Četvrto vanredno zasedanje , 25.07.2023.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrto vanredno zasedanje

01 Broj 06-2/151-23

4. dan rada

25.07.2023

Beograd

Sednicu je otvorio: Vladimir Orlić

Sednica je trajala od 10:15 do 23:55

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
Na član 36. amandman su zajedno podneli poslanici Lipovac Tanasković, Jovanović, Stanković i Novaković.
Reč ima Marina Tanasković Lipovac.
...
Narodna stranka

Marina Lipovac Tanasković

Narodna stranka
Zahvaljujem se.

Hvala, ministre. Ne treba da me ubeđujete, jer ja sam, znate, završila Saobraćajni fakultet, za razliku od vas koji ste završili Pravni, pa eto malo bolje ove stručne termine razumem, ali, u redu, zaista ne treba da me ubeđujete.

Naš sledeći amandman je zaista opet bio neke tehničke prirode. On se odnosio na to ko održava taj deo železnice.

Znate, u drumskom saobraćaju najveći broj saobraćajnih nezgoda dešava se baš na tim pružnim prelazima imamo na nekoliko nadležnih institucija da rade različite stvari.

Ovde konkretno putna infrastruktura je da kažem u drumskom delu, a ova okolo, da kažem, šina i same šine su u železničkom delu.

Za ovih mojih 20 godina radnog staža bila sam dosta stručni nadzor na drumskom saobraćaju, nisam završila železnički, ali uvek sam i svaki put imala problem ako imam neki pružni prelaz.

Svaki put kada sam rekla da preglednost nije dobra, kada sam napisala zapisnik da preglednost nije dobra, dobila sam odgovor da to nije u nadležnosti firme koja održava taj put i da je to u nadležnosti firme, odnosno u nadležnosti železnice, odnosno upravljače železnice i onda ovde zato što imamo tako neki glomazni sistem nikad se nije ispostavilo i nikada se nije dogodilo da to održavanje železničkog dela bude dobar.

Upravo ova preglednost, trodimenzionalni prostor, kako ste vi nazvali, je uvek bila loša i iz tog razloga imamo dosta saobraćajnih nezgoda.

Osim toga, imamo ih dosta zato što ne rade rampe, pa ne rade semafori, a opet i to je isto podeljena odgovornost.

Znači, sve saobraćajne znakove održava putna infrastruktura, ali recimo konkretno semafor, odnosno svetlosna signalizacija to održava železnička infrastruktura.

Ako imamo problem sa tim, onda mora i jedan i drugi nadzor da dođe da reši problem, a to se vrlo retko dešava da mogu da se nađu u istom trenutku na istom mestu.

Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
Na član 38. amandman, sa ispravkom, zajedno su podneli poslanici Lipovac Tanasković, Jovanović, Stanković i Novaković.
Reč ima Marina Tanasković Lipovac.
...
Narodna stranka

Marina Lipovac Tanasković

Narodna stranka
Ovaj amandman je takođe bio jedne tehničke prirode. Mi smo tražili da se posle reči: „smrti“ dodaju reči: „teretno uništavanje robe u teretnom vozovima“.

Vidite, u članu 38. stav 4. kaže se da putnik ima određenu nadoknadu u slučaju smrti. To nije definisano dobro našim zakonom i smatramo da je putnik osiguran u ovom delu, a s tim u vezi da teret i uništavanje tereta nije kompletno osigurano.

Zašto to kažem? Zato što danas u APR-u imate transportere koji mogu da se prijave sa 10.000 dinara i oni sa tih 10.000 dinara, u stvari, rade to da se na taj način osiguravaju i onda kada dođe do štete na robi, kada dođe do štete u okviru teretnih vozova, onda oni nemaju odakle da isplate tu štetu, za razliku od putnika koji kada kupe kartu, oni su donekle osigurani. Čak ta neka suma ovim zakonom je povećana na 20.000 evra, čini mi se, što je zaista u redu. Bila je prethodno nešto vrlo malo, ne znam, dve, tri hiljade dinara, tako da samo smatrali da, pored toga što su putnici osigurani, da treba da bude osiguran i teret.

Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
Na član 51. amandman su zajedno podneli poslanici Lipovac Tanasković, Jovanović, Stanković i Novaković.
Reč ima Marina Tanasković Lipovac.
...
Narodna stranka

Marina Lipovac Tanasković

Narodna stranka
Ovaj član je bio izuzetno interesantan zato što on kaže da nadležni organ kaže usmeno da nešto nije u redu. Sada, kada nekome usmeno kažete, to nema nikakav zapis. Da li je tako?

Istina je da se ovde dodaje posle toga usmeno, gde ima 15 dana rok da našiše neki izveštaj, ali od onoga što se usmeno kaže o nečemu do toga da postoji neki papir 15 dana je zapravo mnogo veliki period gde mnoge stvari mogu da se promene.

Mi smo samo tražili da to usmeno da se nekako drugačije definiše, jer smatramo da to rešenje nije dokaz o eventualno sudskim postupcima, jer ne možete da dokažete da ste nekome usmeno rekli da nešto nije u redu.

Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, u pojedinostima, kao i u celini.
Prelazimo na 10. tačku dnevnog reda - PREDLOG ZAKONA O INTEROPERABILNOSTI ŽELEZNIČKOG SISTEMA.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli poslanici: Janković, Gavrilović, Lutovac, Rakić, Milivojević, Novaković, Mitrović, Marković, Miladinović i Manojlović.
Primili ste izveštaje Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo i Odbora za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na naziv Predloga zakona amandman je podneo narodni poslanik Miodrag Gavrilović.
Reč ima Miodrag Gavrilović.
...
Demokratska stranka

Miodrag Gavrilović

Demokratska stranka - DS
Dragi građani i drage kolege, ceo dan smo pričali o tome kako treba da koristimo srpske izraze, kako treba da koristimo naše reči domaće, kako treba da se trudimo da što više tih stranih izraza u našem jeziku zamenjujemo sa rečima koje imaju adekvatnu zamenu i značenje.

Sada se ja pitam ako ste i vi kritikovali predstavnike opozicije da tako govore i da kažu recimo braunfild ili prajmtajm, pa vam to smeta, zašto smo onda stavili i zašto ste predložili da se zakon zove o interoperabilnosti železničkog sistema? Pa, to se teško izgovara.

Moj amandman je upravo u vezi sa tim, da to bude zakon u međusobnoj usaglašenosti železničkog sistema. Zar vam ne zvuči prirodnije, normalnije? Zar ne zvuči da je to zakon koji će svi da razumeju?

Još jednom ponavljam, jedna od stvari koja se uči na pravnom fakultetu, a ne u policijskoj srednjoj školi, u Kamenici, gospodine Vesiću, se uči na prvoj godini da zakoni važe za sve i da treba da budu pisani onakvim jezikom da razumeju i oni ljudi koji nisu pravnici i oni ljudi koji nisu stručnjaci, jer će to da koriste svi. Prema tome, ako nemate sluha, a nećete imati sluha da ovaj zakon koji ste nazvali interoperabilnost železničkog sistema, zamenite sa nazivom o međusobnoj usaglašenosti železničkog sistema, jer upravo je to smisao, onda nemamo šta da razmišljamo o tome da ćete imati sluha za bilo koji drugi amandman.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

ALEKSANDAR VUČIĆ – ZAJEDNO MOŽEMO SVE | Predsedava
Reč ima ministar Vesić.
...
Srpska napredna stranka

Goran Vesić

| Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Interoperabilnost znači zajednički rad, a ne usaglašavanje.
Razumem da vam je teško da izgovorite, ali ako budete vežbali, naučićete.