Peta sednica Drugog redovnog zasedanja , 06.12.2017.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Peta sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/274-17

1. dan rada

06.12.2017

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 09:05 do 19:00

  • ZAKONI

  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o stečaju
  • Zakon o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Kancelarije Ujedinjenih nacija za projektne usluge u vezi sa otvaranjem Kancelarije Ujedinjenih nacija za projektne usluge u Beogradu, u Republici Srbiji
  • Zakon o potvrđivanju Sporazuma o zajmu (Zajam za razvojne politike u oblasti upravljanja rizicima od elementarnih nepogoda sa opcijom odloženog povlačenja sredstava) između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj
  • Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o regulisanju javnog duga Republike Srbije po osnovu neisplaćene devizne štednje građana položene kod banaka čije je sedište na teritoriji Republike Srbije i njihovim filijalama na teritorijama bivših republika
  • Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu (Program unapređenja efikasnosti i održivosti infrastrukture) između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj
  • Zakon o finansijskoj podršci porodici sa decom
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu
  • Zakon o budžetu Republike Srbije za 2018. godinu
  • Zakon o izmeni Zakona o uređenju sudova
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o sistemu plata zaposlenih u javnom sektoru
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dodatu vrednost
  • Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o radu
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o zapošljavanju stranaca
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana
  • Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnoj svojini
  • Zakon o platama službenika i nameštenika u organima autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje
  • Zakon o zaposlenima u javnim službama
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o republičkim administrativnim taksama
  • OBRAĆANJA

    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    E, sad, kolega Đurišiću, pošto znate da je danas 6. decembar 2017. godine, nadam se da znate šta ste uradili juče. Ili da vas podsetim?
    Ovde ste tražili po Poslovniku nešto, neko pravo da ostvarite. Vi ste juče u 17 ili 19.05, ne mogu tačno da pročitam, predložili da se na osnovu člana 97. stava 3. Poslovnika Narodne skupštine, duplira vreme za raspravu. Jel to tačno, kolega Đurišiću? Jeste ili nije? Ne možete dva puta da predlažete. To je klasična zloupotreba Poslovnika, a sada ću da vam kažem i zašto. Zato što o vašem predlogu Narodna odlučuje bez pretresa.
    Vi ste, zloupotrebljavajući institut povrede Poslovnika, govorili dva minuta. Nemam ništa protiv. Ali već ako hoćete da insistirate na sitnicama, onda se i vi njih pridržavajte.
    Evo, ja vam neću oduzimati vreme, znam da vama ta dva minuta puno znače, pa nema potrebe da ih oduzimamo, a o vašem predlogu će Narodna skupština da se izjasni kada o tome bude došlo vreme.
    Saglasno članu 90. stavu 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da su pozvani da današnjoj sednici prisustvuju i svi članovi Vlade.
    Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni i jedinstveni pretres o predlozima akata iz dnevnog reda, po tačkama od 1. do 31, a pre otvaranja zajedničkog načelnog i jedinstvenog pretresa, podsećam vas da, prema članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika, članova poslaničke grupe.
    Narodni poslanici Jovan Jovanović, predsednik Poslaničke grupe Klub samostalnih poslanika, Boško Obradović, predsednik Poslaničke grupe Dveri i Marko Đurišić, predsednik Poslaničke grupe Socijaldemokratska stranka, Narodna stranka, predložili su da se vreme pretresa za poslaničke grupe udvostruči, odnosno produži. O ovom predlogu molim narodne poslanike da se izjasne.
    Stavljam na glasanje ovaj predlog.
    Zaključujem glasanje i saopštavam: za – 24, protiv – niko, uzdržan – niko.
    Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.
    Saglasno članu 157. stavu 2, članu 170. stavu 1. i čl. 192. i 195. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički načelni i jedinstveni pretres o: Predlogu zakona o dopuni Zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2017. godinu; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje za 2017. godinu; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama i dopunama Finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2017. godinu; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu; Predlogu zakona o budžetu Republike Srbije za 2018. godinu, sa Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2018. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za 2018. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2018. godinu i Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Nacionalne službe za zapošljavanje za 2018. godinu; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dodatu vrednost; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o republičkim administrativnim taksama; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnoj svojini; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama; Predlogu zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o ograničavanju raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o regulisanju javnog duga Republike Srbije po osnovu neisplaćene devizne štednje građana položene kod banaka čije je sedište na teritoriji Republike Srbije i njihovim filijalama na teritorijama bivših republika SFRJ; Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj; Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu (Program unapređenja efikasnosti i održivosti infrastrukture) između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj; Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Kancelarije UN za projektne usluge u vezi sa otvaranjem Kancelarije Ujedinjenih nacija za projektne usluge u Beogradu, u Republici Srbiji; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o stečaju; Predlogu zakona o finansijskoj podršci porodicama sa decom; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o radu; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zapošljavanju stranaca; Predlogu zakona o zaposlenima u javnim službama; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave; Predlogu zakona o platama službenika i nameštenika u organima autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave; Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o sistemu plata zaposlenih u javnom sektoru; Predlogu zakona o izmeni Zakona o uređenju sudova; Predlogu autentičnog tumačenja i odredbe člana 48. Zakona o izvršenju i obezbeđenju; Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Regulatornog tela za elektronske medije za 2017. godinu.
    Da li neko želi reč od predstavnika predlagača?
    Reč ima ministar Dušan Vujović.

