ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 14.07.2004.

8. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, dobar dan, nastavljamo rad sednice Šestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini.
Prema službenoj evidenciji, sednici prisustvuje 140 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da je u sali prisutno 87 narodnih poslanika i da, prema tome, postoji kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavamo vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Milena Milošević, Miroslav Markićević, Velimir Stanojević, Goran Paunović i Sava Urošević.
Prelazimo na 5. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O POREZU NA PROMET (nastavak )
Po Poslovniku, gospodin Vučićević.

Vladan Vučićević

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9
Dame i gospodo narodni poslanici, reklamiram član 97. stav 1, pošto sam kao govornik juče loše protumačen. Naravno, juče sam pričao o Zakonu o porezu na promet i rekao da je fiskalizacija nešto što je, u krajnjoj liniji, normalno, ali da očekujemo da će, da bi to bilo dobro, časno i pošteno, biti uvedena u svim delatnostima ili se neće praviti izuzeci.
Naravno, kada se prave izuzeci na neki način se odmah stvara sumnja i mogućnost komentara. Pošto sam privatni lekar, mi smo na Odboru za zdravstvo zauzeli stav da privatni lekari treba da budu izjednačeni sa društvenim: da budu oslobođeni fiskalnih kasa ili da ih imaju, ali isto kao i društveni lekari.
Naravno, to tako ovde nije. Reći ću šta je sve oslobođeno od fiskalizacije. Na neki način, ovo stvara sumnju, sa jednim lošim obrazloženjem da za pojedine delatnosti nije mogao da se iznađe softver. Evo spiska delatnosti koje nisu u obavezi da uvode fiskalne kase: „Ministarstvo za finansije i Ministarstvo trgovine, turizma i usluga ocenili su da je prethodna Vlada u Zakonu o porezu na promet odredila preširoku listu delatnosti koje imaju obavezu da evidentiraju promet preko fiskalnih kasa, te bez objektivnog sagledavanja specifičnosti poslovanja pojedinih delatnosti. Ministarstvo finansija pripremilo je izmenu Zakona o porezu na promet i nacrt ovog zakona o fiskalnim kasama, kojima će određene delatnosti biti oslobođene ove obaveze, što praktično znači da ne moraju da uvedu fiskalne kase“.
Onda se kaže: „Novim rešenjem, od obaveze evidentiranja prometa preko fiskalnih kasa bile bi oslobođene sledeće delatnosti: prodaja karata putnicima u drumskom, železničkom, vodnom i vazdušnom saobraćaju; prevoz robe u drumskom saobraćaju; taksi prevoz; delatnost banaka i drugih finansijskih organizacija i osiguranja, reosiguranja i PTT usluga; delatnost putničkih organizacija; delatnost verskih organizacija; usluge zdravstvenih ustanova koje se naplaćuju kroz učešće osiguranika u troškovima zdravstvene zaštite; participacija; advokatski poslovi; ulična prodaja sladoleda, kokica, lozova, štampe itd; prodaja proizvoda preko štampanih i elektronskih medija, koji se naplaćuju pouzećem; usluge čistača cipela i nosača; prodaja proizvoda preko automata."
Naravno, smatram da pojedine delatnosti, pogotovo one koje su paušalne, treba da budu oslobođene. U svakom slučaju, ne mogu prihvatiti da određene delatnosti ovo budu.
(Predsednik: Gospodine Vučićeviću, vreme.)
Ono što smo tražili, to je da se privatni i društveni doktori izjednače. Zašto? Reći ću vam sada - na osnovu Odluke Upravnog odbora KBC Kragujevac od 5. novembra 2001. godine, Odluke Upravnog odbora Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje itd. o povećanju cena zdravstvenih usluga, utvrđen je nov cenovnik vanstandardnih usluga. Navešću samo neke usluge koje se ...

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvinite, nećete navesti. Isteklo je četiri minuta. Javili ste se po Poslovniku, da ste pogrešno protumačeni i ne možete sada da iznosite materijale u roku dužem od minut. Budite ljubazni i završite.

