu sa dve strane odbijemo. Ujedno čestitam uvaženim kolegama na usvajanju nekih amandmana od strane predlagača zakona, ali podsećam da konkretno po ovom amandmanu to nije slučaj, odnosno ovaj amandman nije prihvaćen.
Podsećam da ono što smo bili u prilici da čujemo malo pre u okviru usmenog obrazloženja zapravo i nije pravi motiv za podnošenje amandmana s obzirom da smo u pisanom obrazloženju dobili razlog koji se ne nalazi u tome da se predlaže nešto novo i bolje u smislu organizacije kroz Zakon o ministarstvima, već se ukazuje na to da predlagač amandmana nije imao vremena da pročita tekst predloženog zakona. Čisto zbog podsećanja ovako izgleda taj strašni materijal za koji nismo imali vremena da ga savladamo. Kompletna dva člana u čitave dve rečenice.
Malo bih se više bavio razlozima koje su naveli neki drugi predlagači amandmana u istovetnom tekstu kojima se takođe predlaže da ovaj član broj 1. bude obrisan i gde se kao razlog navodi da postojeća ovlašćenja kako to smatram predlagača amandmana zapravo su sasvim prikladna i da nema nikakve potrebe da se ovlašćenja ministarstva menjaju. U vezi sa tim pozivam na pismeno obrazloženje koje smo dobili od Vlade. Podsećam na obrazloženja koja se nalaze u sklopu pratećeg materijala zajedno sa Predlogom zakona. Ovakvo rešenje se predlaže upravo zato što će doći do reorganizacije određenih nadležnosti. Našta se tačno misli vrlo se jasno vidi iz sadržaja člana 1.
Dakle, upravo ono što se sada predlaže kao nova nadležnost Ministarstva, zaista se nalazilo u, još uvek aktuelnom Zakonu o agenciji i o depozitu. U članu 3. od reči do reči, nalazi se na ovaj način definisano ovlašćenje koje se odnosi na upravljanje bankama gde je akcionar Republika u trgovini akcijama. Toga sada više nema u zakonu koji se nalazi među drugim zakonima o kojima raspravljamo u prošli petak i danas.
Onaj koji se sada odnosi na Agenciju više ne sadrži takvu odredbu. Takvo ovlašćenje više nije predviđeno za Agenciju. S druge strane, predlaže se da pređe u delokrug Ministarstva.
S obzirom da ni predlagači amandmana nisu predvideli da se u tom drugom zakonu takva vrsta poslova zadrži kao nadležnost agencija, da ne bismo došli u situaciju da se odjednom sada time više ne bavi niko, mislim da je vrlo smisleno da se prihvati da to pređe pod nadzor Ministarstva, pod njegovo staranje na način na koji je to predložio i predlagač zakona.
Uzevši u obzir i jedno i drugo, ne vidim drugo ispravno rešenje, drugo rešenje da bude pravo doda se ovaj amandman, ovakvi odbiju, a da se predloženo rešenje prihvati. Hvala vam najlepše.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Gordana Čomić. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Zahvaljujem.
Dopuna Zakona o ministarstvima u kratkom uvodu definiše šta je to što Ministarstvo finansija sme, šta je to što ne sme, čime sme da se bavi, čime ne sme, šta mu je nadležnost, a šta nije, za to ministarstvo kao i za svako u Zakonu o ministarstvima koje obično Vlada podnosi pre sopstvenog izbora ili menja po svom nahođenju obrazloženom ili ne. Tu je prvo moje pitanje za predstavnicu Vlade.
Naime, traži se izmena kojom se vraća praktično nadležnost iz vremena pre delimične reforme javnih finansija koje glasi – da se posle osiguranja imovine i lica dodaju reči „učestvovanje u upravljanju bankama, društvima za osiguranje i drugim finansijskim institucijama čiji je akcionar Republika Srbija, kao i organizovanje i sprovođenje postupka prodaja akcija u istim“.
Dakle, šta se to dogodilo od Zakona o ministarstvima do ovog trenutka, pa da se pokazala neophodnost ovakve dopune? To je prvo pitanje.
Drugo pitanje je, koliko je i u kojim delovima vraćanje ove nadležnosti pod izvršnu vlast direktno, ne kroz Agenciju, u skladu sa onim što imamo već kao rezultat i to dobru ocenu o poglavlju 32?