    Dušan Vujović

    Hvala lepo.
    Ja bih kratko redom po svim tačkama dnevnog reda, naravno, poštujući vaše vreme i poštujući to da ste ceo dan već proveli u raspravi o dnevnom redu.
    Dozvolite mi samo nekoliko napomena o prve četiri tačke dnevnog reda koje se faktički odnose na realizaciju budžeta 2017. godine i predloga raspodele dela ostvarenih rezultata.
    Kao što znate iz naših redovnih saopštenja i iz medija, mi smo u prethodnih 11 meseci ove godine ostvarili bolje rezultate od onih koji su bili očekivani, bolje rezultate od onih koji su bili planirani. Na kraju novembra meseca zabeležen je suficit od 76,3 milijarde dinara na republičkom budžetu, a mi procenjujemo, pošto paralelno stalno govorimo i o budžetu opšte države, da je budžet opšte države u suficitu od oko 90 milijardi. Ovaj broj je bolji za oko 126 milijardi od planiranog. Znači, bilo je planirano na osnovu jednog vrlo konzervativnog plana koji smo usaglašavali sa Međunarodnim monetarnim fondom i za njega dobili punu podršku. Bilo je planirano da na kraju 11 meseci bude deficit od 50 milijardi. Znači, mi smo punih 126,8 milijardi ispred plana, što je više od milijardu evra.
    Tom rezultatu najviše je doprinela bolja naplata prihoda, iako nismo povećavali, sa minimalnim nekim izuzecima. Nismo uopšte povećavali poreske stope. Bolja naplata prihoda je sa 78,2 milijarde, a kod javnih i niža realizacija svih kategorija javnih rashoda je pomogla sa oko 48,7 milijardi. Poreski prihodi prebacili su plan za 60 milijardi. Ostalo su bili neporeski prihodi.
    Kod nižih rashoda, želim samo da naglasim nekoliko elemenata, transferi, što je u stvari efikasnost svih drugih oblika, znači transferi su uglavnom za penzijski fond i za Fond socijalnog osiguranja, su bili niži za 16,9 milijardi. Kapitalnih izdataka je plaćeno manje za 13,8 milijardi. Otplata kamata je 9,1 milijardi i to je čista ušteda za zemlju. Znači, zbog boljih rezultata u prethodnim godinama mi smo za 9,1 milijardu manje platili kamate u dosadašnjem periodu ove godine i otplate duga po garancijama za 6,1 milijardu. To je još jedan od rezultata, setite se naših mera iz 2014. i 2015. godine, kada smo zabranili davanje garancija za likvidnost, odnosno garancija za kredite koji su imali realnu šansu da se pretvore u loše kredite i da država mora da interveniše ili otplatom glavnice ili plaćanjem kamata i otplatom glavnica. Na osnovu tih rezultata ostvaren je pozitivan rezultat. Mi imamo, znači, oko 90 milijardi na nivou države i oko 76 milijardi na nivou republičkog budžeta i smatrali smo da je pametno da se taj višak iskoristi da se plate neki opravdani rashodi, uključujući preuzimanje nekih dugova, što će se dogoditi krajem ove godine, uključujući dodelu nekih bonusa za one kategorije stanovništva zaposlenih koji to svojim radom zaslužuju.
    Svi imaju ograničeno povećanje plata, kao što znate i ograničeno zapošljavanje od 2013. godine. Prema tome, mi smo predložili i predlažemo Skupštini da usvoji minimalne izmene Zakona o budžetu za 2017. godinu, kako bi se omogućila isplata ovih bonusa.
