Hvala, gospodine Mihailoviću. Mada je povodom ovog zajma zaključen sporazum i donet zakon u Skupštini državne zajednice i tim zakonom državna zajednica Srbija i Crna Gora dala je garanciju zajmodavcu, Evropskoj banci za obnovu i razvoj, na ukupan iznos zajma od 72 miliona evra, a za potrebe sređivanja tog autoputa od Novog Sada do Beograda, postoji obaveza da se da u stvari kontragarancija, jer državna zajednica pitanje je da li je pravno lice, s obzirom da ne poseduje imovinu i ne zna se čime bi ona mogla da garantuje.
Ona se ovde javlja kao jedna najobičnija transmisija zbog međunarodnopravnog subjektiviteta državne zajednice, ali zato što ona nema mogućnosti da odgovara svojim sredstvima, onda se javlja onaj ko praktično poseduje imovinu, a to je Republika Srbija.
Moram da vas podsetim da smo prošle godine u ovoj skupštini doneli odgovarajući akt kojim je praktično iniciran postupak da se da odgovarajuća koncesija, sad ne mogu precizno da kažem koliko je u pitanju tu deonica i koliko faza, ali znam da je obuhvaćen autoput praktično od Subotice do Požege. Pa, prva faza do Beograda, druga faza od Beograda, deonica kako će to da se deli itd.
Znam da je ministar za kapitalne investicije u ovoj skupštini izneo podatke o tome da su izvršena odgovarajuća snimanja i da postoji isplativost, pa i zainteresovanost za tu koncesiju, jer broj putničkih i ostalih motornih vozila koja idu na toj relaciji čini koncesiju isplativom u odgovarajućem periodu.
Znamo da je tim aktom da se pristupi koncesiji obuhvaćena i deonica od Novog Sada do Beograda, te onda prosto mora da se da odgovor na jedno pitanje da li ovaj kredit koji se uzima i ovi poslovi koji budu urađeni na bazi ovih sredstava, da li i oni ulaze u neku koncesiju.
Da ne bi bilo zabune da neko sad postavi pitanje - pa šta se sad ovde priča, kako da uđe u koncesiju; pa vidite, u onom aktu kojim se otvara postupak davanja koncesije za budući autoput od Niša do bugarske granice obuhvaćena je i jedna deonica potpuno završenog autoputa. Onda je ovde ministar Ilić rekao – pa da, jeste to završeno, ali mi dajemo, i to uključujemo u koncesiju zbog potrebe budućeg održavanja te deonice puta.
Srbija nema baš neke velike sreće sa koncesijama i u svojoj istoriji na mnogim koncesijama su padale vlade, to moram da vam saopštim, te pošto nemamo stvarno racionalnog odgovora zbog čega 72 miliona evra kredita za nešto što će biti obuhvaćeno koncesijom, stičem utisak da se istovremeno vode dva potpuno odvojena procesa. Jedan proces – da se nađe budući investitor, neko ko će da preuzme tu koncesiju, i istovremeno proces kojim država preko svog investitora, Direkcije za puteve, završava određeni autoput i to na istoj trasi gde će biti koncesija.
Verovatno u ovim mojim rečima dosadašnjim niste mogli da pronađete nijednu reč koja predstavlja laž. Pokušao sam da citiram ono što su ministri, kao predstavnici Vlade Republike Srbije, tokom prošle godine verovatno na dve sednice Narodne skupštine sa ove govornice izgovorili, i o isplativosti koncesije i o ovoj činjenici da su neke završene deonice uključene u predmet koncesije.
Jer, stvarno se postavlja pitanje zašto su onda potrebna ova sredstva. Da li možda onaj ko daje ova sredstva, ova finansijska institucija iz Evrope, na ovaj način prejudicira stvari u pogledu budućeg koncesionara, da li se ovim sredstvima kupuje to koncesiono pravo; da li Republika Srbija ulazi u jedan proces gde je vrlo teško razgraničiti gde počinje i gde se završava nečije i gde počinje i gde se završava nešto nekoga drugog.
Mi nemamo tih informacija, ne postoji ni projekat, ne postoji detaljnije obrazloženje, osim napomene da su ova sredstva potrebna za deonicu autoputa od Novog Sada do Beograda. Iza tih nekoliko reči može da stoji sve i svašta i mi nemamo prava da verujemo, bez mogućnosti da nešto ispitamo i da eventualno i kritikujemo ukoliko nešto nije u redu.
S obzirom da nas je ova vlada preko svojih ministara više puta prevarila, onda moramo da razgraničimo neke stvari ko je ovde lažov. Za ministra Dinkića radikali su lažovi i kada citiraju njegove reči. Nažalost, to je tako; svakome je svoje slađe nego tuđe i naravno svako želi da bude u pravu, pa bez obzira šta je rekao.
Ali kada citiramo Vladu, onda ispada da lažemo, kada citiramo da postoji suficit, a da postoje obaveze mi opet lažemo, kada kažemo da ne postoji suficit, da je on fiktivan, mi opet lažemo.
Kada kažemo, pričali ste o koncesiji, daćete u okviru koncesije i ovu deonicu autoputa, oni će da kažu – lažete. A da uzmemo stenogram da pročitamo, verovatno ne znamo da čitamo. Ne znamo da čitamo njihove misli, ali znamo da čitamo njihove reči.
Smatramo da Republika Srbija nekontrolisano ulazi u neke obaveze. Da li je to 150 evra u džep po kilometru puta ili nešto drugo, neki lični prihod, o tome će drugi da razmišljaju, drugi će to da utvrđuju, samo mora da se zna da za jednu istu deonicu ne treba da postoji nekoliko izvora sredstava i nekoliko osnova obaveza Republike Srbije.
Mi se plašimo da ovakvim nekontrolisanim i do kraja nesagledanim problemom Republika Srbija ulazi u neke obaveze. Uzeće se 72 miliona evra, nešto će sigurno da se uradi sa tim parama i, ono što smo sigurni, kasnije će to biti stvar neke koncesije.
Moguće je da neko izađe i da kaže da se to odnosi na most u Beškoj. Naravno, ovo sam ostavio za kraj. Onaj ko priča o tom mostu morao bi prvo dobro da se informiše dokle se stiglo sa tim postupkom, kakvo je stanje, da malo pogleda šta su napisale komore i profesionalna udruženja oko tog mosta, budućeg i postojećeg, da se malo razmisli o građanima koji su nekada protestovali, jer SRS neće se zadovoljiti sa tim rečenicama - ne znam o čemu se radi, samo znam da treba da se napravi nov most na Dunavu kod Beške i da je on sastavni deo autoputa Novi Sad - Beograd.
Vodite računa šta se sve krije iza ovih cifri, vodite računa šta se sve krije iza istovremene inicijative da se na istoj deonici zadužuje Republika Srbija i tu istu deonicu posle daje kao predmet neke koncesije.
Mi smo u obavezi da vas upozorimo na ovo, zato što 17. tačka dnevnog reda sadrži naše upozorenje koje smo dali pre godinu dana kada je u pitanju kontragarancija za rudarsku opremu. Tada smo vam rekli da će to da se desi i evo prošlo je šest meseci, došli ste praktično sa drugim zakonom povodom iste stvari. Tumačite pravilno, ispravno i u pravilnom značenju ono što pričamo povodom nekih tačaka dnevnog reda i nemojte da mislite da možete da se odbranite od naše kritike samo rečenicom – radikali lažu. Pokušao sam na nekoliko primera da vam kažem da nas optužujete za laži i kada vas citiramo.