Vladan Vučićević

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9
Dobro, završiću, ali želim da kažem da su privatni lekari, u odnosu na društvene, degradirani, a ovo ću izneti drugom prilikom.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branislav Rankić, a neka se pripremi narodni poslanik Branče Stojanović.

Branislav Rankić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je jedan potpuno bespotreban Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona. Nepotrebno je da o ovome raspravljamo, a to samo dodatno opterećuje rad ove sednice. Jedna cela tačka dnevnog reda je posvećena ovoj dopuni, koja se sastoji od jednog člana. Ovakvim predlozima dopuna svaki poslanik gubi, od ovih poslanika koji podržavaju Vladu, da poslanike SRS ubuduće optužuje za opstrukciju rada Skupštine.
O čemu se radi? Radi se o tome da je izmenom člana 38. Zakona o porezu na promet, u stvari, Vlada samo sebi htela da preuzme ingerencije, da na poseban način uredi koje bi to još delatnosti i usluge bile izuzete od fiskalizacije, odnosno uvođenja fiskalnih kasa.
Vidite, na kraju, član 38. zadnji stav kaže da Vlada Republike Srbije donosi bliže propise o načinu evidentiranja prometa preko fiskalne kase i dinamiku uvođenja tih kasa. Znači, već u članu 38. je postojala zakonska mogućnost da Vlada Republike Srbije bliže odredi na koji način će regulisati ovu problematiku.
Kad se već menjao ovaj član, onda je trebalo i ovaj rok koji je naveden - da se uvođenje fiskalnih kasa, odnosno ta dinamika mora završiti najkasnije do 31. maja 2004. godine, to je trebalo izmeniti, iz razloga što je i sam ministar juče rekao da je tek negde oko 60% ove fiskalizacije završeno, a da 40% još nije završeno, što znači da su ovi rokovi probijeni i da nikome ne pada na pamet da ovo menja i, eventualno, pomera rokove. Menja se nešto čime bi se dalo pravo Vladi, koje već ima u članu 38, da posebno, u saradnji sa ministrom finansija i ministrom za turizam, odredi naknadno koje bi to usluge bile izuzete od fiskalizacije.
Međutim, mi znamo da većina poslanika u danu za glasanje mora ovo izglasati, jer imamo loše iskustvo. Ukoliko se desi da ovo ne izglasamo, možemo za neki dan očekivati da nam se ponovo ovo vrati na dnevni red. Već smo imali jedno takvo iskustvo kada je u pitanju zakon iza koga je stajao ministar finansija.
Bespotrebno je što se sve ovo dešava, kad se ovo usvoji i stupi na snagu posle osam dana, ostaje još svega pet meseci za primenu. Do tada će već morati celokupni softver ili nešto od softvera u već postojećim fiskalnim kasama da se menja, s obzirom da će se drugačije preračunavati porez, da će ovaj zakon prestati da važi, da će početi da važi zakon o porezu na dodatu vrednost, o kome smo raspravljali u prethodnoj tački.
Moje mišljenje i mišljenje poslaničke grupe je da je bespotrebno opterećen rad Skupštine, da nema potrebe za ovim. Međutim, ako se Vlada na to odlučila, mi ćemo sigurno raspravljati i dalje o ovom zakonu. Ništa se novo ne dešava od onoga što već nije postojalo u članu 38.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branče Stojanović, a neka se pripremi narodni poslanik Goran Cvetanović.
...
Socijalistička partija Srbije

