Na 12. sednici, održanoj 4. decembra, članovi Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava razmotrili su šest predloga zakona i odluka, koji su predloženi Narodnoj skupštini za razmatranje na Petoj sednici Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine u 2016. godini.
Članovi Odbora prihvatili su predlog predsednice Odbora da se rasprava o svim tačkama dnevnog reda sednice objedini, a u skladu sa članom 76. Poslovnika Narodne skupštine.
Predložene zakone i odluke članovima Odbora obrazložio je predstavnik predlagača, ministar finansija Dušan Vujović.
Ministar Vujović je istakao da su javne finansije unapređene u prethodne dve godine i dodao, odgovarajući na primedbe upućene zbog kašnjenja dostavljanja Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu u skupštinsku proceduru, da se već godinama ne uspeva da se drži dinamika rokova u skladu sa Zakonom u budžetskom sistemu. Ove godine razlozi za to proizilaze iz potrebe dogovaranja sa MMF-om i analizom rezultata posle trećeg kvartala, koja pokazuje postojanje suficita, rast od 36 odsto i 1,6 odsto deflatora. Govoreći o zamerkama upućenim na član 3. Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu, a koji se odnosi na javni dug zemlje, Vujović je naveo da je po prvi put ovaj član obuhvatio sve projektne zajmove u iznosu od 43,5 milijardi dinara. Deficit u narednoj godini planiran je na 1,7 odsto BDP-a, od čega se 1,6 odsto odnosi na projektne zajmove. On je dodao i da je planirani deficit najniži u istoriji i najmanji od 2001. godine do danas. U narednoj godini planiran je privredni rast od 3 odsto, inflacija od 1,6 odsto i ciljani deficit od 1,7 odsto. Ministar je ocenio da nismo izašli iz problema, ali smo ostvarili više nego što smo planirali. Javni dug će biti niži za 0,5 odsto u 2017. godini, u odnosu na 2016. godinu, odnosno, smanjuje se sa 73,5 na 72,8 odsto BDP-a, a tendencija je i da se učešće dolara u javnom dugu smanji, naveo je Vujović.
Govoreći o oceni koju je dao Fiskalni savet na Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu, predsednik Fiskalnog saveta Pavle Petrović je ocenio kao značajan uspeh planiranje deficita od 1,7 odsto na nivou opšte države i 1,6 odsto za Republiku, jer obezbeđuje da se putanja duga o odnosu na BDP okrene i da se dug smanji za jedan procentni poen u narednoj godini, što je presudno za ozdravljenje javnih finansija. Bez obzira na navedeno, javni dug i sledeće godine ostaje na visokom nivou, što je opasnost, jer zbog eventualne recesije može doći do krize i njegovog ponovnog povećanja, istakao je Petrović. Petrović je pohvalio povećanje prihoda, što će dovesti do smanjenja deficita i većeg privrednog rasta. Govoreći o strukturi deficita, Petrović je istakao da je više od njegove polovine isplata garancija na dugove javnih preduzeća iz perioda 2010-2014. godine. Rizik od aktiviranja takvog mehanizma postoji i za 2017. godinu, jer preduzeća u restrukturiranju ne plaćaju dugovanja prema javnim preduzećima i postoji opasnost da se ti dugovi sa javnih preduzeća preliju na budžet, što može ponovo da stvori problem u narednim godinama, ocenio je Petrović. Primedba koja je upućena od strane Fiskalnog saveta odnosi se na reformu javne uprave, u smislu optimizacije strukture zaposlenih i produženja važenja postojećeg zakonskog rešenja o zabrani zapošljavanja do kraja 2017. godine, što indicira da taj problem reforme neće biti sledeće godine rešavan. Takođe, primedba je i to što nema listinga za isplatu kazni, penala i šteta u iznosu od 100 miliona evra, kao i da nije data analiza po pojedinim korisnicima budžetskih sredstava, kako bi se podaci upoređivali sa podacima iz ranijih godina. Pohvale Fiskalnog saveta se odnose na transparentnost, posebno u odnosu na subvencije, uključivanje infrastrukturnih projekata, što je značajno metodološko unapređenje, kao i povećanje javnih investicija kao glavne poluge za privredni rast.
Po okončanju duge rasprave, članovi Odbora prihvatili su većinom glasova Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama i dopunama Finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2016. godinu, Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za 2016. godinu, Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama i dopunama Finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2016. godinu i Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje za 2016. godinu.
Većinom glasova članovi Odbora prihvatili su, u načelu, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu.
Većinom glasova, članovi Odbora podneli su i jedan svoj amandman na član 8. Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu, kojim se vrši smanjivanje sredstava opredeljenih za Narodnu skupštinu, a koji je predstavnik predlagača prihvatio na sednici.
Članovi Odbora prihvatili su većinom glasova Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2017. godinu sa Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2017. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za 2017. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Nacionalne službe za zapošljavanje za 2017. godinu i Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2017. godinu.
Sednici je predsedavala predsednica Odbora dr Aleksandra Tomić.
Sednici su prisustvovali sledeći članovi i zamenici članova Odbora: Olivera Pešić, Radmilo Kostić, Vojislav Vujić, Dušan Bajatović, Goran Kovačević, Srbislav Filipović, dr Milorad Mijatović, Zoran Bojanić, Snežana B. Petrović, Zoran Krasić, Veroljub Arsić, Milorad Mirčić, Goran Ćirić i Saša Radulović.