Samo da biste razumeli, možda, u 23 minuta je bilo tačno, a ne 30, ja čuvam neke stvari da kažem i u završnoj reči. Uvod je bio vezan samo za ono što ćemo danas razgovarati, a ovo o čemu mi govorimo, a to je ta vizija budućnost, sigurnost je već prisutna jedno godinu dana u domaćoj javnosti i samo nedostaju elementi da je sistematizujemo.
Držeći se pomenute strategije o obrazovanju 2020. godine, mi smo primetili da, i to smo rekli i prošli put u Skupštini, da ne postoji nijedan dobar aktivan plan koji je mogao da podrži i da realizuje. Mi ćemo prvi put sada krenuti da od ove godine razgovaramo, prvo o aspektu mogućnosti korišćenja prostora, jednosmenski rad donosi do promene o kojoj mi pričamo ovde, uslovi koji treba da se steknu, obuka nastavnika, uslov su zakoni, uslov je nacionalni okvir kvalifikacija, uslov je nacionalni kurikulum sveobuhvatni, uslov su, znači, mnoge druge situacije koje se moraju pripremiti da bi se u to ušlo.
Mi smo ubrzano ušli u V razred da bi već u drugom ciklusu informatiku uveli kao ozbiljan predmet za programiranje. To malo evropskih zemalja ima. To možete videti. Ali, ako govorimo o ukupnom srednjem obrazovanju i osnovnom, mi govorimo o segmentu koji sada zauzima samo 7% do 8%, i od tolike prašine, kao da ne treba radničke klase uopšte, kao da će podelom rada samo postojati neka vrsta internog rada. To znate da je nemoguće. Znači, mi imamo vrlo jasnu viziju šta je domaće obrazovanje i kuda treba da ide.
Ono što je možda prošli put bilo neprimećeno i što je mnogo važnije, i meni je drago što je to tako fino prihvaćeno i propisano, a to je „ZOSOL“ sistemski Zakon o obrazovanju, a pogledajte samo šta je rađeno 2000. godine, u vreme kada je bila Vlada Zorana Đinđića i kada je to početo, ishodno učenje, učenje koncepata. To je promena koja će se desiti u obrazovanju koja daje dalji kvalitet.
Reforme gimnazije, juče sam vam pomenuo, je gotova. Treba da bude 40% tom reformom, sada je bilo 22%, digli smo na 25%. Znači, mi ostvarujemo već u prvoj godini pripreme mnoge elemente pomenute strategije. Tako da zamenjujemo teze, ovde postoji vrlo jasan princip sistemskog zakona, efikasnost i kvalitet. Da bi postigli kvalitet, s kime? Sa direktorima gde pola direktora školi, evo svaki dan kritikujete ovde, ne ispunjavaju svoje obaveze. U eksternom vrednovanju imaju jedinice i dvojke, kako oni to da sprovedu? Ko je taj neki koji će u školi da sve to napravi i da bude bolje? Evo, imaćemo „SBS“ obuke za 80.000 ljudi, a imaće menadžere loše. Znači, išli smo obrnuto, da se vidi uloga države u tom sistemskom zakonu, pa smo išli drugim korakom da obuke koje počinju sad za dobre direktore su jedna vrsta obuka, dobiće licencu po skraćenom postupku i time će se verifikovati i priznati njihov dobar rad do sada. To su sve uslovne stvari koje morate uraditi, pričali smo o Finskoj, to je tamo trajalo više godina. Shvatam našu nestrpljivost ovde zašto to ne može odjednom i shvatam naše stanje u budžetu i bogatstvo države, te bogatije države su imale sreću jer to rade brže i pod povoljnijim okolnostima.
Ne bih sad da vam odgovorim sve, prosto hoću svima, ja imam pravo na završnu reč, pa ću reći i šta je urađeno i šta želimo. Ali, slažem se, bez neke vizije i sigurnosti, budućnosti svakako nema toga.
Ono što je jako važno, ponoviću još jednom, pošto je dualno obrazovanje uglavnom glavna tema ovde i juče, a taj vid obrazovanja je potreban, velika potreba i nije predviđeno siromašnima, mi menjamo prava i pravilnike ovih dana oko stipendiranja, oko prava na dom. Ne može dete iz siromašne sredine da bude neprimećeno. Biće smešteno, dobiće standard, dobiće sve uslove, bogami i stipendija. To je uloga države. Bogati neka plate to sebi ako mogu, ako mogu da nadomeste. Tu neće biti takva podela, jednostavno ako nema posla u nekoj društveno-humanističkoj struci trenutno, pa je viška ljudi na birou, a zašto čovek ne bi oprobao sebe u jednom svom periodu mladog života kroz rad. To nije ni sramota, niti je nešto što ne treba zemlji.
Informatika i informatičko društvo je zadatak ove Vlade i mi smo napravili korake od sedam milja nemajući čak ni pare. Uveli smo elektronski dnevnik. U Hrvatskoj je pet godina to rađeno. Završeno je 75% tog posla sa preko 250 miliona evropskih para. Sa velikim entuzijazmom se krenulo u ozbiljne reforme, sada kada dođemo do neke kritične tačke, primetiće se. Hvala.