    Mi smo u predlogu , odnosno u usvojenom zakonu o budžetu za 2017. godinu u delu tri izvršenju napisali da neće biti bonusa ukoliko se drugačije ne odredi. Sad se vama obraćamo sa zahtevom da se dozvoli podela bonusa u onim oblastima gde postoji opravdana potreba da se nagrade oni koji su radili u najtežim uslovima, koji su natprosečno ulagali svoje vreme i svoju energiju da se ostvare ciljevi u njihovim sektorima.
    Prema tome, ovaj član 1. predloženog dnevnog reda Predlog dopuna zakona o dopuni Zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu je mala izmena kojom se to omogućava. Znači, mi se vama obraćamo, poštujući zakon koji smo doneli, i tražimo vašu saglasnost da se ti bonusi isplate.
    U onom delu koji se odnosi na penzije, to je već urađeno, pošto plan finansiranja penzijskog fonda to takođe predviđa. To je tačka četiri dnevnog reda, a ono što se odnosi na odluku o izmenama finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika, to je tačka dva dnevnog reda. Tačka tri dnevnog reda, to je saglasnost na izmenu finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje. To je taj paket od prve četiri tačke dnevnog reda kojima se ovi ostvareni rezultati prevode u minimalne izmene donetih već zakona i finansijskih planova kako bi se omogućilo nagrađivanje onih koji su najviše doprineli stabilnosti i koji su na sebe preuzeli veliki teret ostvarivanja onih funkcija koje država ima, i u domenu bezbednosti i u domenu pružanja usluga stanovnicima. To je prvi blok.
    Prelazim sada na drugi blok. Kratka informacija o drugom bloku zakona. To je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu. U tom zakonu se menjaju, bez ulaženja u detalje, a to ste imali prilike već da vidite, to će biti predmet rasprave u pojedinostima, najvažnija promena je da se u budžetu za narednu godinu predlaže praktično preciziranje onih povećanja koja smo sebi omogućili ovakvim rezultatima u prethodnoj godini.
    Sada mi dozvolite nekoliko reči, da bi to imalo smisla. Potrebno je da na neki način oslikam kontekst u kome se dešava i priprema budžet za narednu godinu i u kome se predlaže ova izmena Zakona o budžetskom sistemu u tački 5) i u kojoj se predlaže novi budžet za 2018. godinu u tački 6), kao i čitav niz pratećih zakona koji se nalaze u narednim tačkama dnevnog reda.
    Samo sekund, pošto ima mnogo papira. Ne bih želeo da pobrkam redosled.
    (Marko Đurišić: Treba dva dana samo da se iščita.)
    Ako želite reč, tražite reč.
    (Radoslav Milojičić: Ne treba vi da odlučujte o tome ko treba da traži reč.)
    Da li mislite da je korektno da ovako razgovarate?
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Ministre, nastavite sa izlaganjem.
    Nema razloga za direktan dijalog za poslanicima.

    Dušan Vujović

    Ja ne želim nikakvu konfrontaciju, samo pitam da li je to način.
    Možemo i mi vama tako posle da govorimo.
    (Radoslav Milojičić: Pa ne može. Vi ste došli kod nas da obrazlažete budžet…)
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Gospodine ministre, nastavite sa izlaganjem.

    Dušan Vujović

    Čime sam ja izazvao vašu ovakvu kulturnu reakciju?
    (Radoslav Milojičić: Komentarom na gospodina Đurišića.)
    Nisam ja komentarisao gospodina Đurišića uopšte.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Nema razloga za direktnom komunikacijom.
    Gospodine Vujoviću, nastavite sa izlaganjem.

