Dame i gospodo narodni poslanici, danas je pred nama jedan važan zakonski projekat. Naime, zakon o državljanstvu jeste jedan zakon koji treba da ima svaka država, pa i država Srbija. Tačno je to da se ovaj zakon zasniva na samom ugledu države, a tu je i rešenje statusa građana, ali je istina i to da je ovaj zakon dosta hvaljen juče i danas.
Mi srpski radikali smatramo da ovaj zakon ima dosta svojih manjkavosti, nedostataka i nedorečenosti. Prethodni govornik je pre mene rekao, mislim na komentar jednog člana, odnosno da postoji dosta manjkavosti i nedorečenosti, što znači da amandmane SRS treba usvojiti, jer oni na taj način poboljšavaju i tekst ovog zakona i samu preciznost zakona o državljanstvu.
Mi znamo da smo ovaj zakon imali i za vreme SFRJ i SRJ, znamo da su ti zakoni rešavali državljanstvo Srba, državljana Srbije, SRJ. Ovaj zakon rešava državljanstvo države Srbije, što je neminovnost u ovom slučaju, kada je bivša Savezna Republika Jugoslavije, odnosno bivša SFRJ prestala raspadom, a zatim i SRJ.
Znači, neminovnost je da Srbi imaju svoje državljanstvo. Znamo da su prethodni zakoni stvarali velike probleme građanima, posebno našim sunarodnicima i izbeglicama srpskog naroda sa teritorije bivših republika bivše Jugoslavije i da su ti građani tretirani kao građani drugog reda.
Zatim, bio je donet zakon 1994. godine i on je predviđao da izbeglice mogu steći državljanstvo SRJ u to vreme, to je ipak rađeno selektivno, partijski, jer se tadašnja vlast plašila da će izbeglice glasati možda za onu političku opciju ili neku drugu, pa zbog toga to nije urađeno ili je selektivno urađeno. Dobro je ovo što smo čuli juče da će se usvojiti naš amandman, gde neće morati građanin da ima prebivalište 10 godina da bi stekao državljanstvo, i to je dobar potez da bi na taj način bili ravnopravni svi građani koji žele da imaju državljanstvo države Srbije.
Ovde, kao što sam rekao, ima dosta nejasnoća, nedorečenosti, ali normalno je, mi smo uložili amandmane, i samo želim da napomenem neke od tih nejasnoća. Primera radi, ovde se govori kako će nadležno ministarstvo voditi nadzor nad upisom državljana u matične knjige, a mi znamo da se matične knjige vode pri lokalnoj samoupravi. Normalno da lokalna samouprava podleže pod nadzor drugih ministarstava, a ne MUP-a.
Znači, tu će odmah prilikom sprovođenja ovog zakona biti problema i ponovo će biti velikih zabuna u vezi samih upisa u matičnu knjigu državljana. Zatim, član 5. nije do kraja jasan, jednostavno, nije jasno da li se ovim zakonom reguliše status građana ili proizilazi pravo. Mislim da taj član 5. treba razjasniti, odnosno pojasniti da bude dorečen.
Zatim, u članu 9. nije dobro pojašnjeno šta je to prijava, a šta je to zahtev. To je jedan nejasnoća koja bi morala da se ispravi. Zatim u članu 17. reguliše pravo stranaca na državljanstvo. Tamo kaže, da mora dve ili tri godine da bude neki strani državljanin venčan sa građaninom Srbije, države Srbije koji ima državljanstvo, da bi stekao to državljanstvo.
Znamo da ovde imamo mnogo javnih ličnosti, umetnika koji su bitni za ovu državu Srbiju i mislim da je ovo trebalo drugačije predvideti, a ne na ovaj način, jer time ćemo ostati bez ovih uglednih i bitnih ljudi za našu državu.
U članu 27. vi navodite tamo da druge države članice, a zašto se ovde konkretno ne kaže, članica Crne Gore, znači, druga država nešto poništava, već je pitanje šta predviđa budućnost i šta se može desiti pod ovom odredbom.
Ovde je bilo dosta govora o članu 45, u vezi poništavanja državljanstva, i dosta je nejasan, i mislim da ovaj član 45. treba da se briše.
Dame i gospodo, na kraju želim da kažem da bi dobro bilo da ovaj visoki dom usvoji amandmane SRS kako bi ovaj zakon dobio smisao i bio jasan i primenljiv za svakog građanina.