Dame i gospodo narodni poslanici, da bi se razumeo član 125. treba pažljivo pročitati prethodni član 124, a i članove 126. i 127. Povezani su, uslovljeni su i onda se tek mogu razumeti odredbe člana 125. u celosti.
Već je rečeno da je predlagač u formulaciji teksta zarade i naknade zarade za ovaj period, da ne citiram odredbe zakona, imao jedan previd, da naknada zarade u smislu propisa o zdravstvenom osiguranju, koja je u obavezi poslodavca da je isplaćuje u periodu dužem od 30 dana kada je nastupilo bolovanje, ide na teret Zavoda. Znači, obračunava i isplaćuje poslodavac iz sredstava Zavoda.
Tu je u članu 51. Zakona o zdravstvenom osiguranju veoma strogo propisana procedura. Znači, na osnovu obračuna poslodavca Zavod utvrđuje prava i u roku od pet dana prenosi sredstva organizaciji, i organizacija je dužna da ta sredstva isplati zaposlenima. U slučaju da prođe rok od 30 dana, ta sredstva se vraćaju, uz kamatu za vreme koliko su bila na računu poslodavca. Ta sredstva ne mogu biti predmet izvršenja, sem za namenu za koju su data.
Otkuda da je poslodavac u obavezi da za zadnjih devet meseci od pokretanja stečaja neka sredstva isplaćuje po tom osnovu, kada je to praktično nemoguće, sem za onaj deo sredstava koja se odnose na naknadu za bolovanje do 30 dana. To je prvi apsurd.
Koliko je sve ovo komplikovano vidi se po tome što je u članu 124. utvrđeno pravo, a u članu 125. rečene su osnove u četiri tačke. U članu 125. u stavu 1. se govori da sve ono što je poslodavac bio u obavezi da isplati biće isplaćeno u iznosu minimalne zarade i sve to za onih devet meseci od momenta pokretanja stečajnog postupka.
Šta se dešava ovakvom primenom propisa? Biće oštećeni svi oni zaposleni koji su više meseci bili bez isplate zarada, odnosno naknada. Neće biti pokriven staž osiguranja i biće praktično pogođen najveći broj tih radnika, koji su siromašni i u teškim uslovima živeli i čekali da poslodavac stvori uslove za rad i isplatu zaslužene zarade.
Ovo je nedopustivo iz puno razloga. Kada se pogleda malo pažljivije šta je imao na umu predlagač, uglavnom se to svodi na preduzeća koja su u društvenom sektoru ili preduzeća gde je država većinski vlasnik kapitala.
Pokazalo se da je država loš poslodavac, da država praktično želi da ošteti sve poverioce, a u ovom slučaju radnike, koji su zaslužili tu zaradu koja im nije isplaćena u periodu koliko preduzeće nije bilo u situaciji da isplaćuje zaslužene zarade, i na taj način samo deo, i to najminimalniji deo zarade da isplati zaposlenima.
Oštetiće ih tako, zavisno od slučaja do slučaja, za period od više godina; neće im biti pokriven staž osiguranja, što je
nedopustivo.
Radnici će biti u zabludi da su praktično imali upisan staž u knjižicu, a neuplatom doprinosa za penzijsko i invalidsko u matičnoj evidenciji neće biti podataka da su imali staž osiguranja i neće moći ostvariti pravo iz penzijskog i invalidskog osiguranja.
To je komplikovan i težak zadatak, ali ova formulacija je tako napravljena, što bi rekao naš narod - da se Vlasi ne sete, i krajnja je nekorektno za veliki broj zaposlenih u društvenom sektoru, gde će biti veoma teško ostvariti određena prava iz penzijsko-invalidskog osiguranja. Jer, znate, obaveze iz matične evidencije, do kraja aprila svaki poslodavac je bio dužan, kroz prijavu M-4 o zaradama i vremenu provedenom na radu, da dostavi matičnim službama penzijsko invalidskog osiguranja. To nije urađeno.
I, ako država taj problem ne reši imaće veliki problem socijalnih nemira i veliki broj sporova. Primera radi, samo da povežem sa ovom odredbom, koja čak govori u delu gde je presuđeno pravosnažnom sudskom presudom, da se isplaćuje samo polovina od toga što je presuđeno. Gde je tu pravna sigurnost?
Zamislite, recimo, da je zaposleni vodio spor protiv poslodavca iz člana 119. stav 1. tačka 3), u pitanju je naknada štete zbog povrede na radu ili profesionalnog oboljenja, ako je radnik imao povredu na radu i vođen je spor protiv poslodavca, i dobio je pravosnažnom presudom određeni iznos, ovim odredbama zakona, nakon pokretanja stečajnog postupka, država praktično pola od te presuđene sume uskraćuje za štetu koja je nastala krivicom poslodavca.
To je nedopustivo. Tu nema nikakve pravne sigurnosti. Ne znam da li se u svetu nešto slično radi, ali kod nas je to pokušaj da se praktično ono što je presuđeno, što je konačno pravosnažnom sudskom presudom doneseno, da se sada kroz neku odredbu zakona to uskraćuje. Ne znam da li to negde u svetu ima.