    Dušan Vujović

    Znači, kao što sam pomenuo, dobrim ostvarenim rezultatima tokom 2017. godine stvorio se prostor da se u narednoj godini planiraju još ambiciozniji ciljevi kako na planu prihoda, tako i na planu rashoda i isto tako na planu deficita budžeta republičkog i deficita uopšte države, kao i na planu smanjivanja učešća javnog duga u BDP.
    Prema našim poslednjim projekcijama na kojima smo radili ovaj budžet, a njih smo znali tek na kraju oktobra meseca i posle 7. novembra smo imali osnovne parametre za projekciju budžeta za ovu godinu, mi smo došli do projekcije, usaglašene sa MMF i drugim finansijskim organizacijama, da u narednoj godini očekujemo realni rast od 3,5% BDP i 2,7% rast tzv. BDP deflatora. Do te procene smo došli analizirajući dinamiku rasta u ovoj godini. Rast je planiran na nivou od 3%. Projektujemo da će biti ostvareni rast od oko 2%. Mnogo smo pažnje posvetili analizi uzroka sporijeg rasta od onoga koji je bio projektovan i došli smo do jednoglasnog zaključka da taj rast ne uzrokuju elementi recesije, ne elementi na strani tražnje, nego uzrokuju elementi na strani ponude koji su bili raspoređeni između tri sektora. Jedno je sektor poljoprivrede, koji je bio pogođen neverovatno oštrim sušama. Drugo je sektor energetike koji je bio pogođen lošim vremenskim uslovima u zimskom periodu. Treće je dinamika realizacije projekata u domenu građevinarstva. Ta tri elementa imaju ciklični karakter i mi očekujemo da će u narednoj godini velikim delom biti kompenzirano ovo ciklično usporavanje u 2017. godini i prema tome očekujemo rast od 3,5%
    Neki projektuju i veći rast. Znači, drugim rečima, mi smo pre projektovali 3,5% i ostajemo pri toj projekciji, a neki projektuju da će ciklični elementi dovesti do toga da rast bude i iznad 3,5% u narednoj godini.
    Na osnovu ovakvog rasta i na osnovu ovako projektovanog deflatora koji je ekvivalent inflacije koji merimo u potrošačkim cenama, on se, deflator ima samo drugačije pondere, mi očekujemo da će nominalni BDP u narednoj godini biti 4.755 milijardi i to je osnova za sve projekcije koje se nalaze u ovom budžetu, koje stvaraju okvir za ovaj budžet i koje stvaraju okvir za sve ključne elemente koje smo projektovali u ovom budžetu.
    Znači, polazeći od toga, na osnovu postojećih instrumenata, sa minimalnim izmenama i čak smanjivanjima poreskog opterećenja, uz napomenu da ne menjamo i ne podižemo poreske stope, očekujemo da će prihodi budžeta biti 1.178 milijardi zaokruženo, a rashodi budžeta 1.207 milijardi, što daje predviđeni deficit od 28,4 milijarde na nivou republičkog budžeta, što je 0,6% projektovanog BDP-a. To je rekordno niska cifra.
    Znači, mi očekujemo da će to biti 0,6% BDP-a. Kao što znate, kriterijum Mastriht je 3% BDP-a. Znači, mi planiramo nešto što je pet puta manje od kriterijuma kojima se rukovode zemlje EU.
    Isto tako planiramo… Ja ne znam da li vama smeta kada govorite da neko sa svih strana priča? Ja ću zamoliti za tišinu u sali, molim vas, ako može.
    Dobro, ja ne moram, onda ću prestati da vršim izlaganje, ovo nije… Pa, ovo nema smisla.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Gospodine ministre, molim vas, nastavite.

    Dušan Vujović

    Pa, ne, ali meni smeta. Izvinite, ali ja moram da kažem da meni smeta da ovde gomila ljudi razgovara o potpuno drugim temama. Zbog čega smo se ovde našli?
    (Zoran Živković: To nije gomila ljudi, to su poslanici.)
    To su ljudi. Poslanici su ljudi, gospodine.
    (Marko Đurišić: Kako vi nas ne šikanirate? Date nam rok od tri dana…)