Treće pitanje je, da li je ova izmena jednokratna pošto kada se, pod znacima navoda, podmetne neobrazloženo, ničim izazvano tokom prethodnih meseci ovakva izmena, onda svako onaj ko se stvarno bavi Zakon o ministarstvima u oblasti finansija može samo da posumnja da ovo treba da posluži nečemu, jedanput ili dva put? Čemu? Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima Kori Udovički. Izvolite.

Kori Udovički

Ova izmena apsolutno nije ničim izazvana. Ova je izmena izazvana, pre svega, propašću nekoliko banaka u prethodnom periodu koje je pokazalo da je prethodni sistem omogućavao da se loše njima upravlja i time što je Agencija za osiguranje depozita potpuno ispražnjena.
Iskustvima koja su stvorena u prethodnom periodu naložila su izradu novih zakona, kako o bankama, o Narodnoj banci, o Agenciji za osiguranje depozita, takođe u sklopu sa tim i utvrđeno je da je bolje da se eliminiše potencijal od konflikata interesa koji je očigledno učinio da i Agencija za osiguranje depozita ne radi do kraja kako treba svoj posao u prethodnom periodu i da se te nadležnosti pomere iz Agencije, odnosno da se premeste u mesto koje je, po mom mišljenju, od početka bilo logično, a to je vlasnika.
Vlasnik kapitala u ovim institucijama treba svojim delom kapitala u njima i da upravlja. To je urađeno zajedno i na osnovu tesnih konsultacija sa međunarodnim institucijama. To je deo upravo programa koji je dogovoren sa Međunarodnim monetarnim fondom. Nema nikakve sumnje da je ovo odgovor na potrebu koja se pokazala vrlo jasno i da je u skladu sa dve nove temeljno, tako da kažem, i ne samo dve ali tri potpuno nova zakona koji doteruju, preuređuju taj sistem.
Prema tome, ovo je jedna, da kažem, komplementarna mera u odnosu na jedno pročišćavanje, dopunjavanje kontrole nad finansijskim sistemom koje se pokazalo neophodnim i koje je ostvareno u tesnoj saradnji sa najvećim međunarodnim stručnjacima i dogovoreno u sklopu programa sa MMF, tako da mi uopšte nije jasno da stavljate ovu stvar pod znak pitanja. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Srpska napredna stranka
Gospođo predsednice, gospođo ministar, dame i gospodo narodni poslanici, SNS je protiv ovog amandmana koji su uložili kolega Pavićević i kolega Živković.
Mnogo je razlog au prošlosti, bliskoj prošlosti, i to veoma bolnih razloga zbog kojih smo protiv usvajanja ovakvog amandmana.
Zahvalio bih se kolegi Orliću koji je i jasno pročitao Predlog zakona, ali i predlog amandmana. To ću uraditi još jednom, zarad javnosti, zarad onih ljudi koji možda nisu pažljivo slušali i pažljivo pročitali ovaj amandman.
Ovim amandmanom bi se izbrisala kategorija koja je predviđena članom 1. Predloga zakona o dopuni Zakona o ministarstvima, kojim se predviđa da država učestvuje u upravljanju bankama, društvima za osiguranje i drugim finansijskim institucijama, čiji je akcionar Republika Srbija, kao i organizovanje i sprovođenje postupka prodaje akcija u isti.
Da li je normalno da država Srbija, da Vlada Republike Srbije, država Srbija bude akcionar u bankama, ima kapital u bankama, u osiguravajućim društvima, a ne može da učestvuje u upravljanju tih banaka, niti u postupku prodaje kapitala tih banaka? Da li time predlagač amandmana želi da nas vrati u mračnu prošlost Univerzal banke? U mračniju prošlost Agro banke? U sumornu prošlost Razvojne banke Vojvodine?
Da li želi da ostavi mogućnost gde su određeni, sada vidim da više nije moderno reći „tajkuni“, to je pežorativno, sada je moderno reći „vlasnici krupnog kapitala“, pod obavezom preporuke, političke preporuke iz vrha bivšeg režima, gde su ulazili u ove tri banke i u pljačku umesto ranije, bar kako je bilo sa oružjem i čarapom na glavi, odlazili sa akt tašnom, dočekani na kafu, dočekani na čašu žestokog pića, verovatno, garantovali jalovinom, garantovali šerpama, garantovali poznanstvom možda sa Bojanom Pajtićem, a dobijali milionske kredite koji ne da nisu vraćeni, jer ništa ne može da se ne vrati, vraćala je država kroz Agenciju za osiguranje depozita?
