Hvala lepo.
Ja bih kratko redom po svim tačkama dnevnog reda, naravno, poštujući vaše vreme i poštujući to da ste ceo dan već proveli u raspravi o dnevnom redu.
Dozvolite mi samo nekoliko napomena o prve četiri tačke dnevnog reda koje se faktički odnose na realizaciju budžeta 2017. godine i predloga raspodele dela ostvarenih rezultata.
Kao što znate iz naših redovnih saopštenja i iz medija, mi smo u prethodnih 11 meseci ove godine ostvarili bolje rezultate od onih koji su bili očekivani, bolje rezultate od onih koji su bili planirani. Na kraju novembra meseca zabeležen je suficit od 76,3 milijarde dinara na republičkom budžetu, a mi procenjujemo, pošto paralelno stalno govorimo i o budžetu opšte države, da je budžet opšte države u suficitu od oko 90 milijardi. Ovaj broj je bolji za oko 126 milijardi od planiranog. Znači, bilo je planirano na osnovu jednog vrlo konzervativnog plana koji smo usaglašavali sa Međunarodnim monetarnim fondom i za njega dobili punu podršku. Bilo je planirano da na kraju 11 meseci bude deficit od 50 milijardi. Znači, mi smo punih 126,8 milijardi ispred plana, što je više od milijardu evra.
Tom rezultatu najviše je doprinela bolja naplata prihoda, iako nismo povećavali, sa minimalnim nekim izuzecima. Nismo uopšte povećavali poreske stope. Bolja naplata prihoda je sa 78,2 milijarde, a kod javnih i niža realizacija svih kategorija javnih rashoda je pomogla sa oko 48,7 milijardi. Poreski prihodi prebacili su plan za 60 milijardi. Ostalo su bili neporeski prihodi.
Kod nižih rashoda, želim samo da naglasim nekoliko elemenata, transferi, što je u stvari efikasnost svih drugih oblika, znači transferi su uglavnom za penzijski fond i za Fond socijalnog osiguranja, su bili niži za 16,9 milijardi. Kapitalnih izdataka je plaćeno manje za 13,8 milijardi. Otplata kamata je 9,1 milijardi i to je čista ušteda za zemlju. Znači, zbog boljih rezultata u prethodnim godinama mi smo za 9,1 milijardu manje platili kamate u dosadašnjem periodu ove godine i otplate duga po garancijama za 6,1 milijardu. To je još jedan od rezultata, setite se naših mera iz 2014. i 2015. godine, kada smo zabranili davanje garancija za likvidnost, odnosno garancija za kredite koji su imali realnu šansu da se pretvore u loše kredite i da država mora da interveniše ili otplatom glavnice ili plaćanjem kamata i otplatom glavnica. Na osnovu tih rezultata ostvaren je pozitivan rezultat. Mi imamo, znači, oko 90 milijardi na nivou države i oko 76 milijardi na nivou republičkog budžeta i smatrali smo da je pametno da se taj višak iskoristi da se plate neki opravdani rashodi, uključujući preuzimanje nekih dugova, što će se dogoditi krajem ove godine, uključujući dodelu nekih bonusa za one kategorije stanovništva zaposlenih koji to svojim radom zaslužuju.
Svi imaju ograničeno povećanje plata, kao što znate i ograničeno zapošljavanje od 2013. godine. Prema tome, mi smo predložili i predlažemo Skupštini da usvoji minimalne izmene Zakona o budžetu za 2017. godinu, kako bi se omogućila isplata ovih bonusa.
Mi smo u predlogu , odnosno u usvojenom zakonu o budžetu za 2017. godinu u delu tri izvršenju napisali da neće biti bonusa ukoliko se drugačije ne odredi. Sad se vama obraćamo sa zahtevom da se dozvoli podela bonusa u onim oblastima gde postoji opravdana potreba da se nagrade oni koji su radili u najtežim uslovima, koji su natprosečno ulagali svoje vreme i svoju energiju da se ostvare ciljevi u njihovim sektorima.
Prema tome, ovaj član 1. predloženog dnevnog reda Predlog dopuna zakona o dopuni Zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu je mala izmena kojom se to omogućava. Znači, mi se vama obraćamo, poštujući zakon koji smo doneli, i tražimo vašu saglasnost da se ti bonusi isplate.
U onom delu koji se odnosi na penzije, to je već urađeno, pošto plan finansiranja penzijskog fonda to takođe predviđa. To je tačka četiri dnevnog reda, a ono što se odnosi na odluku o izmenama finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika, to je tačka dva dnevnog reda. Tačka tri dnevnog reda, to je saglasnost na izmenu finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje. To je taj paket od prve četiri tačke dnevnog reda kojima se ovi ostvareni rezultati prevode u minimalne izmene donetih već zakona i finansijskih planova kako bi se omogućilo nagrađivanje onih koji su najviše doprineli stabilnosti i koji su na sebe preuzeli veliki teret ostvarivanja onih funkcija koje država ima, i u domenu bezbednosti i u domenu pružanja usluga stanovnicima. To je prvi blok.
Prelazim sada na drugi blok. Kratka informacija o drugom bloku zakona. To je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu. U tom zakonu se menjaju, bez ulaženja u detalje, a to ste imali prilike već da vidite, to će biti predmet rasprave u pojedinostima, najvažnija promena je da se u budžetu za narednu godinu predlaže praktično preciziranje onih povećanja koja smo sebi omogućili ovakvim rezultatima u prethodnoj godini.
Sada mi dozvolite nekoliko reči, da bi to imalo smisla. Potrebno je da na neki način oslikam kontekst u kome se dešava i priprema budžet za narednu godinu i u kome se predlaže ova izmena Zakona o budžetskom sistemu u tački 5) i u kojoj se predlaže novi budžet za 2018. godinu u tački 6), kao i čitav niz pratećih zakona koji se nalaze u narednim tačkama dnevnog reda.
Samo sekund, pošto ima mnogo papira. Ne bih želeo da pobrkam redosled.
(Marko Đurišić: Treba dva dana samo da se iščita.)
Ako želite reč, tražite reč.
(Radoslav Milojičić: Ne treba vi da odlučujte o tome ko treba da traži reč.)
Da li mislite da je korektno da ovako razgovarate?