Osma sednica Drugog redovnog zasedanja, 11.12.2012.

11. dan rada

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Mirko Čikiriz.
Samo da vas podstim da je vreme vaše poslaničke grupe dva minuta.
...
Srpski pokret obnove

Mirko Čikiriz

SPO-DHSS
Hvala.
Mislim da razumem u potpunosti sve što je rekao ministar Dinkić i mislim da su svi poslanici koji su govorili o ovom amandmanu, uključujući i ministra, na istom poslu. Upravo zbog nekih činjenica, ministre, koje su toliko katastrofalne da je minut do 12 da se preduzimaju sistemske mere države. I Češka je tokom tranzicije regionalne razlike sa 1,5 povećala na 1,9, ali onda nizom sistemskih mera države i uz pomoć EU uspela je da tu razliku svede na neku podnošljivu meru.
Samo činjenice da ako u narednih pet do deset godina ne bude sistemskih rešenja države, mi ćemo izgubiti 25% sela. Mi sada imamo više stanovnika starijih od 65 godina, nego mlađih od 15 godina. U 360 sela u Srbiji u zadnjih deset godina se nije rodilo nijedno dete. Srbija liči na stari dušek sa federima koji stalno izbijaju i stalno se pojavljuju neka nova devastirana područja.
Naravno, ovo je benigno, i ako bi se prihvatio ovaj amandman, on ne bi imao nekog efekta, ali zaista smatram, i ovo je više preporuka Vladi Republike Srbije, a verujem da svi na isti način razmišljamo, da nizom sistemskih mera zbog kojih je ugrožena i bezbednost zemlje i ekonomski oporavak zemlje i oporavak nacije, 2035. godine ako se nastavi ovakav negativan demografski trend, biće za 700 hiljada manje stanovnika u Srbiji, a da ne pričamo da je ugrožen pored jugoistočne Srbije, posebno Banat, koji oseća strašne posledice negativne tranzicije.
Zbog toga mislim da nije akcenat na ovoj ...
(Predsedavajuća: Vreme.)
... izvinjavam se, završavam, benignoj meri, ali mislim da je zaista minut do 12 da država i cela Vlada počnu strateški da razmišljaju o rešavanju ovog problema.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 28. amandmane u istovetnom tekstu zajedno su podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić i zajedno narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 29. amandmane u istovetnom tekstu zajedno su podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić i zajedno narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 30. amandmane u istovetnom tekstu zajedno su podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić i zajedno narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 31. amandmane u istovetnom tekstu zajedno su podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić i zajedno narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 32. amandmane u istovetnom tekstu zajedno su podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić i zajedno narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 33. amandmane u istovetnom tekstu zajedno su podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić i zajedno narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 34. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Popović, Dušica Morčev i Gorica Gajić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 34. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava, podneo je amandman na član 51.
Predstavnik predlagača, mr Mlađan Dinkić, ministar finansija i privrede je na sednici Odbora prihvatio amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava, podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 51. doda novi član 52.
Predstavnik predlagača, mr Mlađan Dinkić, ministar finansija i privrede je na sednici Odbora prihvatio amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 56. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radmila Gerov, Judita Popović, Kenan Hajdarević i Miljenko Dereta.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AKCIZAMA, u pojedinostima.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: dr Nenad Popović, Dušica Morčev, Milan Lapčević, Olgica Batić i Srđan Miković, kao i amandmane koje je podnela Vlada.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava i Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, kao i mišljenje Vlade o amandmanima.
Pre prelaska na pretres u pojedinostima, podsećam vas da je narodni poslanik Zoran Kasalović pisanim putem povukao amandman koji je podneo na član 7. Predloga zakona.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici dr Nenad Popović, Dušica Morčev i Milan Lapčević.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Milan Lapčević. Izvolite.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Milan Lapčević