Branče Stojanović

Socijalistička partija Srbije
Uvaženo predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, SPS će podržati ovaj zakon o porezu na promet.
Mislimo da izmena koja je predložena ide u pravcu rešavanja određenih problema, koji su nastali primenom fiskalnih kasa. Juče smo ovde čuli od kolega, poslanika medicinske struke tj. lekara, neke razloge iz ove struke oko fiskalnih kasa, a iskoristiću priliku da kažem nekoliko reči vezanih za funkcionisanje javnih preduzeća iz oblasti komunalnih delatnosti.
Naime, kao što je poznato, naplata računa za komunalne usluge od građana, u većini komunalnih preduzeća, vrši se na blagajnama preduzeća, po već ispostavljenim računima na osnovu očitanih mernih instrumenata, bez obzira da li su to merni instrumenti - vodomeri ili su to - utvrđene površine na osnovu kojih se ispostavlja račun.
U slučaju naplate komunalnih usluga nije uvek moguće ispoštovati uvedeni princip, jer je sled događaja potpuno suprotan, odnosno korisnicima se usluga prvo pruža, a tek onda, nakon izvršenog merenja i ispostavljanja računa, naplaćuje. To znači da korisnici po dobijanju računa, za pruženu uslugu, dolaze na blagajne preduzeća da izvrše plaćanje, i to pretežno plaćaju deo računa, u skladu sa svojim mogućnostima, a ekonomska prinuda ne postoji, jer je usluga već pružena.
Praktično je nemoguće da blagajnici primenom fiskalnih kasa, na licu mesta, izrađuju račune, jer bi to zahtevalo da u svakom trenutku blagajnik raspolaže podacima o potrošnji svakog pojedinog korisnika. Problem se uvećava ako se ima u vidu napred navedena činjenica, da korisnici uglavnom plaćaju samo deo potrošnje, pri čemu bi ostatak potrošnje ostao nefakturisan.
Tome treba dodati da se naplata komunalnih usluga i inače sprovodi uz velike teškoće, odnosno da veliki broj korisnika plaća sa zakašnjenjem, što povlači obračun zatezne kamate koju je nemoguće obračunati na fiskalnoj kasi. Uglavnom, ako bi se račun za pružene komunalne usluge sačinjavao tek prilikom naplate tj. primenom fiskalnih kasa, to bi značilo da bi se prihodi priznavali po gotovinskom principu, što je suprotno Zakonu o računovodstvu i reviziji.
To je, da kažem, jedan od razloga što ćemo podržati ove izmene kod ovog zakona. Očekujemo da resorna ministarstva na osnovu ovih činjenica, a i dodatnih provera na terenu, ove specifične situacije, kakve su - naplata u javnim komunalnim preduzećima –uzeti u obzir. Ova izmena koja je predložena od strane Vlade ide u tom smislu da se ovakvi problemi, između ostalih, i ovakve poteškoće rešavaju na brz i efikasan način. Toliko, hvala.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Goran Cvetanović, neka se pripremi Milovan Radovanović.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovo je zaista najkraći Predlog zakona koji sam video i pročitao. Ima samo dva člana, a od toga je jedan koji kaže kada stupa na snagu ovaj predlog zakona.
Razlozi za donošenje ovog zakona sastoje se u tome da poljoprivredni proizvođači, vlasnici samostalnih zanatskih radnji, koji na pijačnim tezgama i sličnim objektima prodaju poljoprivredne proizvode i sopstvene proizvode zanatstva i domaće radinosti, nemaju obavezu da evidentiraju promet preko fiskalnih kasa.
Postavlja se pitanje - da li inkasanti koji rade na pijacama, u Parking servisu, moraju da imaju fiskalne kase ili nisu u obavezi. Problem je, pre svega, tehničke prirode, jer treba da se iznađe adekvatno softversko rešenje i solucija, da bi se taj promet evidentirao. Verovatno su morali o tome na vreme da razmišljaju, kada su uvodili fiskalne kase.