Sada zamislite u celoj takvoj veoma razrađenoj, kako bi mladi rekli „šemi“, vi ne dozvoljavate, ovakvim amandmanom se ne bi dozvolio upliv države i u kontrolu takvih postupaka da se nikada više ne dese.
Da li imamo dovoljno mogućnosti i da li smo dovoljno spremni da se na svakih pola godine, godinu, kao što je to bio slučaj za dokapitalizaciju Razvojne banke Vojvodine, gde smo u više navrata dali iz budžeta AP Vojvodine ili iz budžeta Vlade Republike Srbije, dokapitalizovali Razvojnu banku Vojvodine da bi se da sredstva plasirala preduzećima kao što je „NS Don“, novosadski don, novosadskom gazdi, ali nije Bojan Pajtić, on je vojvođanski gazda, misli bar da je vojvođanski gazda, u vlasništvu bivšeg direktora „Metals banke“ Ananija Pavićevića ili EMPEKO u stvarnom vlasništvu jednog kontraverznog biznismena ili „Poljostroj“, iz Odžaka, u vlasništvu zaštićenog svedoka Mileta Jerkovića, itd, itd? Sve samo i isključivo uz političku podršku, uz vizit kartu Bojana Pajtića i podršku Bojana Pajtića ulazilo se u takve banke.
Država na ovaj način želi da stavi tačku. Država na ovaj način želi potpunu kontrolu banaka i osiguravajućih društava u kojima ima plasirana sredstva i ima deo vlasništva. Želimo da krediti se dobijaju na način ne zbog brojeva telefona ili poznanstva sa nekim, već na način koji je propisan zakonom i isti je za sve građane i isti je za sve privrednike, zato što nemamo mogućnosti da malo, malo pa da se zadužujemo kako bi se minusi u takvim bankama pokrivali.
Verujte mi da mi ništa veliko ne znači to što će neko iz tih banaka ko je radio na plasmanu kredita odgovarati, što će provesti na optuženičkoj klupi sutra, verujem, i u pritvoru i u zatvoru. Šta ćemo sa tim sredstvima koja su bespovratno i nepovratno nestala? Šta ćemo sa ljudima koji su to preko raznih of- šor kompanija, preko raznih lirdžetova, preko raznih jahti, preko raznih bahatosti zauvek odneli iz naše države? Ko će sve to da vrati? Ko će sve vratiti građanima Republike Srbije? Za čiji teret smo se u prošlosti zaduživali da bi se takvi plasmani pokrivali?
Sada, ovakvim amandmanom, kolege predlagači žele da vratimo na staro. Žele da vratimo na taj način i da se na takav način u bankarskom sistemu, bar u bankama gde je država akcionar, da se na taj način ponašamo, pa ponovo neki plasmani koji nemaju veze sa realnošću, pa ponovo neki kontraverzni vlasnici krupnog kapitala, pa ponovo neka jalovina kao garant za kredite, a račun građanima Republike Srbije. To nećemo dozvoliti i zbog toga ćemo glasati za ovakve zakonske predloge koje je predvidela izmenama Zakona o ministarstvima Vlada Republike Srbije, zato što želimo da ovakvim zakonskim predlozima, budućim zakonskim predlozima, jednim transparentnim, normalnim, pristojnim poslovanjem, ophođenjem prema javnim sredstvima od naše države ne da stvaramo mesto gde pojedinci, poput svih onih umešanih u poslovanje i „Agrobanke“ i „Unvierzal banke“ i Razvojne banke Vojvodine, neće moći da uzimaju sredstva svih građana Republike Srbije, već od naše države da napravimo pristojnu, uređenu, normalnu državu.
Prihvatanje ovakvog amandmana bi bio ne jedan korak nazad, nego korak od sedam milja unazad i tako nešto Srpska napredna stranka niti će prihvatiti, niti će dozvoliti.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima dr Janko Veselinović. Izvolite.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Samostalni poslanici
Hvala.
Poštovana predsednice Narodne skupštine, pretpostavljam da ćete mi dati odgovor na pitanje nakon mog izlaganja - šta je danas sa ministrom Vujovićem, da li on izdržava kaznu koju ste mu izrekli ili je možda podneo ostavku na mesto ministra?