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
I kada je bilo priče o rebalansu budžeta i setu pratećih zakona, poslanička grupa DSS je takođe amandmanski intervenisala na ovaj Predlog zakona o akcizama, jer smatra da opterećivanje tečnog naftnog gasa kao jedinog ekološkog zelenog energenta treba da bude daleko manje nego što je opterećivanje drugih fosilnih goriva iz mnogo razloga. Mislim da je ta priča svima poznata i ne treba da se ponavlja ovde.
Smatram da će opterećivanjem tečnog naftnog gasa ovolikim iznosom akcize dovesti do toga da jedan broj ljudi neće više prelaziti na korišćenje tečnog naftnog gasa, već će se opredeliti na dizel gorivo ili na benzin, što će direktno uticati na potrošnju ovog energenta, zagađenje životne sredine, efekat staklene bašte itd.
Sve države u regionu i Evropi podstiču zelene energente na sve moguće načine. Mislim da država Srbija takođe treba da radi ovo. Ovde se kaže da je opterećenje nešto niže, nego što je na druge naftne derivate, ali mislim da u ovakvoj socijalno-ekonomskoj situaciji, u kojoj se nalaze građani Srbije, kojim izlaz i pomoć države imaju i u tome da je niža cena tečnog naftnog gasa, pa je zbog toga ogroman broj njih prešao na korišćenje ovog naftnog derivata.
Smatramo potpuno opravdanim da ove akcize ne budu promenjene, odnosno da budu promenjene daleko niže i da se na taj način omogući veće korišćenje tečnog naftnog gasa kao zelenog energenta.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman je podnela Vlada.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Vlada je podnela amandman kojim predlaže da se posle člana 2. doda novi član 2a.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Vlada je podnela amandman kojim predlaže da se posle člana 3. doda novi član 3a.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 7. amandman je podnela Vlada.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman je podnela narodni poslanik Olgica Batić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman je podneo narodni poslanik Srđan Miković.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Vlada je podnela amandman kojim predlaže da se posle člana 12. doda novi član 12a.
Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava prihvatio je amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres o amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 5. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O ROKOVIMA IZMIRENjA NOVČANIH OBAVEZA U KOMERCIJALNIM TRANSAKCIJAMA, u pojedinostima.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam, povodom pretresa u pojedinostima o predlozima zakona iz tačaka od 5. do 12. dnevnog reda, pozvala da, pored predstavnika predlagača Suzane Grubješić, podpredsednice Vlade, mr Mlađana Dinkića, ministra finansija i privrede, mr Verice Kalanović, ministarke regionalnog razvoja i lokalne samouprave i prof. dr Žarka Obradovića, ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, sednici prisustvuju i Vlajko Senić, državni sekretar u Ministarstvu finansija i privrede, Aleksandar Ljubić, državni sekretar u Ministarstvu finansija i privrede, Slađana Backović, direktor Fonda za razvoj Republike Srbije, Andrijana Stojković, viši rukovodilac u Agenciji za privatizaciju, Dragomir Matović, viši rukovodilac u Agenciji za privatizaciju, Ninoslav Kekić, rukovodilac Grupe u Ministarstvu finansija i privrede, Ljiljana Petrović, rukovodilac Grupe u Ministarstvu finansija i privrede, Branka Đorđević, rukovodilac Grupe u Ministarstvu finansija i privrede, Radovan Medić, samostalni savetnik u Ministarstvu finansija i privrede i Zlatko Milikić, savetnik u Ministarstvu finansija i privrede.
Primili ste amandmane koje su na predlog zakona podneli narodni poslanici: Srđan Miković, Janko Veselinović, Ivan Jovanović, Ivan Bauer, Nenad Popović, Bojana Krkić, amandman Vlade i amandmane Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava.
Primili ste mišljenje Vlade o amandmanima narodnih poslanika.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava i Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres predloga zakona u pojedinostima.
Narodni poslanik Srđan Miković podneo je amandman kojim je predložio izmenu naziva Predloga zakona.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Janko Veselinović.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li još neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Miodrag Đidić. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Miodrag Đidić

Zajedno za Srbiju
Na član 1. Predloga zakona, amandman je podneo moj kolega Janko Veselinović, koji je o tome govorio i u načelu. Sada ću ga zameniti, pošto  nije tu.
U predlogu zakona, rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama, prema našem predlogu, član 1. menja se i glasi: "Ovim zakonom uređuju se rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama između javnog sektora i privrednih subjekata".
Izbacujemo da se ovo primenjuje na ugovore, na odnose između samih privrednih subjekata. Navedene odredbe koje ograničavaju slobodu ugovaranja preduzetnicima i privrednim subjektima, u suprotnosti su sa članom 83. Ustava Republike Srbije, kao i sa Zakonom o obligacionim odnosima, član 516. i ostali članovi koji obezbeđuju slobodu ugovaranja, koja je osnov Zakona o obligacionim odnosima.
Prema Zakonu o obligacionim odnosima, ugovor je zakon za stranke i mislimo da među privrednim subjektima ne sme da bude drugog ograničenja osim onog što stranke ugovorom predvide.
Osim toga, navedene odredbe koje se odnose na ugovore između privrednih subjekata, nisu u skladu sa Direktivom EU 2011/7, od 16. februara 2011. godine, koja ograničenje roka plaćanja između privrednih subjekata predviđa samo ako nije drukčije propisano ugovorom između privrednih subjekata, i ukoliko nije to pravedno prema ugovoriocima, upravo onako kako sam malopre rekao, da je i po našem zakonu ugovor zakon za stranke i one mogu apsolutno slobodno da ugovore rokove u kojima će plaćati svoje obaveze. To je njihova stvar.
Ovom odredbom, u njene velike kazne za njihovu ne primenu, dovelo bi do ozbiljnih poteškoća za privredne subjekte, koji posluju na ivici likvidnosti. Za veliki broj njih, ovo bi moglo da znači i prestanak obavljanja delatnosti, naročito što bi svako kašnjenje moglo da proizvede ozbiljne ekonomske posledice za njih.
Problem monopola velikih dobavljača, moguće je rešiti izmenama i striktnim primenama postojećih antimonopolskih zakona, a ne uvođenjem novih državnih ograničenja, koja ne sagledavaju trenutnu ekonomsku sposobnost privrednih subjekata.
U obrazloženju predloga zakona se navode kao primer dve zemlje koje su donele slične propise, Hrvatska i Slovenija, ali ove zemlje su zakonom ograničile samo rokove plaćanja za odnose između javnog sektora i privrednih subjekata.
Na kraju da kažem da apsolutno stojimo na stanovištu da privredni subjekti, u skladu i sa postojećim Ustavom, i sa pozitivnim zakonskim propisima i sa direktivama EU, imaju pravo i slobodu ugovaranja rokova plaćanja, to je njihova stvar. Mislimo da država ne treba da zadire u te odnose, jer će to proizvesti više štete nego koristi. Dakle, ukoliko stranke ugovore rok plaćanja 90 dana, to treba ispoštovati, a posle toga, ukoliko se to ne desi, primeniti ove odredbe koje se odnose na njihovo kažnjavanje i slično. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima ministar Dinkić. Izvolite.