Kažu da će ovi efekti biti upravo u tome da se izvrši efikasnija kontrola poreskih obveznika, a opet, ministar koji nije prisutan, po običaju, kada govorim, kaže da će on upravo da odredi bliže propise - koja su lica izuzeta od obaveze evidentiranja prometa preko fiskalnih kasa zbog specifičnosti delatnosti koju obavljaju i nemogućnosti iznalaženja adekvatnog softverskog rešenja za fiskalnu kasu.
Nije definisano - koji promet, koje robe, koja je to neidentifikovana roba. To, verovatno, ministar zna, ali ne želi da to svoje saznanje podeli sa narodnim poslanicima, da bi kao i uvek sve ingerencije prebacio sebi na pleća, koja nisu baš tako jaka.
Postoji spisak delatnosti koje nisu u obavezi da uvedu fiskalne kase. To su, pre svega, prodaja karata putnicima u drumskom, železničkom, vodenom i vazdušnom saobraćaju; prevoz robe u drumskom saobraćaju; taksi prevoz; delatnost banaka i drugih finansijskih organizacija osiguranja i reosiguranja; PTT usluge; delatnost putničkih organizacija i tur-operatora; delatnost verskih organizacija; usluge zdravstvenih ustanova koje se naplaćuju kroz učešće osiguranika u troškovima zdravstvene zaštite, odnosno to je u narodu poznata - participacija; advokatski poslovi; ulična prodaja sladoleda, kokica, lozova, štampe (kolporteri); prodaja proizvoda preko štampanih i elektronskih medija, koja se naplaćuje pouzećem; usluge čistača cipela i nosača; prodaja proizvoda preko automata.
Sada je interesantno da advokati, koji imaju jak lobi, pošto su pravnici po struci, njih se ministar plaši i njima je to omogućio, nemaju fiskalne kase. Ljudima koji se bave taksi prevozom, s obzirom da su u mogućnosti da blokiraju saobraćajnice i saobraćaj u Beogradu i Srbiji, i te kako nije uvedena fiskalna kasa. Znači, vrši se selekcija samo tamo gde postoji opasnost da se Vlada Republike Srbije ugrozi blokadom puteva.
Ako već kažu da su usluge zdravstvenih ustanova, koje se naplaćuju kroz učešće osiguranika u troškovima zdravstvene zaštite, odnosno kroz participaciju, mali iznos u zdravstvu - odgovorno vam tvrdim da nije samo participacija ta koja se naplaćuje u kešu.
Postavlja se pitanje - šta je sa vanstandardnim uslugama u državnim zdravstvenim ustanovama? Šta je sa korisnicima mnogih aparata, pre svega uslužnog korišćenja skenera, lečenja onkoloških pacijenata, plaćanja apartmana u pojedinim zdravstvenim ustanovama? Mnogo veći iznos je u kešu upravo sa takvim pacijentima i u takvim okolnostima, nego što je participacija.
Šta je sa onim institucijama, koje su obećane, kao što je - uvođenje porodičnog lekara, kućnog lečenja. Da li lekari koji treba da spasavaju živote treba da nose fiskalnu kasu? Da budu u inferiornom položaju u odnosu na taksiste i advokate.
Šta je sa etikom? Šta je sa odnosnom lekar - pacijent i šta je sa tajnošću dijagnoze? Svaki lekar je dužan da čuva tajnu svog pacijenta. Da li to treba na fiskalnom listiću da piše dijagnoza od koje se neko leči i iznos koji treba da plati pacijent. Šta je sa 4.000 lekara koji rade u privatnoj praksi? Zbog čega su oni u inferiornom položaju u odnosu na lekare koji rade u zdravstvenim ustanovama koje su u državnoj svojini?
Mnogi lekari koji se predstavljaju za govornicom da rade u državnoj službi već pripremaju privatne klinike, pa je logično da zastupaju interese privatne prakse. Po zakonu kažu da je privatna i državna praksa potpuno identična. Čak je i Odbor za zdravlje doneo odluku da ne treba fiskalne kase da se uvode za lekare koji su u privatnoj praksi, a ima ih sigurno preko 8.000 koji obavljaju takvu delatnost.
Ima zaista mnogo problema i potrebno je da se fiskalne kase uvedu apsolutno za sve usluge, za sva zanimanja ili ne smemo dozvoliti da ministar ima to diskreciono pravo da odlučuje ko može da koristi tu fiskalnu kasu, jer i te kako znamo da je mnogo puta zloupotrebio svoj službeni položaj. Zbog čega bi mu sada verovali i dali blanko poverenje?