Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, ja sam podneo amandmane ne samo na član 4. stav 2, nego i na član 4. stav 3. i na član 4. stav 4.
Naime, članom 4. se reguliše kako teba da izgleda taj ugovor na osnovu koga može da se prenese svojina sa jednog lica na drugo. I, rečeno je u stavu 1, da se ugovor zaključuje u pisanoj formi - to je jedno, i drugo, da se potpisi ugovarača overavaju od strane suda. To je stav jedan i takav stav treba da bude.
U stavu 2. se kaže - ugovori koji nisu zaključeni na način iz stava 1. ne proizvode pravno dejstvo. To je jasna stvar. Znači, ako nisu ispunjena ova dva uslova, ugovori ne proizvode pravno dejstvo.
Međutim, u stavu 3. u Predlogu zakona piše: sud može da prizna pravno dejstvo ugovora o prometu nepokretnosti iz stava 2. koji je zaključen u pisanom obliku, na kome potpisi ugovarača nisu overeni od strane suda, pod uslovom da je ugovor ispunjen u celini ili pretežnim delom i da nije povređeno pravo preče kupovine i da nije povređen prinudni propis. U članu 4. se kaže da takav ugovor mora da se dostavi Upravi javnih prihoda da ona naplati šta treba da naplati.
Međutim, ja sam pokušao to na jedan drugi način, bolji način da formulišem.
Princip je ovaj koji proizilazi iz stava 1. - zaključuje se u pisanoj formi, potpisi ugovarača overavaju se od strane suda.
U stavu 3. nisam prihvatio ono gde se kaže da sud može da prizna pravno dejstvo takvom ugovoru ako je zaključen u pisanoj formi, ali ako je izvršen u celosti.
Šta znači - sud može da prizna? Znači da sud može i da ne prizna. Jer, tu se daje ovlašćenje sudu da prizna, ali mu se ne naređuje da on ima da prizna ako je ispunjen taj drugi uslov - da je ugovor izvršen, da nije povređeno pravo preče kupovine i da nije povređen neki prinudni propis. I stoga sam ja rekao u stavu 2. "Ugovori o prometu nepokretnosti koji nisu zaključeni u pisanoj formi ne proizvode pravno dejstvo".To kaže i predlagač zakona na indirektan način. Znači, bez pisane forme ne može da se konvalidira ugovor. To je činjenica.
Treća stvar. Ja kažem: "Ugovor o prometu nepokretnosti koji je zaključen u pisanom obliku, na kome nisu overeni potpisi, imaju pravno dejstvo ukoliko su ugovorne obaveze izvršene u celosti ili u pretežnom delu, ako ugovorom nije povređeno pravo preče kupovine ovlašćenih lica, niti povređeni drugi prinudni propisi, a to utvrđuje sud svojom odlukom donetom na zahtev jednog od saugovorača". Prema tome, sud to mora da uradi ako su ispunjeni svi uslovi i ako se jedna strana - kupac ili prodavac obrati sudu sa zahtevom da se donese takva odluka.
Odmah ću reći i ovo što se odnosi na sledeći amandman. Stavom 4. je rečeno - sud koji je izvršio overu potpisa na ugovoru ili je doneo ovakvu odluku, o kojoj sam malo pre govorio, dužan je da dostavi republičkom organu nadležnom za utvrđivanje i naplatu javnih prihoda u roku od 10 dana od dana overe potpisa, odnosno od dana pravnosnažnosti odluke. Ja sam rekao - ovo da "sud dostavi u roku od 10 dana od dana overe potpisa" - logična je stvar. Danas je overen potpis, jedan primerak ili dva primerka ugovora su tu, sa strane i u roku od 10 dana, odnosno u normalnom roku, to se dostavi Republičkoj upravi javnih prihoda da ona razreže porez. Međutim, ova druga solucija gde se kaže - u roku od 10 dana od pravnosnažnosti sudske odluke, tu sam rekao da je rok prekratak. Jer, dozvolite, nema tog sudije koji može da kontroliše i da tačno zna kojeg dana ili da mu dostave iz pisarnice predmet da on može u roku od 10 dana u svakom slučaju da da nalog da je otišlo u Upravu prihoda, pa sam predložio jedno normalno rešenje - da rok bude 30 dana. Jer, dozvolite, ima ovde jedna posebna odredba, u kaznenim odredbama, od 500 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u sudu, koje ne dostavi nadležnom organu sve ovo u skladu sa članom 4. stavom 4.
Prema tome, mislim da je nerealno očekivati da u svim našim sudovima, opštinskim i drugim, sudija svaki put dođe do dostavnica da može da zaključi da u roku od 10 dana će to i otputovati u Upravu prihoda. Rok od 30 dana - to je jedan rok u kome je normalno očekivati da će taj predmet, o kome je on doneo odluku, biti mu ponovo dostavljen da utvrdi pravnosnažnost. Mislim da je to logično, normalno i realno.