Mlađan Dinkić

Ujedinjeni regioni Srbije
Već sam u načelnoj raspravi rekao zašto je Vlada stala na stanovištu da se ograniče rokovi plaćanja, naravno, na prvom mestu države prema privatnom sektoru, ali i između privatnog sektora, zbog jako velike nediscipline koja vlada, koja prouzrokuje trenutnu nelikvidnost.
Međutim, uvažavamo slobodu ugovaranja i zato smo predložili skupštinskom Odboru za finansije, zajedno faktički definisali amandman, koji je ušao kao sastavni deo ovog teksta, da ćemo omogućiti privatnom sektoru kada ugovara rokove plaćanja između sebe, da mogu da budu plaćeni i preko 60 dana, ali ako su obezbeđeni bankarskom garancijom ili avaliranom menicom. Na taj način štitimo ove slabe male poverioce, mala preduzeća, jer na ovaj način će njihova potraživanja biti zaštićena bankarskim garancijama, avaliranim menicama. Ukoliko neko prihvati da to bude i 150 dana, a obezbeđen je bankarskom garancijom, on zna da će imati taj novac tada, ako je dobrovoljno to prihvatio.
Drugim rečima, razumeli smo bojazan ulaženja u slobodu ugovora između privatnih firmi, i to smo rešili na ovaj način, čime smo pojačali obezbeđenja plaćanja, jer smo za bankarsku garanciju, u našem predlogu amandmana koji je skupštinski Odbor za finansije predložio, rekli da to mora biti bankarska garancija koja sadrži klauzule – neopoziva, bezuslovna, naplativa na prvi poziv, bez prigovora, ili avalirane menice od strane banke, kao oblika za obezbeđenje za naplatu duga.
Evo, na ovaj način smo, čini mi se, uspeli da ispoštujemo i slobodu ugovaranja, a da pojačamo disciplinu u plaćanjima, što je cilj ovog zakona.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodin Đidić, pravo na repliku. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Miodrag Đidić

Zajedno za Srbiju
I dalje mislim da ne smemo ni na koji način dirati u slobodu ugovaranja. Ako stranke ugovore rok plaćanja 90 dana ili 150, kako ste vi rekli, to treba tako da bude i ne treba da bude zakonom propisano da poverilac obezbeđuje svoje potraživanje, da li bankarskom garancijom ili avaliranom menicom, iz prostog razloga što to košta. Dakle, onog ko pribavlja bankarsku garanciju košta. Ionako znamo u kakvim uslovima posluje danas naša privreda i da je svaki dinar privrednicima izuzetno težak.
Dakle, ukoliko stranke ugovore i njima to odgovara da je rok plaćanja 150 dana, neka bude 150 dana, a posle isteka 150 dana hajde da primenimo sve kazne koje su predviđene zakonom. Mislim da je to dobro rešenje i da to pogoduje privredi.
Ponavljam, vi ste učinili jedan korak u slobodi ugovaranja, ali ste ih ograničili bankarskom garancijom, avaliranom menicom. To košta. To neko mora da plati. U ovim teškim uslovima moramo da vodimo računa o privrednicima. Znate kako se budžet puni i kako se doprinosi plaćaju. Dakle, umesto da plati doprinose za radnike, on će morati da da novac za avaliranu menicu. To nije u redu i mislim da treba da prihvatite ovaj amandman, jer je on u interesu svih.